معرفی کامل شهر استانبول و جاهای دیدنی

معرفی کامل شهر استانبول و جاهای دیدنی

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 21 آذر ، 1402

معرفی کامل شهر استانبول و جاهای دیدنی

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

استانبول (Istanbul) بزرگترین شهر کشور ترکیه است و یک شهر بسیار محبوب برای گردشگران است. هیچ شهر دیگری مانند استانبول در جهان نیست که در دو قاره قرار گرفته باشد. استانبول در دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است و توسط تنگه بسفر از هم جدا شده اند. این شهر جاذبه های دیدنی و امکانات گردشگری زیادی دارد و همین دلیل باعث جذب توریست های زیادی به استانبول می شود.

نمایی از شهر استانبول

نمایی از شهر استانبول

معرفی شهر استانبول

استانبول پر جمعیت ترین شهر ترکیه است و از نظر اقتصادی، فرهنگی و گردشگری اهمیت دارد. همانطور که گفتیم این شهر دو بخش آسیایی و اروپایی دارد و این دو بخش با رود بسفر از هم جدا شده اند. این دو قسمت شهر توسط پل بسفر به هم متصل می شوند. این شهر 15 میلیون جمعیت دارد و بعه همراه مطقه کلان شهری آن 5343 کیلومتر مربع وسعت دارد.

کشور ترکیه به هفت ناحیه تقسیم شده است و شهر استانبول در ناحیه مرمره قرار دارد.

دین اکثریت مردم ترکیه اسلام است و مذهب آن ها سنی است. 

آب و هوای استانبول به طور کلی مرطوب است. تابستان هایی گرم دارد و همچنین زمستان هایی سرد دارد. اما این به این معنی نیست که مانند نقاط دیگر جهان تابستان هایی داغ و طاقت فرسا و یا زمستان هایی بسیار سرد داشته باشد. استانبول آب و هوای نسبتا معتدلی دارد. به طوری که  میانگین دمای استانبول در گرم ترین حالت در تابستان به 26 درجه سانتی گراد و در زمستان در سرد ترین حالت به 3 درجه سانتی گراد می رسد.

مردم استانبول نیز خون گرم و مهمان نواز هستند و آداب و رسوم سنتی خود را حفظ کرده اند. اگرچه در سال های اخیر، فرهنگ اروپایی به خود گرفته اند اما همچنان سنتی بودن در مردم استانبول دیده می شود.

تراموا در شهر استانبول ترکیه

تراموا در شهر استانبول ترکیه

تاریخ شهر استانبول

شهر استانبول پایتخت دو امپراتوری بزرگ عثمانی و بیزانس (روم شرقی) بوده است. هیچ شهری دیگری در جهان نبوده است که پایتخت دو امپراتوری بزرگ بوده باشد و همین باعث غنی شدن تاریخ و فرهنگ و تاریخچه این شهر شده است. استانبول توسط یونانیان تأسیس شد و بعدها به عنوان پایتخت امپراتوری بیزانس (روم شرقی) انتخاب شد. سپس پس از تصرف توسط آن توسط ترک ها در سال 1453 در قلب امپراتوری عثمانی به عنوان پایخت آن دوباره شکوفا شد.

هر دوی این امپراتوری ها، انبوهی از ساختمان های با شکوه را به استانبول اضافه کردند که بیشتر در شهر قدیمی با مرکزیت سلطان احمد متمرکز شده است. استانبول از موزاییک های طلایی پر زرق و برق ایا صوفیه گرفته تا گنبدهای مسجد آبی و از اعماق آب انبار باسیلیکا تا حرمسرای مرموز کاخ توپکاپی، تاریخ جالب این منطقه را نشان می دهد.

نام قبلی استانبول، کنستانتینوپول بوده که به معنی شهر کنستانتین است. این نام گذاری به دلیل نام پادشاه روم (کنستانتین) بود. سپس بعدها در امپراتوری عثمانی، نام قسطنطنیه انتخاب شد که در واقع عربی شده کنستانتین است.

یکی از مساجد تاریخی استانبول

یکی از مساجد تاریخی استانبول

نقشه شهر استانبول

شهر استانبول در ترکیه یکی از جالبترین و مهمترین موقعیت مکانی را در بین شهرهای جهان دارد. تقاطع مسیرهای تجاری از طریق آب و زمین. این تنها شهری است که در دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد و نزدیک به 3000 سال در مرکز تجارت در منطقه بوده است. این شهر با نام قسطنطنیه مهمترین شهر جهان غربی پس از سقوط امپراتوری روم در غرب بود و سپس به مرکز سیاسی امپراتوری عثمانی تبدیل شد، که تا زمان پایان آن در سال 1923 بر شرق مدیترانه تسلط داشت.

نقشه شهر استانبول

نقشه شهر استانبول

جاهای دیدنی استانبول

استانبول مساجد و کاخ های با شکوهی را در خود جای داده و به عنوان یکی از شهرهای توریستی ترکیه، جاهای دیدنی زیادی دارد. هر کدام از آثار تاریخی استانبول به یک دوره تاریخی خاص مربوط می شود و معماری خاص آن زمان را دارد که باعث جذاب تر شدن این شهر می شود.

جاهای دیدنی استانبول بسیار متنوع است. از تفریحات آبی و طبیعت گردی گرفته تا بازدید از مناطق تاریخی و فرهنگی، جزو تفریحات گردشگران در این شهر محسوب می شود.

مناطق فرهنگی و تاریخی استانبول شامل این موارد است: مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، مسجد سلیمانیه، برج گالاتا، آب انبار باسیلیکا و قلعه روملی حصار

مراکز تفریحی استانبول نیز بسیار متنوع هستند که در صفحه هر کدام به طور کامل توضیح داده ایم: میدان تکسیم استانبول، خلیج شاخ طلایی استانبول، آکواریوم استانبول، دلفیناریوم، پارک آبی آکوامارین، کشتی کروز، پارک آبی دلفین و آکواریوم تورکوا زو

شما همچنین می توانید از غذاهای خیابانی استانبول استفاده کنید و یا غذاهای عالی را رستوران های معروفی همچون رستوران بیتی استانبول، رستوران چانگا، رستوران میکلا و رستوران Ulus 29 امتحان کنید.

اگر هم اهل خرید هستید و گشت و گذار در بازار هستید این مراکز خرید را پیشنهاد می کنیم: مرکز خرید جواهیر استانبول، مرکز خرید پالادیوم استانبول، مرکز خرید فروم استانبول، مرکز خرید آکمرکز استانبول و بازار بزرگ کاپالی چارشی

میدان تکسیم (تقسیم) معروف استانبول

میدان تکسیم (تقسیم) معروف استانبول

تور استانبول

به علت توریستی بودن استانبول و نزدیکی به ایران، استقبال برای تور استانبول بسیار زیاد است. این تورها شامل گشت شهری، هتل، بلیط هواپیما، تورلیدر، وعده غذایی و... می شود. استفاده از تور استانبول برای سفر، تا حد زیادی هزینه ها را کاهش می دهد. آژانس مسافرتی الفبای سفر با چندین سال سابقه موفق، مجری تورهای استانبول است.

گردشگران در جلوی مسجد آبی

گردشگران در جلوی مسجد آبی

درباره ترکیه بیشتر بخوانید:

مرز ترکیه کی باز می شود؟

با ترکیه ی اروپایی بیشتر آشنا شوید

7 سنت قدیمی و جالب ترکیه

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt