کویر مصر اوج زیبایی آسمان و زمین در اصفهان

کویر مصر اوج زیبایی آسمان و زمین در اصفهان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 23 فروردین ، 1400

کویر مصر اوج زیبایی آسمان و زمین در اصفهان

تا به حال به تماشای آسمان شب کویر نشسته اید و غرق ستارگان و عظمت جهان شده اید؟ در کویر مصر علاوه بر وجود جاذبه‌های طبیعی فراوان، امکانات تفریحی بسیاری نیز وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه طبیعی با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تا به حال به تماشای آسمان شب کویر نشسته اید و غرق ستارگان و عظمت جهان شده اید؟ کویر مصر واقع در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان، از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت‌گردی برای دوستداران کویر است. درکویر مصر خور علاوه بر وجود جاذبه‌های طبیعی فراوان، امکانات تفریحی بسیاری نیز وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه طبیعی با الفبای سفر همراه باشید.

معرفی کویر مصر

کویر مصر واقع در استان اصفهان یکی از بکرترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای دوستداران طبیعت و کویرنوردی می‌باشد. این منطقه به دلیل قرارگیری در گودال‌ها و دره‌های طبیعی و محاصره شدن توسط رشته کوه‌های فلات مرکزی ایران، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران بوده و از پرطرفدارترین هدف‌های گردشگری و کویرنوردی قرار گرفته است. قدم زدن روی تپه‌های شنی نرم، دیدن آسمان پرستاره و نفس‌گیر شب و انواع جاذبه‌های طبیعی دیگر کویر انسان را به سمت خود سوق می‌دهد. علاوه بر این جاذبه‌ها، سفر به کویر معمولا کم‌هزینه است و می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد از این طبیعت زیبا و بکر در استان اصفهان بهره ببرید.

کویر مصر در استان اصفهان

کویر مصر در استان اصفهان

روستای مصر نیز در جوار کویر قرار دارد و توجه گردشگران به کویر باعث شده زندگی آنان نیز تغییر کند. مردم روستا که قبلا به کشاورزی و دامداری، کاشت زعفران و گندم و پرورش شتر اشتغال داشتند حال به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات به مسافران کویر مصر روی آورده اند. روستاي مصر نیز به دليل قرار گرفتن در جنوب کوير بزرگ داراي آب و هواي گرم و خشک است. نام‌های پیشین کویر مصر به ترتیب "چاه دراز"، "کلاته یوسف" و "مزرعه یوسف" بوده است.

داستان نام‌گذاری روستا و کویر مصر

درمورد نام عجیب روستا و کویر مصر شایعات فراوانی وجود دارد. اما نقل شده است که فرد چوپانی به نام یوسف زحمات زیادی برای آبادانی روستا کشیده و چاه‌های زیادی برای مردم حفر کرده است که به دلیل وجود چاه‌های طولانی متعدد به روستا چاه دراز هم می‌گفتند. اما یوسف که زیاد طرفدار این نام نبود از مردم خواست تا به خاطر خدماتی که برای آبادی روستا انجام داده و با توجه به اینکه نام خودش هم یوسف بوده نام روستا را مصر بگذارند. این پیشنهاد یوسف با استقبال اهالی مواجه شده و از آن پس نام روستا و کویر به مصر تغییر پیدا کرده است.

سفر به نصف جهان همراه با الفبای سفر

کلیسای وانک معروف ترین جاذبه اصفهان

10 تا از پرطرفدارترین موزه های اصفهان

باغ پرندگان اصفهان دنیایی سرشار از نقش و نگار

کویر مصر کجاست؟

روستاي مصر یا کویر مصر روستايي كوچك از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور واقع شده است. فاصله کویر مصر تا تهران، حدود 640 کیلومتر است که با این مسافت حدود ۹ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا از تهران به کویر برسید. مسیر تهران- کویر از بزرگ‌راه امام رضا شروع شده که باید به‌سمت سمنان و دامغان بروید. از دامغان راهی معلمان و جندق می‌شوید تا در نهایت از طریق جاده‌ای خاکی خود را به روستای مصر برسانید. روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نام‌های امیرآباد و فرحزاد در یک خط شمالی - جنوبی به طول حدود 6 کیلومتر واقع شده‌اند. روستای مصر با جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای خود بین گردشگران بسیار محبوب و پرطرفدار است.

کویر مصر از توابع شهرستان خور و بیابانک

کویر مصر از توابع شهرستان خور و بیابانک

بهترین زمان سفر به کویر مصر

رفتن به کویر مصر در ماه‌های گرم سال اصلا توصیه نمی‌شود. در تابستان‌ها کویر تقریبا غیرقابل تحمل است. هوا بسیار گرم و خشک می‌شود و انواع حیوانات بیابانی مانند انواع عقرب‌ها و مارها در شن‌های کویر به پرسه زدن مشغول می‌شوند. اما در پاییز و زمستان در کویر مصر هوا بسیار معتدل، خوشایند و مطبوع می‌شود. همینطور نبود مارها و عقرب‌ها نیز باعث می‌شود با امنیت و آرامش بیشتری در شن‌های کویر گام بردارید. به طور کلی بهترین بازه سفر به کویر مصر از اواسط آبان‌ ماه تا اواسط اردیبهشت می‌باشد.

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر مصر

در کویر مصر امکانات رفاهی نسبتا خوبی وجود دارد اما برای ثبت تجربه‌ای حرفه‌ای و به یاد ماندنی قبل از سفر از به همراه داشتن وسایل زیر مطمئن شوید.

  • عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه
  • لوازم ضروری و داروهای شخصی
  • کفش مناسب پیاده‌روی
  • یک دست لباس اضافه
  • کیسه خواب یا پتو
  • کیسه‌ زباله
  • کارت شناسایی
  • قطب‌نما یا جی‌پی‌اس
  • موبایل، شارژر موبایل و پاور بانک
  • خوراکی‌های مقوی
  • زیرانداز یا حصیر
  • چراغ‌قوه یا هد لمپ

لوازم سفر به کویر مصر
لوازم سفر به کویر مصر

اقامتگاه ها و استراحتگاه‌های کویر مصر

دیدن کویر در شب در برنامه سفر تقریبا تمام گردشگران منطقه کویر مصر قرار دارد و برای این منظور نیاز است تا شب را در کویر بمانند. اقامتگاه‌های متعدد و فراوانی در روستای مصر وجود دارد که آماده خدمت‌رسانی به شماست. اگر بخواهید فضای سنتی روستا را تجربه کنید و همچنین سفری اقتصادی داشته باشید، اقامتگاه‌های بومگردی متعددی که در روستا وجود دارد را از دست ندهید. در ادامه تعدادی از اقامتگاه‌های بومگردی که خدمات خوبی به گردشگران ارائه می‌دهند را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • اقامتگاه سنتی کاریز
  • اقامتگاه افضل
  • اقامتگاه شن زار
  • اقامتگاه بوم گردی حشمت (براتی ۲)
  • اقامتگاه بوم گردی خاطره
  • اقامتگاه بوم گردی رهاب
  • اقامتگاه بوم گردی کاروان
  • اقامتگاه بوم گردی بیراهه
  • کلاته مصر

کویر مصر در شب

کویر مصر در شب

اگر هم قصد اقامت در هتلی مدرن را دارید ما هتل‌های لوکس اصفهان و هتل‌هال خور را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این هتل‌ها با رتبه بندی‌ه‌های متفاوت قطعا انتظار شما را برآورده می‌کنند.

همچنین درصورتی که بخواهید می‌توانید در کویر چادر زده و شب را در آنجا سپری کنید. فقط به یاد داشته باشید که حتما تمام درها و درزهای چادر خود را ببندید تا حیوانات خطرناک کویر وارد چادر شما نشوند. همچنین لباس گرم قطعا همراه داشته باشید زیرا که شب‌های کویر معمولا بسیار سرد هستند.

امکانات و تفریحات کویر مصر

در کویر مصر امکانات تفریحی فراوانی وجود دارد که شما علاوه بر گشت و گذار در کویر می‌توانید از آن‌ها بهره برده و کمی هیجان به سفر خود اضافه کنید از جمله تفریحات موجود در کویر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شن‌سواری یا سندبوردینگ در کویر مصر

برای این ورزش مهیج تنها چیزی که نیاز دارید یک تخته یا بورد است. سپس خود را روی تپه‌های شنی رها کرده و اوج هیجان را در کویر مصر تجربه کنید.

شتر سواری در کویر مصر

از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه گردشگران در کویر مصر شترسواری می‌باشد. در مکان‌های خاصی از کویر شما می‌توانید در ازای پرداخت هزینه‌ای به شترسواری پرداخته و از بلندی محیط کویر را تماشا کنید.

سواری با موتور چهار چرخ

در کویر مصر امکان رانندگی با موتورهای چهار چرخ مخصوص کویر برای گردشگران فراهم است. این تجربه قطعا آدرنالین خون شما را تا حد زیادی بالا خواهد برد و از امتحان کردن آن پشیمان نخواهید شد. شما برای ده دقیقه موتور سواری باید مبلغی در حدود 20 هزار تومان بپردازید.

سافاری در کویر مصر

سافاری در کویر مصر

سافاری در کویر مصر

سواری با خودروهای آفرود و انجام دادن حرکات نمایشی در کویر نیز تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما به ارمغان خواهد آورد. سافاری در طبیعت بکر مصر بدون شک تجربه‌ای پرهیجان خواهد بود.

عکاسی در کویر مصر

شما می‌توانید در کویر عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کنید. پس حتما یادتان باشد دوربین عکاسی با خود به همراه ببرید و لحظات زیبایتان را ثبت کنید.

کویر زیبای مصر

کویر زیبای مصر

تماشای ستارگان در آسمان شب

اگر عکس‌های آسمان شب کویر را دیده باشید برای از نزدیک تجربه کردن این صحنه نفس‌گیر ذره‌ای تردید نخواهید کرد. آسمان کویر از آنجا که فاقد هرگونه آلودگی نوری می‌باشد بسیار پرستاره و زیباست. معمولا هرساله در کویر برنامه‌های رصد زیادی نیز برگزار می‌شود. پس اگر به تماشای ستارگان و سیارات علاقه‌مندید آسمان کویر را از دست ندهید.

خطرات کویر مصر

کویر مصر مانند دیگر مناطق بکر و طبیعی زیستگاه گونه‌های حیوانی متفاوتی از قبیل انواع پستانداران، خزندگان، پرندگان و غیره می‌باشد. مثال‌هایی از این حیوانات عبارتند از شترها، گربه، روباه شنی، پرندگانی چون شاهین، مار، عقربريال رطیل و دیگر گونه‌های جانوری. برای این که از خطر این حیوانات در امان باشید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. اگر قصد کمپ کردن در کویر را دارید از بسته بودن در و دیگر منافذ چادر مسافرتی خود حتما اطمینان حاصل کنید.
  2. در فصول گرم هرگز به کویر سفر نکنید.
  3. از افراد باتجربه برای کویرنوردی خود استفاده کنید.

جاذبه‌های کویر مصر و اطراف

چال سلکنون
تخت عروس

دریاچه نمک کویر مصر

دریاچه نمک کویر مصر یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های فصلی نمک در کشورمان است که به دلیل شرایط سخت آب و هوایی، هیچ گیاه و جانوری در آن زندگی نمی‌کند. اما چیز دیگری گردشگران را به تمشای آن به کویر مصر می‌کشاند و آن پلی‌گون‌های پنج ضلعی نمک هستند که به شکلی جادویی و شگفت انگیز در دریاچه قرار دارند. این پلی‌گون‌ها در تابستان‌ها به رنگ سفید و در زمستان‌ها به رنگ کاملا سیاه درمی‌آیند.

قلعه و بافت قدیمی بیاضیه

بیاضیه روستایی در نزدیکی مصر می‌باشد که به وجود نخلستان‌های انبوه و قلعه و بناهای تاریخی آن معروف شده است. این روستا بافتی سنتی داشته و در 50 کیلومتری شهرستان خور قرار دارد. گفته می‌شود قدمت بعضی از بناهای تاریخی این روستا به بیشتر از هزار سال پیش و دوره ساسانیان بازمی‌گردد.

روستای گرمه کویر مصر

روستای گرمه یکی دیگر از روستاهای اطراف روستای مصر می‌باشد که مردم آن به اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین زبان ایرانیان یعنی زبان پهلوی صحبت می‌کنند. در این روستا اقامتگاه آتشونی وجود دارد که در میان گردشگران بسیار محبوب است و مسافران می‌توانند علاوه بر تجربه زندگی در خانه‌ای سنتی، از تفریحاتی چون شترسواری در کویر مصر، برپا کردن آتش و چادر و موسیقی سنتی نیز لذت ببرند.

تپه‌های شنی در روستاهای امیرآباد و فرحزاد

در روستاهای امیرآباد و فرحزاد که در فاصله نزدیکی از مصر قرار دارند، تپه‌های شنی بسیار زیبا و نخلستان‌های انبوهی قرار دارند که تماشای آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. همچنین در جوار چشمه اي كه حدود 6 كيلومتر با خاور مصر فاصله دارد، پوششي متراكم از ني‌هايي به طول 4 متر قرار دارند که از جاذبه‌های منطقه به شمار می‌روند. وجود چاه آب عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و درختان گز از دیگر جاذبه‌های مناطق اطراف به شمار می‌روند.

سوالات متداول

کویر مصر کجاست؟

روستاي مصر یا کویر مصر روستايي كوچك از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور واقع شده است.

فاصله تهران تا کویر مصر چقدر است؟

فاصله کویر مصر تا تهران، حدود 640 کیلومتر است که با این مسافت حدود ۹ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا از تهران به کویر برسید.

چه امکاناتی در کویر مصر وجود دارد؟

در کویر مصر امکانات تفریحی و رفاهی فراوانی از جمله سوپر مارکت، رستوران، سرویس بهداشتی، اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارد. همچنین تفریحاتی چون شن سواری، شتر سواری، سافاری و موتور سواری نیز در این کویر انجام می‌شود.

آیا در کویر مصر امکان چادر زدن وجود دارد؟

بله، اما باید به شدت مراقب حیوانات موجود در کویر باشید و حتما تمامی درزهای چادر خود را ببندید.

آیا در کویر مصر اقامتگاه وجود دارد؟

در کویر مصر اقامتگاه‌های متعدد و فراوانی وجود دارد که می‌توانید شب را در محیط امن، سنتی و دل‌نشین آن‌ها سپری کنید.

چرا به این کویر، کویر مصر می‌گویند؟

نقل شده است که فرد چوپانی به نام یوسف زحمات زیادی برای آبادانی روستا کشیده و چاه‌های زیادی برای مردم حفر کرده است که به دلیل وجود چاه‌های طولانی متعدد به روستا چاه دراز هم می‌گفتند. اما یوسف که زیاد طرفدار این نام نبود از مردم خواست تا به خاطر خدماتی که برای آبادی روستا انجام داده و با توجه به اینکه نام خودش هم یوسف بوده نام روستا را مصر بگذارند. این پیشنهاد یوسف با استقبال اهالی مواجه شده و از آن پس نام روستا و کویر به مصر تغییر پیدا کرده است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt