مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 27 بهمن ، 1401

مسجد سلطان احمد استانبول (مسجد آبی) + عکس و آدرس

مسجد سلطان احمد استانبول یا مسجد آبی، یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر استانبول است که در این مقاله آن را معرفی می‌کنیم و به تاریخچه و معماری آن می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

آیا تا به حال به استانبول سفر کرده‌اید؟ این شهر قدمت بالایی دارد و مملو از آثار تاریخی است؛ همچنین طبیعت تماشایی و سواحل نیلگون آن نیز در شهرت و محبوبیت اثرگذار بوده است. مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی، یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر استانبول است که قدمت آن به قرن ۱۷ برمی‌گردد. این مسجد چه داستانی دارد و چرا باید از آن دیدن کنیم؟

در این مقاله مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی را معرفی می‌کنیم و به تاریخچه و معماری آن می‌پردازیم. در سفر به استانبول، بازدید از این اثر شگفت‌انگیز را از دست ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی استانبول

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی استانبول

آشنایی با تاریخچه مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی

مسجد سلطان احمد در قرن 17 به سفارش این پادشاه و درست رو‌به‌روی ایاصوفیه ساخته شد. او می‌خواست مکانی برای عبادت مردم بنا کند و از ابتدا دستور داد تا این مسجد را باشکوه‌تر از مسجد ایاصوفیه بسازند. البته چندان موفق نبود و همچنان مسجد ایاصوفیه به عنوان یک سازه شاخص در قلب استانبول می‌درخشد. ساخت مسجد از سال 1609 تا 1616 طول کشید و سلطان احمد درست یک سال پس از اتمام مسجد از دنیا رفت و پیکرش در همان مکان به خاک سپرده شد.

 مسجد سلطان احمد که به مسجد آبی نیز شهرت دارد، از مهم‌ترین مساجد استانبول به شمار می‌رود و معماری بسیار جذابی دارد. صدفکار مهمت آقا، از شاگردان استاد سینان مشهور، وظیفه طراحی و ساخت این مسجد را بر عهده داشته است. مسجد سلطان احمد شاید قدمت مسجد ایاصوفیه را نداشته باشد؛ اما ارزش بسیاری دارد و یکی از قطب‌های گردشگری برای گردشگران تور استانبول به شمار می‌رود.

داخل مسجد سلطان احمد استانبول

داخل مسجد سلطان احمد استانبول

معماری مسجد سلطان احمد؛ تلفیقی از معماری اسلامی و بیزانسی

مسجد سلطان احمد، ساخته معمار صدفکار مهمت آقا، 5 گنبد اصلی، 8 گنبد فرعی و 6 مناره دارد. طراحی این مسجد بسیار خاص و هنرمندانه است و ترکیبی از عناصر معماری اسلامی و بیزانسی در آن مشهود هستند. مناره‌ها و کاشی‌های آبی مسجد سلطان احمد، اوج ظرافت و زیبایی را به نمایش گذاشته‌اند. به همین دلیل نیز به این بنا، مسجد آبی نیز گفته می‌شود. معمار این مسجد، نمونه‌های تاثیرگذاری از خود به جای گذاشته و این ساختمان از شاخص‌ترین آن‌ها است. در اصل می‌توان این بنا را چشمگیرترین مسجد تاریخی ترکیه معرفی کرد.

بزرگ‌ترین گند این مسجد 34متر ارتفاع دارد و 4 گنبد دیگر مانند آبشار دور آن را فرا گرفته‌اند؛ البته برخی از این گنبدها ناتمام مانده‌اند. داخل مسجد محرابی برای امامان و علاوه بر آن محلی برای نماز سلطان احمد و یاران او نیز در نظر گرفته شده است. مسجد سلطان احمد نیز مانند اغلب مساجد بزرگ جهان شامل مدرسه دینی، بازار، آشپزخانه و کتابخانه است.

مسجد سلطان احمد استانبول در کنار تنگه بسفر

مسجد سلطان احمد استانبول در کنار تنگه بسفر

نحوه دسترسی به مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد درست روبه روی مسجد ایاصوفیه، در بخش اروپایی شهر استانبول و در منطقه فاتح واقع شده است. دسترسی به این مسجد از هر نقطه از استانبول بسیار ساده است. شما می‌توانید از انواع وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، تاکسی، تراموا و مترو استفاده کنید. هر پنج دقیقه یک تراموا از بیوگلو به مقصد این مسجد حرکت می‌کند. برای استفاده از این وسیله نقلیه باید مانند مترو، استانبول کارت یا بلیط کاغذی داشته باشید.

از آنجا که مسجد سلطان احمد در قلب تاریخی شهر واقع شده است، کاخ توپکاپی، آب انبار باسیلیکا، موزه باستان شناسی، تنگه بسفر و میدان تکسیم نیز در نزدیکی این جاذبه تاریخی قرار گرفته‌اند. اگر قصد سفر در نوروز را دارید، می توانید از طریق تور استانبول نوروز 1403 با هزینه کم تری از این شهر بازدید کنید.

حقایق جالب درباره مسجد سلطان احمد

حقایق عجیب و جالبی درباره مسجد سلطان احمد، مشهور به مسجد آبی، وجود دارد که در این بخش به برخی از جذاب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

در اغلب مساجد دو یا چهار مناره وجود دارد؛ اما دلیل وجود شش مناره در مسجد سلطان احمد چیست؟ سلطان احمد از معمار درخواست کرده تا مناره مسجد را طلایی بسازد. واژه‌های «آلتین» و «آلتی» در زبان ترکی به ترتیب به معنای «طلایی» و «عدد شش» هستند. معمار منظور سلطان را اشتباه متوجه شده و به جای مناره طلا، شش مناره ساخته است. تا پیش از این، تنها مسجدی که شش مناره داشت، مسجدالحرام مکه بود.‌

دلیل نامگذاری مسجد آبی نیز بسیار جالب است. رنگ مسجد آبی نیست؛ اما کاشی‌های آبی که در آن به کار رفته‌اند بسیار خاص و زیبا هستند؛ ازاین‌رو مسجد سلطان احمد با نام مسجد آبی به شهرت رسید. برخی نیز دلیل این نامگذاری را انعکاس آب تنگه بسفر روی مسجد عنوان می‌کنند؛ البته در حال حاضر به دلیل ساخت و سازهای متعدد در حاشیه مسجد سلطان احمد و تنگه بسفر، این پدیده دیگر مشاهده نمی‌شود.

معماری داخلی مسجد آبی استانبول

معماری داخلی مسجد آبی استانبول

زمان بازدید از مسجد سلطان احمد

اگر قصد بازدید از مسجد سلطان احمد را دارید، باید بدانید که درهای این مسجد در زمان برگزاری نماز جماعت بسته می‌شوند. پنج نوبت نماز در مسجد اقامه می‌شود و در هر نوبت به مدت 90 دقیقه درهای ورودی مسجد را می‌بندند. بهترین زمان برای گشت‌وگذار در مسجد، ساعت‌های 8:30 تا 11:30، 13 تا 14:30، 15:30 تا 16:45 است.

البته اگر قصد عبادت در مسجد سلطان احمد را داشته باشید، در هر ساعتی می‌توانید وارد مسجد شوید. این مسجد از ساعت 5:30 باز می‌شود و تا آخرین نوبت نماز باز است. فقط در نظر داشته باشید که هنگام برگزاری نماز، اجازه عکاسی و گشت‌وگذار در مسجد را ندارید.

گردش در استانبول زیبا، با تورهای ارزان قیمت الفبای سفر

در این مقاله، مسجد سلطان احمد را به‌طورکامل معرفی کردیم و آن را مورد بررسی قرار دادیم. این مسجد از آثار تاریخی بسیار دیدنی استانبول است و معماری بسیار جذابی دارد. در سفر به استانبول حتما از این بنای تماشایی دیدن کنید.

مجموعه آژانس هواپیمایی الفبای سفر همواره در تلاش است تا بهترین خدمات را به مشتریان خود عرضه کند. برای خرید تور داخلی و خارجی، بلیط و رزرو هتل، همین حالا از طریق سایت اقدام کنید. اصلی‌ترین هدف این مجموعه جلب رضایت شما عزیزان است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt