جاهای دیدنی سریلانکا

معرفی بهترین جاهای دیدنی سریلانکا

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 14 اسفند ، 1402

جاهای دیدنی سریلانکا | 33 جاذبه گردشگری

جاهای دیدنی سریلانکا بسیار زیاد هستند و از تماشای تک‌تک آنها بسیار لذت خواهید برد. در این مقاله با 33 جاذبه گردشگری سریلانکا آشنا خواهید شد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

سفر به سریلانکا از آن سفرهایی است که دیدنی‌ها و گشت‌وگذارهایش تمام نمی‌شود و خاطراتش از یاد نمی‌رود. در این سفر باید خودتان را برای تجربه‌های هیجان‌انگیز زیادی آماده کنید؛ از گشت‌وگذار در جنگل‌ها، جزیره‌ها و ساحل‌ها گرفته تا بازدید از باغ وحش و قلعه‌ها و معابد و شهرهای باستانی. برای اینکه در این سفر خاطره‌انگیز بتوانید از وقت خود بهترین استفاده را ببرید و از بهترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی سریلانکا دیدن کنید، فهرستی از مناطق دیدنی سریلانکا برایتان آماده کرده‌ایم که حتماً باید از آنها دیدن کنید.

1. قلعه سیگیریا از بهترین جاهای دیدنی سریلانکا

قلعه سیگیریا با عمری بیش از ۱۶ قرن در میان جنگل‌های سریلانکا، یکی از آثار ثبت‌شده سریلانکا در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این قلعه با ۲۰۰ متر ارتفاع از سنگ ساخته شده و در اطراف آن، نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های زیبایی به چشم می‌خورد. برای صعود به این قلعه باید از ۱۲۰۰ پله بالا رفت و از بالای آن می‌توان یک چشم‌انداز ۳۶۰ درجه بی‌نظیر از جنگل‌ها را مشاهده کرد.

قلعه سیگیریا از بهترین جاهای دیدنی سریلانکا

تصویری از قلعه سیگیریا

2. معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام کوویل

یکی از زیباترین جاهای دیدنی سریلانکا معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام کوویل در شهر کلمبو است. این معبد هندویی، بزرگترین معبد هندوی کلمبو به شمار می‌رود و همانند دیگر معابد هندو بسیار رنگارنگ، دارای کنده‌کاری‌های آیینی، مجسمه‌های زیبا و محیطی معنوی است.

تصویری از معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام کوویل

3. معبد دندان در کندی سریلانکا

معبد دندان مقدس سریلانکا یا معبد سری دالادا مالیگاوا یکی از مشهورترین جاهای دیدنی سریلانکا در شهر کندی است. این معبد در قرن شانزدهم میلادی ساخته شد و به دلیل نگهداری دندان مقدس بودا در این معبد، به این نام مشهور شده است. این معبد با یک خندق آبی محصور شده و معماری آن ترکیبی از معماری بودایی و معماری خاص شهر کندی است.

4. معبد بودایی گانگارامایا در سریلانکا

معبد گانگارامایا یکی از معابد بودایی شهر کلمبو است که در کنار دریاچه بیرا با مناظری چشم‌نواز قرار دارد. این معبد در قرن نوزدهم با تلفیقی از سبک‌های معماری هندی، سریلانکایی و چینی ساخته شد و شامل موزه، کتابخانه، سالن گردهمایی راهبان، مجسمه‌های بودایی متعدد، عتیقه‌جات و اشیاء گرانبها می‌شود.

معبد بودایی گانگارامایا در سریلانکا

عکسی از معبد بودایی گانگارامایا

5. معبد کلانیا راجا ماها ویهارا در سریلانکا

یکی از معابد بسیار قدیمی کلمبو، معبد کلانیا راجا ماها ویهارا است که قدمت آن به قرن پنجم میلادی می‌رسد و بر بالای یک تپه و مشرف به رودخانه قرار دارد. این معبد به‌عنوان میراث باستانی محافظت‌شده سریلانکا شناخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین معابد سریلانکا است که به دلیل نقاشی‌های زیبا و وجود تمثال‌های متعدد از بودا شهرت دارد.

معبد کلانیا راجا ماها ویهارا در سریلانکا

تصویری از معبد کلانیا راجا ماها ویهارا

6. جزیره سینامون؛ از زیباترین جاهای دیدنی سریلانکا

جزیره سینامون یا دارچین یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سریلانکا در شهر ساحلی بنتونا است که نسل‌های متمادی در این شهر به کشت گیاه دارچین مشغول بوده‌اند. در جزیره سینامون می‌توانید از نزدیک با دارچین‌های کاملاً طبیعی و روند تولید آنها آشنا شوید.

جزیره سینامون از  مکان های دیدنی سریلانکا

عکسی از جزیره سینامون

7. مرکز پرورش لاک‌پشت کوسگودا در سریلانکا

سریلانکا کشوری است که ۵ گونه از ۷ نوع لاک‌پشت دریایی جهان، در سواحل آن زندگی‌ می‌کنند. از این رو مرکز پرورش لاک‌پشت کوسگودا در دهکده کوسگودا در شهر بنتونا با هدف پرورش، محافظت و درمان لاک‌پشت‌های آسیب‌دیده تأسیس شد. در این مرکز می‌توانید انواع مختلفی از لاک‌پشت‌ها را از نزدیک ببینید و با زندگی آنها آشنا شوید.

مرکز پرورش لاک‌پشت کوسگودا در سریلانکا

تصویری از مرکز پرورش لاک‌پشت کوسگودا

8. بازار پتاه کلمبو در سریلانکا

بازار پتاه در شهر کلمبو یکی از بازارهای شناور سریلانکا است که بر روی یک کانال آب قرار دارد. این کانال که زمانی محل تخلیه فاضلاب بود، پس از پاکسازی و بازسازی‌های اساسی، اکنون به محلی برای فروش اجناس مختلف در غرفه‌های شناور روی آب تبدیل شده است و گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

9. مرکز خرید آرکید ایندیپندنس اسکوئر

مرکز خرید آرکید ایندیپندنس اسکوئر از چند ساختمان قدیمی متعلق به دوران استعمار سریلانکا تشکیل شده است که محل گردهمایی معتبرترین و مشهورترین برندهای دنیا در کلمبو به شمار می‌آيد. بسیاری از برندهای شناخته‌شده‌ دنیا مانند نایکی و ریباک را می‌توانید در این مجموعه با قیمتی همانند کشورهای اروپایی پیدا کنید.

مرکز خرید آرکید ایندیپندنس اسکوئر سریلانکا

تصویری از مرکز خرید آرکید ایندیپندنس اسکوئر

10. بازار بنتونا؛ از بازارهای سنتی سریلانکا

بازار بنتونا یکی از بازارهای سنتی سریلانکا و یکی از محبوب‌ترین بازارهای بنتوناست. در این بازار معروف‌ترین سوغاتی‌های سریلانکا مانند سنگ ماه، صنایع دستی برنجی، پارچه و… به فروش می‌رسد.

بازار بنتوتا از مکان های دیدنی سریلانکا

تصویری از بازار بنتوتا

11. مرکز خرید مجستیک سیتی در سریلانکا

مرکز خرید مجستیک سیتی در سال ۱۹۹۰ در هفت طبقه و بیش از ۹۵ فروشگاه، از بزرگ‌ترین مراکز خرید سریلانکا به شمار می‌رود. در این مرکز خرید می‌توانید انواع پوشاک، کیف، کفش، عینک، اکسسوری، عطر و ادکلن، لوازم ورزشی، مواد غذایی، جواهرات، لوازم الکترونیکی، اسباب‌بازی و بسیاری از اجناس دیگر را پیدا کنید.

12. باغ وحش دهیوالا؛ از معروفترین جاهای دیدنی سریلانکا

باغ جانورشناسی دهیوالا که به بوستان ملی جانورشناسی سریلانکا نیز شهرت دارد، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های آسیاست که بیش از ۲۵۰۰ جانور از ۷۲ گونه پستانداران و ۸۹ گونه آبزی را در خود جای داده است. در باغ وحش دهیوالا سریلانکا جانوران مختلف در محیطی کاملاً طبیعی و بسیار شبیه به زیستگاه طبیعی خود زندگی‌ می‌کنند و شما را با تنوع زیستی این کشور آشنا می‌سازند.

باغ وحش دهیوالا از مناطق دیدنی در سریلانکا

عکسی از باغ وحش دهیوالا

13. باغ بریف؛ یک باغ ژاپنی در سریلانکا

باغ بریف یک باغ شگفت‌انگیز در شهر بنتوناست که در سال ۱۹۷۰ افتتاح شد. این باغ ۲۰ هکتاری به سبک باغ‌های ژاپنی و تزییناتی به سبک دوران استعمار است که بیش از ۱۰۶ نوع درخت مختلف در قسمت‌های مختلف آن به چشم می‌خورد.

باغ بریف از مناطق گردشگری در سریلانکا

عکسی از باغ بریف

14. پارک ملی اوداوالاوی سریلانکا

پارک ملی اوداوالاوی در مرز استان‌های اووا و ساباراگاموا قرار گرفته و یکی از بهترین جاهای دیدنی سریلانکا شناخته می‌شود. هدف ایجاد این پارک ملی به وجود آوردن پناهگاهی برای حیوانات وحشی بوده که محل سکونتشان را به دلیل ساخت سد از دست داده بودند. در مجموع، ۱۸۴ گونه پرنده، ۳۳ گونه خزنده، ۴۳ گونه پستاندار و ۱۳۵ گونه مختلف از پروانه‌ها در این پارک زندگی می‌کنند.

پارک ملی اوداوالاوی سریلانکا

عکسی از پارک ملی اوداوالاوی سریلانکا

15. پارک گاله فیس گرین در سریلانکا

پارک گاله فیس گرین به وسعت پنج هکتار در امتداد خط ساحلی و در قلب تجاری کلمبو احداث شده است. این پارک یکی از تفرجگاه‌های اصلی کلمبو به شمار می‌آید و برخی از فعالیت‌های رایج در این پارک، شامل اسب‌سواری و بازی‌های گلف، کریکت و راگبی می‌شود.

پارک گله فیس گرین از مکان های دیدنی در سریلانکا

عکسی از پارک گاله فیس گرین

16. باغ‌ گیاه شناسی سلطنتی پرادنیا در سریلانکا

این باغ در غرب شهر کندی واقع شده و زیستگاه بیش از چهار هزار گونه گیاهی از جمله ارکیده، ادویه‌جات، گیاهان دارویی و درختان نخل است. زیبایی چشمگیر این باغ ۱۴۷ هکتاری و پیاده‌روی در فضایی آکنده از عطر گیاهان، باغ پرادنیا را به یکی از برترین جاهای دیدنی سریلانکا تبدیل کرده است.

باغ‌ گیاه شناسی سلطنتی پرادنیا از مکان های دیدنی سریلانکا

تصویری از باغ‌ گیاه شناسی سلطنتی پرادنیا

17. ساحل تانگاله در کشور سریلانکا

یکی از دیگر جذابیت‌های سریلانکا، سواحل زیبا و خوش‌منظره آن است. ساحل تانگاله با آب‌های نیلگون، درختان نخل و باریکه‌ای طولانی از شن‌های نرم و سفید، در شهر تانگاله سریلانکا، یکی از زیباترین سواحل سریلانکا محسوب می‌شود. در این ساحل می‌توانید ویلاهای لوکس و مجلل، رستوران‌های دریایی و کلبه‌های کوچکی را ببینید که به جذابیت‌های ساحل افزوده‌اند.

ساحل تانگاله از بهترین مکان های گردشگری در سریلانکا

تصویری از ساحل تانگاله

18. ساحل بنتوتا؛ از خاص ترین جاهای دیدنی سریلانکا

سواحل جزیره بنتوتا به دلیل وجود نوار شنی طلایی‌رنگ، درختان نخل و مناظر خارق‌العاده، در جهان به نام «جزیره بهشت» شهرت پیدا کرده‌اند. ساحل بنتوتا یکی از معروف‌ترین سواحل سریلانکا به شمار می‌آيد که با دارا بودن انواع هتل‌های جذاب و تفریحات آبی متعدد، در ۶۰ کیلومتری جنوب کلمبو، گردشگران را به خود می‌خواند.

ساحل بنتوتا از مکان دیدنی در سریلانکا

تصویری از ساحل بنتوتا

19. شهر باستانی پولونارووا در سریلانکا

شهر پولونارووا یکی از شهرهای معروف سریلانکا است که به دلیل خرابه‌های باستانی پولونارووا شهرت دارد. در این شهر می‌توانید از موزه باستان‌شناسی بازدید کرده و سپس به سراغ خرابه‌های به جا مانده در این شهر از جمله یک کاخ سلطنتی عظیم، چهار مجسمه بودایی، مجسمه ۱۴ متری بودا و معابد ویران‌شده بروید.

شهر باستانی پولونارووا از مکان های دیدنی سریلانکا

عکسی از شهر باستانی پولونارووا

20. ترینکومالی سریلانکا

ترینکومالی در شمال شرق سریلانکا در شهر ترینکومالی واقع شده است و معروف‌ترین تفرجگاه سریلانکا به شمار می‌آيد. گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند از خط ساحلی بی‌پایان پوشیده از ماسه سفید، دریای فیروزه‌ای شفاف و تمیز و دنیای غنی زیر آب در محیط ساحل لذت می‌برند.

ترینکومالی از مکان های دیدنی در سریلانکا

تصویری از تفرجگاهترینکومالی سریلانکا

21. قله آدم؛ از کوه های مهم سریلانکا

قله آدام یا آدم یک کوه بزرگ مخروطی در مرکز سریلانکا است که به نام «سقراط مقدس» شناخته می‌شود. یک صخره 8/1 متری در نزدیکی قله این کوه وجود دارد که بوداییان آن را به عنوان جای پای بودا، هندوها آن را جای پای شیوا و مسیحیان و مسلمانان آن را جای پای حضرت آدم می‌دانند. در واقع این کوه نقطه اشتراک ۴ دین مختلف در سریلانکا به شمار می‌آید.

قله آدم از مشهورترین جاهای دیدنی در سریلانکا

عکسی از قله آدم

22. ساحل مونت لاوینیا در سریلانکا

ساحل مونت لاوینیا یکی از سواحل زیبای کلمبو است که با دارا بودن رستوران‌ها و کافه‌های ساحلی متعدد، آب زلال و شفاف و وجود امکانات آفتاب گرفتن و شنا کردن، یکی از نقاط محبوب گردشگرانی است که به سریلانکا می‌روند.

ساحل مونت لاوینیا از مکان های دیدنی در سریلانکا

تصویری از ساحل مونت لاوینیا

23. معبد غار دامبولا در سریلانکا

معبد غار دامبولا در شرق کلمبو و شمال کندی، در شهر دامبولا واقع شده است. این معبد بودایی که به معبد طلایی سریلانکا نیز شهر دارد با بیش از ۸۰ غار احاطه شده که اکثر این غارها دارای تزیینات داخلی، مجسمه‌های بودایی و محل‌هایی برای نیایش هستند. این معبد بزرگترین مجموعه معبد غاری در آسیاست که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

معبد غار دامبولا از جاهای دیدنی در سریلانکا

عکسی از معبد غار دامبولا در سریلانکا 

24. پل نه قوسی سریلانکا

پل نه قوسی با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال، یکی از جالب‌ترین نقاط دیدنی سریلانکا است. این پل از بلوک‌های عظیم سنگی و سیمانی ساخته شده و در آن از آهن‌آلات یا ستون‌های بتنی مقاوم استفاده نشده است. ۹ قوس عظیم به این پل، ظاهری خمیده داده و آن را به کوه‌های دو طرف متصل کرده است. زمان ساخت این پل به سال ۱۹۲۱ و دوران استعمار بریتانیا برمی‌گردد.

پل نه قوسی از مکان های دیدنی سریلانکا

تصویری از پل نه قوسی سریلانکا

25. پارک ملی یالا در سریلانکا

یکی از جذاب‌ترین جاهای طبیعی در سریلانکا پارک ملی یالا در استان اووا است که تنوع جانوری بی‌نظیری در آن به چشم می‌خورد. این پارک بیشترین تراکم جمعیتی پلنگ‌ها را در خود جای داده است و یکی از مراکز اصلی برگزاری تورهای سافاری به شمار می‌آيد.

پارک ملی یالا از مکان های دیدنی در سریلانکا

تصویری از پارک ملی یالا

26. خلیج آروگام در کشور سریلانکا

خلیج آروگام در اقیانوس هند در منطقه خشک سواحل جنوب شرقی سریلانکا واقع شده است. این خلیج به عنوان مرکز اصلی موج‌سواری شناخته می‌شود و هرساله میزبان موج‌سواران حرفه‌ای از سراسر جهان در مسابقات جهانی موج سواری است.

27. گاله؛ شهری قدیمی در سریلانکا

شهر قدیمی گاله در جنوب سریلانکا، یکی از شهرهای ساحلی سریلانکا است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر در قرن شانزدهم توسط پرتغالی‌ها ساخته شد و سپس به دست هلندی‌ها افتاد و در قرن هجدهم نیز انگلیسی‌ها آن را مستعمره خود کردند. بناهای متعددی از جمله کلیسای آلمانی، برج ناقوس، قلعه ستاره‌ای و… از دوران استعمار در این شهر به جا مانده است.

گاله از مکان های دیدنی در سریلانکا

28. جافنا؛ تجربه سفر به هند در سریلانکا

جافنا شهری در شمال سریلانکا و در نزدیکی جنوب هند است که از ابتدا توسط مهاجران هندی تأسیس شد. از این رو این شهر هویتی کاملاً متفاوت با سایر نقاط سریلانکا دارد و معابد زیبای هندویی و بودایی آن، خط ساحلی، کتابخانه عمومی و برج ساعت و بازارهای محلی آن شهرت زیادی دارد.

30. گورستان جنگ کندی در سریلانکا

یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی سریلانکا گورستان جنگ در شهر کندی است که در آن، پیکر ۲۰۳ تن از سربازان کشته‌شده در جنگ جهانی دوم دفن شده‌‌اند. این مکان به دلیل وجود مقبره‌های سربازان شجاع وطن، برای مردم منطقه بسیار محترم است و با حساسیت از این گورستان مراقبت می‌شود.

گورستان جنگ کندی در سریلانکا

عکسی از گورستان جنگ کندی

31. نووارا الیا؛ شهری ییلاقی در سریلانکا

نووارا الیا شهری در ییلاقات استان مرکزی سریلانکاست که در ارتفاع ۱۸۶۸ متری از سطح دریا بنا شده است و به‌عنوان یکی از مراکز اصلی کشت چای شناخته می‌شود. این شهر به دلیل طبیعت شگفت‌انگیز، دشت‌های سرسبز، آب‌وهوای خنک، جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درختان شهرت دارد.

نووارا الیا از نقاط گردشگری سریلانکا

عکسی از نووارا الیا

32. آنوراداپورا؛ پایتخت تاریخی سریلانکا

ویرانه‌های باستانی آنوراداپورا در شهر آنوراداپورا، از قرن سوم پیش ازمیلاد برجای مانده‌اند. این شهر به مدت ۱۳ قرن پایتخت مذهبی و سیاسی سریلانکا بوده و در قرن ده میلادی متروکه شده است. در ویرانه‌های این شهر باستانی، آثاری از صومعه‌ها، معابد، قصرها و بناهای باستانی به چشم می‌خورد که به دلیل ارزش تاریخی بالا، باعث ثبت این منطقه در فهرست میراث جهانی یونسکو شده‌اند.

33. میهینتاله؛ از معنوی ترین جاهای دیدنی سریلانکا

میهینتاله نام قله‌ای در نزدیکی آنوراداپورا است که به باور سریلانکایی‌ها محل دیدار راهب بودایی به نام ماهیندا با پادشاه دوانامپیا (گسترش‌دهنده بودیسم در سریلانکا) بوده است. بر روی این کوه، حکاکی‌ها و کتیبه‌های متعددی وجود دارد که قدمت‌ آنها به قرن سوم پیش از میلاد می‌رسد. حالا که به سریلانکا علاقه‌مند بودید و با اماکن دیدنی آن آشنا شدید، شاید مطالعه مقاله بهترین زمان سفر به سریلانکا هم برایتان جذاب باشد.

میهینتاله از بهترین جاهای دیدنی سریلانکا

عکسی از میهینتاله

در سریلانکا از کجاها دیدن کنیم؟

در این مقاله، با بیش از ۳۰ جاذبه تاریخی و طبیعی سریلانکا آشنا شدید. اما همان‌طور که خودتان هم می‌دانید سریلانکا کشوری است با فرهنگی غنی و گذشته‌ای پرفراز و نشیب که فهرست جاهای دیدنی آن تمامی ندارد. در سریلانکا، شما در شهرهای مشهوری همچون کلمبو می‌توانید معابد متعددی را ببینید یا به شهر بنتونا بروید و از سواحل آن لذت ببرید. در تور سریلانکا از جاذبه های طبیعی این کشور مانند پارک‌ ملی یالا یا باغ وحش دهیوالا غافل نشوید.

سؤالات متداول:

1. در سریلانکا از کجا دیدن کنیم؟

قلعه سیگیریا، معبد دندان مقدس، ساحل بنتوتا، پارک ملی اوداوالاوی، ساحل تانکاله، شهر باستانی پولونارووا، خلیج آروگام و بسیاری جای دیدنی دیگر، از جاذبه‌های کشور زیبای سریلانکا هستند.

2. بهترین سواحل سریلانکا کدامند؟

ساحل تانگاله، ساحل بنتوتا، ساحل مونت لاوینیا، خلیج آروگام و... از سواحل دیدنی سریلانکا هستند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt