آشنایی با کوهسنگی از قدیمی ترین پارک های مشهد

آشنایی با کوهسنگی از قدیمی ترین پارک های مشهد

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 18 فروردین ، 1400

آشنایی با کوهسنگی مشهد و هرآنچه که درباره این جاذبه باید بدانید

پارک کوه سنگی مشهد از جاذبه‌های مورد علاقه گردشگران و از قدیمی ترین پارک های ایران است که چندیل نسل از آن خاطرات دل‌نشینی دارند. این پارک زیبا جاذبه‌ها و امکانات فراوانی دارد که بازدید از آن تجربه ای به یاد ماندنی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

پارک کوه سنگی مشهد از جاذبه‌های مورد علاقه گردشگران و از قدیمی ترین پارک های ایران است که چندیل نسل از آن خاطرات دل‌نشینی دارند. این پارک زیبا جاذبه‌ها و امکانات فراوانی دارد که بازدید از آن تجربه ای به یاد ماندنی برای شما به ارمغان خواهد آورد. در ادامه سری به تاریخچه این پارک زیبا زده و جاذبه‌های آن را به شما معرفی می‌کنیم.

مشهدگردی همراه با الفبای سفر

هزینه سفر به مشهد

بوستان مینیاتوری مشهد

با بهترین هتل های مشهد آشنا شوید

آشنایی با کوهسنگی

مشهد جاذبه های گردشگری طبیعی و شهری بسیاری دارد. علاوه بر حرم مطهر امام رضا (ع) که معمولا اولین گزینه برای بازدید کنندگان است، جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های تاریخی زیادی در این شهر وجود دارد. کوه سنگی یکی از این جاذبه هاست. کوه سنگی یکی از معروف ترین و قدیمی ترین پارک های شهر مشهد است. از آنجا که در این پارک دو کوه سنگی وجود دارد و پارک در میان این دو کوه قرار گرفته است، به نام "کوه سنگی" معروف شده است. کوه سنگی یکی از پارک های شناخته شده در بین مسافران است.

پارک کوه سنگی مشهد در شب

پارک کوه سنگی مشهد در شب

پارک کوه سنگی شب‌ها چشم انداز فوق العاده‌ای دارد زیرا کوههای کوهستانی مشرف به شهر هستند و از آن ارتفاع می توان بیشتر قسمت های شهر را دید. در روزهای تابستان چون هوا گرم است، بیشتر مردم عصر از این مکان دیدن می کنند تا کمی از هوای خنک لذت ببرند.

در بالای کوه تعدادی از شهدای جنگ دفن شده اند و مزارهای متعددی وجود دارد. بنابراین، گاهی برخی از خانواده‌ها به دیدار عزیزانشان می‌روند و برای آنها دعا می‌کنند. عده زیادی از مردم به عنوان ورزش و پیاده روی از پله ها بالا می‌روند یا مسیر خاکی را برای بالا رفتن از کوه انتخاب می‌کنند. بالا رفتن از کوه و پیمودن مسیر تنها ده تا پانزده دقیقه طول می‌کشد. پارک کوه سنگی بعد از حرم مطهر امام رضا (ع) و آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، سومین مکان محبوب از نظر بازدید کنندگان است.

تاریخچه کوهسنگی مشهد

همانطور که پیشتر نیز گفتیم کوه سنگی اهمیت تاریخی دارد و از کوه های بسیار قدیمی شهر مشهد محسوب می‌شود. در گذشته کوه سنگی در خارج از شهر واقع شده بود، اما به دلیل گسترش شهر و رشد جمعیت، امروزه بخشی از شهر است. شاه عباس صفوی در سن 16 سالگی (995 ه‍. ق) توسط مرشد قلی استاجلو در کوهسنگی تاج شاهی به سر نهاد. کوه سنگی تا سال 1310 به عنوان یک جاذبه طبیعی و یک منطقه ییلاقی با باغ های سرسبز و چشم اندازهای طبیعی و رودخانه ها و آب و هوای معتدل مورد بازدید مردم قرار می گرفت. بالاخره در سال 1318 آلمانی ها با احداث ساختمانی دو طبقه در محل پارک کوه سنگی و همچنین جدول کشی خیابان ها و نرده کشی و گل کاری محل ییلاقی کوه سنگی را به پارک زیبایی تبدیل کردند. بعد از آن شهردار میلان نیز چندین تندیس به شهردار مشهد اهدا کرد که این تندیس‌ها در کنار استخر بزرگ کوه سنگی و همچنین جلوی درب ورودی پارک نصب شدند و به شکوه این پارک زیبا افزودند.

مجسمه شیر سنگی در پارک کوه سنگی مشهد

مجسمه شیر سنگی در پارک کوه سنگی مشهد

در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی با توسعه شهر مشهد، مجموعه تفریحی پارک کوهسنگی بوسیله یکی از خیابان‌های اصلی و بزرگ به بدنه اصلی شهر مشهد وصل شد. این خیابان از پارک کوه سنگی تا راه آهن مشهد ادامه داشت باعث رونق بیشتر مجموعه پارک کوه سنگی شد و رستوران‌ها و تالارهای مجموعه مورد استقبال بیشتری قرار گرفت. همچنین اولین باغ وحش شهر مشهد در غرب پارک کوه سنگی بنا شد که بعدها تخریب شد.

امروزه خانواده‌های محلی در مشهد آخر هفته‌ها از پارک کوه سنگی دیدن می‌کنند غذاهای خانگی می‌آورند و در پارک میل می‌کنند.

پارک کوهسنگی مشهد کجاست؟

کوه سنگی در جنوب غربی شهر مشهد، در انتهای خیابان "کوه سنگی" واقع شده است که هم نام با پارک می‌باشد.

جاذبه‌ها و امکانات مجموعه تفریحی کوهسنگی مشهد

پارک گوهسنگی یا مجموعه علمی تفریحی کوه سنگی جاذبه های زیادی دارد. در ادامه امکانات و جاذبه‌های پارک را به شما معرفی می‌کنیم.

موزه بزرگ خراسان

مهم‌ترین ساختمان موجود در این پارک، ساختمان موزه بزرگ استان خراسان است که به سبک افشاریه و با الگوبرداری از معماری کاخ کلات نادر در این پارک بنا شده است و جلوه ای ویژه از هنر و زیبایی به این مکان داده است. این موزه هر روزه جز ایام تعطیل از ساعت 8:00 صبح تا 5:00 عصر آماده خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان می‌باشد. قیمت بلیط موزه برای بازدیدکنندگان ایرانی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 50.000 تومان می‌باشد. از آنجا که موزه خراسان یک موزه تاریخی است، آثار مختلفی از جمله سنگ، شیشه، خاک رس، قطعات گچ، نسخه خطی و غیره در آن وجود دارد که نشان از شکوه و شکوفایی خراسان در دوران باستان می‌باشد.

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان

دیگر جاذبه‌های پارک در ادامه آمده است:

  • استخر بزرگ پارک کوهسنگی
  • مراکز خرید کوهسنگی
  • رستوران های متعدد در اطراف مجموعه تفریحی کوهسنگی
  • مراکز ورزشی و تفریحی و شهربازی
  • جزیره پرندگان
  • دریاچه مصنوعی
  • انواع باغ‌ها از جمله: باغ موزه طبیعی، باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی و باغ تفریحی
  • شهر بازی تابستانی سر باز و سر پوشیده
  • مسیر منوریل تفریحی در اطراف کوه‌ها

سوالات متداول

شماره تلفن پارک کوهسنگی مشهد چند است؟

05138400265

آدرس پارک کوهسنگی مشهد کجاست؟

پارک کوه سنگی مشهد دارای سه درب ورودی می‌باشد. ورودی اصلی در انتهای خیابان کوه سنگی قرار دارد. آدرس درب شمالی پارک خیابان ابوذر غفاری 37 می باشد. همچنین درب دیگر پارک در بزرگراه کلانتری مشهد قرار دارد.

آیا در ایام کرونا پارک کوه سنگی مشهد باز است؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطرناک بودن وضعیت شهر مشهد بهتر است قبل از رفتن به پارک با شماره تلفن پارک تماس بگیرید و از باز بودن پارک مطمئن شوید. همچنین ممکن است خود بوستان پارک برای مراجعه عموم باز باشد اما امکانات دیگر پارک به صلاحدید مسئولان تعطیل باشد.

ساعات کار پارک کوهسنگی مشهد چه زمانی ست؟

پارک کوه سنگی مشهد به صورت شبانه روزی باز است اما امکانات تفریحی پارک از ساعت 9 صبح تا 2 بامداد فعال هستند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt