کامچاتکا روسیه

سفر به کامچاتکا در روسیه؛ جایی که زمانی ممنوعه بود

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 18 اردیبهشت ، 1403

کامچاتکا | یکی از عجیب ترین جاذبه های روسیه

کامچاتکا، یکی از جاهای دیدنی روسیه، سرشار از عجایب است. با خواندن این مقاله، این شبه جزیره زیبا را مثل کف دستتان خواهید شناخت.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

اگر از سفرهای معمولی خسته شده‌اید و دلتان یک ماجراجویی درست و حسابی می‌خواهد، کامچاتکا همان‌جایی است که دنبالش می‌گردید. جایی دورافتاده، دنج، بکر و دیدنی که با طبیعت منحصر‌به‌فرد و گذشته اسرارآمیزش یک مقصد عالی برای گردشگرانی است که دنبال هیجان و البته خلوت و آرامش می‌گردند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که این مکان دورافتاده و دوست‌داشتنی، همان مقصد ایده‌آل شماست با ما همراه شوید تا درباره این مکان دیدنی بیشتر بدانید.

شبه جزیره کامچاتکا کجاست؟

شبه جزیره کامچاتکا، یکی از مکان‌های دورافتاده، ناشناخته و بکر کره زمین است که در شرقی‌ترین نقطه روسیه یا به عبارتی خاور دور قرار دارد. این منطقه بخشی از یک سرزمین بزرگتر به نام سرزمین کامچاتکا محسوب می‌شود که مرکز آن، شهر پتروپاولوفسک- کامچاتسکی است.

این شبه جزیره ۴۷۰ هزار کیلومتری که از بهترین جاهای دیدنی روسیه محسوب می‌شود، از شرق با اقیانوس آرام و از غرب با دریای اُخُتسک احاطه شده است و یکی خاص‌ترین و بکرترین مرزهای جهان به شمار می‌رود. بسیاری از مناطق این شبه‌جزیره، تنها از طریق مسیرهای هوایی در دسترس است و از این رو، این منطقه مملو از نقاط کشف‌نشده و خاص است. منطقه کامچاتکا از لحاظ طبیعی، یکی از شگفت‌انگیزترین نقاط دنیاست و آن را سرزمین آتش و یخ می‌نامند؛ چراکه محل زندگی مسالمت‌آمیز ۱۶۰ کوه آتشفشانی و بیش از ۴۰۰ یخچال‌ طبیعی است. به‎علاوه، داستان این مکان زمانی هیجان‌انگیزتر می‌شود که بدانیم این منطقه در دوران حکومت شوروی بر روسیه، یک منطقه ممنوعه بوده است! در ادامه، با سرگذشت این شبه جزیره دیدنی بیشتر آشنا می شویم.

موقعیت جغرافیایی کامچاتکا روی نقشه گوگل

تاریخچه کامچاتکا بسیار خواندنی است

تاریخ حیات در این شبه جزیره به هزاران سال قبل باز می‌گردد. حدود ۳ تا ۴ هزار سال پیش، اقوامی به غیر از روس‌ها در این منطقه سکونت داشتند که عمدتاً شامل ایتلمن‌ها، کوریاک‌ها و آلیوتورها می‌شدند. این منطقه تا اواسط قرن هفدهم همچنان دور از دسترس روس‌ها قرار داشت و ناشناخته باقی مانده بود، تا اینکه مکتشفان و جهانگردان روسی برحسب اتفاق پایشان به آنجا باز شد.

شخصی به نام ایوان مسکویتین یکی از بزرگترین جهانگردان روسی بود که به اکتشاف سرزمین‌های ناشناخته در نقاط دوردست روسیه می‌پرداخت. زمانی که در یکی از سفرهای اکتشافی‌اش به دریای اختسک رسید، به دلیل کمبود تجهیزات دریانوردی، نقص در کشتی‌ها و وضعیت جوی نامناسب، پیشروی برای او و همراهانش غیرممکن شد. درنهایت، او مجبور شد مدتی دست از سفر بکشد و در خشکی ساکن شود. جایی که او و همراهانش پناه گرفتند، جایی نبود جز شبه جزیره کامچاتکا و این اولین باری بود که روس‌ها به سرزمین آتش و یخ، سرزمین کوریاک‌ها پا گذاشتند.

در ادامه، این منطقه یخ‌زده بیشتر و بیشتر شناخته شد و جهانگردان بسیاری برای آشنایی با این سرزمین، وارد منطقه شدند. البته تا مدتها حضور روس‌ها در این منطقه محدود بود و آنها تنها چند روستای کوچک را در دست داشتند. ورود جهانگردان و در ادامه، جنگ‌هایی که کشورهای مختلف را درگیر خود می‌کرد، همه و همه باعث شدند سرگذشت این مکان، بسیار پر فراز و نشیب باشد. حتی مالکیت این شبه جزیره منحصر‌به‌فرد بین ژاپن و روسیه مورد مناقشه بود و درنهایت، پس از چندین سال منازعه، روسیه مالکیت خود بر این منطقه را به اثبات رساند.

در دوران جنگ سرد و اوج رقابت اتمی غرب و شرق، زمانی که هنوز اتحاد جماهیر شوروی بر روسیه حکومت می‌کرد، ورود به این منطقه برای اتباع خارجی و حتی در بعضی مواقع خود روس‌ها، به دلیل وجود پایگاه‌های نظامی و حضور ناوگان زیردریایی اتمی شوروی در آب‌های این شبه جزیره ممنوع بود. این ممنوعیت در سال ۱۹۸۹ برای شهروندان شوروی و در سال ۱۹۹۰ برای اتباع خارجی برداشته شد.

چه حوادثی در کامچاتکا رخ داده اند؟

تاریخ پرحادثه این منطقه پر از اتفاقات ریز و درشت است؛ از حوادث طبیعی مانند زلزله‌ها و فوران آتشفشان‌ها گرفته تا بلایای انسانی و جنگ‌ها و حوادث دیگر. بعضی از حوادثی که شبه جزیره پشت سر گذاشته است عبارتند از:

  • در آغاز قرن هجدهم، بعد از کاوش‌ها و اکتشافات در کامچاتکا، روس‌ها برای در دست گرفتن کنترل این سرزمین، یک لشکرکشی تنبیهی به این منطقه انجام دادند و روستای کوریاک را کاملاً ویران کردند. به تدریج، جنگ‌ها و شورش‌ها بین روس‌ها و بومیان در این منطقه بالا گرفت و برخی فرماندهان روس توسط بومی‌ها کشته شدند.

  • در اواسط قرن هجدهم، یک اپیدمی بزرگ آبله در این منطقه رخ داد و جمعیت زیادی از مردم بومی این منطقه به علت ابتلا به آبله درگذشتند. به گونه‌ای که تخمین زده می‌شود از یک جمعیت ۲۰ هزار نفره، تنها حدود ۲ هزار نفر باقی مانند.

  • در اواسط قرن نوزدهم، این مکان در جریان جنگ کریمه، مورد تجاوز قوای بریتانیا و فرانسه قرار گرفت. مردم این سرزمین مقاومت چشمگیری از خود نشان دادند. آنها با در اختیار داشتن تنها ۶۸ اسلحه در برابر ۶ کشتی جنگی و ۲۰۰ اسلحه و ۲۵۰۰ سرباز تا بن دندان مسلح، مقاومت کردند و مانع ورود آنها به سرزمینشان شدند.

  • درگیری دیگری که در نیمه قرن نوزدهم رخ داد، جنگ داخلی آمریکا بود که به طرز شگفت‌انگیزی به دریای اختسک و این شبه جزیره رسیده بود. در جریان این درگیری، به دلیل تجاوز کشتی‌های امریکا به این منطقه، بین نیروی دریایی روسیه و آمریکا درگیری ایجاد شد و درنهایت، کشتی آمریکایی از منطقه بیرون رفت.

  • جنگ جهانی دوم تأثیر زیادی بر این مکان نگذاشت؛ اما پس از جنگ، در دوران جنگ سرد، به‎عنوان یک پایگاه نظامی مهم مطرح شد که اجازه ورود به آن داده نمی‌شد.

  • در سال ۲۰۲۲، یک گروه ۱۲ نفره از کوهنوردان برای صعود به قله کوه کلوچفسکایا به کامچاتکا رفتند. از این گروه ۱۲ نفره، ۹ نفر به دلیل سقوط از ارتفاع ۴۰۰۰ متری و وضعیت جوی نامناسب، جان خود را از دست دادند.

آشنایی با بزرگترین آتشفشان کامچاتکا

در سرزمین آتش و یخ، ۱۶۰ کوه آتش‌فشانی شناخته‎شده وجود دارد که ۲۹ مورد از آنها همچنان فعال هستند. به همین دلیل، این مکان یکی از نقاط پرتراکم دنیا از لحاظ وجود آتش‌فشان‌ها به حساب می‌آید. جالب آنکه از میان این 29 آتش‌فشان فعال، ۶ مورد آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

بزرگترین و مرتفع‌ترین آتش‌فشان فعال این شبه جزیره که بلندترین آتش‌فشان اوراسیا نیز محسوب می‌شود، کلوچفسکایا اسپوکا نام دارد. این کوه ۴۶۴۹ متری، بیش از ۷۰۰۰ سال پیش در جنوب شرق این منطقه سربرآورده است و اولین فوران آن به اواخر قرن هفدهم برمی‌گردد.

نکته قابل‌توجه درباره کلوچفسکایا این است که از زمان اولین فوران تاکنون، همیشه در حال فعالیت بوده و بیش از ۱۱۰ بار فوران کرده است. آخرین فوران آن در سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاد و ستونی از خاکستر به طول ۱۳ کیلومتر را ایجاد کرد که باعث تأخیر و اختلال در پروازهای منطقه شد. اولین صعود به قله، در اواخر قرن هجدهم انجام شد و تا اواسط قرن نوزدهم، دیگر کسی خطر صعود را به جان نخرید؛ چراکه در این مدت، چند کوهنورد جان خود را به دلیل برخورد با مواد مذاب آتش‌فشانی از دست داده بودند. این خطرات در حال حاضر نیز باقی است و به همین دلیل، صعود به قله این کوه چندان معمول نیست.

کلوچفسکایا اسپوکا کامچاتکا روسیه

عکسی از کلوچفسکایا اسپوکا

جنگ خرس قهوه ای کامچاتکا و سالمون قرمز

شبه جزیره کامچاتکا زیستگاه گستره وسیعی از جانوران مختلف است که برخی از آنها از جمله گونه‌های نادر به شمار می‌آیند. یکی از مهم‌ترین گونه‌های ساکن در این منطقه، خرس قهوه‌ای است. درواقع اینجا بیشترین تراکم و جمعیت خرس‌های قهوه‌ای را در جهان دارد. این خرس‌ها که معمولاً در زمستان‌ها به خواب زمستانی فرو‌ می‌روند، بیشتر در بهار و تابستان در طبیعت ظاهر می‌شوند و معمولاً از حیوانات کوچک و جوندگان تغذیه می‌کنند.

جانوران کامچاتکا تنها محدود به حیوانات ساکن در خشکی نمی‌شود؛ بلکه به دلیل وجود دریاچه کوریل در منطقه، تنوع چشمگیری از آبزیان نیز در این شبه جزیره به چشم می‌خورد. دریاچه‌ای که در اواخر تابستان، به محل دوئل خرس‌های قهوه‌ای و ماهی‌های سالمون قرمز تبدیل می‌شود. دریاچه کوریل یکی از اصلی‌ترین محل‌های تخم‌گذاری ماهی‌های سالمون قرمز در جهان به شمار می‌رود و سالمون‌ها خود را از راه‌های دور و نزدیک به این دریاچه می‌رسانند تا تولیدمثل کنند. در ماه‌های آخر تابستان، تعداد ماهی‌های دریاچه به حدی زیاد می‌شود که گاهی به ۶ میلیون ماهی نیز می‌رسد.

دریاچه کوریل جایی است که محل تولیدمثل سالمون‌ها، محل تولد ماهی‌های کوچک و البته محل مرگ بسیاری از آنها به دست خرس‌های قهوه‌ای محسوب می‌شود. خرس‌های قهوه‌ای خود را به دریاچه می‌رسانند و با صبوری به انتظار می‌نشینند تا جمعیت ماهی‌ها را به دام بیندازند. اگر در زمان مناسب در این منطقه باشید، شاهد صحنه خارق‌العاده شکار سالمون‌های قرمز به دست خرس‌های قهوه‌ای خواهید بود.

درنهایت بد نیست بدانید که تنوع جانوری چشمگیر این جزیره، تنها به خرس‌های قهوه‌ای یا ماهی‌های سالمون قرمز محدود نمی‌شود. در اینجا گرگ توندرا، روباه قطبی، روباه سرخ، سیاه‌گوش اوراسیایی، سمور سیبری و بسیاری جانوران دیگر زندگی می‌کنند.

شبه جزیره کامچاتکا

تصویری از شبه جزیره کامچاتکا

پوشش گیاهی شبه جزیره کامچاتکا

از تنوع جانوری شگفت‌انگیز منطقه که بگذریم، پوشش گیاهی کامچاتکا نیز بسیار چشمگیر است. پوشش گیاهی غالب این منطقه، جنگل‌های توندرا است و درختان متنوعی همچون انواع کاج، توس، توسکا و بید مجنون نیز فراوانند. تپه‌ها و دشت‌های این منطقه پوشیده از علفزارها، بوته‌های کوچک و بزرگ و گیاهان خودروی متعدد هستند و از این رو در فصل‌های گرم سال، شاهد تلاقی نقاط سبزپوش جنگلی و نقاط سفیدپوش برفی خواهید بود.

جاهای دیدنی کامچاتکا

این منطقه در سال‌های اخیر به دلیل شگفتی‌های طبیعی و جاذبه‌هایی که نظیرشان در کمتر جایی پیدا می‌شود، گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. به ویژه، کوهنوردان و ورزشکاران از مناطق پربرف و بکر این منطقه برای اسکی، کوه‌نوردی و... بسیار استقبال می‌کنند. برخی از جاهای دیدنی این شبه جزیره عبارتند از:

رودخانه کامچاتکا در روسیه

این رودخانه یک رود ۷۵۸ کیلومتری است که بزرگترین رود این منطقه محسوب می‌شود. اطراف دریاچه را جنگل‌های انبوه توندرا و تپه‌های سرسبز احاطه کرده است و چشم‌انداز فوق‌العاده کوه‌های آتش‌فشانی از کرانه‌های رودخانه‌ خودنمایی می‌کند. به‎علاوه، از آنجایی که این رودخانه از مناطق آتش‌فشانی عبور می‌کند، چشمه‌های آب گرم متعددی در اطراف آن وجود دارد. در زمستان‌های سخت و سرد، این رودخانه یخ می‌زند؛ اما چشمه‌های آب گرم همچنان جاری هستند و تقابل دیگری بین آتش و یخ در این سرزمین شگفت شکل می‌گیرد.

رودخانه کامچاتکا در روسیه

عکسی از رودخانه کامچاتکا در روسیه

خلیج آواچا

در ساحل جنوب شرقی شبه جزیره، در آب‌های اقیانوس آرام، خلیج آواچا قرار دارد که بندرگاه اصلی شبه جزیره محسوب می‌شود. این خلیج ۲۴ کیلومتر طول و ۲۶ متر عمق دارد و از این رو، یکی از بزرگترین خلیج‌های جهان به شمار می‌رود. به‌علاوه ناوگان نیروی دریایی روسیه نیز از این خلیج به‎عنوان یکی از پایگاه‌های نظامی خود استفاده می‌کند.

تری براتا

تری براتا یا سه برادر یکی از جاذبه‌های طبیعی کامچاتکا در خلیج آواچا است که به سه صخره سنگی عظیم اشاره دارد. این سه صخره در ورودی خلیج قرار گرفته‌اند و مردم محلی معتقدند این سنگ‌ها شهرها و روستاهای شبه جزیره را از سونامی‌ها و طوفان‌های دریایی حفظ می‌کنند.

دره آبفشان‌ها

یکی دیگر از جاذبه‌های این مکان، دره آبفشان‌ها است که به دلیل ماهیت آتش‌فشانی منطقه شکل گرفته. این دره تنها دشت آبفشانی در اوراسیا و دومین آب‌فشان بزرگ جهان به شمار می‌رود که حدود ۹۰ آب‌فشان را در خود جای داده است. آب‌فشان‌ها درواقع‌ چشمه‌های آب گرمی هستند که در فواصل زمانی معین، آب داغ را با فشار زیادی به خارج پرتاب می‌کنند. آب‌فشان‌ها پدیده‌های نادری هستند و به همین دلیل، دره آب‌فشان‌های این شبه جزیره، یکی از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی آن به حساب می‌آید. بازدید از این منطقه، تنها با استفاده از تورهای هلیکوپتری امکان‌پذیر است.

قلعه تاریخی کامچاتکا

این قلعه سنگی یک بنای تاریخی در نزدیکی فرودگاه کامچاتکا است که از سنگ ساخته شده و یک کتیبه با عنوان «اینجا روسیه آغاز می‌شود» در این بنا به چشم می‌خورد. به‎علاوه، نمادی از خرس قهوه‌ای که حیوان شاخص این جزیره است در کنار قلعه وجود دارد. البته نشان جنگ خرس قهوه‌ای و سالمون قرمز نیز در این بنا دیده می‌شود و آن، همان ماهی قرمز رنگی است که در دهان خرس قهوه‌ای قرار دارد.

ذخیره‌گاه طبیعی کرونوتسکی

یکی از مناطق حفاظت‌شده شبه جزیره، منطقه کرونوتسکی است که شامل یک کوه آتشفشانی، مناطق آب‌فشانی و دریاچه کرونوتسکوی می‌شود. این منطقه به دلیل خاص و منحصربه‌فرد بودن طبیعت آن، بازدیدکنندگان زیادی را نمی‌پذیرد و سالانه ۳۰۰۰ گردشگر با پرداخت ۷۰۰ دلار می‌توانند با هلیکوپتر از این منطقه دیدن کنند.

منطقه کرونوتسکی روسیه

تصویری از منطقه کرونوتسکی

کلیسای تثلیث مقدس

این کلیسا اگرچه بنای تاریخی و قدمت‌داری نیست؛ اما به دلیل معماری زیبا به سبک سایر کلیساهای روسی، با دیواره‌هایی تماماً سفیدرنگ، گنبدهای طلایی و محل قرارگیری عالی، یکی از جاهای دیدنی این شبه جزیره محسوب می‌شود.

دره کامچاتکا در روسیه

دره مرگ نام دیگر این دره است؛ جایی که به دلیل مرگ مرموز جانوران متعدد چندان خوش‌یمن نیست. این دره در ابتدا با مرگ اسرارآمیز بیش از ۲۰۰ جانور که ظاهراً بدون هیچ دلیلی مرده بودند، مشهور شد. افرادی که به این دره سفر می‌کنند نیز از سردرد، سرگیجه و ضعف شکایت دارند. احتمالاً این مسئله به دلیل آب و هوا و کمبود اکسیژن رخ می‌دهد و جای نگرانی برای انسان‌ها وجود ندارد.

کامچاتکا؛ جایی که آتش و یخ به یکدیگر می رسند

یکی از خاص‌ترین نقاطی که می‌توانید در کارنامه گردشگری خود به ثبت برسانید قطعاً شبه جزیره کامچاتکا در شرقی‌ترین نقطه روسیه است. این منطقه که زمانی کاربردهای نظامی داشت و ممنوعه بود؛ امروزه به دلیل بکر بودن و طبیعت خاص خود، بین گردشگران محبوب شده است. اگر شما هم به دنبال کشف ناشناخته‌ها هستید، خرید تور روسیه و سفر به سرزمین آتش و یخ را از دست ندهید.

سؤالات متداول:

1. کامچاتکا در کدام کشور است؟

این شبه جزیره زیبا با داستان های عجیب و غریبش در کشور روسیه قرار دارد.

2. جاهای دیدنی کامچاتکا کجاست؟

رودخانه کامچاتکا، خلیج آواچا، صخره‎های تری براتا، دره آبفشان‎ها، قلعه تاریخی کامچاتکا، ذخیره‌گاه طبیعی کرونوتسکی، دره کامچاتکا و کلیسای مقدس کامچاتکا از دیدنی‎های این منطقه هستند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt