خلیج گواتر بندری زیبا در انتهای ایران

خلیج گواتر بندری زیبا در انتهای ایران

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 اردیبهشت ، 1400

خلیج گواتر بندری زیبا در انتهای ایران

خلیج گواتر خلیجی زیبا واقع در جنوب شرقی ترین نقطه ایران در نزدیکی چابهار است. این خلیج بین منطقه مکران و دریای عمان قرار دارد. این منطقه از جاذبه های گردشگری نزدیک چابهار است. در این مطلب به بندر گواتر و جاذبه های اطراف آن می پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

خلیج گواتر خلیجی زیبا واقع در جنوب شرقی ترین نقطه ایران در نزدیکی چابهار است. این خلیج بین منطقه مکران و دریای عمان قرار دارد. این منطقه از جاذبه های گردشگری چابهار محسوب می شود. در این مطلب به بندر گواتر و جاذبه های اطراف آن می پردازیم.

نمایی زیبا از خلیج گواتر و صخره ها

نمایی زیبا از خلیج گواتر و صخره ها

خلیج گواتر کجاست

خلیج گواتر بخشی از جاذبه های گردشگری منطقه آزاد چابهار است که می توانید هنگام بازدید از چابهار از آن لذت ببرید. این بندر به عنوان پایان جاده های ایران و همسایه پاکستان شناخته می شود. این شهر بخشی از سیستان و بلوچستان است و در بین ساحل مکران و دریای عمان واقع شده است.
تلفظ صحیح بندر گواتر به صورت Gowatr است.

این محدوده یکی از آخرین نقاط مرزی ایران محسوب می شود. به همین دلیل، این منطقه یکی از مناظر بکر و کم تر شناخته شده است. دیدنی های بسیار زیبایی در اطراف آن وجود دارد. به طور مثال کوه های میناتوری، روستاهای جذاب و قایق های متعدد از جاذبه های اطراف خلیج گواتر هستند.

خلیج به معنی مکانی است که آب دریا به به سمت خشکی آمده است و در آن پیشروی کرده است.

خلیج گواتر در نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد و بسیار به پاکستان نزدیک است. رود باهوکلات از کشور ایران و رود نهر دشت از کشور پاکستان، منبع آب خلیج گواتر هستند. بخش دیگری از این خلیج در پاکستان قرار گرفته است که بخش زیادی از آن تحت مالکیت پاکستان است.

در گذشته این مکان یکی از بندرهای مهم تجاری بوده است و تاجران از هند تا آفریقا به تجارت می پرداختند. در سال های اخیر تجارت در آن کم تر جریان داشته است.

در گذشته از نظر ایرانیان حمل و نقل جاده و کویری امن تر از سفر دریایی بود. به همین دلیل این منطقه از نظر اقتصادی پیشرفت نکرده است.

وجود قایق های متعدد باعث زیباتر شدن ساحل گواتر شده است

وجود قایق های متعدد باعث زیباتر شدن ساحل گواتر شده است.

خلیج گواتر و تالاب های نزدیک آن شامل خور باهو کلات و خلیج گواتر در سال 1387 در لیست تالاب های بین المللی ایران قرار گرفت.

نزدیکترین منطقه مسکونی از ایران به کشور عمان، روستای کوچکی به نام گواتر است که 160 هزار نفر جمعیت دارد.

مردم روستای گواتر در نزدیکی خلیج گواتر، ماهیگیری و حصیر بافی می کنند. همچنین این منطقه یکی از قطب های پرورش میگو است.

آب و هوای خلیج گواتر

منطقه گواتر آب و هوای خوب و معتدلی دارد. بادهای موسمی که در جنوب شرق ایران می وزد باعث شده تا این منطقه آب و هوای مناسبی حتی در تابستان داشته باشد. ساحل زیبای گواتر، جزر و مد، مهاجرت پرندگان در پاییز و عبور و مرور خرچنگ ها از مواردی هستند که برای گردشگران این منطقه جذاب است.
فصل بهار و زمستان برای سفر به این منطقه بسیار مناسب است. زیرا آب و هوای مطلو تری دارد. اما برای شنا و لذت بردن از منظره خلیج گواتر، فصل تابستان بهتر است. فصل تابستان کمی گرم تر است و انتخاب آن بستگی به شما دارد که از سفر خود چه می خواهید.

غذاهای محلی در منطقه گواتر

غذاهای محلی در این منطقه ادویه های خاص و فراوانی دارد و بهتر است بدانید که مردم استان سیتان و بلوچستان به غذاهای تند و ادویه دار بیشتر تمایل دارند. کرائی مرغ و گرائی گوشت از غذاهای مشهور مردم بندر چابهار و بندر گواتر است. کابلی پلو نیز از غذاهای معروف این استان و به ویژه چابهار و خلیج گواتر است. این غذا با برنج و تکه های مرغ و گوشت پخته می شود.

میوه کاکتوس یا انار گلی از میوه های این منطقه است. زیتون چابهاری هم در این منطقه مشهور است که طعمی شبیه انبه دارد و به اندازه گلابی است.

چگونه به خلیج گواتر برسیم؟

بهترین گزینه برای سفر به این منطقه، خرید بلیط هواپیما به سمت چابهار است. اما اگر مسیر زمینی را انتخاب می کنید، بهتر است بدانید که زمان رسیدن به خلیج گواتر از تهران با خودروی شخصی حدود 20 ساعت است. شما همچنین می توانید با تور چابهار به این منطقه سفر کنید.

موج سواری و تماشای دلفین ها از تفریحات جذاب خلیج گواتر است.

موج سواری و تماشای دلفین ها از تفریحات جذاب خلیج گواتر است.

جاذبه های گردشگری منطقه خلیج گواتر

کوه های مینیاتوری

این رشته کوه های منحصر به فرد از خلیج گواتر تا منطقه کچو ادامه دارد. نام دیگر آن ها، کوه های مریخی است. دلیل این نام گذاری این است که رنگ این کوه ها خاکستری است و چینه های زیادی دارند که مانند کوه های کره مریخ است. بر خلاف ظاهر این کوه ها، آن ها از جنس سنگ نیستند و خاکی هستند. همچنین به راحتی تخریب می شوند و شکل می گیرند.

روستای رمین

روستای رمین در 10 کیلومتری چابهار قرار دارد. این روستا اسکله ای غرق در سکوت و موج شکن هایی از جنس صدف دارد. درخت انجیر معابد از جاذبه های این روسته است که ریشه های آن در هوا رشد کرده است.

بندر بریس

این بندر در بین کوه های مریخی و دریای عمان قرار دارد. وجود قایق های فراوان باعث جذاب شدن این مکان برای عکاسان شده است. وجود یک صخره مرتفع باعث شده تا بتوانید از بالای آن، تمام منطره این منطقه را ببینید و عکس های زیبایی بگیرید.

منطقه گاندو

رود باهوکلات باعث اباد شدن این منطقه و حیات وحش این منطقه شده است. تمساح های معروف گاندو در این منطقه وجود دارند.

تالاب لیپار (صورتی)

این تالاب به رنگ صورتی است و برای گردشگران بسیار خاص و جالب است. این تالاب در نزدیکی روستای رمین است. این منطقه دسترسی خوبی دارد و در جاده گواتر به چابهار قرار دارد. بنابراین می توانید تمام جاذبه های نزدیک خلیج گواتر را با هم ببینید.
دلیل صورتی رنگ بودن این دریاچه، وجود پلانکتون های گیاهی است که با جریان های دریایی به اینجا می رسند.

مسجد جامع دزک

این مسجد تاریخی که مربوط به دوران صفویه است از خشت ساخته شده و سقفی از درخت نخل و گز و کنار دارد که در نوع خود جالب است.

فاصله چابهار تا گواتر

فاصله چابهار تا گواتر حدود 100 کیلومتر است که جاده ای ساحلی محسوب می شود و این جاده برای گردشگران جالب خواهد بود.

جاده ساحلی منتهی به خلیج گواتر

جاده ساحلی منتهی به خلیج گواتر

سخن پایانی

اگر می خواهید از چابهار دیدن کنید، بازدید از خلیج گواتر و جاذبه های گردشگری نزدیک آن را از دست ندهید زیرا می توانید در ساحل قدم بزنید و از غروب خورشید لذت ببرید.

جالب است بدانید که بسیاری از پرندگان در اول پاییز به این خلیج مهاجرت می کنند. بازدید کنندگان چابهار می توانند سایر جاذبه های گردشگری چابهار مانند تالاب لیپار و گاندو را که یک منطقه حفاظت شده است، مشاهده کنند. همچنین می توانید با تور ایرانگردی، سایر نقاط زیبای ایران را ببینید.


سوالات متداول

✅ خلیج گواتر بین کدام کشورها قرار دارد؟

خلیج گواتر بین ایران و پاکستان قرار دارد.

✅ فاصله چابهار تا خلیج گواتر چقدر است؟

بندر چابهار تا گواتر 100 کیلومتر فاصله دارد و مسیر آن یک جاده ساحلی جذاب است.

✅ چه جاذبه های گردشگری در اطراف خلیج گواتر وجود دارد؟

تالاب لیپار، کوه های مینیاتوری و پرندگان مهاجر از جاذبه های این منطقه هستند. این منطقه جاذبه های بیشتری نیز دارد که می توانید در متن مقاله آن ها را بخوانید.


درباره سیستان و بلوچستان بیشتر بخوانید:

غنی بودن میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان از 100 کشور دیگر

کشف اشیای تاریخی در سیستان و بلوچستان

کشف آثار چهار هزار ساله در شهر سوخته

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt