باغ پرندگان اصفهان دنیایی سرشار از نقش و نگار

باغ پرندگان اصفهان دنیایی سرشار از نقش و نگار

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 فروردین ، 1400

باغ پرندگان اصفهان دنیایی سرشار از نقش و نگار

بازدید از این باغ پرندگان اصفهان، اولین باغ پرندگان کشور، و تماشای ده‌ها گونه پرنده در نقش‌های رنگارنگ و زیبا در زیستگاه‌های متفاوت تجربه‌ای برای شما به ارمغان خواهد آورد که هرگز فراموش نخواهید کرد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

یکی از تجربه های متفاوتی که می‌توانید در سفر خود به شهر اصفهان رقم بزنید، تماشای انواع پرندگان در باغ پرندگان اصفهان است. بازدید از این باغ زیبا و تماشای همزمان ده‌ها گونه پرنده در نقش‌های رنگارنگ و زیبا در زیستگاه‌های متفاوت تجربه‌ای برای شما به ارمغان خواهد آورد که هرگز فراموش نخواهید کرد. سفر به این بهشت را که جزو زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است از دست ندهید.

مشخصات و معرفی باغ پرندگان اصفهان

باغ پر

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان فعالیت خود را در مرداد ماه ۱۳۷۵ در راستای اقدامات بدیع و ابتکاریشهرداری اصفهان آغاز كرد و به اولین باغ پرندگان در ایران بدل شد. این باغ با مساحتی بالغ بر ۵۵۰۰۰ مترمربع یكی از جاهای دیدنی اصفهان است. این باغ که یکی از بخش‌های پارک دیدنی و جذاب ناژوان محسوب می‌شود، در غرب شهر اصفهان و در همسایگی زاینده رود قرار گرفته است. برای نگه داشتن پرندگان در فضای باغ و جلوگیری از فرار آن‌ها از محوطه سرباز پارک، از یک تور بسیار بزرگ با مساحت ۴۰ هزار متر مربع استفاده کرده‌اند. این تور عظیم‌الجثه بر روی ۱۶ ستون فلزی که بین ۲۵ تا ۳۲ متر ارتفاع دارند، قرار گرفته است. باغ پرندگان اصفهان، جزء معروف‌ترین و زیباترین باغ‌های پرندگان تمام خاورمیانه به شمار می‌آید و معماری بسیار خاص و منحصربه‌فردی دارد. این باغ همچنین فضای زیبا و دل‌نشینی را برای گردشگران ایرانی و خارجی که برای مشاهده علم و هنر و ذوق و کمال به نصف جهان سفر کرده اند، فراهم آورده است.

تماشای نصف جهان با الفبای سفر

کلیسای وانک معروف ترین جاذبه اصفهان

10 تا از پرطرفدارترین موزه های اصفهان

گونه‌های موجود در باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان با سبک معماری و فضای مدرن خود میزبان حدود 4000 پرنده از بیش از 130 گونه متفاوت است. در این باغ زیبا پرندگانی همچون انواع طوطی، توکان، فلامینگو، اردک، کبک، تیهو، قرقاول، عقاب، جغد، طاووس و انواع پرندگان زینتی به راحتی به زندگی طبیعی خود مشغول هستند زیرا که محیط این پارک به صورتی طراحی شده است که مناسب زیست این پرندگان زیبا واقع شود.

بخش‌های مختلف باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان به صورت کلی دارای 5 زیستگاه مختلف و یک بخش پژوهشی است که شما می‌توانید در هر بخش، از دیدن گونه‌هایی خاص از پرندگان و فضا سازی منحصربه‌فرد آن لذت ببرید. در ادامه شما را با این بخش‌ها آشنا می‌کنیم.

زیستگاه قفس‌های شیشه‌ای پرندگان

طوطی در بخش قفس های شیشه ای باغ پرندگان اصفهان

طوطی در بخش قفس های شیشه ای باغ پرندگان اصفهان

بخش زیستگاه محصور شیشه‌ای مختص پرندگان غیربومی‌ای ست که قادر به زندگی در آب و هوای اصفهان نیستند و شرایط محیطی برایشان ناسازگار است. لذا این پرندگان در قفس‌های شیشه‌ای که برایشان تعبیه شده است و در آن با استفاده از دستگاه‌های مختلف مثل تهویه هوا و سیستم گرمایش یا سرمایش، شرایط زندگی آنها را مناسب‌تر کرده‌اند، زندگی می‌کنند. شما در بخش شیشه‌ای می‌توانید پرندگان بسیار زیبایی از جمله انواع طوطی‌ها، مرغ عشق و توکان‌ها را ببینید.

زیستگاه قفس‌های فلزی پرندگان

زیستگاه قفس‌های فلزی پرندگان

قسمت قفس‌های فلزی باغ پرندگان اصفهان

در بخش قفس‌های فلزی پرندگان شکاری که آزاد بودن آن‌ها تهدید جانی برای انسان‌ها و دیگر انواع پرندگان محسوب می‌شود نگهداری می‌شوند. پرندگانی مانند انواع عقاب‌ها، کرکس‌ها، شاهین و جغد جزو پرندگان این دسته هستند که به دلیل قدرت و سرعت و تیزبینی بالایشان مورد استقبال بازدید کنندگان قرار می‌گیرند.

زیستگاه برکه‌ای پرندگان

زیستگاه برکه پرندگان

بخش زیستگاه برکه در باغ پرندگان اصفهان

در بخش زیستگاه برکه‌ای پرندگان چهار برکه با اندازه‌های کوچک و بزرگ وجود دارد که بزرگترین ۀن‌ها در مرکز باغ قرار دارد. این برکه‌ها زیستگاه پرندگان آبزی هستند و همواره پرندگان بسیار زیبایی همچون اردک‌ها، فلامینگو‌ها، پلیکان‌ها و قو‌های باشکوه روی آن شناورند. این زیستگاه با طبیعت اطراف خود و پرندگان بسیار زیبایی که در آن زندگی می‌کنند شما را به وجد خواهد آورد.

زیستگاه باز جنگلی پرندگان

درختان فراوان و فضای سرسبز و جنگلی این زیستگاه در کنار پرندگان بسیار زیبا و باشکوهی چون طاووس و قرقاوول یکی از روح نوازترین مناظر این پارک را رقم می‌زنند. در محیط جنگلی باغ پرندگان اصفهان که به پرندگانی اختصاص دارد که باید در زیستگاه جنگلی و آزادانه زندگی کنند، شما بی‌شک می‌توانید بهترین و زیباترین عکس‌های خود را بگیرید.

زیستگاه صخره‌ای پرندگان

بخش صخره‌ای باغ پرندگان اصفهان مخصوص زیست پرندگانی همچون انواع کبک، بلدرچین‌ها و تیهوهاست. زیستگاه طبیعی این پرندگان محیط‌های سنگلاخی و صخره‌ای می‌باشد لذا این اکوسیستم برای زندگی این پرندگان در پارک پرندگان اصفهان فراهم شده است تا بتوانند احساس راحتی در آن داشته باشند.

بخش‌های پژوهشی

بخش پژوهشی باغ پرندگان اصفهان با فعالیت‌های علمی خود و تحقیق و پژوهش بر روی انواع پرندگان و زیستگاه‌های آن‌ها وجود این باغ را میسر کرده است و باغ پرندگان اصفهان وجود خود را مدیون تلاش‌های این بخش باغ می‌باشد. پخش پژوهشی باغ از قسمت‌های مخلفی تشکیل شده است که به اختصار بررسی می‌کنیم.

  • واحد تغذیه:

انواع گوناگون پرندگان موجود در باغ پرندگان اصفهان هرکدام نیازهای غذایی متفاوتی دارند. بعضی از این پرندگان گیاه‌خوارند بعضی گوشتخوار و بعضی همه چیز خوارند. علاوه بر آن مقدار جیره غذایی این پرندگان در شرایط مختلف فیزیولوژیکی آن‌ها و در فصول مختلف سال بر اساس دمای هوا باید بررسی شود. جدول‌های زیادی در زمینه تامین نیازهای غذایی پرندگان وجود دارد که در این بخش نیز از آن جدول‌ها استفاده می‌شود.

  • واحد تکثیر:

در واحد تکثیر شرایط تخم گذاری و جوجه آوری مانند شرایط سنی و غیره و همچنین امکانات لازم برای تولیدمثل پرندگان فراهم می شود. نگهداری از جوجه های تکثیر شده تا مرحله رسیدن به سن مناسب رهاسازی در باغ پرندگان نیز از مسئولیت‌های این بخش است.

  • واحد قرنطینه:

در واحد قرنطینه پرندگانی که تازه به مجموعه اضافه شدند به مدت 10 تا 14 روز در قرنطینه و جدا از بقیه پرندگان نگهداری می‌شوند تا اگر دچار بیماری واگیرداری بودند در سراسر باغ شیوع پیدا نکند. این پرندگان بعد از آنکه در طول این مدت آزمایش‌های سلامتی را با موفقیت پشت سر گذاشتند وارد باغ می‌شوند.

  • واحد کلینیک و بهداشت:

واحد کلینیک و بهداشت وظایف مختلفی را بر عهده دارد. در این واحد بیمار زیر نظر دامپزشک‌های خبره مداوا می‌شوند، همچنین واکسیناسیون کل پرنده‌های باغ و نظافت و بهداشت و ضدعفونی کل مجموعه باغ پرندگان نیز به عهده این واحد است. در زمان‌های واکسیناسیون دوره‌ای پرندگان آب تمامی برکه‌ها تخلیه شده و واکسن از طریق آب آشامیدنی به پرندگان داده می‌شود.

  • واحد تاکسیدرمی:

تاکسیدرمی را تکنیک نگهداری بلند مدت بدن جانور مرده می گویند. در این بخش پوست کنی لاشه و چربی زدایی از پوست صورت می گیرد و پس از پرآرایی، قالبی به اندازه بدن پرنده تهیه می شود. سپس اسکلت بندی پوست پرنده روی این قالب قرار می گیرد. 

امکانات باغ پرندگان اصفهان

امکانات باغ پرندگان اصفهان

امکانات باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان اصفهان امکانات رفاهی نسبتا خوبی وجود دارد. این امکانات شامل موارد زیر می‌باشند:

  • رستوران
  • کافه
  • آلاچیق
  • سوپر مارکت
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی

همچنین شما علاوه بر بازدید از باغ پرندگان اصفهان می‌توانید به بخش‌های مختلف پارک جنگلی نوژان سر زده و از قسمت‌های دیگری چون تله سیژ، آکواریوم و باغ موزه پروانه ها دیدن کنید.

آدرس و تلفن باغ پرندگان اصفهان

  • آدرس باغ پرندگان اصفهان: اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت
  • شماره تماس: ۳۷۷۱۳۵۰۰-۰۳۱

ساعت کاری باغ پرندگان اصفهان

  • ساعات بازدید از مجموعه باغ پرندگان اصفهان در شش ماه اول سال۰۸:۳۰ تا ۱۸:۰۰
  • ساعات بازدید از مجموعه باغ پرندگان اصفهان در شش ماه دوم سال: ۰۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰

قیمت بلیط باغ پرندگان اصفهان

  • قیمت بلیط باغ پرندگان اصفهان: 10 هزار تومان به ازای هر نفر بزرگ‌سال

قوانین باغ پرندگان اصفهان

  • از غذا دادن به پرندگان اجتناب کنید.
  • هنگام عکاسی از پرندگان از فلاش دوربین استفاده نکنید.
  • از پرتاب اشیا به داخل قفسها و زیستگاه پرندگان خودداری کنید.
  • ورود هر گونه حیوان خانگی به باغ پرندگان اصفهان ممنوع است.

سوالات متداول

ساعت کاری باغ پرندگان اصفهان چگونه است؟

این باغ همه روزه از ساعت 8:30 الي 18.30 پذیرای بازدیدکنندگان عزیز می‌باشد.

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

این باغ در بزرگراه شهيد حبيب اللهي، ميدان سهروردي، خيابان الفت، پارك جنگلي ناژوان قرار دارد.

قیمت بلیط ورودی باغ پرندگان اصفهان چقدر است؟

هزینه بلیط ورودی به باغ پرندگان اصفهان 10 هزار تومان می‌باشد.

آیا خرید پرنده از باغ پرندگان اصفهان امکان‌پذیر است؟

خیر، امکان خرید پرنده از باغ پرندگان اصفهان وجود ندارد.

اولین باغ پرندگان ایران کجاست؟

باغ پرندگان اصفهان اولین باغ پرندگان ایران می‌باشد که در سال 1375 احداث شد.

بزرگترین باغ پرندگان ایران کجاست؟

باغ پرندگان تهران با مساحت 22 هکتار بزرگترین باغ پرندگان کشور محسوب می‌شود.

مساحت باغ پرندگان اصفهان چقدر است؟

55 هزار متر مربع معادل 5.5 هکتار

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt