مدارک لازم جهت صدور گذرنامه

مدارک لازم جهت صدور گذرنامه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 28 فروردین ، 1403

مدارک لازم برای اخذ پاسپورت و گذرنامه در سال ۱۴۰۳

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

امروزه با گسترش و بهبود عملکرد خطوط هوایی، مسافرت رفتن به یکی از تفریح‌های اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. برای سفر به خارج از کشور، مسافران نیاز به گذرنامه (پاسپورت) برای احراز هویت در کشور مقصد دارند، اما آیا می‌دانید که روند صدور و اخذ گذرنامه پاسپورت به چه صورت است؟ آیا از مدارک لازم برای پاسپورت اطلاع دارید؟ در این مقاله قرار است مدارک لازم برای تمدید پاسپورت را بررسی کنیم و هزینه‌ اخذ پاسپورت را به شما بگوییم. اگر قصد تمدید پاسپورت را دارید و مدارک مورد نیاز برای پاسپورت را نمی‌دانید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

هزینه پاسپورت ۱۴۰۳ چقدر است؟

بسیاری از افرادی که تمایل دارند به کشورهای خارجی سفر کنند باید گذرنامه یا پاسپورت داشته باشند. گذرنامه‌ها معمولاً 5 ساله هستند و تاریخ صدور و انقضای آن‌ها روی صفحه اول گذرنامه نوشته شده است. قبل از اینکه بدانید مدارک مورد نیاز برای پاسپورت چیست، باید از هزینه تمدید پاسپورت ۱۴۰۳ اطلاع داشته باشید. در نظر داشته باشید برای تمدید یا اخذ گدرنامه باید به نزدیک‌ترین دفتر پلیس + 10 در شهرستان محل زندگی یا محل کار خود بروید. همچنین اگر قصد سفر با تور خارجی یا سفر شخصی را دارید و از مدت اعتبار پاسپورت شما کمتر از 7 ماه باقی مانده است، باید برای تمدید گذرنامه اقدام کنید. در ادامه، هزینه پاسپورت پلیس +10 در سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کنیم.

  • هزینه صدور گذرنامه: 200 هزار تومان
  • هزینه عوارض شهرداری: 20 هزار تومان
  • هزینه خدمات گذرنامه: 172,880 هزار تومان
  • هزینه عکس گرفتن برای گذرنامه: 21,600 هزار تومان
  •  هزینه احراز هویت: 50,400 هزار تومان
  • هزینه فرم اطلاعات شخصی گذرنامه: 5 هزار تومان

جمع هزینه اخذ پاسپورت در سال ۱۴۰۳: 469,880 هزار تومان

توجه داشته باشید که واریز هزینه صدور گذرنامه از طریق اینترنت و عابر بانک به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست و باید این مبلغ با دستگاه کارت‌خوان دفاتر پلیس + 10 پرداخت شود.

مدارک لازم برای پاسپورت ۱۴۰۳

اگر سؤال شما این است که «برای گرفتن پاسپورت چه مدارکی لازم است؟» جای خوبی آمده‌اید. در این بخش قرار است مدارک مورد نیاز برای درخواست پاسپورت را به طور کامل بررسی کنیم. در نظر داشته باشید برخی مدارک بین آقایان و خانم‌ها مشترک و برخی مدارک متفاوت است. در ابتدا مدارک عمومی و مشترک را بررسی می‌کنیم و سپس به‌تفکیک مدارک مورد نیاز برای بانوان و آقایان را شرح می‌دهیم.

مدارک عمومی برای درخواست پاسپورت ۱۴۰۳

1. حضور شخص متقاضی الزامی است.

2. اصل گذرنامه قبلی

3. اصل شناسنامه: شناسنامه عکس‌دار برای افراد بالای ۱۵ سال الزامی است. در صورت نداشتن شناسنامه باید به پیشخوان ثبت احوال مراجعه کنید.

4. اصل کارت ملی

5. گواهی اشتغال به تحصیل یا دفترچه بیمه یا گذرنامه عکس‌دار برای افراد زیر ۱۵ سال

6. تصویر چهره برای عکس گذرنامه: این تصویر باید توسط سامانه تصویربرداری موجود در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی از چهره متقاضی به صورت حضوری گرفته شود. حتماً در هنگام مراجعه با شرایط ظاهری مناسب برای گرفتن تصویر چهره در دفتر پلیس + ۱۰ حضور پیدا کنید. شرایط ظاهری مناسب و مورد تأیید برای گرفتن عکس را ادامه لیست کرده‌ایم.

  • نداشتن عینک
  • نداشتن کراوات
  • نداشتن کلاه
  • نداشتن زیورآلات
  • نداشتن آرایش غیرمتعارف برای صورت، محاسن و مو
  • پوشیدن پیراهن ساده برای آقایان الزامی است.
  • توصیه می‌کنیم خانم‌ها روسری بدون طرح سر کنند.

در نظر داشته باشید دختران بالای ۶ سال باید با حجاب کامل باشند. اگر کودک شما زیر 5 سال دارد، یک قطعه عکس ۴*۳ همراه داشته باشید.

7. ارائه نامه موافقت حفا یکان مربوطه برای شاغلان در نیروهای مسلح و بازنشستگان نظامی زیر ۵ سال

8. ارائه کارت کانون بازنشستگان و حکم بازنشستگی برای بازنشستگان بالای ۵ سال

مدارک تمدید پاسپورت برای بانوان در سال ۱۴۰۳

1) اجازه محضری برای بانوان متاهل از سوی همسر با مراجعه به دفترخانه با فرم و مدارک

2) اجازه محضری برای دختران زیر ۱۸ سال از سوی پدر یا قیم قانونی با مراجعه به دفترخانه با فرم و مدارک

3) ارائه گواهی فوت یا اصل شناسنامه باطل‌شده همسر برای بانوانی که همسرشان فوت شده است

4) اصل طلاق‌نامه برای بانوان مطلقه

مدارک تمدید گذرنامه برای آقایان در سال ۱۴۰۳

1. اصل کارت پایان‌خدمت یا معافیت هوشمند برای آقایان زیر ۵۰ سال

2. اصل مجوز سیستمی سازمان وظیفه عمومی برای افراد فاقد کارت پایان‌خدمت

3. آقایان بالای ۱۸ سال که خدمت نرفته‌اند در سامانه سخا خروجی دریافت و ۴۸ ساعت بعد مراجعه کنند.

مدارک لازم برای پاسپورتمدارک لازم برای پاسپورت در سال ۱۴۰۳

درخواست تمدید آنلاین پاسپورت ۱۴۰۳ چگونه است؟

درخواست پاسپورت آنلاین یکی از خدمات جدید پلیس مهاجرت و ناجا است و دیگر لازم نیست برای تمدید پاسپورت به مراکز پلیس + 10 در سراسر کشور بروید. فقط کافی است نرم‌افزار پلیس من را از بازار یا مایکت دانلود کنید و به‌راحتی درخواست پاسپورت آنلاین بدهید. 
نکتۀ مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که همۀ افراد نمی‌توانند تمدید پاسپورت غیر حضوری انجام دهند؛ چراکه باید در یک‌سال گذشته حتماً اثر انگشت خود را در یکی از مراکز پلیس + 10 ثبت کرده باشند. اگر در یک‌سال گذشته برای ثبت اثر انگشت به پلیس + 10 مراجعه نکرده باشید، نمی‌توانید درخواست تمدید آنلاین گذرنامه بدهید.
در نرم‌افزار پلیس من علاوه‌بر تمدید پاسپورت می‌توانید وضعیت خروج از کشور، خلافی خودرو و وضعیت کارت و سند خودرو را استعلام بگیرید و عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید.  
در صورتی که در یک‌سال گذشته در مراکز پلیس + 10 اثر انگشت خود را ثبت کرده‌اید، وارد نرم‌افزار پلیس من شوید. از بخش «پلیس گذرنامه و اماکن» گزینۀ صدور گذرنامه را انتخاب کنید. وارد سایت www.sakha.epolice.ir/portal/login ‌می‌شوید. اگر قبلاً در سامانه سخا ثبت‌نام نکرده‌اید باید ابتدا گزینۀ ثبت‌نام را بزنید. بعد از ثبت‌نام مدارک لازم را در این سامانه بارگذاری کنید. در صورتی که همۀ مراحل خوب پیش برود و مدارک شما کامل باشد، درخواست گذرنامه آنلاین شما ثبت می‌شود و بین 3 تا 7 روز گذرنامه به دست شما می‌رسد. 

مدت زمان صدور پاسپورت ۱۴۰۳

حال که با مدارک لازم برای پاسپورت آشنا شدید، در این بخش مدت زمان صدور پاسپورت را بررسی می‌کنیم. یکی از سؤالات متداول این است که چه مدت طول می‌کشد تا پاسپورت صادر شود. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که مدت زمان صدور گذرنامه در سال ۱۴۰۳ معمولاً بین 3 تا 5 روز است. خوشبختانه در سال ۱۴۰۳ پاسپورت را به متقضیان سریع تحویل می‌دهند و جای هیچ نگرانی نیست. در نظر داشته باشید صدور گذرنامه یک روزه امکان‌پذیر نیست و معمولاً بین 3 تا 5 روز زمان می‌برد.

موارد قانونی گذرنامه که باید بدانید

ماده 16: به اشخاص پایین به‌هیچ‌عنوان گذرنامه برای خروج از کشور داده نمی‌شود:

۱. کسانی که با اعلام کتبی مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند.

2. کسانی که در خارج از ایران به دلیل تکدی‌گری، ولگردی، ارتکاب سرقت، کلاهبرداری و ... سوءشهرت دارند. ماده 36: طبق قانون گذرنامه جمهوری اسلامی ایران، این گذرنامه برای مسافرت به همۀ کشورها اعتبار دارد؛ مگر به کشورهایی که دولت در موارد مقتضی مسافرت اتباع ایران را به آن کشورها ممنوع یا محدود کرده باشد. دارندۀ این گذرنامه حق مسافرت به فلسطین اشغالی را ندارد.

ماده ۳۷: هرکس برای دریافت گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه به نام خود یا نام فرد دیگری اسناد و مدارک خلاف واقع یا متعلق به غیر را عالماً و عامداً بدهد، به حبس جنحه‌ای از دو ماه تا شش ماه محکوم می‌شود و در صورتی که عمل او منجر به صدور گذرنامه شود، به حبس جنحه‌ای از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

ماده ۴۱: هرکس برای تحصیل گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه عالماً و عامداً و به قصد تقلب هرگونه اطلاع مربوط به خود و همراهان را که در صدور گذرنامه مؤثر است برخلاف واقع در پرسش‌نامه بنویسد، به شرط استفاده از گذرنامه به حبس جنحه‌ای از دو ماه تا شش ماه محکوم می‌شود.

نکات مهم برای نگهداری پاسپورت

1. گذرنامه‌ای که برای شما صادر شده می‌شود گذرنامه الکترونیکی است و باید در نگهداری آن دقت کنید. از قرار دادن گذرنامه الکترونیکی در مجاورت دستگاه‌ها و اجسامی مانند گوشی تلفن همراه، آهن و ماکروویو که میدان مغناطیسی و رادیویی دارند خودداری کنید.

2. از وارد کردن ضربه با اجسام سخت، پرت کردن و خم و راست کردن گذرنامه مخصوصاً در ناحیه جلد جداً خودداری کنید.

3. از قرار دادن گذرنامه در محل‌هایی که تحت‌فشار قرار می‌گیرند (انتهای ساک یا چمدان، جیب شلوار و ...) پرهیز کنید.

4. از فرو کردن اجسام نوک‌تیز مانند سوزن منگنه و ... در جلد گذرنامه خودداری کنید و هیچ برگ یا برچسبی را با دستگاه سوزن دوخت به جلد گذرنامه الصاق نکنید.

5. با توجه به اینکه برای صدور گذرنامه المثنى باید مراحل قانونی را طی کنید و معمولاً گذراندن این مراحل حداقل 6 ماه زمان می‌برد، در نگهداری گذرنامه خود دقت کنید.

داشتن پاسپورت برای سفر به کشورهای خارجی الزامی است

در این مقاله به سؤال پرتکرار شما مبنی بر اینکه مدارک لازم برای پاسپورت در سال ۱۴۰۳ چیست پاسخ دادیم. همچنین قیمت تمدید گذرنامه را به تفکیک هزینه‌ها بررسی کردیم و مدت زمان صدور گذرنامه را به شما گفتیم. در نظر داشته باشید برخی مدارک بین آقایان و خانم‌ها مشترک و برخی مدارک کاملاً مجزا از یکدیگر است. برای اخذ پاسپورت باید به دفاتر پلیس + 10 در سراسر کشور مراجعه و با تکمیل فرم مشخصات فردی و ارائه مدارک مورد نیاز برای تمدید گذرنامه اقدام کنید. اگر قصد سفر خارجی دارید و گذرنامه شما کمتر از 7 ماه اعتبار دارد، حتماً باید برای تمدید پاسپورت به نزدیک‌ترین دفتر پلیس + 10 بروید. 

سؤالات متداول:

1. برای اخذ گذرنامه باید کجا مراجعه کنیم؟

برای گرفتن یا تمدید گذرنامه باید به دفاتر پلیس + 10 در سراسر کشور مراجعه کنید.

2. مدارک لازم برای پاسپورت چیست؟

متقاضیان برای اخذ پاسپورت باید اصل گذرنامه قبلی، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی را همراه داشته باشند. همچنین تکمیل فرم صدور گذرنامه الزامی است. 

3. هزینه تمدید گذرنامه در خارج از کشور چقدر است؟

هزینه صدور گذرنامه 200 هزارتومان، عوارض شهرداری 200 هزار تومان، خدمات گذرنامه 172,800 هزار تومان، عکس گرفتن 21,600 هزار تومان، احراز هویت 50,400 هزار تومان و هزینه فرم اطلاعات شخصی گذرنامه 5 هزار تومان می‌شود. به طور کلی باید برای تمدید یا اخذ پاسپورت مبلغ 469,880 هزار تومان بپردازید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt