موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 20 آبان ، 1402

موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه آنتالیا یک موزه باستان شناسی و تاریخی است، که بیشتر آثار این مجموعه از کاوش های منطقه به دست آمده است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

موزه باستان شناسی آنتالیا یکی از موزه های برجسته نه تنها در کشور ترکیه، بلکه در جهان به شمار می رود، در نوع خود بی نظیر است.
این موزه یکی از اولین مکان هایی است که آثار آناتولی  در آن دیده می شود.
این موزه میزبان تکه های اسکلت نئاندرتال کشف شده در غار کاراین، مجسمه های باشکوهی که در پرگا که یکی از مراکز تولید مجسمه در دوران باستان بوده است، می باشد.
سکه های المالی که گنج قرن نامیده می شوند، این موزه در سال 1988 توسط شورای اروپا به عنوان موزه ی سال انتخاب شد و در سال 2016 به لطف مصنوعاتش جایزه  دریافت کرد.

پیشینه ی موزه باستان شناسی آنتالیا

پیشینه ی موزه باستان شناسی آنتالیا

پیشینه ی موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه آنتالیا در سال 1922 توسط سلیمان فکری ارتن برای حفظ آثار به دست آمده از غارت نیروهای اشغالگر که پس از جنگ جهانی اول به منطقه آمده بودند، تأسیس شد. 
این موزه که ابتدا در مسجد علاءالدین در کالیچی و سپس در مسجد یولی قرار داشت، در سال 1972 به ساختمان فعلی خود منتقل شد. امروزه موزه آنتالیا شامل 14 سالن نمایشگاهی در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع، گالری های روباز که در آن مجسمه ها و آثار مختلف به نمایش گذاشته می شود و یک باغ می باشد. بخش مهمی از لیکیا، پامفیلیا و پیسیدیا که سه منطقه فرهنگی باستانی در مرزهای منطقه آنتالیا هستند، تحت مسئولیت موزه آنتالیا قرار دارند.
موزه آنتالیا یک موزه باستان شناسی و تاریخی است و می توان آن را به عنوان یک موزه منطقه ای نیز توصیف کرد. بیشتر آثار این مجموعه از کاوش های منطقه به دست آمده است. 
در تالارها، آثاری که بازتاب تاریخ هزاران ساله آنتالیا است، دیده می شود که بر اساس موضوعات زمانی و محلی به نمایش گذاشته شده است. موزه آنتالیا یکی از مهم ترین موزه های جهان به حساب می آید، به ویژه با آثار دوره رومی در پرگه و یافته های جالب و منحصر به فرد کشف شده از کاوش های نجات، این موزه در سال 1988 از سوی شورای اروپا جایزه "موزه سال" را دریافت کرده است.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از همه‌ی جاهای دیدنی ترکیه مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

تالار های موزه باستان شناسی در آنتالیا

این موزه ی زیبا و بی نظیر دارای تالار های بسیاری از آثار هنری و مجسمه های باستانی می باشد. برای اطلاع از تور آنتالیا تابستان به سایت الفبای سفر مراجعه کنید.

تالار امپراتور

مجسمه های امپراتوران روم که همگی در حفاری های شهر باستانی پرگا پیدا شده اند، از شاهکارهای هنر رومی هستند. مجسمه رقصنده که نمادی از موزه آنتالیا است، در کنار مجسمه های امپراتور در اینجا به نمایش گذاشته شده است. این مجسمه که پس از کشف تکه تکه مونتاژ شد، با یادبودی و جزئیات ظریف و سرزندگی یکی از تحسین برانگیزترین آثار موزه است.

تالار سارکوفاگی

در تابوت های سارکوفاژ افراد مهم و ثروتمند پس از مرگ در عصر باستان درون آن قرار می گرفتند. در تزیین این تابوت ها از چند نقوش گل و همچنین پیکرهای بسیار پیچیده استفاده شده است. 
بیشتر تابوت‌ هایی که در تالار سارکوفاگی دیده می ‌شوند متعلق به شهر باستانی پرگا هستند. معروف ‌ترین آنها سارکوفاگ دومیتیاس متعلق به زوجی است که ظاهراً پس از مرگ از هم جدا نشده‌ اند.

تالار سکه ها

مهم‌ ترین بخش این موزه  تالار سکه‌ های المالی است که به آن «گنج قرن» می ‌گویند. گرانبها ترین قطعاتی که این مجموعه را ارزشمند می کند، از جمله سکه های صادر شده توسط شهرهای اتحادیه، سکه های یادبودی هستند که در سرتاسر جهان بسیار نادر هستند که در زمان شکست یونانیان بر ایرانیان صادر شده است. 
یکی از دلایلی که به آن «گنج قرن» می گویند، سکه های 10 واحدی به نام «دکا درهم» است که در دنیا بسیار کمیاب است. واحد پول آن زمان درهم بود و این واحد 4.3 گرم وزن داشت. 
به طور معمول بالاترین واحد سکه 4 درهم بود. اما آتنی ها تعداد محدودی ده دراخم به وزن هر کدام 43 گرم ضرب کردند. شکل جغد با بال‌ های باز، که از جلو به تصویر کشیده شده، روی پشت این سکه‌ های کمیاب گلدوزی شده است، متفاوت از سکه‌ های کلاسیک آتن از همان نوع که صدها سال ضرب می‌ شدند.
در تالار می‌ توانید سکه‌ های تمام تمدن ‌های تاریخ غنی آنتالیا، یافته ‌های کشف ‌شده در کشتی ‌های غرق ‌شده، جواهرات و شمایل‌ ها و همچنین سنت و تکنیک‌ های ضرب سکه آناتولی را ببینید.

تالار تاریخ طبیعی

در این تالار طبیعی می توانید فسیل هایی که باعث شکل گیری جهان بوده اند و آثاری که اولین یافته های تاریخ بشر هستند به نمایش گذاشته شده است. 
دراین تالار نیز اشیای مورد استفاده بشری که از نظم شکار و گردآوری به نظم سکونتگاهی حرکت کرده و قدم اول را به سوی تمدن برداشته اند، بت ها، مجسمه ها و مقبره پیتوسی که منعکس کننده یکی از اقوام است وجود دارد. 

تالار امپراتور

مجسمه‌ های امپراتوران و شخصیت ‌های سیاسی مهم دوره روم، متعلق به قرن دوم میلادی و یافت شده در پرگه، به نمایش گذاشته شده است. همچنین می توانید مجسمه رقصنده شکم که به نماد موزه آنتالیا تبدیل شده است را ببینید که با استفاده از سنگ مرمر سیاه و سفید در کنار هم ساخته شده است.

تالار خدایان

در این تالار می توان ترکیب باشکوهی از مجسمه و اسطوره را مشاهده کرد. در اساطیر یونان مجسمه های خدایان و الهه هایی مانند زئوس، پادشاه خدایان، آفرودیت، الهه عشق و زیبایی و آپولون، خدای نور خورشید وجود دارد. تمام این مجسمه ها که مربوط به قرن دوم و سوم پس از میلاد هستند، در نتیجه حفاری در پرگه کشف شدند.  برای خرید تور مارماریس تابستان به سایت الفبای سفر مراجعه کنید.

تالار موزاییک موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار موزاییک موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار موزاییک  

 نام این تالار از موزاییک های رومی در استخر وسط گرفته شده است. برخی از موزاییک های یافت شده در شهرهای باستانی سلوکیا و زانتوس اسطوره ای هستند. 
موزاییک فیلسوفان که در آگورا سلوکیه یافت شده است، از چشمگیرترین آثاراین مجموعه است. فیلسوفان، شاعران، نویسندگان، دولتمردان، سخنوران و ریاضیدانان مشهور آن دوره در حاشیه اطراف موزاییک به تصویر کشیده شده اند. 
در محوطه روبروی تالار موزاییک، مجموعه مهمی متشکل از پرتره های مختلف از مردان و زنان، عمدتاً مربوط به دوره روم، وجود دارد. گروهی متشکل از دوازده مجسمه که در میدان سوروس و دروازه غربی در حین حفاری در Perge در سال 2015 یافت شده اند، از سال 2016 در سالن موزاییک به نمایش گذاشته شده اند.
با پیشرفت تمدن، می توان شاهد توسعه آثار سفالی از دوره هندسی (1100 قبل از میلاد) تا دوره بیزانس (1100 میلادی) به صورت زمانی در این تالار یافت می شود.

تالار تئاتر پرگه

هفده مجسمه به یاد ماندنی و برخی از قطعات معماری به دست آمده از ساختمان های باستان شناسی در تئاتر پرگه در این سالن به نمایش گذاشته شده است. 
تمامی این آثار در زیر ویرانه های ساختمان صحنه کشف شد که در اثر زلزله تا حد زیادی تخریب شد. یکی از جذاب ترین مجسمه های این تالار اسکندر مقدونی است. مجسمه ها منعکس کننده ویژگی های دوره هادریان، آنتونین و سوروس هستند.

تالار فرقه مردگان

نمونه هایی از آداب و رسوم تدفین در طبقه پایین ضمیمه موزه به نمایش گذاشته شده است. بازسازی تدفین حکاکی شده کشف شده در شهر باستانی پاتارا، تابوت با شکوه Dioniziac که در پرگه یافت شده است.
مجسمه‌ ها و سنگ ‌فرش‌ های متوپه معبدی که توسط لیمیران‌ ها برای خانواده بطلمیوسی ساخته شده ‌اند، همچنین کتیبه های متعلق به گالیوس سزار در اینجا یافت می شود که در تالار دیده می شود. 
همچنین در تالار مجسمه هراکلس که نیمه بالایی آن به صورت غیرقانونی از پرگه به آمریکا قاچاق شده و قسمت های بالایی و پایینی آن پس از بازگرداندن به ترکیه با هم ترکیب شده است در قسمتی که مخصوص آن تهیه شده است به نمایش گذاشته شده است.

اشیاء و مجسمه هاس معروف موزه

موزه ی باستان شناسی آنتالیا دارای اشیاء و مجسمه های کم یابی است، که می توانید آن ها را تماشا کنید.

کاسه ی برنیس

این کاسه در واقع یک ظرف شراب است که در حفاری های شهر باستانی Xanthos کشف شده است. این اثر توسط ملکه مصر دوم، همسر فرعون بطلمیوس سوم اورگتس بود، بین 246 تا 222 قبل از میلاد است. 
الهه آرتمیس پیکره زن الهه شانس است که یک کاسه مقدس را در دست راست خود و یک قرنیز در بازوی چپ خود دارد. از کتیبه روی شانه پیکره زن فهمیده می شود که کاسه هدیه ای به برنیس ساخته شده است.

مجسمه کاراکالا

کاراکالا پسر ارشد امپراتور روم سپتیموس سوروس و جولیا دومنا است. او برادر کوچکترش گتا را در سال 211 در آغوش مادرش جولیا دومنا به قتل رساند. 
امپراتور کاراکالا که پس از این رویداد وعده افزایش دستمزد سربازان را برای تقویت موقعیت خود داده بود، حدود 20 هزار نفر از جمله سناتورها را در ماه های اول سال 212 کشت.

مجسمه زن رقصنده در موزه باستان شناسی آنتالیا

مجسمه زن رقصنده در موزه باستان شناسی آنتالیا

مجسمه زن رقصنده

مجسمه زن رقصنده یکی از مهمترین قطعات مجموعه مجسمه های موزه باستان شناسی آنتالیا است و قدمت آن به دوره روم (قرن دوم پس از میلاد) می رسد. 
این یک نمونه بسیار نادر است زیرا از سنگ مرمر با منافذ ریز در دو رنگ مختلف سیاه و سفید تراشیده شده است.قسمت پوست مجسمه از سفید و قسمت لباس و مو از سنگ مرمر سیاه ساخته شده است. 
این مجسمه از نظر متریال، طرز کار و سبک از ویژگی های هنری برتری برخوردار است. این اثر که به صورت چند تکه پیدا شده و با کمک تکیه گاه های فلزی و ترکیب قطعات موجود بالا رفته است، با زیبایی و همچنین حرکت خود، نمایانگر ویژگی های برتر مجسمه سازی دولتو است.

مجسمه ی هراکلس فارنزه

نیمه پایینی مجسمه هراکلس در سال 1980 در حفاری های علمی در گالری به نام Claudios Peison در حمام جنوبی شهر باستانی پرگا پیدا شد. مشخص شده است که نیمه بالایی مجسمه به نمایش گذاشته شده در موزه آنتالیا در موزه هنرهای زیبای بوستون در ایالات متحده آمریکا است. 
هراکلس پسر خدای اصلی زئوس و آلکمنه است. او در اساطیر یونان به نام هراکلس و در اساطیر رومی به نام هرکول شناخته می شود. نام هراکلس به معنای "شهرت هرا" است و به عنوان "قهرمانان" نیز تعریف می شود.
هراکلس شخصیتی اساطیری است. نیمی خدا و نیمی انسان، که نماد قدرت، شکست ناپذیری و مبارزه است. با مهربانی که در دل دارد می خواهد مردم را از گرفتاری ها و بلاها حفظ کند. 
او در طول زندگی خود با نفرت و حسادت الهه هرا علیه خود مبارزه می کند. بر اساس اساطیر، پس از پایان هراکلس تمام گناهان او پاک می شود و به جاودانگی می رسد.

مجسمه ی دختر پرژ

این مجسمه شخصیتی است که در قرن دوم پس از میلاد در شهر باستانی پرگا زندگی می کرد و کمک زیادی به توسعه شهر کرد. او برخلاف زنانی که در دوره خودش زندگی می کردند، وظایف سیاسی، مذهبی و اجتماعی را بر عهده گرفت.

سنبل افسانه های خیالی در موزه آنتالیا

1- کشتن شیر نمیا : این شیر، منطقه نمیا در یونان را به وحشت انداخته است. هراکلس سعی کرد با تیرها و گرز خود شیر نمیان را شکست دهد. اما وقتی شکست خورد او را خفه کرد.

2- کشتن اژدهای لرنا : قهرمان هشت سر اژدها به نام هیدرا، سر 9 مار که ساکن باتلاق لرنا در منطقه آرگوس یونان بودند را برید و نهمین سر را زیر یک صخره بزرگ گذاشت.

3- صید گراز وحشی اریمانتوس : هراکلس گراز وحشی وحشتناکی را که در کوه اریمانتوس در منطقه آرکادیا یونان زندگی می کرد را با کمک تور صید کرد.

4- صید آهو گیرنه : هراکلس برای صید این آهو با شاخ های طلایی و پاهای برنزی که توسط الهه آرتمیس و خدای آپولون محافظت می شد، به مدت یک سال تلاش کرد و در نهایت با زخمی کردن و با تیر موفق به بازگرداندن آن شد.

5- اخراج پرندگان دریاچه استیمفالوس : در دریاچه استیمفالوس واقع در منطقه آرکادیا، پرندگانی با منقار و چنگال برنزی از گوشت انسان تغذیه می کنند، هراکلس با زنگ هایی که از الهه آتنا دریافت کرد پرندگان را ترساند و با تیرهای خود آنها را کشت.

6- اصطبل آگیاس : گله های آگیاس، پادشاه الیس، به قدری زیاد بود که انبارهای او به دلیل کودهایی که مانند کوه انباشته شده بود، غیرقابل استفاده شدند. هراکلس با تغییر بستر رودخانه های آلفیوس و پنیوس، اصطبل ها را در یک روز تمیز کرد.

هزینه بلیط و ساعت کار موزه ی آنتالیا

هزینه بلیط و ساعت کار موزه ی آنتالیا

هزینه بلیط و ساعت کار موزه ی آنتالیا

ساعات بازدید از موزه ی باستان شناسی آنتالیا از ساعت 8 صبح تا 7 بعد از ظهر می باشد و این زمان در هر روز هفته تغییر نمی کند. 
هزینه ی بلیط ورودی موزه ی باستان شناسی آنتالیا برای هر نفر 70 لیر است، با خرید بلیط می توانید وارد شوید. اگر قصد بازدید از موزه های دیگر و شهرهای باستانی تاریخی را دارید، تهیه کارت موزه مفید است.

چکیده مطلب

آنتالیا یکی از شهر های پر بازدید در ترکیه است، یکی از موزه های معروف ترکیه موزه ی باستانی آنتالیا است. بهترین آثار باستانی در موزه باستان شناسی آنتالیا گرد هم آمده اند تا مجموعه فوق العاده را تشکیل دهند.
این موزه ابتدا در سال 1922 در مسجد علاءالدین و سپس از سال 1937 در مسجد یولی به بهره برداری رسید و در سال 1972 به ساختمان فعلی خود منتقل شد. 
درسال 1982 به دلیل انواع مختلف بازسازی و مرمت به روی بازدیدکنندگان بسته شد. در فروردین 1364 پس از انجام کارهای مرمت و نمایشگاهی توسط اداره کل میراث فرهنگی این موزه به روی عموم باز شد.
ساختمان موزه باستان شناسی در آنتالیا دارای فضای نمایشگاهی 30 هزار متر مربع است. نمایشگاه ها در چندین سالن بزرگ چیده شده اند و برخی در باغ موزه قرار گرفته اند. اشیاء متعلق به موزه هزاران سال فعالیت انسانی در منطقه آنتالیا را نشان می دهد.
در بخش تالار تاریخ طبیعی، فسیل‌ ها و استخوان ‌های حیوانات از سنین مختلف زمین ‌شناسی به نمایش گذاشته شده است. جالب ‌ترین نمونه ‌ها عبارتند از: پوسته ‌های حلزون ‌های غول ‌پیکر، فسیل‌ های منقرض شده و ... است.
یافته های دوران پارینه سنگی، کالکولیتیک، نوسنگی و اوایل عصر برنز در تالار ماقبل تاریخ در این موزه به نمایش گذاشته شده است.  برای رزرو هتل های آنتالیا به سایت آژانس مسافرتی الفبای فارسی مراجعه کنید.

اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید ما در مقاله‌ای به طور کامل به معرفی جاهای دیدنی آنتالیا پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

سوالات متداول

1. ساعت کار موزه باستان شناسی آنتالیا کی می باشد ؟

ساعات بازدید از موزه ی باستان شناسی آنتالیا از ساعت 8 صبح تا 7 بعد از ظهر می باشد.

2. هزینه ورودی موزه باستان شناسی آنتالیا چقدر است ؟

هزینه ی ورودی به موزه ی باستان شناسی آنتالیا برای هر نفر 70 لیر است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt