جاهای دیدنی آنتالیا

جاهای دیدنی آنتالیا؛ 39 جاذبه گردشگری

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 18 فروردین ، 1403

جاهای دیدنی آنتالیا | 39 جاذبه گردشگری

جاهای دیدنی آنتالیا برخلاف تصور اکثرمان آنقدر زیاد است که در سفری چند روزه، به تمامشان نمی‌رسیم. در این مقاله با 39 جاذبه این شهر ترکیه آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نامی از مروارید مدیترانه، شهر زیبای آنتالیا، مرکز استان آنتالیای ترکیه، نشنیده باشد. آنتالیا یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ترکیه و به نوعی پایتخت تفریحی - گردشگری این کشور به حساب می‌آید. اگر از زندگی سخت و فرسایشی روزمره به تنگ آمده‌اید و به دنبال جایی می‌گردید که بتوانید در کمال رفاه و آسایش، بار خستگی‌ها را از روی شانه خود بردارید، آنتالیا بهترین انتخابی است که پیش روی خود دارید.

اگرچه معمولاً آنتالیا را به سواحل خیره‌کننده و هتل‌های لوکس آن می‌شناسند، اما جذابیت‌های آنتالیا به این‌ها محدود نمی‌شود. جاهای دیدنی آنتالیا آنقدر زیاد و متنوع هستند که اگر از تفریحات ساحلی خسته شدید، تا چندین روز کاملاً اوقات شما را پر می‌کند. اگر راهیِ آنتالیا هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا با مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری این شهر کاملاً آشنا شوید.

1. برج ساعت آنتالیا؛ نمادی جاودانه از ظرافت و قدمت تاریخی

آجربه‌آجر این شهر پر است از دیدنی‌هایی که نمی‌توان چشم از آن‌ها برداشت. بااین‌حال از بین تمام نقاط دیدنی، برج ساعت آنتالیا مثل نمادی باشکوه و استوار از تاریخ باستانی این شهر ایستاده است. برج ساعت در ورودی منطقه باستانی کالیچی (Kaleiçi) قرار دارد؛ جایی که دعوتمان می‌کند تا کمی از هیاهوی زمان جا بیفتیم، در تاریخ به عقب برگردیم و غنای فرهنگی و تمدن ترکیه را با چشم جان ببینیم.

برج ساعت در اواخر قرن نوزدهم ساخته شد. این سازه قرار بود به‌عنوان دروازه شهر عمل کند و به مسافرانی که از راه زمینی یا دریایی به شهر می‌رسیدند خوش‌آمد بگوید. بیایید کمی به برج نزدیک شویم. حالا می‌توانید ساختار ظریف مناره‌مانند آن را ببینید که نقوش پیچیده و کنده‌کاری‌های شگفت‌انگیزش مهارت هنرمندان عثمانی را به رخ می‌کشد. اگر به بالای برج بروید، از ارتفاع 14 متری می‌توانید منظره چشم‌نواز دریای مدیترانه را ببینید و هوای مرطوب را استشمام کنید.

نکته جالب دیگری که درباره این ساعت قدیمی وجود دارد، تضاد جالب بافت قدیمی آن با فضای مدرنی است که پیرامونش وجود دارد. راستی اگر در همین ابتدای مطلب هنوز به‌خوبی با این شهر آشنا نیستید، مطالعه مقاله آنتالیا کجاست برایتان کمک‌کننده خواهد بود.

برج ساعت آنتالیا از بهترین جاهای دیدنی آنتالیا

عکسی از برج ساعت آنتالیا

2. آبشار دودن؛ شاهکار طبیعت ترکیه

بیایید از دیوارهای کایچی عبور کنیم، شهر تاریخی را پشت‌سر بگذاریم و دل به طبیعت شگفت‌انگیز آنتالیا بزنیم. برای رسیدن به آبشار دودن، چیزی حدود 20 دقیقه راه داریم. این جاذبه طبیعی به عنوان یکی از جاهای دیدنی آنتالیا با قیمت بسیار مناسب، به شما اجازه می‌دهد که هم خوش بگذرانید و هم هزینه‌های سفر را برای گشت‌وگذارهای بیشتر مدیریت کنید. آبشارهای دودن یکی از جاهای دیدنی آنتالیا در تابستان و بهار هستند. این آبشارها از دوبخش بالایی و پایینی تشکیل شده‌اند.

آبشار بالایی نسبتاً در دسترس‌تر است و بیشتر گردشگران برای بازدید به دیدن آن اکتفا می‌کنند. ارتفاع آبشار بالایی چیزی حدود 15 متر است و استراحت‌گاه‌ها و رستوران‌های زیبایی هم در اطراف آن وجود دارد تا بتوانید اوقات خوشی را در دل طبیعت سپری کنید. آبشار پایینی اما نسبتاً دورتر است. برای رسیدن به این آبشار باید با طبیعت‌گردی و پیمایش میانه خوبی داشته باشید. بااین‌حال، به شما اطمینان می‌دهیم که اگر می‌خواهید تجربه‌ای متفاوت از یک سفر خارجی داشته باشید، فاصله گرفتن از هتل‌های لوکس همیشگی و زدن به دل طبیعت برای دیدن جنگل‌ها و صخره‌های منتهی به آبشار پایینی دودن، ارزشش را دارد. آبشار پایینی 40 متر ارتفاع دارد و بدون شک میخکوبتان می‌کند. چشم‌هایتان را ببندید، غرش باشکوه طبیعت را بشنوید و دربرابر این همه زیبایی، متواضعانه لبخند بزنید.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از همه‌ جاهای دیدنی ترکیه مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

آبشار دودن از جاذبه های گردشگری آنتالیا

تصویری از آبشار دودن

3. آکواریوم آنتالیا؛ تجربه ای متفاوت از دنیای زیر آب

شاید آکواریوم‌های فراوانی را دیده باشید و فکر کنید که همه آکواریوم‌ها شبیه هم هستند؛ اما پیشنهاد می‌کنیم آکواریوم آنتالیا را در لیستتان بگذارید. در نزدیکی ساحل کنیالتی، سازه آکواریومی آنتالیا وجود دارد که شما را به سفری رؤیایی در دنیای زیر آب دعوت می‌کند. این بازدید، احتمالاً یکی از مهیج‌ترین قسمت‌های سفرتان برای کودکان و نوجوانان است. این مجموعه عظیم با ۱۲۰۰۰ متر مربع زیربنا، تنوع شگفت‌انگیزی حیات زیر دریا را به شما نشان می‌دهد.

یادتان هست که گفتیم حتی اگر فکر می‌کنید همه آکواریوم‌ها مثل هم هستند، این یکی را از دست ندهید؟ بله؛ با ورود به این مجموعه متوجه می‌شوید که هیچ چیزش شبیه آنچه تا‌به‌حال دیده‌اید نیست. از باغ وحش بزرگ و استانداردش گرفته تا شهربازی بی‌نظیری که در هر زمانی از سال امکان برف‌بازی را برای‌تان فراهم می‌کند و رستوران‌های شیک و باکیفیتی که در مجموعه قرار دارند و می‌توانید غذاهای خوشمزه‌ای را در آن‌ها امتحان کنید، همه و همه دلایلی برای این است که خودتان را به یک تجربه جادویی از تفریح دعوت کنید.

آکواریوم آنتالیا از معروفترین جاهای دیدنی آنتالیا

تصویری از آکواریوم آنتالیا

4. دروازه هادریان؛ دری به گذشته

هرچه از زیبایی‌های منطقه کالیچی بگوییم کم است. همین که در خیابان‌های کالیچی پرسه می‌زنید، طاق‌نمایی باشکوه می‌بینید که شما را به دوران امپراتوران و تمدن‌های باستانی می‌برد. این بنای باشکوه که به عنوان دروازه هادریان شناخته می‌شود، گواهی از تاریخ غنی شهر و دروازه‌ای به عظمت دوران باستان است. این بنا هم مثل باقی آثار باستانی آنتالیا، ظریف‌کاری‌های بی‌نظیری دارد. کنده‌کاری‌های ظریف و نقش‌برجسته‌های استادانه بر روی دیوارهای آن، چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. با عبور از آستانه دروازه هادریان، خیابان‌های اطراف، شما را به زمانی دیگر می‌برند. کوچه‌های باریک آن مملوء از خانه‌های سنتی عثمانی است که هرکدام جذابیت و شخصیت منحصربه‌فرد خود را دارند. این ترکیب جذاب از ویرانه‌های باستانی و معماری عثمانی را از دست ندهید.

دروازه هادریان از مکان های دیدنی در آنتالیا

تصویری از دروازه هادریان آنتالیا

5. جزیره موش آنتالیا؛ جایی برای آرامش

اسم عجیبی است؛ اما نترسید. این‌جا جزیره‌ای نیست که برای قدم زدن در آن نیاز به عبور از میان خیل عظیم موش‌ها باشد. احتمالاً دلیل نام‌گذاری آن، کوچک بودن شکل ظاهری‌اش است. اول از همه این را بگوییم که برای رسیدن به جزیره موش، که در زبان محلی به آن سیچان آداسی می‌گویند، باید مسافت را با کشتی یا قایق طی کنید. اگر قصد بازدید از جزیره موش را دارید، باید بگوییم که این بخش از سفر شما هم پرهزینه است و هم کمی پرزحمت. پس توصیه ما به شما این است که تا جای ممکن کودکان را همراه خود نبرید. رسیدن به این جزیره همان‌طور که گفتیم با کشتی و قایق میسر است.

حدوداً ۴۰ الی ۵۰ دقیقه در راه هستید و کشتی‌ران‌ها و قایق‌ران‌ها باید بسیار ماهر باشند. چرا؟ این جزیره در منطقه‌ی صخره‌ای دری ااست و درصورتی که راهبر شما کاربلد نباشد، ممکن است خطراتی تهدیدتان کند. همین باعث می‌شد که هزینه رفت‌وآمد زیاد شود. درمیانه راه، مسافران از کشتی پیاده می‌شوند و باقی مسیر را با قایق می‌روند. اگر تصمیم گرفتید خودتان را به این چالش مهیج دعوت کنید، حتماً وسایل شنا و صخره‌نوردی با خود داشته باشید؛ چراکه بالا رفتن از سنگ‌های عظیم و شیرجه زدن در دریای نیلگون آن، تجربه‌ای است که نصیب هرکسی نمی‌شود.

عکسی از جزیره موش از مکان های گردشگری آنتالیا

عکسی از جزیره موش

6. منطقه کالیچی؛ پرسه در جذابیت های بی نظیر شهر قدیمی آنتالیا

اگر دقت کرده باشید، بیشتر جاذبه‌های شهری که در این مقاله از آن‌ها نام بردیم در منطقه کالیچی آنتالیا قرار داشتند. شهر قدیمی کالیچی یکی از مناطق تاریخی آنتالیا است که بیش از هرچیز به معماری بی‌نظیرش شناخته می‌شود. اگر در کوچه‌پس‌کوچه‌های کالیچی قدم بزنید، دیوارهای صخره‌ای بلندی را در دو سمت‌تان می‌بینید.

این شهر سنگی با تاریخ شگفت‌انگیزش منطقه‌ای بی‌نظیر برای گردش محسوب می‌شود. منطقه کالیچی یکی از جاهای دیدنی آنتالیا در بهار است و هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیا خواهد بود. بازدید از کالیچی رایگان است و تنها هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنید، برای خوردوخوراک و در صورت تمایل، اقامت است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم یک روز کامل را به این شهر تاریخی اختصاص دهید تا بتوانید همه‌جای آن را با دل سیر ببینید.

منطقه کالیچی آنتالیا از جاهای دیدنی آنتالیا

عکسی از منطقه کالیچی آنتالیا

7. موزه باستان شناسی آنتالیا؛ برای کسانی که از تاریخ سیر نمی شوند

اگر گشت‌وگذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های آنتالیا و دیدن زیبایی‌های شهری‌اش برای‌تان کافی نیست و اگر شیفته تاریخ هستید و می‌خواهید در زمان سفر کنید، حتماً سری به موزه باستان شناسی آنتالیا بزنید. این موزه گنجینه‌ای از آثار باستانی دوران مختلف این منطقه را در خود دارد. یکی از جذاب‌ترین نمایشگاه‌های این موزه، تالار خدایان است؛ جایی که مجموعه‌ای بی‌نظیر از خدایان باستانی، الهه‌ها و شخصیت‌های اساطیری ایستاده‌اند تا ریشه‌های مذهبی و تمدن‌های گذشته را به ما یادآوری کنند. این موزه در محله کنیالتی، خیابان مورات پاشا واقع شده و هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹ میزبان گردشگران مختلف است. به دلیل اینکه موزه باستان شناسی آنتالیا در منطقه سربسته‌ای قرار دارد، یکی از جاهای دیدنی آنتالیا در زمستان محسوب می‌شود.

موزه باستان شناسی آنتالیا

تصویری از موزه باستان‌شناسی آنتالیا

8. جاهای دیدنی انتالیا منطقه لارا

حالا که در دل شهر و طبیعت زیبای آن به سیاحت پرداخته‌ایم، بد نیست کمی هم به تفریحات مدرن و هتل‌ها و ساحل‌های لوکس آنتالیا بپردازیم. اگر می‌خواهید سفری آرام و بی‌دردسر را تجربه کنید، راحت باشید، به همه امکانات دسترسی داشته باشید و خستگی درکنید، یک راست به منطقه لارا بروید. در این منطقه مجموعه‌ای از لوکس‌ترین هتل‌ها و ساحل‌های زیبا گردهم آمده‌اند تا گردشگران بسیاری را شیفته خود کنند. منطقه لارا جایی است که می‌توانید یک تفریح تابستانی درجه‌یک داشته باشید و با فراغ‌بال خوش بگذرانید.

منطقه لارا از بهترین جاذبه های دیدنی در آنتالیا

تصویری از منطقه لارا

9. ساحل کنیالتی آنتالیا را در سفرتان حتما ببینید

ساحل کنیالتی در غرب آنتالیا، یکی از زیباترین سواحل این شهر است که به‌طور رایگان و بدون پرداخت ورودی، می‌توانید به آنجا بروید و از امکانات رفاهی و تفریحی خوب این ساحل بهره ببرید. ساحل کنیالتی یکی از زیباترین سواحل آنتالیا به شمار می‌رود که به دلیل نزدیکی به مرکز شهر، وجود رستوران‌های متعدد و مراکز تفریحی، مناظر جذاب کوه‌های جنگلی و سرسبز، پارکینگ امن و مناسب، صندلی‌های آفتاب‌گیر و تفریحات مناسب برای کودکان، هم برای گردشگران و هم برای مردم محلی بسیار محبوب است.

10. ساحل لارا؛ از زیباترین سواحل آنتالیا

یکی از معروفترین سواحل آنتالیا ساحل لاراست. ساحل لارا بیش از ۱۵ کیلومتر طول دارد که دو کیلومتر آن در بخش غربی به صورت عمومی و رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد و ۱۳ کیلومتر باقیمانده به هتل‌ها و ریزورت‌های مجلل این منطقه احتصاص دارد. ساحل لارا نیز با داشتن پرچم آبی، یکی از سواحل بسیار تمیز آنتالیاست که برای شنا و آب‌تنی گزینه بسیار خوبی به شمار می‌آید. در ساحل لارا می‌توانید تفریحات متنوعی مانند پاراگلایدر، موج‌سواری، جت اسکی و قایق‌سواری را تجربه کنید و از کلاب‌های ساحلی، بارها و رستوران‌های این منطقه نیز لذت ببرید.

11. غار داملاتاش آنتالیا برای دوستداران ماجراجویی

غار داملاتاش در نزدیکی ساحل کلئوپاترا در دریای مدیترانه در شهر آلانیا در فاصله یک ساعت و نیمی آنتالیا قرار دارد. این غار در سال ۱۹۴۸ به‌صورت تصادفی طی یک انفجار دینامیت کشف شد و به دلیل تأثیر مثبتی که هوای داخل غار روی افراد مبتلا به آسم داشت، مردم به این نتیجه رسیدند که هوای داخل غار خاصیت درمانی دارد و از این رو این غار به یکی از جاهای دیدنی آنتالیا تبدیل شد. این غار در اثر بارش باران بر روی سنگ‌های آهکی شکل گرفته و دارای استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌هایی با قدمت ۱۵۰۰۰ سال است.

12. غار کارائین آنتالیا؛ از کهن ترین غارهای جهان

یکی از جاهای دیدنی آنتالیا، غار کارائين در ۳۰ کیلومتری شمال این شهر است. غار کارائين را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین غارهای جهان می‌شناسند که قدمت آن به دوران پارینه‌سنگی و حدود ۲۰۰ هزار سال پیش برمی‌گردد. این غار در گذشته، محل سکونت انسان‌ها بوده و آثاری از انسان نئاندرتال در آن پیدا شده است. به‌علاوه در دیواره‌های این غار، نقش‌ونگارها و کتیبه‌های متعددی به چشم می‌خورد که قدمتشان به دوران یونان باستان و امپراتوری بیزانس می‌رسد.

13. غار کوکاین؛ معنوی ‌ترین غار آنتالیا

یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت در آنتالیا، غار کوکاین در روستای آزیرتاش آنتالیا است. این غار در سال ۱۹۱۹ کشف شد و از دوران مقابل تاریخ تا دوره بیزانس، محل زندگی انسان‌ها بوده و کتیبه‌های آن نشان می‌دهد در دوران اولیه مسیحیت به‌عنوان یک محل مذهبی مورد استفاده قرار گرفته است. این غار از دو تالار بزرگ تشکیل شده که استالاکتیت‌های عظیم بین این دو تالار دیوار کشیده‌اند. به‌علاوه درون غار، یک آب انبار با چهار محفظه وجود دارد.

14. پارک کارالی اوغلو آنتالیا برای تفریح و استراحت

پارک کارالی اوغلو با برخورداری از تفریحات متعدد، فضای بسیار بزرگ و سرسبز و چشم‌انداز بسیار زیبا از دریا، یکی از زیباترین پارک‌های آنتالیا به شمار می‌آید. این پارک بزرگ و سرسبز با هوایی بسیار مطبوع، بهترین محل برای استراحت و نفس تازه کردن در شلوغی‌های شهر است و به‌راحتی می‌توانید در آن قدم بزنید، از وسایل ورزشی استفاده کرده یا روی نیمکت‌های آن استراحت کنید. به‌علاوه در این پارک می‌توانید قایق‌های تفریحی خلیج آنتالیا را کرایه کرده و کمی هم قایق‌سواری کنید.

15. مرکز خرید تراسیتی در منطقه لارا آنتالیا

یکی از بهترین مراکز خرید و جاهای دیدنی آنتالیا، مرکز خرید تراسیتی در منطقه دیدنی لاراست که در واقع بزرگترین مرکز خرید آنتالیا نیز به شمار می‌آید. این مرکز خرید لوکس در ۴ طبقه با ۳۰ رستوران، زمین بازی و فودکورت نه‌تنها جایی برای خرید انواع پوشاک، کیف و کفش، جواهرات، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی و حتی لوازم خانگی محسوب می‌شود؛ بلکه یک مرکز تفریحی و رفاهی هم هست. بنابراین اگر قصد خریدی همه جانبه در آنتالیا را دارید، به تراسیتی سر بزنید.

16. از بازار قدیمی آنتالیا نیز در سفرتان دیدن کنید

بازار قدیمی آنتالیا یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر است که در بافت سنتی و کهن شهر واقع شده و از سال‌های سال پیش کسبه را در کنار یکدیگر جمع کرده است. این بازار یکی از شلوغ‌ترین نقاط آنتالیا به شمار می‌آید و نه تنها مکانی برای خرید و فروش بلکه یک مکان کاملاً دیدنی است که می‌توانید از نزدیک با فرهنگ عامه مردم ترکیه، صنایع دستی و اجناس سنتی و محلی آنها آشنا شوید. در این بازار می‌توانید اجناسی همچون پارچه‌های سنتی ترکی، لوازم و ظروف دکوری، صنایع دستی، ادویه‌جات و… پیدا کنید.

17. مرکز خرید لاورا در آنتالیا

مرکز خرید لاورا، در قلب شهر آنتالیا، یکی از مراکز خرید محبوب آنتالیاست که در آن می‌توانید از بیش از ۲۰۰ فروشگاه مختلف خرید کنید. در لاورا شما می‌توانید برندهای مطرح جهانی همچون زارا و برندهای محلی و بین‌المللی دیگر را به‌راحتی پیدا کنید. انواع پوشاک، کیف، کفش، لوازم بهداشتی و آرایشی از جمله اجناسی هستند که در این مکان به فروش می‌رسند. به‌علاوه مرکز خرید لاورا آنتالیا نیز دارای چندین رستوران و کافه، سینمای سه بعدی، محل بازی کودکان و امکانات ویژه برای افراد ناتوان است.

18. مرکز خرید اوزدیلک پارک آنتالیا

از دیگر مراکز دیدنی مهم آنتالیا که در سراسر ترکیه نیز شعبه دارد، مرکز خرید اوزدیلک پارک است که بیش از ۱۱۴ فروشگاه دارد. در این مرکز خرید می‌توانید از انواع فروشگاه‌های پوشاک، کیف و کفش، فروشگاه‌های لوازم خانگی، هایپرمارکت، لوازم دیجیتال و لوازم آرایشی بهداشتی خرید کنید. به‌علاوه وجود سینمای ۸ بعدی، مرکز سرگرمی، مرکز بولینگ و چندین رستوران و کافه باعث می‌شود در کنار یک خرید عالی، تفریح لذت‌بخشی نیز داشته باشید.

19. اوت لت دیپو در آنتالیا

اوت لت‌ها به دلیل عرضه اجناسی از برندهای معتبر اما با قیمت‌های کمتر و چیزی شبیه به حراج، همیشه در صدر فهرست مراکز خرید قرار می‌گیرند. مرکز خرید اوت لت دیپو یکی از پرطرفدارترین اوت لت‌های آنتالیاست که در نزدیکی فرودگاه آنتالیا واقع شده و بیش از ۹۰ برند ترک و بین‌المللی را در خود جای داده است. در این مرکز خرید نه‌تنها می‌توانید تقریباً در تمام سال، خرید ارزان در آنتالیا را تجربه کنید و دائماً تخفیف بگیرید، بلکه می‌توانید از ۵ سالن سینما، پیست کارتینگ، یک نمایشگاه و بیش از ۱۵ کافه و رستوران آن نیز لذت ببرید.

20. مرکز خرید مارک آنتالیا

مرکز خرید مارک، یکی از بهترین مراکز خرید آنتالیا در سال ۲۰۱۳ احداث شد و اکنون بیش از ۱۵۰ برند جهانی با تنوع بالا و قیمت‌های مناسب در این مرکز خرید موجود هستند. در این مرکز می‌توانید از برندهایی همچون گلدن رز، ال سی وایکیکی، زارا، کوتون، مک، گپ، منگو، لاکوست و… خرید کنید. در مرکز خرید مارک آنتالیا بیش از ۱۰ رستوران و کافی‌شاپ، اتاق مادر و کودک، مسجد، پارکینگ، سالن سینما و… در اختیار مشتریان قرار دارد.

21. مرکز خرید میگروس آنتالیا

یکی از مراکز رفاهی تجاری محبوب در آنتالیا، مرکز خرید میگروس با بیش از ۱۳۰ فروشگاه است. در این مرکز، خرید سه طبقه وسیع می‌توانید اجناسی همچون پوشاک کودکان، بانوان و آقایان، کیف و کفش، لوازم ورزشی، زیورآلات، لوازم خانگی، اسباب بازی، لوازم دیجیتال و… را از برندهای معتبری همچون منگو، زارا، متون، گلدن رز، سفورا، آدیداس، نایکی، انگلیش هوم و… خریداری کنید. به‌علاوه بیش از ۲۳ رستوران و کافه، پردیس سینمایی، شهر بازی، فضای استراحت، اتاق مادر و کودک و... نیز در این مرکز خرید وجود دارد.

22. چشمه های کارست آنتالیا

چشمه‌های کارست یکی از جاهای دیدنی آنتالیا در اطراف این شهر است که در اثر خورده شدن و انحلال سنگ‌های آهکی در آب‌های زیرزمینی ایجاد شده‌اند. رسوبات آهکی این چشمه‌ها در چند میلیون سال تبدیل به تراس‌های تراورتنی شده‌اند و منطقه ای که چشمه‌های کارست در آن قرار دارند، با صخره‌ها و پلکان‌های آهکی، دارای آبشارها و آبگیر‌های متعددی است و توجه بسیاری از گردشگران و مسافران آنتالیا را به خود جلب می‌کند.

23. تونک تپه آنتالیا

تونک تپه یک ایوان تپه‌ای زیبا با ارتفاع ۶۰۰ متر از سطح دریا است که در غرب آنتالیا قرار دارد. در بالاترین‌ نقطه از تپه، یک رستوران گردان، یک کلاب و یک هتل جای گرفته‌ و مناظر زیبایی از شهر، خلیج و کوه‌های اطراف را به بازدیدکنندگان و گردشگران عرضه می‌کند. علاوه‌بر کوهنوردی، می‌توانید با استفاده از تله کابین تونک تپه نیز به بالای آن دسترسی داشته باشید.این تله‌کابین از بالای تونک تپه تا کوه تورس و همچنین منطقه ساحلی کنیلاتی امتداد دارد. شما هنگام سوار شدن با منظره فوق‌العاده طبیعت و همچنین آبی بیکران دریا مواجه خواهید شد. 

24. بندر قدیمی آنتالیا

بندر قدیمی آنتالیا یکی از بهترین جاهای دیدنی آنتالیاست. این بندر که در یک فرورفتگی بزرگ در دل صخره شکل گرفته است، تا مدتها محل پهلو گرفتن کشتی‌های تجاری و بازرگانی بود و درواقع این بندر پای گردشگران و دریانوردان و تاجران را به آنتالیا باز کرده است. در حال حاضر این بندر به عنوان یک مکان تفریحی موردتوجه قرار گرفته و با محیطی جذاب، مملو از کشتی‌های رنگارنگ، صخره‌های سبز، کافه‌ و رستوران‌های متعدد، بازار و قایق‌های تفریحی مکانی کاملاً توریستی به شمار می‌آيد.

25. قلعه رومیان؛ از تاریخی ترین جاهای دیدنی آنتالیا

یکی از جاهای دیدنی آنتالیا که به نوعی به نماد و سمبل این شهر تبدیل شده است، قلعه رومیان یا به قول مردم محلی، هیدیرلیک کوله‌سی (برج) است و قدمت آن به قرن دوم میلادی برمی‌گردد. این بنا در دو طبقه متفاوت ساخته شده و طبقه پایینی، یک بنای مربعی است که بر روی آن یک استوانه با ارتفاع ۱۴ متر قرار دارد. برای رسیدن به بالای این برج استوانه‌ای باید از چندین پله بالا رفته و سپس بر فراز این باروی رومی می‌توانید شاهد مناظر خیره‌کننده دریای مدیترانه باشید.

26. مسجد ییولی مناره؛ از مساجد تاریخی آنتالیا

مسجد علاءالدین یا مسجد ییولی مناره که معمولاً آن را مسجد اولو (جامع) می‌خوانند، یکی از جاهای دیدنی آنتالیا و یکی از مساجد تاریخی آنتالیا محسوب می‌شود. این مسجد، یکی از نمادهای مذهبی شهر آنتالیاست که در قرن ۱۳ میلادی به دستور سلطان علاءالدین کی قباد ساخته شد. بنای مناره این مسجد در قسمت پایه به شکل مربع است و سپس به صورت یک استوانه هشت ضلعی و کنگره‌دار امتداد یافته است. این بنا یکی از بهترین نمونه‌های معماری دوران سلجوقیان به شمار می‌آيد.

27. موزه آنتالیا برای علاقه‌مندان به باستان شناسی

یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین موزه‌های این شهر، موزه باستان‌شناسی آنتالیا است. سلمان فریک این موزه را در سال ۱۹۲۲ افتتاح کرد و اکنون در این موزه بیش از ۵۰۰۰ اثر هنری از «دوران تمدن آناتولی» را می‌توان مشاهده کرد. از نظر بسیاری، تاریخ این موزه خلاصه‌ای از تمدن هزار ساله در منطقه آناتولی محسوب می‌شود . تالار تاریخ طبیعی، تالار ماقبل تاریخ، تالار مجسمه‌سازی، تالار تابوت، تالار سکه‌ها، تالار دوره ترکی اسلامی، تالار مردم‌نگاری و بخش کودکان از جمله بخش‌های این موزه جذاب هستند.

28. مینی سیتی آنتالیا؛ یک پارک مینیاتوری

یک ترکیه کوچک در دل آنتالیا. مینی‌سیتی واقع در منطقه کنیالتی، یک پارک فرهنگی تفریحی است که آثار باستانی و تاریخی سراسر ترکیه را در مقیاسی ۲۵ برابر کوچک‌تر از اندازه واقعی، ولی با همان جزئیات به نمایش می‌گذارد. در پارک مینیاتوری آنتالیا حدود ۸۵ پروژه بزرگ از بناهایی مانند مسجد ایاصوفیه،کلیسای نیکلاس، پاموکاله، ابلیسک مصر، معبد آگوستوس، تئاتر آسپندوس، دروازه هادریان، مسجد ییولی مناره، کوه چیمرا، معبد آرتمیس در افسوس و بسیاری آثار دیگر قرار دارد.

29. دره عميق پلدار در آنتالیا

کورپولوکانیون یا پارک ملی دره عمیق پلدار یکی از گنجینه‌های طبیعی و جاهای دیدنی آنتالیا در ترکیه است که در ۹۲ کیلومتری شهر آنتالیا قرار دارد. این دره زیبا، ۱۴ کیلومتر در طول رودخانه پلدار امتداد یافته و دارای تنوع گسترده‌ای از گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف است. در ابتدای این رودخانه، دو پل با معماری رومی مشاهده می‌شود و در فصل تابستان نیز قایق‌های تفریحی برای عبور از این رودخانه فراهم است.

30. المپیوس و چیرالی؛ یادگاری از دوره یونان باستان

المپیوس یکی از نقاط تاریخی آنتالیاست که قدمت به آن دوران یونانیان باستان برمی‌گردد. منطقه چیرالی نیز یکی از مناطق باستانی شهر المپیوس محسوب می‌شود که ویرانه‌های باستانی آن نشان از تمدن دیرینه آن دارد. سواحل این دو منطقه از جمله سواحل محبوب و خلوت آنتالیا هستند که برای قدم زدن و استراحت بسیار مناسبند. در این مناطق، جاذبه‌های تاریخی از جمله بقایای معابد، پل‌ها، کاخ پادشاهی و یک صخره شعله‌ور با آتشی که از قرن ششم میلادی روشن است، وجود دارد.

31. ترمسوس؛ از دیگر شهرهای باستانی آنتالیا

ترمسوس یکی از شهرهای باستانی آنتالیا است که توسط یونانیان در دامنه‌های جنوب غربی رشته کوه توروس ساخته شد. بناهای باستانی این شهر تا حد زیادی سالم باقی مانده و از این رو بازدید از این بناها بسیار جذاب خواهد بود. ترمسوس نه‌تنها از نظر تاریخی، بلکه از نظر تنوع گیاهی و جانوری نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و پارک حفاظت‌شده گولوک در این منطقه قرار گرفته است.

32. بسکوناک؛ از جاذبه های طبیعی آنتالیا

پارک بسکوناک بین دو شهر آنتالیا و آلانیا قرار گرفته است و با داشتن رودخانه‌های زیبا، صخره‌های طبیعی کوچک و بزرگ و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع، یکی از بهترین جاهای دیدنی آنتالیا به شمار می‌آيد. این پارک، یکی از مناطق خوش آب‌وهوای آنتالیاست که دمای پایین‌تری نسبت به مناطق ساحلی دارد.

33. آسپندوس آنتالیا؛ یادگاری از دوران روم باستان

شهر باستانی آسپندوس، یکی از آثار عظیم به جا مانده از دوران امپراتوری رومیان است که قدمتش به قرن ۲ و ۳ میلادی برمی‌گردد. آسپندوس را یکی از بزرگترین محوطه‌های باستان‌شناسی تاریخ روم در جهان می‌دانند و از این رو اگر سری به آن بزنید، می‌توانید بناهای مختلفی از جمله یک آمفی‌تئاتر رومی مشهور با ظرفیت ۱۵ هزار نفر را ببینید.

34. پرگه نشان می دهد که جاهای دیدنی آنتالیا تمامی ندارد

شهر باستانی پرگه با قدمتی ۱۰ هزارساله در ۱۷ کیلومتری شرق آنتالیا قرار دارد و پایتخت تمدن پامفیلیا بوده است. برخی باستان شناسان معتقدند همچنان بخش‌های زیادی از این شهر مدفون در زیر خاک است و در اکتشافات بعدی آشکار خواهد شد. هنگام بازدید از این شهر باستانی می‌توانید بقایایی از ساختمان‌های مختلف مانند دروازه‌های رومی، طاق نصرت‌ها، آمفی تئاتر رومی، خانه‌ها و مقبره‌های مختلف را مشاهده کنید.

35. فاسلیز در منطقه کمر آنتالیا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آنتالیا، شهر باستانی فاسلیز در نزدیکی منطقه کمر است. فاسلیز ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به عنوان یک بندر مهم و تجاری ساخته شد و تا مدتها به عنوان شاهراه تجاری و بازرگانی عمل می‌کرد. در این شهر می‌توان آثار به جا مانده از امپراتوری‌های رومی و یونانی را مشاهده کرد و علاوه‌بر این، نه‌تنها به عنوان یک شهر تاریخی، بلکه به عنوان یک منطقه‌ ساحلی بی‌نظیر با امکانات رفاهی، مانند صندلی‌های آفتابگیر، امکانات شنا و… بین گردشگران محبوبیت دارد.

36. آبشار و رودخانه‌ ماناوگات آنتالیا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آنتالیا، آبشار و رودخانه ماناوگات در فاصله ۷۲ کیلومتری از شهر آنتالیاست. این رودخانه از دامنه‌های شرقی کوه‌های توروس غربی سرچشمه می‌گیرد و آبشاری به همین نام هم در مسیر این رودخانه قرار دارد که اگرچه آبشار مرتفعی نیست، اما ریزش پرقدرت امواج آب به رودخانه و برخورد آن به صخره‌ها صحنه‌های زیبایی را ایجاد می‌کند.

37. شهر باستانی پامفیلیا در آنتالیا

پامفیلیا یک شهر باستانی به جا مانده از دوران یونانیان است که قدمت آن به قرن ۱۲ پیش از میلاد برمی‌گردد. پامفیلیا در گذشته به دلیل وجود حمام‌ها و چشمه‌های آب بسیار به شهر آب‌ها نیز معروف بوده است. بعد از گذشت سال‌های بسیار زیاد در این شهر، برج‌ها، سنگرها، دروازه‌‌ها، استحکامات و بخش‌های دفاعی شهر پامفیلیا هنوز وجود دارند و قابل مشاهده هستند. همچنین در مرکز شهر پامفیلیا یک آمفی‌تئاتر بزرگ قرار دارد که ظرفیت آن نزدیک به ۱۵ هزار نفر است

38. سيده؛ ریلکس کردن پس از گشت و گذار در آنتالیا

شهر سیده آنتالیا منطقه‌ای کوچک اما کاملاً توریستی است که سواحلی زیبا و طبیعتی شگفت‌انگیز دارد. قدمت این شهر به امپراتوری رومیان می‌رسد و آثار باستانی قابل‌توجهی متعلق به آن دوران در این شهر به چشم می‌خورد. سواحل سیده دارای شن‌های نرم و طلایی رنگ هستند که در کنار آبی زلال دریا، منظره‌ شگفت انگیزی به‌وجود می‌آورند. علاوه‌بر سواحل زیبا در سیده، بهترین هتل‌های آنتالیا، مراکز خرید بزرگ، موزه، آکواریوم و مکان‌های تاریخی مانند معبد آپولو و معبد آتنا، آمفی‌تئاتر، استیت آگورا و… وجود دارند.

39. پارک دلفین سیا لانیا در آنتالیا

در شهر آلانیا در نزدیکی شهر آنتالیا می‌توانید از پارک دلفین سیا لانیا دیدن کنید. این منطقه تفریحی درواقع هم پارک دلفین‌هاست و هم یکی از بهترین پارک های آبی آنتالیا است. بنابراین شما می‌توانید هم شاهد اجرای نمایش‌های خارق‌العاده توسط دلفین‌ها و شیرهای دریایی باشید و یا با آنها شنا کنید و هم می‌توانید از تفریحات و سرگرمی‌های پارک آبی بهره ببرید.

بهترین جاهای دیدنی آنتالیا کدامند؟

آنتالیا شهری است که به دلیل سواحل جذاب، هتل‌های لوکس و امکانات تفریحی رفاهی متعدد، بین گردشگران محبوبیت بسیار زیادی دارد؛ اما محبوبیت تور آنتالیا تنها به دلیل سواحل زیبای آن نیست. جاهای دیدنی آنتالیا که از تمدن کهن و باستانی آن سرچشمه می‌گیرند، جذابیت‌های این شهر را دوچندان کرده‌اند. در این شهر شما می‌توانید از چندین منطقه باستانی به جا مانده از دوران روم و یونان و بناهای به جامانده از دوره‌های تاریخی مختلف دیدن کنید. به‌علاوه در آنتالیا، مراکز خرید متنوع، موزه‌ها و جاذبه‌های طبیعی متعددی نیز وجود دارد که سفر را کاملاً برای شما دلچسب خواهند کرد.

سؤالات متداول:

1. بهترین جاهای دیدنی شهر آنتالیا کجاست؟

آنتالیا جاهای دیدنی بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به منطقه لارا، موزه باستان شناسی، آکواریوم آنتالیا، برج ساعت، منطقه کالیچی، جزیره موش، دروازه هادریان، سیده، مینی سیتی، شهر باستانی پامفیلیا، مرکز خرید میگروس، موزه آنتالیا، قلعه رومیان و آبشار دودن اشاره کرد.

2. ساعت کاری موزه باستان شناسی آنتالیا به چه صورت است؟

این موزه در محله کنیالتی، خیابان مورات پاشا واقع شده و هرروز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹ دایر است. با‌این‌حال، بهتر است همیشه پیش از مراجعه، ساعت کاری را از طریق سایت موزه بررسی کنید.

3. چگونه به دروازه هادریان برویم؟

دسترسی به دروازه هادریان از طریق اتوبوس، تاکسی و مترو امکان‌پذیر است. برای استفاده از مترو در ایستگاه فیتینگلی پیاده شوید تا با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه به مقصد برسید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt