جاهای دیدنی استانبول

جاهای دیدنی استانبول

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 08 فروردین ، 1403

جاهای دیدنی استانبول | معرفی 49 جاذبه گردشگری

جاهای دیدنی استانبول بسیار متنوع و زیبا هستند و هر فردی با هر سلیقه‌ای را شگفت‌زده می‌کنند. در این مقاله با 49 جاذبه گردشگری استانبول آشنا می‌شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

استانبول، سومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه و تنها شهر بزرگ جهان که در دو قاره امتداد یافته است، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان به شمار می‌رود. استانبول که زمانی پایتخت امپراتوری روم شرقی بود و سپس گذر دوره‌های مختلف اسلامی را به خود دیده است، از لحاظ تعدد و تنوع آثار تاریخی و باستانی در جهان، کم‌نظیر به شمار می‌آید. فهرست آنچه باید در این شهر ببینید بسیار بلند بالاست. در این مقاله، ۴۹ مورد از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استانبول را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

کاخ دولما باغچه؛ از معروف ترین جاهای دیدنی استانبول

کاخ دولما باغچه با بیش از ۲۵۰ اتاق، ۴۴ سالن و ۶ حمام، از جمله بزرگ‌ترین و زیباترین کاخ‌های استانبول است. این کاخ یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی ترکیه و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌رود که در قلب شهر واقع شده و به‌عنوان دفتر امور اداری و محل اقامت پادشاهان عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

معماری کاخ دولما باغچه نمونه‌ای از معماری نئوباروک و نئوکلاسیک و تلفیق معماری عثمانی و اروپایی است و با طراحی زیبا، دکوراسیون شگفت‌انگیز و باغ‌های بزرگ خود، توجه همه را به خود جلب می‌کند.

دولما باغچه از معروفترین مکان های دیدنی استانبول

تصویری از دولما باغچه

برج گالاتا؛ نماد شهر استانبول

برج گالاتا در منطقه گالاتای استانبول به عنوان نمادی از شهر استانبول خودنمایی می‌کند. این برج ۹ طبقه با ارتفاع ۶۷ متر در قرن چهاردهم میلادی ساخته شد و در ابتدا با نام برج مسیح شناخته می‌شد. این برج در گذر زمان کارایی‌های متفاوتی داشته و به عنوان محلی برای دیده‌بانی یا خواندن اذان به شمار می‌رفته است. فضای داخلی برج گالاتا اکنون به شکل یک موزه سازماندهی شده است و در طبقه آخر آن نیز یک رستوران وجود دارد.

برج گالاتا از جاهای دیدنی در استانبول

عکسی از برج گالاتا

کاخ توپکاپی یا کاخ طوپقاپو در استانبول

کاخ طوپقاپو یا قصر توپکاپی یکی از مکانهای دیدنی استانبول و یکی از قصرهای مشهور دوران امپراتوری عثمانی محسوب می‌شود که در منطقه فاتح استانبول قرار دارد. کاخ توپکاپی قبل از ساخت کاخ دولما باغچه، محل اقامت امپراتوران عثمانی و مرکز اداری این حکومت بود. این کاخ دیدنی و مجلل امروزه به موزه تبدیل شده است و آثار ادبی و هنری متعددی از دوران اسلامی در آن نگهداری می‌شود. حتی برخی آثار هنری مربوط به ایران نیز در موزه به چشم می‌خورد.

کاخ توپکاپی از مشهورترین جاهای دیدنی استانبول

عکسی از کاخ توپکاپی

کاخ بیلربیی در منطقه اسکودار استانبول

یکی دیگر از کاخ‌های مشهور عثمانی در شهر استانبول، کاخ بیلربیی به معنای کاخ بیگلربیگی (بزرگ بزرگان) است که در منطقه اسکودار این شهر قرار دارد. این کاخ به عنوان اقامتگاه تابستانی پادشاهان عثمانی در قرن نوزدهم مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کاخ دارای بخش‌های متعددی همچون حرمسرا، اتاق‌های ادرای، سالن غذاخوری، واحد اختصاصی مادر پادشاه، باغ‌های دیدنی و آلاچیق‌های داخل باغ می‌باشد و انواع اسباب و اثاثیه مجلل در آن به چشم می‌خورد.

 کاخ بیگلربیگی استانبول

عکسی از کاخ بیگلربیگی

آب‌انبار باسیلیکا؛ از زیباترین جاهای دیدنی استانبول

بد نیست بدانید که یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استانبول، در اعماق زمین قرار گرفته است. آب انبار باسیلیکا با قدمت ۱۵۰۰ سال، به دستور امپراتور روم شرقی در استانبول ساخته شد و با مخزنی با گنجایش ۸۰ هزار تن آب، بزرگترین آب انبار استانبول به شمار می‌رود. این بنای زیرزمینی دارای ۳۳۶ ستون منحصر‌به‌فرد است که بسیاری‌ از آنها دارای کنده‌کاری‌ها و تزییناتی به سبک دوران روم باستان هستند. از سال ۱۹۸۷، شهرداری ترکیه این آب انبار را بازسازی کرد و درهای آن را به روی عموم مردم گشود.

آب انبار باسیلیکا از معروفترین جاذبه های گردشگری در استانبول

عکسی از آب‌انبار باسیلیکا

مسجد سلیمانیه؛ دومین مسجد بزرگ استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول یکی از مساجد جامع این شهر، دومین مسجد بزرگ آن و یکی از نمادهای استانبول به شمار می‌آید. این مسجد به دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول و توسط یکی از معروف‌ترین معماران عثمانی ساخته شد. مسجد سلیمانیه دارای ۴ گل‌دسته و یک گنبد به ارتفاع ۵۳ متر است و معماری آن ترکیبی از معماری اسلامی و بیزانسی را نشان می‌دهد.

مسجد سلیمانیه از دومین مسجد بزرگ استانبول

عکسی از مسجد سلیمانیه

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد یکی دیگر از مساجد معروف استانبول است که به دلیل استفاده از کاشی‌های آبی در طراحی داخلی آن، به مسجد آبی شهرت یافته است. این بنا به دستور سلطان احمد اول، پادشاه عثمانی در قرن هفدهم بنا شد و اکنون در قلب بافت قدیمی استانبول قرار دارد. مسجد آبی همانند سایر مساجد مهم، از بخش‌های مختلفی همچون مدرسه دینی، بازار (جهت تأمین مالی مسجد)، آشپزخانه، کتابخانه و ... تشکیل شده است.

مسجد آبی از  جاهای دیدنی در استانبول ترکیه

تصویری از مسجد آبی

مسجد ایاصوفیه؛ معروفترین مسجد استانبول

مسجد ایاصوفیه یکی از جاهای دیدنی استانبول است که احتمالاً نام آن را بارها شنیده‌اید. این بنای تاریخی درواقع عبادتگاهی برای ادیان مختلف بوده است؛ چراکه ابتدا به عنوان کلیسای جامع مسیحی ارتدوکس، سپس به عنوان کلیسای کاتولیک رومی و در نهایت به عنوان مسجد عثمانی استفاده شده است. این مسجد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و هم برای مسیحیان و هم برای مسلمانان مورداحترام است. ایاصوفیه در اصل بنایی است که از دوران امپراتوری روم شرقی به یادگار مانده و شاهکار معماری بیزانسی محسوب می‌شود.

مسجد ایاصوفیه از معروفترین مسجد استانبول

تصویری از مسجد ایاصوفیه

پارک مینیاتوری؛ ترکیه کوچک در استانبول

پارک مینیاتوری یا پارک مینیاتورک در منطقه گلدن هورن استانبول قرار دارد. این پارک با ۶۰ هزار متر مربع مساحت، یکی از بزر‌گ‌ترین پارک‌های مینیاتوری جهان به شمار می‌رود که در آن می‌توان از انواع مجسمه‌ها، ساختمان‌ها و بناهای تاریخی که به سراسر ترکیه تعلق دارند و با ۲۵ برابر کوچک شدن در ابعاد کوچک و مینیاتوری ساخته شده‌اند، دیدن کرد.

پارک مینیاتوری استانبول

عکسی از پارک مینیاتوری استانبول

پارک ساحلی مودا در استانبول ترکیه

یکی از پارک‌های استانبول که در منطقه آسیایی این شهر قرار دارد، پارک ساحلی مودا است. این پارک در منطقه کادیکوی و در خط ساحلی واقع شده است. این پارک با داشتن مناظر خیره‌کننده‌ای از دریا و در عین حال برخوداری از فضای سبز پردرخت، یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول برای آرامش گرفتن و استراحت کردن محسوب می‌شود.

پارک ساحلی مودا از مکان های گردشگری استانبول

تصویری از پارک ساحلی مودا

پارک فنر باغچه؛ برای تماشای غروب استانبول

پارک فنرباغچه به دلیل چشم‌انداز زیبایی که از دریای مدیترانه دارد، معروف است. در هنگام غروب آفتاب‌ می‌توانید شاهد صحنه‌های بی‌نظیری از تابش نور خورشید بر روی آب‌های مدیترانه باشید. این پارک امکانات و خدماتی مانند دوچرخه‌سواری، تفرجگاه ساحلی، زمین‌بازی مخصوص کودکان، زمین فوتبال و کافه و رستوران‌های ساحلی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است.

پارک فنر باغچه استانبول

تصویری از پارک فنر باغچه

میدان اسب‌دوانی؛ گلچینی از آثار باستانی استانبول

میدان هیپودروم استانبول که امروزه به نام میدان سلطان احمد نیز شناخته می‌شود، منطقه‌ای تاریخی است که بسیاری از آثار باستانی و تاریخی استانبول حول آن شکل گرفته‌اند. قدمت این میدان به دوران امپراتوری روم شرقی برمی‌گردد و در گذشته به عنوان محلی برای اجتماع مردم محسوب می‌شد. این میدان در زمان ساخت محل برگزاری مسابقات اسب سواری هم بود و مرکز ورزشی امپراتوری بیزانس به حساب می‌آمد. مجسمه‌ها و ستون‌های بلند هرمی شکل، عناصر تزیینی این میدان بودند که اکنون از آنها اثری باقی نمانده است.

میدان اسب دوانی استانبول

عکسی از میدان اسب‌دوانی

حمام خرم سلطان در محله فاتح استانبول

حمام خرم سلطان واقع در محله فاتح، یکی از محل‌های گردشگری استانبول قرار گرفته و در قرن شانزدهم به دستور خرم سلطان در محل سابق حمام‌های باستانی زئوکسیپوس ساخته شد. حمام خرم سلطان تا اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما در اواسط این قرن به‌عنوان جاذبه گردشگری معرفی شد. در این حمام علاوه‌بر آشنایی با بافت تاریخی و سنتی، می‌توانید خدمات ماساژ هم دریافت کنید.

حمام خرم سلطان استانبول

عکسی از حمام خرم سلطان

قلعه یدیکوله؛ از اسرارآمیزترین جاهای دیدنی استانبول

قلعه یدیکوله قلعه‌ای است متعلق به دوران عثمانی با هفت برج مخوف که قدمت آن به قرن ۱۵ میلادی برمی‌گردد. این قلعه در محله فاتح استانبول واقع شده و به‌عنوان محل سکونت باب عالی (لقب وزیر اعظم حکومت عثمانی) و زندان کاربرد داشته است. در حال حاضر، این قلعه به عنوان یک موزه مورد استقبال عموم قرار گرفته و به عنوان محلی برای کنسرت‌های بزرگ در فضای باز نیز استفاده می‌شود.

قلعه یدیکوله استانبول

عکسی از قلعه یدیکوله

کلیسای چورا؛ یک شاهکار معماری در استانبول

کلیسای چورا یا موزه کاریه یکی از جاهای دیدنی استانبول است که قدمت قدیمی‌ترین بخش‌های آن به قرون ۴ تا ۶ میلادی بازمی‌گردد. این کلیسا بر فراز تپه‌های گلدن هورن واقع شده و دیوارهای داخلی آن با نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌های آبرنگی تزیین شده است. نقاشی‌های این کلیسا یکی از نمونه‌های شاهکار هنر دوره بیزانس است.

کلیسای چورا از بهترین جاهای دیدنی استانبول

تصویری از کلیسای چورا

مسجد اورتاکوی؛ از خاص ترین مساجد استانبول

یکی دیگر از مساجد دیدنی استانبول، در محله بشیکتاش این شهر واقع شده و مسجد اورتاکوی یا مسجد بزرگ مجیدیه نامیده می‌شود. این مسجد در اسکله اورتاکوی، یکی از نقاط توریستی تنگه بسفر قرار دارد و زمان ساخت آن به اواسط قرن نوزدهم برمی‌گردد. مسجد اورتاکوی به دلیل تغییر رنگ نمای بیرونی خود در طول شبانه‌روز به نام مسجد هزارچهره شهرت دارد.

مسجد اورتاکوی از جاذبه های دیدنی استانبول

عکسی از مسجد اورتاکوی

مسجد رستم پاشا با کاشی های زیبا در استانبول

مسجد رستم پاشا در قرن شانزدهم به دستور رستم پاشا، صدراعظم حکومت عثمانی ساخته شد. این مسجد به دلیل کاشی‌کاری خاص خود و استفاده از کاشی‌های ایزنیک که در ترکیه تولید می‌شد شهرت دارد. این کاشی‌ها تمام فضای داخلی مسجد را پوشانده‌اند و نقوش ظریف و پرجزئیاتی از گل‌های لاله، زنبق و مینا روی این کاشی‌ها کار شده است که نمونه‌ای ارزشمند از چینی‌کاری در قرن ۱۶ میلادی به شمار می‌آید.

مسجد رستم پاشا از معروفترین جاهای دیدنی استانبول

مسجد عزیز محمد؛ مسجد گربه ها در استانبول

مسجد عزیز محمد یکی از مساجد جالب استانبول در محله آسیایی اسکودار است که به نام مسجد گربه‌ها شهرت دارد. داستان مسجد گربه‌ها زمانی شروع شد که امام جماعت این مسجد، درهای مسجد را به روی گربه‌های خیابانی گشود تا گربه‌ها از سرما در امان بمانند. از آن زمان به بعد این مسجد به پاتوق گربه‌ها تبدیل شد و تصاویر بسیاری از همزیستی مهربانانه گربه‌ها و نمازگزاران این مسجد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

تنگه بسفر؛ مرز قاره آسیا و اروپا در استانبول

تنگه بسفر یا تنگه استانبول یک راه باریک آبی است که دریای مرمره و دریای سیاه را به یکدیگر پیوند می‌دهد. به‌‎علاوه این تنگه، دو قاره اروپا و آسیا را از یکدیگر جدا می‌کند. این تنگه از میانه شهر استانبول نیز عبور می‌کند و به همین دلیل است که می‌گوییم استانبول، هم در اروپا و هم در آسیا امتداد یافته است. تنگه بسفر در شهر استانبول، تفریحات متنوعی دارد و شما می‌توانید از رستوران‌های این منطقه یا کشتی‌های تفریحی تنگه بسفر لذت ببرید.

جزیره بیوک آدا؛ از زیباترین جزایر استانبول

یکی از جزایر زیبا و محبوب استانبول، جزیره بیوک آدا است که به دلیل عدم تردد خودرو در آن شهرت دارد. این جزیره دارای بناهای تاریخی متعددی از دوران امپراتوری بیزانس و عثمانی است و تفریحاتی همچون دوچرخه‌سواری، عکاسی و تفریحات آبی در این جزیره در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد. طبیعت زیبای این جزیره و کوچه‌های سنتی و پرگل آن با خانه‌هایی که معماری آنها به سبک قرن نوزدهم است، از جذابیت‌های این جزیره به شمار می‌آيند.

جزیره بیوک آدا از جاذبه های استانبول

عکسی از جزیره بیوک آدا

جزایر پرنس؛ 9 جزیره زیبا در استانبول

جزایر پرنس مجموعه‌ای از ۹ جزیره پیوسته و نزدیک به هم را می‌گویند که در ناحیه آسیایی استانبول و در دریای مرمره قرار دارند. از بین این ۹ جزیره، رفت‌وآمد گردشگران تنها به ۴ جزیره امکان‌پذیر است که یکی از آنها جزیره بیوک آدا است. جزایر پرنس استانبول در گذشته به عنوان تبعیدگاه استفاده می‌شدند، ولی اکنون یکی از مقاصد گردشگری مهم این شهر هستند که با سواحل تمیز و زیبا، معماری‌های سنتی و طبیعتی سرسبز و دلربا، گردشگران را به خود می‌خوانند.

جزایر پرنس استانبول

عکسی از جزایر پرنس

بازار بزرگ؛ نزدیکی عمیق به فرهنگ استانبول

بازار بزرگ استانبول، بزرگترین بازار سرپوشیده در جهان است و شامل ۶۱ گذر و ۳۰۰۰ حجره می‌شود. این بازار روزانه بین ۲۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ بازدیدکننده دارد و حتی یک‌بار به عنوان پربازدیدترین جاذبه گردشگری جهان نیز شناخته شد. در بازار بزرگ استانبول سقف خیابان‌ها نقاشی شده‌اند و در هر دو طرف، حجره‌هایی وجود دارد که در آن‌ها انواع کالا از قبیل پارچه، جواهرات، لوازم‌ خانگی، فرش، سرامیک، کتاب، ادویه‌جات و بسیاری موارد دیگر به فروش می‌رسد.

بازار بزرگ از بهترین جاهای دیدنی استانبول

عکسی از بازار بزرگ

بازار ادویه استانبول؛ پر از عطر و رنگ

یکی از جاهای دیدنی استانبول در منطقه فاتح، بازار ادویه استانبول است که به بازار مصری‌ها نیز شهرت دارد. این بازار بیش از ۸۰ مغازه دارد و قدمت آن به قرن هفدهم برمی‌گردد. همان‌طور که از نام این بازار نیز مشخص است، در آن می‌توانید انواع ادویه‌جات، شیرینی‌های سنتی ترکی، خشکبار، خاویار، پنیر ترکی، عسل، چای و قهوه را خریداری کنید.

بازار ادویه استانبول

عکسی از بازار ادویه استانبول

شهر بازی و پارک آبی ویالند در استانبول

شهربازی و پارک تفریحی ویالند که اکنون اسفانبول نامیده می‌شود، یکی از بزرگترین شهربازی‌های ترکیه به حساب می‌آید و روزانه می‌تواند از ۱۵ هزار بازدیدکننده پذیرایی کند. شهربازی استانبول را را در واقع می‌توان یک مجموعه تفریحی تمام‌عیار دانست که انواع بازی‌ها و تفریحات را می‌توان در آن تجربه کرد؛ مثل ترن نفس‌گیر، چرخش ۳۶۰، رودخانه وحشی، سرسره وایکینگ، برج عدالت و ترن ماجراجو و جهانگرد کوچک.

شهر بازی و پارک آبی ویالند در استانبول

عکسی از شهر بازی و پارک آبی ویالند

پارک تکسیم گزی؛ کوچکترین پارک استانبول

پارک تکسیم گزی کوچک‌ترین پارک استانبول است که با ساختمان‌ها و برج‌های عظیم محاصره شده و با منظره طبیعی خود در میان فضای مدرن زندگی شهری، در تضاد است. این پارک یکی از جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم است که بهترین مکان برای قدم زدن، پیک‌نیک رفتن و تفریح در قلب استانبول حساب می‌شود. همچنین در اطراف این پارک، فروشگاه‌ها و کافه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید برای خرید سوغاتی یا خرید قهوه و نوشیدنی از آنها استفاده کنید.

پارک تکسیم گزی کوچکترین پارک استانبول

عکسی از پارک تکسیم گزی

پارک برفی استانبول؛ تجربه بازی های برفی در همه فصول

پارک برفی استانبول، اولین و تنها پارک موضوعی برفی ترکیه است که در مرکز خرید توریوم در محله اسنیورت واقع شده است. در این پارک برفی می‌توان انواع تفریحات زمستانی در استانبول را در تمام فصول سال تجربه کرد. پارک برفی دارای بخش‌های مخصوص بزرگسالان و کودکان است و از این جهت یک تفریح خانوادگی مناسب محسوب می‌شود.

پارک موضوعی برفی استانبول ترکیه

عکسی از پارک موضوعی برفی ترکیه

روملی حصار؛ از بناهای تاریخی استانبول

قلعه روملی یا روملی حصار در تنگه بسفر در ساحل روملی قرار گرفته و بنای بسیار بزرگی است که قدمت آن به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد. این قلعه به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و دارای بخش‌های متعددی همچون اسلحه‌خانه، مسجد، زندان و... بوده است. این قلعه به عنوان یک دژ نظامی دارای یک برج کوچک و سه برج اصلی است و ۱۳ سنگر در دیواره‌های قلعه این سه برج را به یکدیگر متصل می‌کند.

قلعه روملی استانبول

تصویری از قلعه روملی

کاپادوکیا؛ از باستانی ترین جاهای دیدنی استانبول

کاپادوکیا یکی از جاهای دیدنی استانبول است که اهمیت تاریخی زیادی دارد؛ چراکه سرزمینی باستانی بوده و آن را متعلق به چند صد سال قبل از میلاد می‌دانند. در منطقه کاپادوکیه، ۳۶ شهر زیرزمینی کشف شده است که دارای کلیساهای تزیین‌شده بودند و بعضاً تا ۸ طبقه زیرزمین ادامه داشتند. کاپادوکیه یکی از سه شهر صخره‌ای جهان محسوب می‌شود که صخره‌های آن در اثر فعالیت‌های آتشفشانی به وجود آمده‌اند.

تپه پیر لوتی؛ از محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول

تپه عشاق یا تپه پیر لوتی در قسمت اروپایی شهر استانبول، بر فراز خلیج شاخ طلایی قرار دارد و چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای از شهر استانبول و دریا را به نمایش می‌گذارد. از آنجایی که این مکان یکی از محبوب‌ترین مناطق توریستی استانبول است، امکانات متعددی همچون کافه (به ویژه کافه پیر لوتی، جایی که این نویسنده فرانسوی آثارش را می‌نوشت)، رستوران و تله کابین در تپه پیر لوتی برای گردشگران مهیا شده است.

تپه پیر لوتی از محبوب ترین جاهای دیدنی استانبول

کسی از تپه پیر لوتی

محله ببک؛ قدم زدن در منطقه لاکچری استانبول

محله ببک یکی از محله‌های شیک و لوکس شهر استانبول است که در قسمت اروپایی تنگه بسفر قرار دارد. ببک محله‌ای است که قدمت آن به سال‌ها پیش برمی‌گردد و در زمان فتح استانبول توسط عثمانی‌ها، یک روستای کوچک بوده است. در محله ببک، جاذبه‌های متنوعی وجود دارد و می‌توانید از قدم زدن در اسکله لذت ببرید یا به کافه‌ها و رستوران‌های خوشنام این منطقه سری بزنید.

محله ببک استانبول

عکسی از محله ببک

دلفیناریوم؛ هم‌جواری با ماهی ها در استانبول

دلفیناریوم استانبول یک مجموعه تفریح و سرگرمی بزرگ در پایتخت ترکیه است که در منطقه‌ ایوپ، شاخ طلایی استانبول قرار دارد. در دلفیناریوم استانبول شاهد نمایش خیره‌کننده دلفین‌ها خواهید بود و سپس می‌توانید با دلفین‌ها شنا کنید یا با آنها عکس بگیرید. این مجموعه بزرگترین پارک دلفین اروپا به شمار می‌آید و علاوه‌بر دلفین‌ها، جانوران دریایی دیگری همچون شیرماهی و نهنگ سفید نیز در آن حضور دارند.

دلفیناریوم استانبول

عکسی از دلفیناریوم استانبول

آکواریوم استانبول؛ بزرگترین آکوریم موضوعی دنیا

آکواریوم استانبول از مشهورترین جاهای دیدنی استانبول است که در در نزدیکی فرودگاه آتاتورک استانبول واقع شده است. این آکواریوم بزرگترین آکواریوم موضوعی جهان به شمار می‌آید و در آن ۱۷ زیستگاه دریایی و غیردریایی نقاط مختلف دنیا بازسازی شده‌ است تا شما بتوانید انواع موجودات از ماهی‌های رنگارنگ دریاها و اقیانوس‌ها گرفته تا پنگوئن‌ها را در آن تماشا کنید.

آکواریوم استانبول

عکسی از آکواریوم استانبول

مرکز فرهنگی آتاتورک استانبول؛ برای علاقه‌مندان به موسیقی

این مرکز فرهنگی که به اختصار AKM نامیده می‌شود از جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم است که شامل سالن‌هایی برای اجرای کنسرت، تئاتر، اپرا و باله می‌شود. مرکز آتاتورک دو سالن کنسرت با ظرفیت مجموعاً ۱۸۰۰ نفر و یک تالار تئاتر با ۲۹۶ جایگاه و یک سالن سینمایی با ۲۰۶ صندلی دارد. این مرکز، جایگاه گروه کر و ارکستر سمفونی و گروه همنوازی موسیقی محلی مدرن و گروه کر موسیقی ترکی سنتی دولتی استانبول است.

مرکز فرهنگی آتاتورک استانبول

عکسی از مرکز فرهنگی آتاتورک استانبول

موزه اسباب بازی؛ دیدنی نوستالژیک استانبول

موزه اسباب بازی استانبول در سال ۲۰۰۵، توسط شاعر و رمان‌نویس ترک، سونای آکین پایه‌گذاری شد. این موزه بیش از ۴۰۰۰ اسباب‌بازی قدیمی را در اتاق‌هایی در معرض نمایش گذاشته است که توسط یک طراح صحنه، با دقت موضوع‌بندی شده‌اند. در میان اسباب‌بازی‌های زیادی که از سراسر دنیا در اینجا جمع‌آوری شده‌اند، می‌توان به میکی موسی قدیمی، عروسک چارلی چاپلین با داستانی جذاب و ویولن دویست ساله اشاره کرد.

موزه اسباب بازی از جاذبه های دیدنی استانبول

عکسی از موزه اسباب بازی

موزه هنر مدرن در استانبول ترکیه

موزه هنر مدرن استانبول در سال ۲۰۰۴ به عنوان اولین موزه هنر معاصر ترکیه آغاز به کار کرد. در این مجموعه آثاری خلاقانه از هنرمندان معاصر بومی و بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شود. هرکدام از این آثار، معرف فرهنگ منطقه خود است. در این موزه تلاش شده است تا آثار مدرن هنری در زمینه‌های عکاسی، طراحی، معماری، رسانه و سینما جمع‌آوری شود و این مجموعه به نقطه اشتراک فرهنگ مدرن ترکیه با هنر سایر ملت‌ها تبدیل شود.

موزه هنر مدرن در استانبول ترکیه

عکسی از موزه هنر مدرن

موزه پرا استانبول؛ سفر در زمان با نقاشی ها

موزه پرا در ساختمان قدیمی هتل بریستول در منطقه بی‌اوغلو، خیابان مشروطیت قرار دارد و دارای مجموعه‌ای بی‌نظیری از نقاشی‌های تاریخی با قدمت نزدیک به ۳۰۰ سال است. موزه پرا بخش‌های مختلفی شامل مجموعه شرق شناسی، مجموعه عثمان حمدی بی، پرتره‌های امپراتور، جهان‌های موازی، سفیران و نقاشان و مجموعه استانبول شهر رویاها را در برمی‌گیرد.

موزه اپرا استانبول

عکسی از موزه پرا

موزه باریش مانچو؛ ستاره راک ترکیه در استانبول

خانه موزه باریش مانچو به باریش مانچو، ستاره راک ترکیه تعلق دارد. باریش مانچو را به‌عنوان یکی از عجیب و غریب‌ترین ستارگان موسیقی راک می‌شناسند که سال‌ها پس از درگذشتش، منزل وی به موزه تبدیل شد و امروزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول شناخته می‌شود. با وارد شدن به این خانه موزه، صفحات نت‌های موسیقی را در راه پله این خانه خواهید دید و می‌توانید از مجموعه‌ای از وسایل شخصی مانچو مانند کلکسیون انگشترها و دیسکوگرافی‌های او دیدن کنید.

موزه باستان شناسی استانبول ترکیه

موزه باستان‌شناسی، بزرگترین موزه باستان‌شناسی ترکیه و یکی از غنی‌ترین موزه‌های جهان است که بیش از یک میلیون شی و اثر مربوط به دوره‌های مختلف تمدن بشری را در معرض دید عموم می‌گذارد. موزه باستان شناسی استانبول که در محله سلطان احمد استانبول واقع شده، دارای سه بخش مجزا تحت عنوان موزه باستان‌شناسي، موزه شرق باستان و موزه هنر اسلامی است.

موزه باستان شناسی استانبول ترکیه

تصویری از موزه باستان شناسی

میدان تکسیم؛ مهمترین میدان استانبول

میدان تکسیم در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده و یکی از جاهای دیدنی استانبول و از مراکز تجاری تفریحی این شهر به‌شمار می‌آید. میدان تکسیم به خاطر رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌های متعددش شناخته شده‌است و از آن به عنوان قلب تپنده استانبول مدرن یاد می‌کنند. در میدان تکسیم، یادبود جمهوریت قرار دارد که توسط پیکرتراش معروف ایتالیایی ساخته شده و درواقع ادای احترامی است به تشکیل جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳.

میدان تکسیم مهمترین میدان استانبول

عکسی از میدان تکسیم استانبول

خیابان استقلال؛ معروفترین خیابان استانبول

یکی از سرزنده‌ترین نقاط شهر استانبول، بدون شک خیابان استقلال است. این خیابان در قسمت اروپایی شهر، در بخش بی‌اوغلو قرار دارد و با طول تقریبی ۳ کیلومتر مملو از کافه، رستوران، بوتیک و مرکز خرید است و تقریباً در تمام ساعات شبانه روز مملو از جمعیت است. در روزهای آخر هفته، حدود سه میلیون نفر در روز از خیابان استقلال استانبول بازدید می‌کنند و به ساختمان‌های تاریخی آن که از دوران عثمانی به جا مانده‌اند سر می‌زنند.

خیابان استقلال معروفترین خیابان استانبول

عکسی از خیابان استقلال

محله بالات؛ از زیباترین محله های استانبول

محله بالات یکی از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول است که در بخش اروپایی این شهر قرار دارد. این محله در منطقه فاتح و در محدوده شهر قدیم واقع شده و از دیرباز محل سکونت یهودیان استانبول بوده است. امروزه محله بالات محل سکونت و زندگی مردمی از مذهب‌ها و نژادهای گوناگون است که اکثر آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند. وقتی در خیابان‌های این محله قدم می‌زنید، می‌توانید کلیساها و مساجد تاریخی را در فاصله کمی از هم ببینید.

محله بالات از جاهای دیدنی استانبول

عکسی از محله بالات

موزه گازهانه یا موزه گازخانه استانبول

موزه فرهنگی گازهانه در بخش آسیایی استانبول در منطقه کادیکوی واقع شده است و یک موزه علم و فناوری محسوب می‌شود. این موزه در محل موتورخانه حسن پاشا موسوم به گازهانه (گازخانه) ساخته شده که به مدت یک قرن نیازهای روشنایی و سوخت استانبول را تأمین می‌کرد. این بنای ۱۳۰ ساله پس از بازسازی‌های اساسی به موزه تبدیل شد که از جمله بخش‌های مهم این موزه می‌توان به کتابخانه عفیفه باتور، مرکز علوم کودکان با ۲۴ سالن نمایشگاهی، موزه کاریکاتور، سالن کنسرت، تالار تئاتر و... اشاره کرد.

موزه گازخانه استانبول

تصویری از موزه گازخانه استانبول

استانبول مال؛ از بهترین مراکز خرید استانبول

استانبول مال در قسمت اروپایی استانبول در محله ماحموت بی قرار دارد که با معماری مدرن و امکاناتی فوق‌العاده یکی از بهترین مراکز خرید استانبول به شمار می‌رود. در استانبول مال شما می‌توانید از معتبرترین برندهای بین‌المللی که شامل برندهای پوشاک بانوان، پوشاک آقایان، پوشاک کودکان، کیف و کفش، جواهرات و اکسسوری، برندهای عطر، لوازم آرایشی و بهداشتی، برندهای ساعت و عینک، لباس ورزشی، لوازم و اکسسوری منزل، لوازم دیجیتال و برندهای اسباب‌بازی می‌شود، خرید کنید.

استانبول مال از مکان های گردشگری در استانبول

عکسی از استانبول مال

پاساژ چیچک در خیابان استقلال استانبول

یکی از مکان‌های تاریخی مشهور در خیابان استقلال، پاساژ چیچک است که با معماری زیبای قرن نوزدهمی خود، توریست‌های زیادی را از سرتاسر دنیا به خود جذب می‌کند. این پاساژ سه طبقه دارد و بخش عمده واحدهای تجاری این پاساژ را کافه‌ها و رستوران‌های رنگارنگ و نوستالژیک تشکیل می‌دهند.

پاساژ چیچک در خیابان استقلال استانبول

عکسی از پاساژ چیچک

برج دختر؛ فانوس دریایی استانبول

در قسمت سالاجاک تنگه بسفر در جزیره کوچکی در دریای مرمره، برجی قدیمی قرار دارد که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این برج که برج دختر یا برج لئاندر نامیده می‌شود، افسانه‌های زیادی به دنبال خود دارد. این برج چندین بار بازسازی شده و در قرن نوزدهم به شکل فعلی خود درآمده است. در طول زمان، کاربردهای متفاوتی برای برج دختر در نظر گرفته می‌شد؛ اما کاربرد اصلی آن، استفاده به‌عنوان فانوس دریایی بوده است.

برج دختر در استانبول

عکسی از برج دختر 

جنگل بلگراد استانبول؛ مخصوص طبیعت گردی

در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر استانبول یکی از مهم‌ترین جنگل‌های ترکیه قرار گرفته است که جنگل بلگراد نامیده می‌شود. این جنگل با مساحت ۵۳۰۰ هکتار یکی از مراکز حفاظت شده طبیعی این شهر به حساب می‌آید. به علاوه این جنگل یکی از منابع مهم آب به‌شمار می‌آید و ۷ دریاچه و مخزن ذخیره آب باستانی مربوط به دوران بیزانس و چند «سد» با قدمت ۱۵۰ سال دارد.

جنگل بلگراد از مشهورترین جاذبه های دیدنی در استانبول

تصویری از جنگل بلگراد

روستای کانلیکا؛ یک کوچه گردی لذت بخش در استانبول

محله یا روستای کانلیکا یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر استانبول است که در سمت آسیایی تنگه بسفر قرار گرفته و به دلیل معماری سنتی و حفظ بافت تاریخی خود شهرت دارد. در این محله، شما می‌توانید از مسجد قاضی اسکندر پاشا، بیشه مهرآباد، بازار صنایع دستی و باغ خدیو دیدن کنید. اسکله کانلیکا در مجاورت دریای سیاه، از دیگر جذابیت‌‌های این روستا به شمار می‌آید که با داشتن کافه‌ها و رستوران‌های متعدد محل حضور توریست‌هاست.

روستای کانلیکا از بهترین مکان های دیدنی در استانبول

عکسی از روستای کانلیکا

از کدام یک از جاهای دیدنی استانبول دیدن کنیم؟

اگر قصد سفر به استانبول را دارید، طبیعی است که با وجود این همه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و هنری، سردرگم شده باشید. استانبول با جغرافیای خاص خود، دوره‌های تاریخی خاصی را پشت سر گذاشته و فرهنگ‌های مختلفی را در خود جای داده است؛ بنابراین سعی کنید در تور استانبول از موزه‌ها، مساجد و کلیساهای تاریخی و بافت قدیمی استانبول حتماً دیدن کنید.

سؤالات متداول:

1. معروفترین جاهای دیدنی استانبول کدامند؟

خیابان استقلال، برج گالاتا، کاخ دولماباغچه، مسجد ایاصوفیه، آ انبار باسیلیکا، جزایر پرنس و تنگه بسفر از اصلی ترین جاهای دیدنی استانبول ترکیه هستند.

2. بهترین موزه های استانبول کدامند؟

موزه پرا، موزه باستان شناسی استانبول، موزه هنر مدرن، موزه اسباب بازی، موزه آتاتورک، موزه گازهانه و موزه باریش مانچو از بهترین موزه‌هایی هستند که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt