کلیسای وانک معروف ترین جاذبه اصفهان

کلیسای وانک معروف ترین جاذبه اصفهان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 21 آبان ، 1399

کلیسای وانک معروف ترین جاذبه اصفهان

کلیسای وانک یک کلیسای ارمنی است که در محله جلفا در مرکز شهر اصفهان واقع شده است. کلیسای وانک به دلیل فضای داخلی زیبا یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در اصفهان است. در این مقاله این کلیسا را بررسی می کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

کلیسای وانک یک کلیسای ارمنی است که در محله جلفا در مرکز شهر اصفهان واقع شده است. نام "وانک" از کلمه ارمنی "صومعه" گرفته شده است. کلیسای جامع وانک به دلیل فضای داخلی زیبا یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در اصفهان است. این مقاله در مورد کلیسای وانک و موزه و معماری و نقاشی های آن است.

عکس کلیسای وانک

عکس کلیسای وانک

تاریخچه کلیسای وانک

مانند اکثر جاذبه های اصفهان، کلیسای وانک نیز در زمان شاه عباس صفوی در سال 1598 ساخته شد. این کلیسا در سال 1606 برای صدها هزار تبعیدی ارمنی که به ایران آمده بودند، تأسیس شد. تا سال 1606 این بنا فقط یک محل عبادت بود.

سپس در سال 1655، با گنبد دو لایه مرتفع خود به کلیسای وانک تبدیل شد. پس از جنگ ایران و عثمانی، تغییرات عمده طراحی توسط اسقف اعظم دیوید اصلاح شد. ساخت و سازها سرانجام در سال 1655 تا 1664 به پایان رسید.

کلیسای جامع وانک در کوچه کلیسا در خیابان نظر شرقی واقع شده است. این خیابان بخشی از محله ارامنه اصفهان یعنی جلفا است. عدد این دو سال به صورت کاشی کاری در بالای ورودی کلیسا نقش بسته است.

محوطه کلیسای وانک

محوطه کلیسای وانک


معماری کلیسای وانک اصفهان

این کلیسا دارای یک سقف گنبدی است که شباهت زیادی به مساجد ایران دارد، اما چیزی که آن را به ساختمانی با معماری غربی تبدیل کرده است محراب کلیسا است که نیمه هشت ضلعی است و همچنین برجک های برجسته نیز باعث غربی به نظر رسیدن ساختمان می شود. انواع سبک های معماری مورد استفاده برای کلیسای و اطرافش، نشان دهنده تاریخ منطقه است.

معماری کلیسای وانک

معماری کلیسای وانک

نمای خارجی کلیسای از آجر زرد ساخته شده است و تصور اشتباهی از آنچه در داخل کلیسا وجود دارد را ایجاد می کند. نمای داخلی کلیسای وانک از دیوارهای گچی تشکیل شده است و یک شاهکار واقعی هنری است که نمایانگر نقاشی های دیواری، کنده کاری و کاشی است. این نقاشی ها شامل داستان های کتاب مقدس روی گنبد کلیسا، تزئینات گل و بته ایرانی روی سقف ها و نقوش ملی ارمنی بر روی دیوارها می شود که ترکیب آن ها باعث جذابیت بیشتر این مکان شده است. بازدید کنندگان همچنین می توانند صحنه هایی از زندگی کشته شدگان ارمنی را که توسط عثمانی مورد شکنجه قرار گرفته اند، مشاهده کنند. نقاشی های دیواری با کاشی های طلایی و آبی و فضایی گرم و سنگین را در داخل کلیسا ایجاد می کنند.

دیوارهای داخل کلیسای وانک

دیوارهای داخل کلیسای وانک

کلیسای وانک یک شاهکار معماری است. ساخت این کلیسای در زمان شاه عباس دوم آغاز شد. معماری کلیسای وانک ترکیبی از معماری ایرانی و ارمنی است. به همین دلیل است که هنگام ورود به این کلیسای قدیمی خواهید دید که این کلیسای تنها مکانی است که با مصالح بومی مانند خشت و آجر ساخته شده است. مطمئناً، این راهی برای نشان دادن فرهنگ آمیخته و همزیستی است که بیش از 400 صد سال در جلفا پابرجا بود.

سقف کلیسای وانک

سقف کلیسای وانک

کلیسای وانک کجاست

کلیسای وانک در محله جلفا، در کرانه جنوبی زاینده رود و با فاصله نزدیک از مرکز شهر واقع شده است. از کلیسا تا موزه موسیقی اصفهان 5 دقیقه پیاده روی راه است. تا ایستگاه مترو و همچنین سی و سه پل نیز 20 دقیقه پیاده روی فاصله دارد. در اطراف کلیسای چندین کافه و رستوران جذاب نیز وجود دارد.

هتل های نزدیک کلیسای وانک

اگر می خواهید نزدیک کلیسای وانک اقامت داشته باشید، در فاصله 1 دقیقه پیاده روی از کلیسا، هتل 2 ستاره جلفا وجود دارد. همچنین می توانید هتل هایی را در کنار زاینده رود در نظر بگیرید؛ به این ترتیب می توانید نزدیک کلیسای وانک و سایر جاذبه های شهر بمانید. برای اقامتی لوکس، هتل 5 ستاره پارسیان کوثر و هتل عباسی را به شما پیشنهاد می دهیم. همچنین، هتل 4 ستاره علی قاپو و هتل 3 ستاره توریست و هتل پارت برای اقامت با بودجه بیشتر وجود دارد.

رستوران و کافه های نزدیک کلیسای وانک

منطقه ارمنی ها، جایی که کلیسای وانک واقع شده است، یک مکان محبوب گردشگری در اصفهان است؛ بنابراین گزینه های بسیار خوبی برای ناهار و شام دارد. بهترین رستوران ها در نزدیک کلیسا قرار دارد. می توانید غذاهای ایتالیایی را در کافه رستوران هرمس یا غذاهای سنتی ایرانی را در کافه شربت فیروز یا رستوران آرک امتحان کنید. کافه بهار نارنج یک منوی صبحانه و میان وعده در فضای داخلی با تزئینات غنی ارائه می دهد. همچنین برای نوشیدنی ها و دسرها می توانید کافه گیومری و کافه جازوه را امتحان کنید.

ساعات بازدید کلیسای وانک

ساعت کاری کلیسای وانک از ساعت 9:00 تا 18:00 برای بازدید کنندگان باز است. البته وقفه ای برای مراسم عبادت از ساعت 12:30 تا 15:00 بعد از ظهر داشته باشد. به جز خود کلیسای، یک محوطه وجود دارد که دارای یک برج ناقوس، قبرستان مسیحیان ارتدکس، کتابخانه، موزه و یادبودی برای نسل کشی ارامنه در سال 1915 در ترکیه است. قبل از اینکه برای یک تفریح عصرانه به کنار زاینده رود بروید، خوب است که مدتی را در اینجا بگذرانید.

توضیح نقاشی های کلیسای وانک

به محض ورود به داخل گذرگاه کلیسا با نقاشی های کلیسا مواجه می شوید. مجموعه های منحصر به فرد از نقاشی های دیواری زیبا که داستان هایی از کتاب مقدس و تورات را به تصویر می کشند. همچنین نقوش گل و گیاه ایرانی و نقوش ارمنی نیز در آن دیده می شود. هنرمندان ارمنی آن ها را در دوران صفویه نقاشی می کردند. کاشی های باشکوه نیز با طلا تزئین شده اند.

این خصوصیات باعث متفاوت بودن این کلیسای ارمنی اصفهان می شود. نقاشی های کلیسای وانک با خطوط برجسته و به صورت دقیق روی دیوارها نقاشی شده اند.

نقاشی های کلیسای وانک

نقاشی های کلیسای وانک

نوشته روی تار مو کلیسای وانک

یک تار مو در موزه کلیسای وانک وجود دارد که متعلق به یک خانم 18 ساله است. چیزی که این تار مو را جذاب می کند این است که روی آن یک جمله نوشته شده است و با میکروسکوپ دیده می شود!
به گفته موزه کلیسا این نوشته روی تار مو کلیسای وانک از کتاب امثال سلیمان نوشته شده است: به جهت دانستن حکمت و عدل و برای فهمیدن کلمات فطانت (فطانت یعنی درک و فهم)

تار مو در کلیسای وانک

تار مو در موزه کلیسای وانک

سایت کلیسای وانک: www.vank.ir

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt