جاهای دیدنی روسیه

جاهای دیدنی روسیه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 27 اسفند ، 1402

جاهای دیدنی روسیه | 78 جاذبه گردشگری + عکس

آیا مهم‌ترین جاهای دیدنی روسیه را می‌شناسید؟ این کشور وسیع پر از جاذبه‌های گردشگری است که در این مقاله، 78 مورد از آنها را به شما معرفی کرده‌ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

روسیه کشوری است که هرچه درباره آن بگوییم، کم گفته‌ایم. پهناورترین کشور جهان، با قدمتی تاریخی و سرنوشتی پرفراز و نشیب که حکومت تزارها را به خود دیده، از انقلاب‌های مردمی عبور کرده، زیر یوغ دیکتاتوری همچون استالین بوده، زخم‌های جنگ جهانی را بر پیکره‌اش تحمل کرده و از همه این برهه‌های تاریخی یادگاری در دل خود دارد. در این مقاله می‌خواهیم جاهای دیدنی روسیه، را بررسی کنیم؛ اما پیشاپیش باید بگوییم که این فهرست اگرچه بلندبالا است باوجود این بازهم همه جاذبه‌های دیدنی این کشور پهناور با گذشته‌ای رازآلود را پوشش نمی‌دهد؛ اما ما سعی کرده‌ایم جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین نقاطی که در سفر به این کشور، به ویژه در مسکو و سن پترزبورگ، باید از آنها دیدن کنید را به شما معرفی کنیم. با ما در سفری مجازی به سرزمین تزارهای سابق همراه باشید.

دانشگاه ملی مسکو؛ اولین دانشگاه روسیه

دانشگاه دولتی مسکو یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزش عالی روسیه و درواقع اولین دانشگاه این کشور است که در سال ۱۷۵۵ به دستور ملکه الیزابت پترونا و به دست دانشمند بزرگ روس «میخائیل لومونوسوف» تأسیس شد. این بنای ۲۴۰ متری به دلیل عظمت و ابهت و معماری خاص خود به سبک استالینیستی، یکی از جاهای دیدنی روسیه در مسکو است که در آن به روی عموم مردم باز است.

دانشگاه ملی مسکو از جاهای دیدنی روسیه

تصویری از دانشگاه ملی مسکو 

ساختمان دریاسالاری سن پترزبورگ

یکی از جاهای دیدنی سن پترزبورگ ساختمان دریاسالاری است که از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای سن پترزبورگ محسوب می‌شود. ساخت این بنا در سال ۱۷۰۶ با طراحی و دستور پتر کبیر در نقطه‌ای از سن پترزبورگ که اکنون محل تلاقی سه خیابان اصلی شهر است، شروع شد. معماری باشکوه و پرجزئیات این بنا که نمونه‌ای عالی از سبک معماری کلاسیک امپراتوری روسیه است، باعث شده این ساختمان، یکی از نمادهای سن پترزبورگ به شمار آید.

عکسی از ساختمان دریاسالاری سن پترزبورگ

ستون های سنگی؛ از عجایب روسیه

صخره‌های سنگی غول‌پیکری که به نام مان‌پوپونر (Manpupuner) شناخته می‌شوند، یکی از سازه‌های شگفت‌انگیز طبیعت هستند که در جمهوری کومی در شمال روسیه و در غرب رشته‌کوه اورال قرار دارند. این صخره‌ها درواقع ۷ صخره عظیم سنگی با قدمت حدوداً ۲۰۰ میلیون سال هستند که حدود ۳۰ تا ۴۲ متر ارتفاع دارند. از این ۷ صخره، شش صخره در کنار یکدیگر قرار دارند و صخره هفتم از آنها دور افتاده است. این صخره‌ها یا به قول مردم محلی هفت پهلوان سنگی، از دیرباز مکان مقدسی برای اهالی بومی این منطقه به شمار می‌رفته و از لحاظ طبیعی نیز به عنوان یکی از عجایب هفتگانه روسیه شناخته می‌شود.

ستون های سنگی از مکان های دیدنی در روسیه

عکسی از ستون‌های سنگی

تپه های اسپرو؛ تماشای مسکو از بالا

اگر می‌خواهید یک نمای ۳۶۰ درجه و به اصطلاح پانوراما از جاهای دیدنی مسکو داشته باشید، باید خودتان را به تپه‌های اسپرو در جنوب غرب مسکو برسانید. این تپه‌ها در سمت راست رودخانه مسکوا قرار دارند و با ۲۲۰ متر ارتفاع از سطح دریا، یکی از مرتفع‌ترین نقاط مسکو هستند. دو بنای مهم مسکو یعنی دانشگاه ملی و کلیسای ترینیتی در دامنه‌های این تپه ساخته شده‌اند و زمانی که بر فراز آن بایستید، بنای باشکوه دانشگاه، کرملین، برج رادیویی شوخوف و تقریباً همه نقاط مهم مرکز شهر را می‌بینید.

تپه های اسپرو از مکان های دیدنی در روسیه

تصویری از تپه‌های اسپرو

بنای یادبود فتح فضا؛ نماد موفقیت روسیه

یکی از افتخارات روس‌ها، موفقیت‌های فضایی آنهاست که به یکی از ابرقدرت‌های فضایی در جهان تبدیلشان کرده است. به همین دلیل، آنها در سال ۱۹۶۴ بنای یادبود فتح فضا را به افتخار برنامه‌های فضایی موفقیت‌آمیز خود، از جمله فرستادن اولین انسان به فضا، بنا نهادند.
این ساختمان تیتانیومی به شکل موشکی که در حال پرتاب شدن به آسمان است و آتش از انتهای آن زبانه می‌کشد ساخته شده، ۱۰۷ متر ارتفاع و ۷۷ متر شیب دارد. در زیر این بنا، موزه ملی فضا قرار دارد که دستاوردهای فضایی روسیه را به نمایش می‌گذارد.

بنای یادبود فتح فضا روسیه

تصویری از بنای یادبود فتح فضا 

حلقه طلایی روسیه؛ سفر به 8 شهر تاریخی

حلقه طلایی درواقع یک مسیر زمینی توریستی است که در شمال شرق مسکو و جنوب شرق سن‌پترزبورگ واقع شده. اگر سفر خود را از مسکو شروع کنید و وارد این مسیر شوید، از هشت شهر مهم تاریخی که قدمت باستانی دارند و بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده‌اند عبور خواهید کرد و در نهایت دوباره به مسکو خواهید رسید.

حلقه طلایی روسیه از مکان های دیدنی در روسیه

عکسی از حلقه طلایی روسیه 

ایستگاه متروی مایاکوفسکایا در مسکو

متروی مسکو یکی از معدود متروهایی است که اصلاً شبیه مترو نیست و بیشتر به کاخی زیرزمینی شباهت دارد؛ به گونه‌ای که مسافران روسیه، همیشه بازدید از ایستگاه‌های مترو را در برنامه خود قرار می‌دهند. ایستگاه مایاکوفسکایا را می‌توان یکی از زیباترین ایستگاه‌های مترو روسیه دانست که اولین ایستگاه متروی ستونی در جهان به شمار می‌آید و به افتخار شاعر انقلابی روس، ولادیمیر مایاکوفسکی به این نام نامیده شده است. معماری خاص این ایستگاه، نماینده سبک معماری دوران استالین قبل از جنگ جهانی دوم است.

ایستگاه متروی مایاکوفسکایا در مسکو از جاذبه های گردشگری روسیه

عکسی از ایستگاه متروی مایاکوفسکایا در مسکو 

اقامتگاه کولومنسکو؛ نماد معماری تاریخی روسیه

منطقه کولومنسکو در جنوب شرق مسکو، یکی از اقامتگاه‌های تاریخی و لوکس این شهر محسوب می‌شود که در قرن هجدهم و نوزدهم، محل سکونت تزارها و اشراف روس بوده است. این منطقه یکی از بهترین مناطقی است که در آن می‌توانید با معماری تاریخی روسیه آشنا شوید و از بناهای برجسته آن مانند کلیسای معراج (یکی از میراث جهانی یونسکو)، برج آب، غرفه شکار، موزه‌های متعدد، کاخ سلطنتی، پارک لوبلینو و موزه معماری هنری‌های چوبی دیدن کنید.

اقامتگاه کولومنسکو روسیه

عکسی از اقامتگاه کولومنسکو 

دریاچه بایکال؛ از جاهای دیدنی سیبری

دریاچه بایکال یکی از جاهای دیدنی روسیه در قسمت جنوبی سیبری است که به‌عنوان قدیمی‌ترین دریاچه جهان با ۲۵ تا ۳۵ میلیون سال قدمت، بزرگترین مخزن آب شیرین کره زمین و عمیق‌ترین دریاچه جهان شناخته می‌شود. به‌علاوه، این دریاچه در سال ۱۹۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این دریاچه با کوه‌های پوشیده از برف و جنگل‌های تایگای سیبری احاطه شده است و بازدید از آن، چشم شما را به دیدن صحنه‌های بکر طبیعی روشن می‌کند.

دریاچه بایکال از مکان های گردشگری روسیه

عکسی از دریاچه بایکال 

گالری ترتیاکوف؛ گنجینه ملی روسیه

پاول ترتیاکوف، تاجر متمول روس، در سال ۱۸۵۶، نگارخانه ترتیاکوف را تأسیس کرد. او با علاقه وافری که به آثار هنری هنرمندان کشورش داشت، طی ۴۰ سال، بیش از ۲۰۰۰ اثر هنری را جمع‌آوری کرده بود و درنهایت کلکسیون خود را برای شهر مسکو به یادگار گذاشت. این گنجینه ملی روسیه اکنون بیش از ۱۹۰ هزار اثر هنری از قرن ۱۱ تا ۲۱ میلادی را در خود جای داده است و برترین موزه هنری روسی به شمار می‌رود که روایتگر تاریخ روسیه و بازتاب سرگذشت این کشور در آثار هنری است.

گالری ترتیاکوف از جاهای دیدنی روسیه

تصویری از گالری ترتیاکوف

برج ناقوس ایوان مخوف روسیه در مسکو

برج ناقوس ایوان مخوف یا ایوان کبیر در کرملین، با ۸۰ متر ارتفاع، به مدت ۴۰۰ سال بلندترین بنای روسیه بود. این بنای باشکوه را معمار مشهور ایتالیایی، مارکو بونو بنا نهاد که طراحی دیگر بناهای کرملین مانند کلیسای بشارت را نیز برعهده داشته است. در داخل این برج، ۲۴ ناقوس قرار دارد و می‌توانید با گذشتن از ۳۲۹ پله، خودتان را به بالای برج برسانید و از دیدن شهر در زیر پای خود لذت ببرید.

برج ناقوس ایوان از جاهای دیدنی روسیه

عکسی از برج ناقوس ایوان 

شبه جزیره کامچاتکا در روسیه

جاهای دیدنی روسیه تنها به بناهای عظیم و موزه‌ها خلاصه نمی‌شود؛ بلکه طبیعت روسیه نیز می‌تواند شما را کاملاً شگفت‌زده کند و شبه جزیره کامچاتکا یکی از همان شگفتی‌هاست. جایی که به سرزمین آتش و یخ شهرت دارد؛ چراکه ۱۵۸ کوه آتشفشانی را در دل خود دارد که ۳۰ مورد از آنها فعال هستند. از سوی دیگر در جای‌جای این شبه‌جزیره، یخچال‌های طبیعی پیدا می‌شود که تعدادشان به ۴۰۰ مورد می‌رسد! گردشگرانی که از این نقطه بازدید می‌کنند فرصت دیدن یک طبیعت بکر با خرس‌های قهوه‌ای، چشمه‌های آب گرم و جنگل‌های انبوه را به خود هدیه می‌دهند.

شبه جزیره کامچاتکا از جاهای دیدنی روسیه

تصویری از شبه جزیره کامچاتکا

جزیره واسیلوسکی؛ بزرگترین جزیره سن پترزبورگ

از جمله بهترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ می‌توان به جزیره واسیلوسکی اشاره کرد که بزرگترین جزیره سن‌پترزبورگ است و در کرانه رود نوا قرار دارد. در این جزیره می‌توانید جاذبه‌های شگفت‌انگیزی همچون دو مجسمه ابوالهول مصری متعلق به قرن ۱۵ و موزه بیولوژی را ببینید. به‌علاوه ستون‌های روسترال (ستون‌های یادبود دریایی) که مربوط به قرن نوزدهم هستند نیز در این جزیره قرار دارند.

جزیره واسیلوسکی روسیه

تصویری از جزیره واسیلوسکی

جزیره الخون در دریاچه بایکال روسیه

گردشگرانی که به دریاچه بایکال سفر می‌کنند می‌توانند از دیدن جزیره الخون به وسعت ۷۳۰ کیلومتر مربع که بزرگترین جزیره دریاچه بایکال محسوب می‌شود، لذت ببرند. این جزیره در سواحل خود، ارتفاعات و صخره‌های مرتفع و نوک‌تیزی دارد که بر فراز آنها می‌توانید چشم‌انداز خیره‌کننده دریاچه و کوه‌های اطراف را ببینید. بلندترین نقطه این ارتفاعات، قله ژیما با ۲۶۸۴ متر ارتفاع از سطح دریاچه است.

جزیره الخون در دریاچه بایکال روسیه

عکسی از جزیره الخون

جزیره کیژی؛ از زیباترین جاهای دیدنی روسیه

دریاچه اونگا دومین دریاچه بزرگ اروپاست که جزیره کیژی در آن واقع شده و علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی، نمونه‌های عالی از معماری چوبی را در خود جای داده است. در این جزیره، دو کلیسای چوبی ساخته شده است که قدمت آنها به قرن ۱۴ و قرن ۱۸ برمی‌گردد. نکته جالب آنکه در ساخت این بناهای تمام‌چوبی، از هیچ میخی استفاده نشده است! به‌علاوه در جزیره کیژی می‌توانید از دیدن یک منطقه طبیعی حفاظت‌شده و قایق‌سواری نیز لذت ببرید.

جزیره کیژی از زیباترین جاهای دیدنی روسیه

تصویری از جزیره کیژی

پارک و موزه تساریتسینو در روسیه

املاک تساریتسینو در جنوب مسکو را می‌توان بزرگترین املاک اشرافی در روسیه دانست که بیش از ۴۰۰ هکتار مساحت دارد. در این منطقه که ساخت آن به قرن ۱۸ برمی‌گردد، باغ‌های باشکوه با گذرگاه‌های طاق‌دار، برکه‌ها و چشمه‌های مختلف وجود دارد. در این املاک، موزه تساریتسینو نیز قرار دارد که به‌عنوان موزه‌های هنرهای تزیینی شناخته می‌شود و اقلام مختلف هنری از روسیه و دیگر کشورهای اروپایی در آن به نمایش درآمده است.

پارک و موزه تساریتسینو از جاهای دیدنی در روسیه

عکسی از پارک و موزه تساریتسینو در روسیه 

کاخ کرملین؛ معروفترین کاخ سلطنتی روسیه

اگر بگوییم کاخ کرملین شناخته‌شده‌ترین جاذبه تاریخی مسکو است، بیراه نگفته‌ایم. این کاخ قدیمی‌ترین کاخ سلطنتی مسکو محسوب می‌شود و برخی از ساختمان‌های آن در قرن ۱۲ ساخته شده‌اند. این بنا همواره به‌عنوان مقر حکومت روسیه شناخته می‌شود و از تزارهای روس گرفته تا رییس‌جمهورهای کنونی روسیه در این کاخ اقامت داشته‌اند. معماری باشکوه و بسیار زیبای کاخ کرملین روسیه و اهمیت تاریخی و سیاسی آن باعث شده است هر ساله هزاران نفر از این کاخ بازدید کنند.

کاخ کرملین روسیه

عکسی از کاخ کرملین

کاخ سفید مسکو؛ پایگاه سیاسی روسیه

اگرچه کاخ کرملین به‌عنوان مقر حکومتی روسیه شناخته می‌شود، اما در حال حاضر، کاخ سفید مسکو یا کاخ سفید روسی، مقر دولت فدراسیون روسیه محسوب می‌شود. این ساختمان اولین دفتر رسمی دولت روسی و محل کار نخست‌وزیر این کشور است.

کاخ سفید مسکو از جاهای دیدنی روسیه

تصویری از کاخ سفید مسکو

میدان سرخ؛ قلب شهر مسکو در روسیه

نقطه مرکزی مسکو، جایی که کل شهر مسکو دایره‌وار حول آن گسترش یافته است، جایی نیست جز میدان سرخ. جایی که به‌عنوان یک میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است. بسیاری از خیابان‌های اصلی مسکو به میدان سرخ منتهی‌ می‌شوند و تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های مسکو مانند آرامگاه لنین، کلیسای کازان، کلیسای جامع سنت باسیل و… نیز در این میدان قرار گرفته‌اند. به‌علاوه در این میدان، هرساله خوانندگان مشهور جهان، کنسرت‌های بسیار بزرگی برگزار می‌کنند و مناسبت‌های ملی مهمی همچون رژه روز پیروزی نیز در میدان سرخ مسکو جشن گرفته می‌شوند.

میدان سرخ روسیه

تصویری از میدان سرخ

میدان پوشکین؛ به یاد شاعر معروف روسیه

در منطقه تورسکوی مسکو، یکی از زنده‌ترین میدان‌های این شهر قرار دارد که به میدان پوشکین، شاعر مشهور روس شناخته می‌شود. در این میدان، یک مجسمه بسیار زیبا از پوشکین به چشم می‌خورد که نویسندگان شهیر روسی یعنی داستایوفسکی و تورگینیف آن را نصب کرده‌اند. در اطراف آن، انواع کافه‌ها و رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و یک سینمای بزرگ وجود دارد. به‌علاوه گردشگران می‌توانند فاصله این میدان تا میدان سرخ را پیاده‌روی کنند و از جاذبه‌های تاریخی و هنری مختلفی که در مسیر وجود دارد لذت ببرند.

میدان پوشکین در روسیه

تصویر میدان پوشکین

میدان سبرنایا؛ از جاهای سیاسی روسیه

یکی دیگر از جاهای دیدنی روسیه در مسکو میدان سُبُرنایا یا میدان کلیسای جامع است که برج ناقوس ایوان مخوف و سه کلیسای مهم مسکو در آن قرار دارند. این میدان در طول تاریخ محل تدفین یا تشییع جنازه بزرگان روسیه، تزارها و بزرگان سلطنتی بوده است و اکنون نیز مراسم تحلیف رییس جمهور در آن برگزار می‌شود.

میدان مانژ؛ مثلث تاریخی مسکو

چهارمین میدان مهم مسکو، میدان مانژ است که یکی از میدان‌های تاریخی و نقاط زنده و پرتردد مسکو به شمار می‌آید. این میدان به شکل مثلث است و در هر گوشه آن یک جاذبه تاریخی قرار دارد. در نقطه مرکزی این میدان، یک گنبد شیشه‌ای قرار دارد که می‌چرخد و ساعت کشورها و مناطق مختلف جهان را نشان می‌دهد.

میدان مانژ از جاهای گردشگری در روسیه

عکسی از میدان مانژ

 تالار تئاتر بلشوی؛ معروفترین سالن نمایش روسیه

تالار نمایش بولشوی مهم‌ترین تالار مسکو و یکی از افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است و یکی از مشهورترین تالارهای جهان برای هنرهای باله و اپرا به شمار می‌آید. این تالار در قرن هجدهم به دستور کاترین کبیر در منطقه تورسکوی مسکو احداث شد. معماری باشکوه این بنا به سبک رومی است و بر روی دیوار آن، نماد عقاب دوسر و بر روی سردر آن، مجسمه‌ای بزرگ از آپولو قرار دارد. در این سالن علاوه‌بر باله و اپرا، انواع اجراهای موسیقی نیز بر روی صحنه می‌رود.

 تالار تئاتر بلشوی روسیه

عکسی از تالار تئاتر بلشوی

کاخ و پارک گاچینا؛ از دیدنی های سن پترزبورگ

کاخ گاچینا یکی دیگر از آثار تاریخی و جاهای دیدنی روسیه است که در زمره آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می‌آيد. این بنا در سال ۱۷۸۱ در ناحیه‌ای به نام گاتچینا که در حومه سن‌پترزبورگ قرار داشت ساخته شد و اقامتگاه موردعلاقه کاترین کبیر بود. معماری این بنا ترکیبی از معماری کلاسیک روسی و معماری دوران قرون وسطی است. این بنا تا سال ۱۹۱۷ اقامتگاه خانواده سلطنتی روسیه بود و پس از انقلاب ۱۹۱۷ تبدیل به موزه شد و درهای محوطه و پارک اطراف کاخ به نیز به روی عموم گشوده شد.
اگر به تماشای کاخ های روسیه علاقه‌مند هستید، به شما کاخ کاترین سن پترزبورگ هم پیشنهاد می‌کنیم. این بنا نیز یکی از شاهکارهای هنری و معماری این شهر است.

کاخ و پارک گاچینا روسیه

تصویری از کاخ و پارک گاچینا

کاخ پترهوف؛ برجسته‌ترین نماد سن پترزبورگ

یکی از جاهای دیدنی سن پترزبورگ و بازهم یکی از میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکو، کاخ پترهوف است. این کاخ از مجموعه‌ای از عمارت‌ها و کاخ‌های مجلل تشکیل شده که به دستور پتر کبیر در پاسخ به ساخت کاخ ورسای در پاریس ساخته شده است. در کاخ پترهوف سن پترزبورگ آب‌نماها و تندیس‌های برنزی منحصربه‌فردی قرار دارد که شمار آنها به ۶۴ آب‌نما و ۲۵۵ مجسمه می‌رسد.

کاخ پترهوف از مکان های دیدنی در روسیه

عکسی از کاخ پترهوف 

کلیسای جامع کازان؛ معروف ترین کلیسای روسیه

اگر بگوییم بخش مهمی از جاهای دیدنی روسیه در سن‌پترزبورگ قرار دارند، بیراه نگفته‌ایم. یکی از زیباترین کلیساهای جهان، کلیسای جامع کازان است که به مادر کلیساهای سن‌پترزبورگ شهرت دارد. این بنا با مساحت ۶۲۰۰ مترمربع و به سبک معماری امپراتوری در ابتدای قرن نوزدهم ساخته شد و اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کلیساهای ارتدکس روسیه شناخته می‌شود.

کلیسای جامع کازان روسیه

عکسی از کلیسای جامع کازان 

کلیسای جامع سنت ایزاک سن پترزبورگ

کلیسای جامع سنت ایزاک یکی دیگر از کلیساهای مهم سن‌پترزبورگ است که در قرن ۱۹ به دستور الکساندر اول بنا شده و اکنون به‌عنوان موزه و محل انجام برخی مراسم مذهبی خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد. معماری خاص این بنا (در سبک باروک و کلاسیک) به همراه مجسمه‌های دیدنی از حواریون، کاشی‌کاری‌های ظریف، نقاشی‌ها و شمایل‌ زیبای فرشتگان باعث شده است این بنای باشکوه توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کند.

کلیسای جامع سنت ایزاک سن پترزبورگ

تصویری از کلیسای جامع سنت ایزاک سن پترزبورگ

کلیسای ناجی در خون؛ کلیسای قرون وسطایی روسیه

این کلیسا که با نام‌های کلیسای ناجی خون ریخته‌شده یا کلیسای قیام مسیح نیز شناخته می‌شود، از دیگر کلیساهای مهم سن‌ پترزبورگ است که برای بزرگداشت تزار الکساندر دوم بنا نهاده شد. معماری این کلیسا با دیگر کلیساهای سن‌پترزبورگ متفاوت است و برخلاف سایر کلیساها به سبک قرون وسطایی ساخته شده. این بنا حدود ۷۵۰۰ مترمربع موزاییک دارد که روی هریک، آیات کتاب مقدس و نگاره‌های مختلف رسم شده است.

کلیسای ناجی در خون از مکان های دیدنی روسیه

عکسی از کلیسای ناجی در خون 

کلیسای فرشته مقرب در مسکو

یکی از جاهای دیدنی روسیه در مسکو، کلیسای فرشته مقرب است که در ناحیه کرملین بین کاخ کرملین و برج ناقوس ایوان مخوف واقع شده. این کلیسا یکی از کلیساهای ارتدکس روسی محسوب می‌شود که ساخت آن در قرن سیزدهم میلادی آغاز شد، این بنا به دلیل معماری روسی خود و اینکه محل اصلی دفن تزارهای روسیه بوده است شهرت دارد.

کلیسای فرشته مقرب در مسکو 

تصویری از کلیسای فرشته مقرب مسکو

کلیسای کاتولیک مریم مقدس در مرکز مسکو

اگرچه عمدتاً مردم روسیه پیرو مسیحیت ارتدوکس هستند؛ اما کلیسای جامع مریم مقدس، یک کلیسای کاتولیک قرن نوزدهمی باشکوه با سبک معماری نئوگوتیک است که در مرکز مسکو قرار دارد. این کلیسای اسقف‌نشین مسکو در منطقه مرکزی و اداری شهر واقع شده و یکی از سه کلیسای کاتولیک در مسکو و بزرگترین کلیسای کاتولیک روسیه به شمار می‌آید.

کلیسای کاتولیک مریم مقدس از بهترین مکان های دیدنی مسکو

عکسی از کلیسای کاتولیک مریم مقدس

کلیسای جامع بشارت؛ نزدیک میدان سرخ مسکو

کلیسای قرن پانزدهمی بشارت در ناحیه کرملین مسکو و در نزدیکی میدان سرخ قرار دارد. معماری این کلیسا تلفیقی از معماری روسی و یونانی است و تزئینات و دکوراسیون بسیار زیبایی دارد. زیباترین بخش این کلیسا را می‌توان ۹ گنبد معروف و طلایی‌رنگ آن دانست که جلوه خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده‌اند.

کلیسای جامع بشارت از مکان های دیدنی در روسیه

تصویر کلیسای جامع بشارت 

کلیسای جامع سنت باسیل؛ از مهمترین میراث روسیه

یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی روسیه در مسکو، کلیسای جامع سنت باسیل است که معمولاً هرجا نامی از مسکو به میان می‌آید طرحی از این کلیسا نیز به چشم می‌خورد. این کلیسا در قرن شانزدهم ساخته شد و تا مدت‌ها به‌عنوان مرتفع‌ترین بنای قاره اروپا به حساب می‌آمد. گنبدهای این کلیسا با اشکال مخروطی، هرمی و دایره‌ای، به رنگ‌های خاصی مزین شده‌اند که هر یک نماد مفهومی خاصی هستند. این کلیسا اکنون به عنوان موزه فعالیت می‌کند و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. یکی از دیدنی های این شهر که نزدیک کلیسای سنت باسیل قرار دارد، تپه گنجشک های مسکو است و می‌توانید با طی کردن مسافتی حدوداً 9 کیلومتری به آن برسید.

کلیسای جامع سنت باسیل از مکان های دیدنی در روسیه

عکسی از کلیسای جامع سنت باسیل

موزه ارارتا؛ موزه هنرهای معاصر سن پترزبورگ

این موزه بزرگترین موزه هنرهای معاصر شخصی در روسیه است که از جمله جاهای دیدنی سن‌پترزبورگ به حساب می‌آيد. ساختمان این موزه مربوط به نیمه قرن بیستم بوده و از جمله ساختمان‌های حزب کمونیست در سن ‌پترزبورگ به شمار می‌آید. در این موزه ۵ طبقه، بیش از ۲۸۰۰ اثر هنری از سال ۱۹۵۰ به بعد وجود دارد که از سال ۲۰۱۰ در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه تسلیحات کرملین در کاخ کرملین مسکو

موزه تسلیحات یا موزه اسلحه‌خانه بخشی از کاخ بزرگ کرملین است که گنجینه‌ای از اشیای زینتی ارزشمند و جواهرات سلطنتی از قرن دوازدهم تا قرن بیستم در آن به نمایش در می‌آید. این مکان قبلاً به‌عنوان اسلحه‌خانه کاخ کرملین شناخته می‌شد. بنابه دستور پتر کبیر، گروهی از طلاسازان و اسلحه‌سازان و نقاشان در این مکان گردهم آمدند و باکیفیت‌ترین و مجلل‌ترین لباس، اسلحه‌ها و جواهرات را تولید کردند. اکنون بیش از ۴ هزار شی گرانبها، لباس‌های مجلل و تاج و تخت‌های طلایی در این موزه وجود دارد.

موزه تسلیحات کرملین در کاخ کرملین مسکو

عکسی از موزه تسلیحات کرملین در کاخ کرملین مسکو

 موزه هنر سوچی در شهر تابستانی روسیه

یکی از جاهای دیدنی روسیه که این بار در مسکو و سن‌پترزبورگ قرار ندارد، موزه هنر سوچی است که در شهر سوچی یا پایتخت تابستانی روسیه است. بنای این موزه در سال ۱۹۳۶ با سبک معماری کلاسیک ساخته شد و یکی از زیباترین ساختمان‌های شهر سوچی به شمار می‌آید. حدود ۶ هزار اثر هنری مختلف از جمله آثار نقاشی، گرافیک و مجسمه‌سازی به همراه جواهرآلات باستانی، جام‌های نقره، سلاح‌های سرد و عتیقه‌های نقره از قرن اول و دوم میلادی در این موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

 موزه هنر سوچی در شهر تابستانی روسیه

تصویری از موزه هنر سوچی در شهر تابستانی روسیه

موزه هنر پوشکین؛ از مهم ترین موزه‌های روسیه

موزه هنر پوشکین به عنوان غنی‌ترین موزه هنر اروپایی شناخته می‌شود که در مسکو قرار دارد. این موزه در سال ۱۹۱۲ افتتاح شد و بیش ۷۰۰ هزار اثر هنری از دوره‌های مختلف در این موزه به نمایش درآمده است. آثار هنرمندان مشهوری همچون ساندرو بوتیچلی، پابلو پیکاسو، پل گوگن و آثاری از یونان باستان، قرون وسطی، دوران رنسانس و… را می‌توانید در موزه هنرهای پوشکین مسکو ببینید.

موزه هنر پوشکین از بهترین مکان های گردشگری در روسیه

تصویری از موزه هنر پوشکین

موزه گولاگ مسکو در کشور روسیه

موزه تاریخی گولاگ در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد تا آثار دوران سیاه دیکتاتوری استالین را در برابر چشم همگان به نمایش بگذارد. این موزه به نوعی یادبود قربانیان دوران اتحاد جماهیر شوروی است و بازدیدکنندگان در آن، با واقعیت گولاگ یا همان اردوگاه‌های کار اجباری شوروی آشنا می‌شوند. در این موزه، اتاق‌های شکنجه، سلول‌های انفرادی، نامه‌ها و خاطرات واقعی قربانیان گولاگ در معرض دید مردم قرار گرفته است. ساختمان این موزه، یک بنای مسکونی است که اکنون با طراحی و نورپردازی‌های خاص، تبدیل به یک بنای مخوف با روایتی دردآور شده است.

موزه گولاگ مسکو

عکسی از موزه گولاگ مسکو

موزه صندوق الماس؛ موزه جواهرات مسکو

موزه صندوق الماس با دستور پتر اول برای حفاظت از اشیاء گرانبهای دولت ساخته شد و اکنون محل نگهداری مجموعه‌ای از زیباترین و گرانبهاترین جواهرات سلطنتی است. این موزه در سال ۱۹۶۷ در نزدیکی کاخ کرملین افتتاح شد و کم‌یاب‌ترین و نادرترین جواهرات قرن ۱۸ تا ۲۰ را در آن می‌توان یافت. از جمله جواهرات خاص این موزه می‌توان به بزرگ‌ترین یاقوت کبود تراش‌خورده در جهان یا شمش طلای ۳۶ کیلوگرمی معروف به مثلث بزرگ اشاره کرد.

کوه آخون بزرگ؛ از جاهای دیدنی سوچی در روسیه

شهر سوچی به دلیل طبیعت بکر و آب‌وهوای فوق‌العاده‌اش موردتوجه گردشگران قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی روسیه محسوب می‌شود. کوه آخون در فاصله ۱۵ کیلومتری از مرکز شهر سوچی قرار دارد. این کوه ۶۶۳ متر ارتفاع دارد و به دستور استالین بر بالای آن، یک برج دیده‌بانی به ارتفاع ۳۰ متر با معماری قرون وسطایی بنا شده است. یک جاده کوهستانی زیبا نیز به طول ۱۱ کیلومتر به سمت قله این کوه می‌رود که می‌تواند یک پیاده‌روی عالی را برای گردشگران رقم بزند.

کوه آخون بزرگ از مکان های گردشگری در روسیه

تصویری از کوه آخون بزرگ

کوه البروس؛ بلندترین قله روسیه و اروپا

اگر طرفدار کوهنوردی و ورزش‌های زمستانی باشید، پس بدون شک، روسیه پر از برف و باران بهشت شماست. کوه البروس بلندترین قله اروپا و آتشفشانی خاموش است که در رشته‌کوه‌های قفقاز و در روسیه قرار دارد. این کوه ۵۶۴۲ متر ارتفاع دارد و یکی از هفت قله بلند جهان به شمار می‌رود.

کوه البروس از جاهای دیدنی روسیه

عکسی از کوه البروس

خیابان تورسکایا؛ خیابان ثروتمندان مسکو

خیابان تورسکایا در مسکو در گذشته، دروازه ورود به مسکو از سن‌پترزبورگ بوده است و اکنون یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین خیابان‌های جهان و یکی از مهم‌ترین خیابان‌های مسکو محسوب می‌شود. این خیابان از میدان پوشکین می‌گذرد، موزه تاریخ معاصر روسیه در آن قرار دارد و در آن می‌توانید فروشگاه‌های معتبرترین برندهای دنیا، کافه‌های شیک و رستوران‌های لاکچری بسیاری را ببنید.

خیابان تورسکایا از مناطق دیدنی روسیه

تصویری از خیابان تورسکایا

خیابان بولشا نیکیتسایا در مسکو روسیه

شهرت این خیابان به دلیل وجود صومعه بزرگ نیکیتسکایا بود که اکنون تخریب شده است؛ اما در این خیابان، جاذبه‌های مهمی همچون دانشگاه دولتی مسکو، ساختمان تئاتر مایاکوفسکی، کلیسای معراج، موزه گورکی و... قرار دارد.

خیابان بولشا نیکیتسایا در مسکو روسیه

عکسی از خیابان بولشا نیکیتسایا در مسکو روسیه

خیابان آربات؛ محل زندگی نویسندگان روسیه

یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین خیابان‌های مسکو خیابان آربات به طول یک کیلومتر است. قدمت این خیابان به قرن پانزدهم برمی‌گردد و از همان زمان، بخشی از مسیر تجاری مسکو و نیز محل سکونت بسیاری از صنعتگران دربار بوده است. نویسندگان مشهوری همچون پوشکین و ماکسیم گورکی در این خیابان می‌زیسته‌اند و در دوران حکومت شوروی نیز مقامات عالی‌رتبه، این خیابان را برای زندگی انتخاب کرده بودند.

خیابان آربات از مکان های دیدنی روسیه مسکو

تصویری از خیابان آربات

خیابان اولیتسا واروارکا؛ از مکان‌های تاریخی مسکو

این خیابان نیز از قدیمی‌ترین خیابان‌های مسکو است و اگرچه خیابان طویلی نیست، اما کلیساهای شگفت‌انگیز و بناهای تاریخی متعلق به دوران قرون وسطی باعث جذابیت آن شده‌اند. در این خیابان، خانه‌های اشرافی مربوط به خاندان رومانوف و موزه‌های قرون وسطایی به چشم می‌خورد.

خیابان اولیتسا واروارکا از مکان‌های تاریخی مسکو

تصویری از خیابان اولیتسا واروارکا

خیابان نوسکی سن پترزبورگ در روسیه

یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های سن‌پترزبورگ، خیابان نوسکی پراسپکت است که در بخش تاریخی شهر قرار دارد و از ایستگاه قطار مسکو تا صومعه نوسکی ادامه می‌یابد. در این خیابان، شما می‌توانید زنده‌ترین شب‌ها را تجربه کنید و از کافه‌ها و فروشگاه‌های متعدد و متنوع لذت ببرید. به‌علاوه جشن‌ها و فستیوال‌های مختلفی در این خیابان برگزار می‌شود و یکی از بهترین محل‌ها برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیز به حساب می‌آید.

خیابان نوسکی سن پترزبورگ در روسیه

عکسی از خیابان نوسکی سن پترزبورگ در روسیه

خیابان نیکولاس کایا؛ مخصوص کتاب‌دوست‌ها

نیکولاس‌کایا خیابانی مخصوص عابران پیاده است که در منطقه کیتای گورود مسکو قرار دارد. این خیابان، میدان سرخ را به میدان لابیانکا (Lubyanka) متصل می‌کند و از کلیسای جامع کازان می‌گذرد. خیابان نیکولاس کایا به نام خیابان 25 اکتبر نیز شناخته می‌شود و کتاب‌فروشی‌های متعددی در آن قرار دارند که این خیابان را به پاتوق کتاب‌خوانان تبدیل کرده‌اند.

خیابان کوزنتسکی موست؛ مخصوص خرید

این خیابان را می‌توان خیابان خرید مسکو دانست. خیابان کوزنتسکی موست مسکو، از گذشته به‌عنوان مرکزی برای خریدهای لوکس شناخته می‌شد و امروزه نیز به‌ دلیل بوتیک‌ها و فروشگاه‌های مد شهرت دارد. علاوه‌بر پوشاک، انواع زیورآلات و عطر از برندهای مطرح روسی و بین‌المللی نیز در فروشگاه‌های متعدد این خیابان عرضه می‌شوند.

خیابان کوزنتسکی موست از بهترین جاهای دیدنی روسیه

عکسی از خیابان کوزنتسکی موست

آسمان نمای مسکو؛ مخصوص علاقه‌مندان به نجوم

آسمان نمای مسکو یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین آسمان نماهای جهان به شمار می‌آید که در سال‌ ۱۹۲۹ ساخته شد. در این آسمان‌نمای جذاب، بخش‌های مختلفی برای آشنایی با ستارگان و دنیای فضایی وجود دارد؛ از جمله سالن ستارگان بزرگ و کوچک، پارک آسمان برای رصد در فضای باز، موزه اورانیا برای آشنایی بیشتر با علم نجوم و کیهان‌شناسی، موزه لوناریوم برای انتشار جدیدترین دستاوردهای دانشمندان علوم هوا فضا و... . همچنین در نزدیکی این جای دیدنی، باغ وحش مسکو قرار دارد که هرروز از 10 تا 20 از آن دیدن کنید.

آسمان نمای مسکو

عکسی از آسمان نمای مسکو

آسمان خراش های هفت خواهر جوزف استالین

آسمان‌خراش‌های استالینی یا هفت‌‌خواهران استالین، هفت بنا در مسکو هستند که به دستور استالین برای متحول ساختن معماری شهر مسکو بنا شدند. این آسمان‌خراش‌ها به ترتیب شامل دانشگاه دولتی مسکو، هتل اوکراین، وزارت امور خارجه، هتل لنین گراسایا، ساختمان کوتل نینچاسکایا، ساختمان امبکمنت، ساختمان میدان کودرینسکایا و ساختمان اداری گیتس می‌‌شوند.

آسمان خراش های هفت خواهر از مکان های دیدنی روسیه

عکسی از آسمان خراش های هفت خواهر

 پیست اسکی روزا ختور در شهر سوچی روسیه

بار دیگر باید به شهر سوچی برگردیم و این بار به طبیعت زمستانی آن اشاره کنیم. شهر سوچی که میزبان بازی‌های المپیک زمستانی نیز بوده است، پیست‌های اسکی متنوعی دارد که مشهورترینشان را می‌توان پیست اسکی روزا ختور دانست. این پیست در دل کوه کراسنایا پولیانا سوچی قرار گرفته که به «سوییس روسیه» شهرت پیدا کرده است و بیش از ۱۰۰ کیلومتر طول دارد.

موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ در روسیه

یکی از جاهای دیدنی روسیه در سن پترزبورگ، موزه آرمیتاژ است که بر ساحل رودخانه نوا قرار گرفته است. این موزه یکی از ۵ موزه برتر جهان، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان است. اولین قدم برای ساخت این مجموعه را کاترین کبیر با خرید ۲۰۰ اثر هنری از سراسر اروپا برداشت. اکنون در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ بیش از ۳ میلیون اثر هنری وجود دارد.

موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ در روسیه

عکسی از موزه آرمیتاژ

باغ وحش مسکو؛ یکی از جاهای دیدنی روسیه

باغ وحش مسکو در سال ۱۸۶۴ تأسیس شد و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین باغ وحش‌های دنیا شناخته می‌شود. این باغ وحش به مساحت ۲۰۰ هکتار در منطقه لیپکی‌ها در مسکو قرار دارد. در باغ وحش مسکو می‌توانید گونه‌های جانوری مختلف از نقاط مختلف دنیا را در کنار یکدیگر ببینید و از فعالیت‌هایی همچون غذا دادن به حیوانات و تماشای پرواز پرندگان لذت ببرید.

باغ وحش مسکو

عکسی از باغ وحش مسکو

مسجد جامع مسکو؛ از دیدنی‌های خاص روسیه

مسکو نه‌تنها کلیساهای بی‌نظیری دارد؛ بلکه مساجد زیبایی را هم در خود جای داده است. مسجد جامع مسکو یا مسجد تارتار، مسجدی تاریخی بود که در سال ۱۹۰۴ تأسیس، اما در سال ۲۰۱۱ تخریب شد. بار دیگر این بنا در سال ۲۰۱۵ بازسازی شد و اکنون با ۳۰ هزار مترمربع مساحت و ۶ طبقه، یکی از مساجد زیبا و فعال مسکو به شمار می‌رود.

مسجد جامع مسکو

عکسی از مسجد جامع مسکو

صومعه دانیلوف؛ محل دفن هنرمندان روسیه

صومعه دانیلوف را به‌عنوان مقر رسمی کلیسای ارتدوکس روسیه و حتی قدیمی‌ترین صومعه مسکو می‌شناسند و برخی معتقدند قدمت بنای اصلی این صومعه به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد. در این صومعه، نویسندگان و هنرمندان بسیاری همچون نیکلای گوگول دفن شده‌اند. صومعه دانیلوف پس از انقلاب ۱۹۱۷ به زندان تبدیل شد و بسیاری از قسمت‌های آن ویران گشتند. اما به تدریج این بنای ارزشمند، مرمت و بازسازی شد و اکنون عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند.

صومعه نووسپاسکی مسکو

صومعه نووسپاسکی نیز یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های مسکو است که زمان ساخت آن به قرن ۱۴ میلادی برمی‌گردد و در جنوب شرق رودخانه مسکوا قرار دارد.

صومعه نووسپاسکی مسکو

عکسی از صومعه نووسپاسکی مسکو 

صومعه ناوادویچی؛ محل دفن آنتوان چخوف

مشهورترین صومعه مسکو، صومعه ناوادویچی (نوودویچی) است که به‌عنوان یادبود پیروزی روسیه در جنگ با لهستان و لیتوانی در قرن ۱۶ ساخته شد. بنای این صومعه، برخلاف صومعه‌های دیگر مسکو، از زمان ساخت تاکنون دست‌نخورده و بدون تغییر مانده است. در گورستان این صومعه نیز اشخاص مشهوری همچون آنتوان چخوف و مایاکوفسکی به خاک سپرده شده‌اند. صومعه ناوادویچی در سال ۲۰۰۴ به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد.

 آب‌نمای دروژیانارودوف در مسکو

یکی از جاهای دیدنی روسیه در مسکو، آب‌نمای دروژیانارودوف است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این آب‌نما به آب‌نمای «دوستی مردم» شهرت دارد و با هدف ایجاد اتحاد و صلح بین مردم بنا شده است. این آب‌نما ۱۶۴ آب‌شکن دارد و نورپردازی‌های مختلف و زیبا بر جذابیت‌های آن می‌افزاید.

غارهای ورنتسوکا در سوچی روسیه

شهر سوچی جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به ۴۰۰ غار مختلف اشاره کرد. از بین این ۴۰۰ غار، غارهای ورنتسوکا که در ناحیه خست قرار دارند، بسیار مشهور هستند. این غارها قدمتی طولانی در حدود ۱۲۰ میلیون سال دارند و از شگفت‌انگیزترین غارهای روسیه محسوب می‌شوند.

مجسمه یادبود مادر میهن در روسیه

این مجسمه که به نام یادمان مام میهن فرامی‌خواند نیز شناخته می‌شود، اثر مشهوری است که به یاد نبرد استالینگراد، یکی از مهلک‌ترین نبردهای جنگ جهانی دوم، در شهر ولگوگراد ساخته شد. این مجسمه ۸۵ متر ارتفاع دارد و بلندترین مجسمه در اروپا و بلندترین مجسمه از یک زن در جهان است.

شاه زنگ مسکو در مجموعه کرملین

شاه زنگ کرملین، ناقوسی با وزن ۲۰۰ تن، ارتفاع ۱۴/۶ متر و قطر ۶/۶ متر است که برای نصب در یکی از کلیساهای کاخ کرملین در نظر گرفته شده بود. ولی در زمان ساخت آن، آتش‌سوزی مهیبی در کرملین رخ داد و زمانی که برای نجات این اثر، مقدار زیادی آب به آن پاشیده شد، قسمتی از این ناقوس با وزن ۱۱ تن از آن جدا شد. هنوز هم این تکه در کنار زنگ قابل‌مشاهده است.

عمارت کوسکووا در مسکو روسیه

عمارت کوسکووا یک بنای قرن هجدهمی با معماری باستانی و باروک است که به عنوان یکی از پرزرق‌وبرق‌ترین املاک اشرافی روسیه از آن یاد می‌شود. در این بنا یک کاخ، سه پارک وسیع و چندین برکه آب دیده می‌شود. کاخ کوسکووا همچنان ساختار اصلی خود را حفظ کرده است و اکنون به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود.

دره آب‌فشان‌ ها در جزیره کامچاتکای روسیه

شبه جزیره کامچاتکا خود به‌تنهایی یکی از جاهای دیدنی روسیه است؛ اما یکی از دیدنی‌ترین نقاط این جزیره دره‌ای است که آب‌فشان‌های متعددی در آن به چشم می‌خورد. آب‌فشان‌ها چشمه‌های آب گرمی هستند که در فواصل زمانی معین، آب داغ را باسرعت به بیرون می‌پاشند. این دره تنها دشت آب‌فشانی اوراسیا و دومین آب‌فشان بزرگ در جهان است.

لوبنوی مستو در میدان سرخ مسکو

لوبنوی مستو یک سکوی سنگی بلند در میدان سرخ مسکو است که در مجاورت کلیسای سنت باسیل قرار دارد. این تپه در اواخر قرن شانزدهم ساخته شد و مکانی برای خواندن اعلامیه‌ها و احکام دولتی و حکومتی و برگزاری برخی مراسم مذهبی بوده است. برخلاف باور عمومی، این سکو برای اجرای حکم اعدام به کار نمی‌رفته است.

نقطه صفر مسکو؛ مبنای سنجش فاصله‌ها

نقطه صفر مسکو جایی است که به عنوان نقطه آغازین و مبدأ برای محاسبه تمام مسافت‌ها در نظر گرفته می‌شود. نشان نقطه صفر مسکو یک صفحه برنزی است که اکنون در حدفاصل میدان سرخ و میدان مانژ قرار دارد.

شاه توپ مسکو؛ نمادی از جنگ در روسیه

شاه توپ که در کنار شاه‌زنگ، یکی از جاذبه‌های شهر مسکو به حساب می‌آید، سلاحی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال است که آن را برای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان احتمالی ساخته‌اند. ایوان مخوف، با هدف حفظ کرملین و تاج‌ و تخت، دستور ساخت این توپ جنگی با ۴۰ تن وزن و ۵ متر طول را صادر کرد؛ اما تا سالیان سال بعد مورداستفاده قرار نگرفت.

آرامگاه لنین در میدان سرخ مسکو

اگر تصورتان از مومیایی، شبیه به تصاویری است که از مومیایی‌های مصر باستان دیده‌ایم، باید حتماً سری به آرامگاه ولادیمیر لنین، اولین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در میدان سرخ بزنید؛ جایی که در بقعه‌ای سرد و تاریک به نام قبر سرخ، با جسد مومیایی‌شده لنین روبرو خواهید شد. جسد لنین از سال ۱۹۲۴ تحت تدابیر امنیتی شدید در این حالت نگهداری شده و هر روز افراد بسیاری برای دیدن او در یک محفظه شیشه‌ای به مقبره سرخ می‌روند.

پارک گورکی مسکو؛ از بهترین پارک‌های روسیه

پارک گورکی یکی از جاهای دیدنی روسیه در مسکو است که با وسعتی بسیار زیاد و امکانات تفریحی متنوع و فراوان، یکی از محبوب‌ترین پارک‌های روسیه به شمار می‌رود. در این پارک، امکانات متعدد ورزشی، فضاهای مختلف برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، اسکیت و… فراهم شده است. طراحی و معماری پارک گورکی مسکو به پارک‌های مشهور اروپایی مثل هاید پارک لندن شباهت دارد.

برج مخابراتی اوستانکینو در روسیه

برج اوستانکینو یک برج مخابراتی در مسکو است که ۱۱ سیگنال تلویزیونی و ۱۲ ایستگاه رادیویی تولید می‌کند. این برج ۵۴۰ متری که با ترکیبی از بتن و شیشه ساخته شده، تنها کاربرد مخابراتی ندارد؛ بلکه با دارا بودن امکانات متعدد گردشگری و امکان بالا رفتن از برج، یک جاذبه گردشگری نیز محسوب می‌شود. در بالای این برج، دو سکوی تماشا وجود دارد که می‌توانید چشم‌اندازی از کل شهر و حتی نقاط دورتر را نیز ببینید.

دره دروازه شیطان؛ از جاهای اسرارآمیز روسیه

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهر سوچی، دره دروازه شیطان است. در این دره جنگل‌های قدیمی انبوه با گیاهانی باستانی و صخره‌های عمودی قرار دارد و دره در انتها به رودخانه خوستا منتهی می‌شود.

ورزشگاه زنیت آرنا در سن پترزبورگ

ورزشگاه زنیت آرنا، استادیوم جدید و مدرنی است که در جزیره کرستوفسکی واقع شده است و ظرفیت ۱۱۰ هزار تماشاگر را دارد. معماری این استادیوم به گونه‌ای است که یک سفینه فضایی را تداعی می‌کند که در سواحل خلیج فنلاند در سن‌پترزبورگ بر زمین نشسته است. این بنا ۷ طبقه و ۷۹ متر ارتفاع دارد و یکی از ورزشگاه‌های بسیار مدرن جهان محسوب می‌شود.

اقامتگاه تابستانی استالین در روسیه

شهر سوچی به قدری خوش آب‌وهوا است که استالین هم آن را برای اقامت تابستانی خود در نظر گرفته بود. اقامتگاه او در شهر سوچی، اکنون تبدیل به موزه شده و همه وسایل و دکوراسیون آن دقیقاً به همان شکل سابق حفظ شده است. این بنا به رنگ سبز رنگ‌آمیزی شده و در جنگل قرار دارد؛ چراکه استالین همواره نگران سوءقصد به جان خود بود.

اقامتگاه تابستانی استالین در روسیه

عکسی از اقامتگاه تابستانی استالین

جزیره یلاگین روسیه؛ یک اقامتگاه سلطنتی

جزیره یلاگین در سن‌پترزبورگ قرار دارد و در دوره شوروی سابق پارک مرکزی فرهنگ و اوقات فراغت نام داشت. این پارک طبیعی، شمالی‌ترین جزیره دلتای نوا است و قبلاً اقامتگاهی سلطنتی بوده و امروزه می‌توان کاخی به‌جا مانده از آن دوران را با همین نام در این جزیره مشاهده کرد.

جزیره یلاگین در روسیه

تصویری از جزیره یلاگین روسیه

آکواریوم دیسکاوری ورلد سوچی

آکواریوم یا پارک اقیانوسی دیسکاوری ورلد سوچی به همراه باغ وحش و دلفیناریوم سوچی، از جمله نقاط دیدنی این شهر به حساب می‌آیند. این آکواریوم ۶۲۰۰ متر مربع مساحت دارد و زیستگاه ۴۰۰۰ ماهی آب شیرین و بیش از ۲۰۰ گونه زنده است. به‌علاوه این مجوعه دارای یک تونل زیرآبی است که با حرکت در آن، با دنیای زیر آب کاملاً آشنا خواهید شد.

آکواریوم دیسکاوری ورلد سوچی از مکان های دیدنی در روسیه

تصویری از آکواریوم دیسکاوری ورلد سوچی 

توندرای روسی؛ از جاذبه‌های خشک روسیه

سرددشت یا توندرا نوعی پوشش جلگه‌ای و باتلاقی بدون درخت است. پوشش توندرای روسی که مانند کمربندی طویل، با عرض ۵۰۰ کیلومتر دور این کشور کشیده شده است، یک دهم خاک روسیه را می‌پوشاند. خاک توندرا به علت سرما و یخ زدن آب، حاصل‌خیز نیست و به همین دلیل، پوشش گیاهی غنی در آن به چشم نمی‌خورد. توندرای روسی نیز دشتی باز و بدون درخت است که گاهی گلسنگ و خزه نیز در آن دیده می‌شود.

آلتای قازان؛ نشانگر فرهنگ سنتی روسیه

آلتای یکی از مناطق مهم فرهنگی و قومی در روسیه است که بسیاری از گردشگران برای تجربه فرهنگ سنتی روسیه، خود را به آنجا می‌رسانند. بخش اعظم آلتای را مناطق حفاظت‌شده تشکیل می‌دهند که زیستگاه حیات وحش بسیار متنوع این منطقه هستند.

آلتای قازان در روسیه

تصویری از آلتای قازان

روسکیلا؛ روستایی دیدنی در روسیه

جمهوری کارلیا در شمال غرب روسیه، یکی از زیباترین جاهای دیدنی روسیه به شمار می‌آید که طبیعت بکر و شگفت‌انگیز آن سرشار از آبشار، دریاچه، باغ، جنگل و درخت است. روسکیلا نیز یک روستای دیدنی در کارلیا است که در کنار کوه‌ها و یک دریاچه فوق‌العاده زلال قرار دارد. صخره‌های مرمری این ناحیه، یکی از مشخصه‌های آن محسوب می‌شود.

پارک قطبی ملی روسیه؛ برای علاقه‌مندان به حیوانات

پارک ملی شمالگان روسیه، یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های پرندگان در نیم‌کره شمالی، زیستگاه خرس قطبی و نهنگ قطبی و همچنین گراز دریایی و فک است. این پارک ملی به عنوان یکی از بهترین مناطق حفاظت‌شده پستانداران دریایی در طبیعت شناخته می‌شود. وجود نهنگ قطبی و نهنگ خاکستری در محدوده این پارک، باعث ارزش بوم‌شناختی بسیار زیاد آن شده ‌است.

پارک قطبی ملی روسیه

تصویری از پارک قطبی ملی روسیه

 رودخانه مسکوا؛ از مهم‌ترین رودهای روسیه

رود مسکوا با ۵۰۲ کیلومتر طول به رود ولگا می‌پیوندد و وارد دریای کاسپین می‌شود. این رود از مرکز شهر مسکو عبور می‌کند و مشهورترین جاذبه‌ها و دیدنی‌های مسکو همچون کلیسای جامع مسیح منجی، مجسمه بزرگ پتر یکم و پارک گورکی در نزدیکی آن قرار گرفته‌اند. به علاوه، قایق‌‌سواری یا سفر با کشتی‌های لوکس یا صرف غذا بر روی رستوران‌های شناور، از تفریحاتی هستند که می‌توانید در رود مسکوا انجام دهید.

رئدخانه مسکوا در روسیه

تصویری از رودخانه مسکوا

رودخانه نوا؛ رگ حیاتی سن پترزبورگ

سن‌پترزبورگ نیز همچون مسکو در قلب خودش رودخانه نوا را دارد که همچون شریان حیاتی این شهر است. این رودخانه از دریاچه لادوگا سرچشمه می‌گیرد و به خلیج فنلاند می‌ریزد. در کنار‌ه‌های این رود، فستیوال‌های متعدد برگزار می‌شود و بسیاری از جاذبه‌های دیدنی این شهر مثل میدان کاخ سن پترزبورگ در نزدیکی این رود قرار گرفته‌اند.

رودخانه نوا روسیه

عکسی از رودخانه نوا

در روسیه به کجا برویم؟

در این مقاله ما سعی کردیم پاسخ جامعی به این پرسش بدهیم؛ اما باید بدانید که جاهای دیدنی روسیه بسیارند و در هر شهری مکان‌هایی را پیدا خواهید کرد که روایتگر سرگذشت پرفراز و نشیب این کشور هستند. اگر قصد خرید تور روسیه را دارید، حتماً از شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ به عنوان دو شهر مهم و تاریخی و پایتخت‌های فعلی و سابق این کشور دیدن کنید. به‌علاوه اگر در تابستان سفر می‌کنید باید به شهر سوچی نیز به دلیل جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ش توجه کنید. خلاصه اینکه مطمئن باشید در کشوری پهناور با تاریخی غنی، هرگز فهرست دیدنی‌هایتان تمام نخواهد شد.

سؤالات متداول:

1. جاهای دیدنی روسیه کدامند؟

روسیه بزرگترین کشور جهان است و به همی دلیل، جاذبه‌های بسیاری را در دل خود جای داده است. از مهم‌ترین شهرهای روسیه که باید حتماً ببینید، مسکو، سن‌پترزبورگ و سوچی هستند.

2. در نگارخانه ترتیاکوف مسکو چه چیزهایی وجود دارد؟

این موزه بیشتر از 100 هزار اثر هنری مثل نقاشی، گرافیک، مجسمه‌سازی و ... را در خود جای داده و تاریخ هنر روسیه را به نمایش می‌گذارد.

3. زمان بازدید از کاخ کرملین چه موقع است؟

به جز پنجشنبه‌ها که تعطیل است، همه روزهای هفته از ساعت 10 تا 17 می‌توانید از این کاخ دیدن کنید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt