10 تا از پرطرفدارترین موزه های اصفهان

10 تا از پرطرفدارترین موزه های اصفهان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 24 اسفند ، 1399

10 تا از پرطرفدارترین موزه های اصفهان

اصفهان یا همان نصف جهان دارای مکان‌های تاریخی و فرهنگی متنوع و فراوانی ست. با توجه به قدمت تاریخی این شهر، موزه‌های فراوانی در اصفهان وجود دارد. در ادامه شما را با ده مورد از پرطرفدارترین موزه‌های اصفهان و محتوای هر کدام آشنا می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

اصفهان با داشتن لقب نصف جهان دارای مکان‌های تاریخی و فرهنگی متنوع و فراوانی ست. این شهر که با آغاز حکومت صفویان به پایتخت ایران تبدیل شد و به رونق زیادی رسید، یادگاری‌های زیادی از آن دوران را با خود به همراه دارد. با توجه به قدمت تاریخی این شهر، موزه‌های فراوان و آموزنده و کاملی در این اصفهان وجود دارد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم شما را با ده مورد از پرطرفدارترین موزه‌های اصفهان و محتوای هر کدام آشنا کنیم.

1. موزه تاریخی کاخ چهلستون

    موزه تاریخی کاخ چهلستون

    موزه تاریخی کاخ چهلستون

    کاخ چهلستون که به موزه بدل شده است، از لحاظ قدمت بعد از کاخ گلستان دومین موزه ایران می باشد. اشیایی که در این موزه وجود دارد، از نوع باستان شناسی و مردم شناسی بوده و همچنین در این موزه نگارگری، نسخ خطی و ظروف کاربردی و تزئینی متعلق به دوران اسلامی مخصوصا دوره صفویه به نمایش گذاشته شده است.

    • ساعت کاری: همه روزه از ساعت 9:30 الی 19:00
    • آدرس: میدان امام حسین، خیابان استانداری.
    • تلفن: 32220181-031

    2. موزه کلیسا وانک اصفهان

    موزه کلیسا وانک اصفهان

    موزه کلیسا وانک اصفهان

    در موزه کلیسا وانک که اوایل قرن بیستم میلادی در اصفهان ساخته شده است، بیش از 800 شی باستانی و عتیقه از قرون 16 تا 20 میلادی نگهداری می‌شود. موزه وانک از دو طبقه تشکیل شده و دارای بخش‌های مختلفی ست. این بخش‌ها عبارتند از بخش کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، تابلوهای گچ‌بری و نقاشی، منسوجات (دست بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی)، آثار فلزی، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی، فرمان‌ها، غرفه صنعت چاپ، غرف یپرم خان، غرفه نژادکشی ارمنیان در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ میلادی، مسکوکات و غرفه جمهوری ارمنستان در ۱۹۱۸ ـ ۱۹۲۰ میلادی. جالب‌ترین بخش این موزه آیه‌ای از انجیل است که بر روی یک تار مو نوشته شده است.

    • ساعت کاری: همه روزه 8:30 الی 18:30، جمعه‌ها 8:30 الی 12:30
    • آدرس: اصفهان، محله جلفا، کلیسای وانک.
    • تلفن: 36243471-031

    3. موزه هنرهای تزئینی ایران یا رکیب‌خانه

    موزه هنرهای تزئینی ایران یا رکیب‌خانه

    موزه هنرهای تزئینی ایران یا رکیب‌خانه

    موزه هنرهای تزیینی اصفهان در عمارتی تاریخی به نام رکیب‌خانه واقع شده است. علت نامگذاری این بنا به رکیب خانه این است که در دوره صفوی، جایگاهی برای قرار دادن لوازم و اشیاء اصطبل سلطنتی بود. بیش از 3000 شی تاریخی متعلق به دوران صفویه و قاجاریه در موزه هنرهای تزئینی اصفهان به چشم می خورد و مجموعه ای از صنایع دستی، ترمه، ملیله دوزی، آثار خطی، یاقوت و مجموعه ای از شیشه های قرن سوم، پنجم و هشتم در آن قرار دارد. در این موزه یک کتابخانه نیز برای استفاده عموم به خصوص دانشجویان قرار دارد.

    • ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه 8:00 الی 13:00، پنجشنبه 8:00 الی 12:00، جمعه‌ها تعطیل است.
    • آدرس: خیابان استانداری، رو به روی دانشگاه هنر اصفهان.
    • تلفن: 32218606-031

    4. موزه هنرهای معاصر

      موزه هنرهای معاصر اصفهان در کنار موزه هنرهای تزیینی اصفهان قرار دارد. این موزه شامل بخش‌های مختلفی نظیر بخش ‏خط و کتابت (شامل آثار نفیس خوشنویسی قرآن، احادیث و ادعیه که هنرمندان و خوشنویسان نامدار انها ‏را کتبات کرده‌اند)، بخش لاکی و روغنی (شامل انواع قلمدان‌ها و اشیاء لاکی، جای طومار، جلد آلبوم، قاب ‏آئینه و جای طومار با نقوش مشهور هنر زمانه یعنی گل و مرغ، ترنج و سرترنج شکارگاه، تک چهره و ‏صورت سازی)، بخش آثار فلزی (شامل زیورآلات و ظروف فلزی)، بخش نگارگری (شامل سبک‌های مختلف ‏نگارگری ایرانی از بهترین اساتید کشور و شامل مینیاتورهای هرات، اصفهان، تبریز و تک چهره‌های ‏قجری)، بخش دستبافت‌ها و رودوزی‌های سنتی (شامل منسوجات، فرش‌ها و قلمکاری‌های نفیس از عصر ‏صفوی و قاجار همچون قالیچه‌های مشهور شکار چرخ و بشریت شاهکار مرحوم عیسی بهادری)، بخش ‏آبگینه، سفال و چینی (شامل بلورهای مرصع و کریستال‌های تراشدار گرانبها) و بخش آثار چوبی (شامل ‏صنایع دستی چوبی نفیس همچون معرق، مشبک، منبت و خاتم‌کاری) می‌باشد.

      • ساعت کاری: 9:00 الی 19:00
      • آدرس: ميدان امام حسين، خيابان استانداري، رو به روی دانشگاه هنر اصفهان.
      • تلفن: 32229121-031

      5. موزه آموزش و پرورش

      موزه آموزش و پرورش

      موزه آموزش و پرورش

      موزه آموزش و پرورش در منزل مسکونی شادروان عطاء الملک دهش که از شخصیت های برجسته اجتماعی اواخر دوره قاجار بوده قرار دارد. این موزه از بخش های مختلفی چون نمایش تاریخ و فرهنگ اصفهان که محل ارائه تصاویری از مدارس قدیم و وسایل کمک آموزشی و غیره می باشد، واحد آرشیو که در برگیرنده اسناد وزارت آموزش و پرورش و مدارک تحصیلی دوره های مختلف می باشد، واحد کتابخانه با کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و کتاب‌های درسی قدیمی، واحد سمعی بصری با آرشیوی از سخنرانی‌های مقامات رسمی آموزش و پرورش، مراسم بزرگداشت مقام معلم، همایش‌ها و گردهم‌آیی‌های مختلف، واحد رایانه و واحد پژوهش تشکیل شده است.

      • ساعت کاری: همه روزه به جز روزهای تعطیل 8 الی 14، پنجشنبه‌ها 8 الی 12
      • آدرس: دروازه شيراز(میدان آزادی)، خیابان سعادت آباد، خیابان مصلی، بعد از فروشگاه بزرگ  هايپر، کوچه شماره 24.
      • تلفن: 36614633-031

      6. موزه تاریخ طبیعی اصفهان

      موزه تاریخ طبیعی اصفهان

      موزه تاریخ طبیعی اصفهان

      موزه تاریخ طبیعی یکی دیگر از موزه های شهر اصفهان است که اطلاعات ارزشمندی درباره حیات وحش و عظمت جهان آفرینش می‌دهد و هدف آن بالا بردن سطح دانش و اطلاعات عمومی جامعه برای حفظ میراث ارزنده طبیعی کشور از غارت و تخریب، جبران کمبود وسایل آموزشی، حفظ سلامت جامعه با ایجاد محیطی سالم برای تفریح، فراهم آوردن زمینه‌های تحقیقات در علوم طبیعی و کمک به افزایش جذب توریست در کشور و شهر اصفهان است. بخش‌های موزه عبارتند از سالن جانوران بی‌مهره، سالن گیاه شناسی، سالن زمین شناسی، سالن جغرافیای طبیعی و نقشه‌ها، سالن جانوران مهره‌دار و سالن کمک آموزشی و دیدنی‌های جهان خلقت که به همت دکتر جعفریان از سرتاسر ایران جمع‌آوری شده است. 

      • ساعت کاری: همه روزه از ساعت 9:00 الی 17:00 
      • آدرس: تقاطع خیابان سپه و استانداری
      • تلفن: 32222026-031

      7. موزه مردم شناسی یا حمام علیقلی خان

        موزه مردم شناسی یا حمام علیقلی خان

        موزه مردم شناسی یا حمام علیقلی خان

        اگر به موزه مردم شناسی اصفهان بروید در ابتدا محو معماری باشکوه این بنا خواهید شد. بنای موزه که در گذشته به عنوان حمامی با نام علیقلی خان کاربرد داشته است دارای مساحتی برابر 1200 متر مربع است. این حمام در سال 1383 مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه مردم شناسی تغییر نام پیدا کرد. در این موزه نورگیرها، نقاشی‌ها و کاشیکاری‌های قدیمی بسیار دیدنی و جذاب هستند. حمام دارای دو بخش حمام بزرگ و حمام کوچک بوده است که هر یک از آن‌ها دارای دو بخش اصلی سربینه و گرم خانه بوده اند.

        • ساعت کاری: همه روزه از ساعت 8:30 الی 13:30 و 14:30 الی 17:00- جمعه‌ها و اعیاد مذهبی: 13:00 الی 19:00
        • آدرس: خيابان مسجد سيد، روبروی خيابان طيب، خيابان آيت الله بيد آبادی.
        • تلفن: 33375779-031 و 33375777-031

        8. خانه مشروطیت

        خانه مشروطه اصفهان منزل نورالله نجفی مبارز مشروطه بوده است که در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و بازدید از آن به عنوان موزه برای عموم آزاد گشت. این خانه که محفلی برای گردهم‌آیی سیاسی - فرهنگی مردم، علما و آزادی‌خواهان بوده است دارای دو شاه‌نشین در قسمت‌های شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و دوزده اتاق است. در هنگام بازدید از خانه مشروطیت اصفهان قطعا معماری و تزیینات زیبای این خانه مانند انواع گچبری‌ها و نقاشی‌ها توجه شما را جلب خواهد کرد.

        • ساعت کاری: 8:00 الی 18:00
        • آدرس: ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان)، خیابان نشاط، کوچه چهاردهم (مقصود بیک).
        • تلفن: 32212556-031

        9. موزه موسیقی اصفهان

        موزه موسیقی اصفهان

        موزه موسیقی اصفهان

        موزه موسیقی اصفهان که در خیابان زیبای جلفا واقع شده است، یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان است. در این موزه که برای آشنا کردن مردم با انواع سازهای ایرانی ساخته شده است، بیش از 300 نوع از آلات ادوات موسیقی برای بازدید وجود دارد. این موزه علیرغم مدت زمان کمی که از تاسیس آن می‌گذرد موفق به کسب دو جایزه شده است که یکی از آن‌ها از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) به‌عنوان بهترین موزه خصوصی ایران به این موزه تعلق گرفت. موزه موسیقی اصفهان توجه بسیاری از گردشگران خارجی را نیز جلب کرده است زیرا که بهترین محل برای آشنایی با سازها و موسیقی ایرانی ست. این موزه بخش‌های مختلفی اعم از تالار سازهای ملی، تالار سازهای محلی، سرای سرآهنگان، موسیقی سرا، عکاسخانه و کارگاه سازسازی دارد.

        • ساعت کاری: همه روزه 9:00 الی 21:00
        • آدرس: خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک 74.
        • تلفن: 36256912-031

        10. موزه صدف اصفهان

          موزه صدف اصفهان

          موزه صدف اصفهان

          موزه صدف اصفهان اولین موزه تخصصی صدف و حلزون در کشور می‌باشد. در این موزه نرم‌تنان، خارپوستان، سخت‌پوستان و به طور کلی بیش از 2000 گونه دریایی شامل ستاره‌ها، طوطياها، خرچنگ و صدف‌های دریایی نگهداری می‌شوند که در مدت 25 سال از خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر جمع‌آوری شده‌‍اند. بازدید از این موزه بسیار لذت‌بخش خواهد بود چراکه شمارا به اعماق اقیانوس‌ها می‌برد.

          • ساعت کاری: همه روزه از 8:30 الی 20:00
          • آدرس: اتوبان شهيد حبيب الهي، ميدان سهروردي، خیابان الفت، پارک ناژوان، موزه صدف اصفهان.
          • تلفن: 37780050-031

          6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt