جزیره هرمز سرزمینی رنگی و شگفت انگیز

جزیره هرمز سرزمینی رنگی و شگفت انگیز

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 شهریور ، 1400

همه چیز درباره جزیره هرمز و شگفتی هایش

جزیره هرمز یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس می‌باشد که علاوه بر خاک سرخش که به آن معروف شده است، از شن‌ها و خاک‌های طلایی، نقره‌ای و سفید پوشیده شده است. این جزیره جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

جزیره هرمز یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس می‌باشد که علاوه بر خاک سرخش که به آن معروف شده است، از شن‌ها و خاک‌های طلایی، نقره‌ای و سفید پوشیده شده است. عجایب جزیره هرمز کم نیست. این جزیره جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که در ادامه آن‌ها را به شما مسافران تور هرمز از بندرعباس(تور داخلی الفبای سفر) معرفی می‌کنیم.

آشنایی با جزیره هرمز

جزیره هرمزه، جزیره‌ای در 42 کیلومتری خلیج فارس است. شکل این جزیره از روی نقشه، شبیه یک مخروط ناتمام است. فقط یکی از روستاهای هرمز دارای سکنه است و کسی در باقی قسمت‌های آن زندگی نمی‌کند. طبق آخرین آمار ایران، در جزیره هرمز حدود 7000 نفر زندگی می‌کنند. مردم این جزیره غالبا با زبان فارسی و تعداد کمی ‌به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. مردم محلی برای خرید و فروش و مبادلات خود از پول ایران استفاده می‌کنند. جزیره هرمز به خاطر خاک سرخش مشهور است و رسوبات زمین‌شناختی و مواد معدنی خاک هرمز، این جزیره را به بهشت زمین‌شناسان تبدیل کرده است. بلندترین نقطه جزیره هرمز 186 متر از سطح دریا فاصله دارد.

جزیره زیبای هرمز

جزیره زیبای هرمز

جزیره هرمز کجاست

جزیره هرمز حدودا 8 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و از نظر موقعیت استراتژیک به عنوان کلید خلیج‌فارس شناخته شده است زیرا که بسیار به تنگه هرمز نزدیک است. اتفاقا همین ویژگی این جزیره باعث شد تا پرتغالی‌ها در قرن هشتم میلادی فکر تصاحب این جزیره به سرشان بزند.

برای سفر به جزیره هرمز شما دو راه دارید. راه اول این است که به بندرعباس رفته و از آنجا از طریق اسکله حقانی بندرعباس به جزیره هرمز بروید. این مسیر بسته به شرایط دریا حدود 40 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد. راه بعدی رفتن به هرمز از طریق جزیره قشم است. شما می‌توانید به اسکله شهید ذاکری در قشم رفته و از آنجا با قایق موتوری در کمتر از نیم ساعت خود را به جزیره زیبای هرمز برسانید.

سفری به جزیره کیش مروارید خلیج فارس

داستان کشتی یونانی در جزیره کیش

تاریخچه جزیره هرمز

جزیره هرمز تا قرن 14 میلادی لارون نام داشت و هرمز فقط نام یک شهر تجاری مهم در کنار رودخانه میناب بود. پس از حمله مغول‌ها به شهر هرمز، امیر هرمز به همراه تعدادی از مردم شهر به جزیره کیش و سپس به لارون فرار کرد. مردم شهر هرمز برای یادبود و گرامیداشت شهرشان اسم جیزه لارون را هرمز گذاشتند. موقعیت استراتژیک این منطقه باعث شد هرمز به منطقه بازرگانی مهمی بدل شود و پذیرای مهاجران زیادی از هند و آفریقا شود. سپس حدود قرن 16 میلادی هرمز به اشغال پرتغالی‌ها درآمد و آن‌ها قلعه‌ها و دژهای محکمی در جزیره ساختند به طوریکه تا مدت‌ها ایرانی‌ها نتوانستند شکستشان دهند.

جزیره هرمز

جزیره هرمز

سرانجام پرتغالی‌ها در اوایل قرن ۱۷ میلادی توسط شاه‌عباس صفوی بیرون رانده شدند و شاه‌عباس مرکز تجارت را به بندر گمبرون منتقل کرد که پس ازآن نام بندرعباس را از این پادشاه به ارث برد. وقتی بندرعباس توسط شاه عباس مرکز تجارت شد، اقتصاد و تجارت در جزیره هرمز روز به روز افول کرد.

بهترین زمان سفر به هرمز

هرمز دارای آب و هوایی معتدل در زمستان و آب و هوایی گرم و شرجی در تابستان است لذا نیمه دوم سال به خصوص فصل زمستان بهترین زمان بازدید از هرمز است. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان آب و هوای هرمز بسیار معتدل و مطبوع می‌شود و زمان خوبی برای سفر به این جزیره زیباست.

به خاطر داشته باشید در سفر به هرمز مخصوصا درفصل‌های گرم‌تر سال حتما لباس‌های خنک زیاد به همراهتان داشته باشید زیرا که پیاده روی‌های طولانی در این جزیره برای دیدن مناظر طبیعی، نیاز شما را به تعویض لباس افزایش می‌دهد.

سفر به قشم جزیره افسانه ای

تنگه چاهکوه قشم؛ هر آنچه که باید قبل از سفر بدانید

جاهای دیدنی جزیره هرمز

جزیره هرمز جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد که باید در برنامه سفر خود به این جزیره حتما از آن‌ها دیدن کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هرمز را برایتان به اختصار معرفی می‌کنیم.

قلعه‌ی پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها در زمان استعمار جزیره هرمز توسط پرتغالی‌ها ساخته شد و یکی از بزرگترین قلعه‌های استعماری ایران است. این قلعه دارای دیوار سنگی مستحکم، برج‌خای نگهبانی، چندین توپ جنگی و آب انباری بسیار هوشمندانه است.

قلعه پرتغالی ها در هرمز

قلعه پرتغالی ها در هرمز

غار الهه نمک فیروزه‌‌ای

یکی از زیباترین مناطق گردشگری هرمز غار الهه نمکی است. بر بدنه این غار طرح‌های بسیار زیبایی در اثر رسوب مواد معدنی مختلف پدید آمده است. این بدنه که از نمک‌های رنگی متعددی تشکیل شده است دارای زیبایی منحصربه‌فردی می‌باشد. این غار غار مراقبه یا سکوت هم نامیده می‌شود و به عقیده بومیان انرژی مثبت زیادی در آن جریان دارد.

غارهای دریایی

از دیگر نقاط دیدنی جزیره غارهایی هستند که در حنوب و جنوب غربی جزیره قرار دارند. در طی سالیان فرسایش به وسیله امواج دریا مناظر فوق العاده‌ای خلق شده است. شما می‌توانید در این مکان‌های زیبا به عکاسی پرداخته و از صدای امواج لذت ببرید.

غارهای دریایی هرمز

غارهای دریایی هرمز

فرش خاکی قرمز

با استفاده از خاک‌های رنگی جزیره هرمز، هنرمندان این جزیره به خلق طرح‌های زیبایی بر روی شن‌های سواحل اقدام می‌کنند. هرچند که این کار از نظر زیست محیطی درست نیست اما طرفداران زیادی داشته و شما می‌توانید این فرش‌های رنگی را در جای جای این جزیره ببینید.

فرش خاکی قرمز هرمز

فرش خاکی قرمز هرمز

جنگل حرا

جنگل‌های حرا یکی از شگفت‌انگیزترین مناطقی هستند که در سفر خود به هرمز می‌توانید از آن دیدن کنید. درختان حرا با مکانیسم‌های مختلف ازجمله اسمز معکوس و دفع نمک از طریق غدد موجود در برگ‌هایشان، برای زندگی در آب شور سازگار شده‌اند. وجود این درختان اکوسیستم پیچیده‌ای از انواع جانوران پدید می‌آورد که حس طراوت و زندگی را به وجود هر بازدیدکننده‌ای تزریق می‌کند.

جنگل‌های حرا در هرمز

جنگل‌های حرا در هرمز

ساحل کمپ

این ساحل یکی از زیباترین و آرامش‌بخش ترین سواحل هرمز می‌باشد که گردشگران زیادی در آن چادر برپا کرده و استراحت می‌کنند، به همین دلیل است که این ساحل به ساحل کمپ معروف شده است.

ساحل سنگ مرغان

یکی از زیباترین سواحل هرمز ساحل سنگ مرغان است که فرش خاکی زیبا و بزرگی نیز در آن قرار دارد. این ساحل دارای شن‌هایی با رنگ‌های متنوع است و منظره‌ای زیبا رقم زده است.

ساحل سرخ

تپه‌های اطراف ساحل سرخ از خاک قرمز رنگی تشکیل شده اند و منطره‌ای شگفت انگیز بوجود آورده اند. مواد معدنی موجود در خاک این ساحل، رنگ‌های زیبای زرد، سرخ و سفید دارند. همچنین آب این ساحل نیز آبی نیست زیرا که توسط سنگ‌ها که در بستر ساحل قرار دارند قرمز جلوه می‌کند.

ساحل سرخ در جزیره هرمز

ساحل سرخ در جزیره هرمز

دره‌ی رنگین کمان

دره رنگین‌کمان یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز است که در جنوب غربی جزیره قرار دارد. این دره از کوه‌ها و خاک‌هایی به رنگ‌های مختلف زرد، سفید، قرمز و… تشکیل شده است که تجمع آن‌ها کنار یکدیگر صحنه‌هایی فوق العاده و تماشایی پدید آورده است و دلیل این نام این دره هم همین است. علت متفاوت بودن رنگ این خاک‌ها رسوبات معدنی متفاوتی ست که در آن‌ها وجود دارد. با قدم گذاشتن به این دره و بازدید از آن یکی از شگفت‌انگیزترین مناظر عمرتان را خواهید دید.

دره‌ی مجسمه‌ها

دره مجسمه‌ها نیز یکی دیگر از شگفتی‌های جزیره هرمز است. سنگ‌ها و صخره‌ها در این دره در اثر فرسایش بوسیله باد و آب به شکل حیوانات و اشیا مختلف درآمده و سوژه‌های زیبا و جالبی برای عکاسی رقم زده اند. بعضی ازین سنگ‌ها آنقدر شکل دقیق و شگفت‌انگیزی دارند که ممکن است فکر کنید بوسیله یک مجسمه‌ساز به این صورت تراشیده شده اند.

موزه دکتر احمد نادعلیان

اگر پیوند عمیقی با طبیعت حس می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما به موزه دکتر احمد نادعلیان، هنرمند محیطی شناخته شده ایرانی، سر بزنید و از آثار الهام‌بخش این استاد بزرگ لذت ببرید. موزه دکتر احمد نادعلیان در سال 1388 با نام هنرمندسرا راه اندازی شد سپس در سال 1391 ورودی این موزه با همکاری هنرمندان بسیاری با چیدمان و ساختار جدیدی طراحی شد. شما در این موزه می‌توانید از آثار دکتر نادعلیان در گوشه و کنار دنیا دیدن کنید. همچنین در این موزه نقاشی با خاک هرمز به بومیان جزیره آموزش داده می‌شود. 

موزه دکتر احمد نادعلیان

موزه دکتر احمد نادعلیان

تفریحات جزیره هرمز

تفریحات متفاوتی در جزیره زیبای هرمز می‌توانید انجام دهید و از مدت اقامت خود در جزیره لذت ببرید. نمونه‌ای از انواع سرگرمی‌هایی که می‌توانید در جزیره انجام دهید در ادامه آمده است:

  • کرایه موتور سه چرخ: می‌توانید این موتورهای سه پا را با قیمت مناسبی کرایه کرده و در جزیره دور بزنید.
  • دوچرخه سواری: از دل‌نشین‌ترین تفریحات در هرمز دوچرخه‌سواری روی راه‌های رنگی همراه با موسیقی دریا می‌باشد.
  • شنا و غواصی: اسکله‌های امنی در هرمز جهت شنا و غواسی وجود دارد. همچنین کلاس‌های غواصی برای آموزش افراد مبتدی نیز برگزار می‌شود.
  • جت اسکی: می‌توانید جت اسکی کرایه کرده و از هیجان سرعت آن لذت ببرید.
  • تماشای پرندگان و دلفین‌ها: شما می‌توانید در ازای پرداخت مبلغی با قایق موتوری به دریا رفته و در آنجا به تماشای دلفین‎‌هی زیبا  پرندگان بپردازید.
  • قایق سواری و ساحل نوردی: در جزیره هرمز شما می‌توانید با قایق موتوری دورتادور جزیره را بگردید.

موتورهای سه پا در جزیره هرمز

موتورهای سه پا در جزیره هرمز

بازار جزیره هرمز

بازار جزیره هرمز در جوار ساحل خلیج فارس و در نزدیکی قلعه پرتغالی‌ها قرار دارد. فروشندگان در بازار جزیره معمولا بانوان بومی جزیره هستند که صنایع دستی و سوغات منطقه و استان هرمزگان را با بهترین کیفیت عرضه می کنند. معمولا سوغات هرمز ترکیبی از صدف های دریایی هستند که با کاربری گردنبند، دستبند، کلاه، کفش در کنار صنایع سوزن دوزی و شیشه‌هایی حاوی خاک قرمز رنگ هرمز به علاقه مندان فروخته می شوند.

زنان محلی در بازار هرمز

زنان محلی در بازار هرمز

اقامت در جزیره هرمز

جزیره هرمز، جزیره‌ای کوچک است که بیشتر گردشگران و بازدیدکنندگان معمولا از آن به صورت یک روزه بازدید می‌کنند و جهت اقامت به جزیره قشم بازمی‌گردند. یکی از علل تشدیدکننده این مسئله، نبود اماکن اقامتی کافی در جزیره هرمز می‌باشد. تقریبا مکانی برای رزرو قبلی در هرمز وجود ندارد و شما باید به شکل سنتی از گزینه‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود دیدن کنید.

به هرحال اگر قصد اقامت در جزیره هرمز را دارید می‌توانید خانه‌های محلی موجود در جزیره و اقامتگاه‌های بومگردی هرمز را برای سپری کردن اوقاتتان انتخاب کنید. همچنین در تمامی مناطق جزیره هرمز امکان کمپ و چادر زدن وجود دارد پس می‌توانید شب را در چادر خود بمانید.

در نظر داشته باشید که جزیره هرمز فاصله بسیار کمی با قشم دارد، پس اگر می‌خواهید شب را با خیال راحت سپری کرده و نگران اقامت خود نباشید بهتر است به قشم بازگشته و در اقامتگاه‌های فراوان آن جزیره ساکن شوید. با این حال با تور جزیره هرمز لحظاتی شگفت انگیز در انتظارتان است.

غذاهای محلی جزیره هرمز

در جزیره هرمز تقریبا رستورانی وجود ندارد و مردم محلی در خانه‌های خود از شما پذیرایی می‌کنند. هرمز غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را امتحان کنید. از جمله غذاهای محلی معروف جزیره می‌توان به ماهی سنگسر شکم‌پر، گبولی گوشت، کلمبا، زیبون، هواری، عنکاس و سوراغ که در پخت آن از خاک خوراکی جزیره نیز استفاده می‌شود، اشاره کرد.

سفر به بندر بی نظیر چابهار

خلیج گواتر، بندری زیبا در انتهای ایران

سوالات متداول

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمز حدودا 8 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و از نظر موقعیت استراتژیک به عنوان کلید خلیج‌فارس شناخته شده است زیرا که بسیار به تنگه هرمز نزدیک است.

غذاهای محلی جزیره هرمز چیست؟

از جمله غذاهای محلی معروف جزیره می‌توان به ماهی سنگسر شکم‌پر، گبولی گوشت، کلمبا، زیبون، هواری، عنکاس و سوراغ که در پخت آن از خاک خوراکی جزیره نیز استفاده می‌شود، اشاره کرد.

مکان های دیدنی جزیره هرمز کدام است؟

جزیره هرمز مکان‌های دیدنی بسیاری دارد. از جمله این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به دره رنگین کمان، عار الهه نمکی، دره مجسمه ها، قلعه پرتغالی‌ها، ساحل سرخ، موزه دکتر احمد نادعلیان و جنگل حرا اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به هرمز کدام است؟

از اواسط پاییز تا اواخر زمستان آب و هوای هرمز بسیار معتدل و مطبوع می‌شود و زمان خوبی برای سفر به این جزیره زیباست.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt