شاهچراغ شاه معرفت و بزرگی در شیراز

شاهچراغ شاه معرفت و بزرگی در شیراز

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 24 اسفند ، 1399

شاه چراغ شیراز و همه چیز درباره آن

حضرت سید امیر احمد علیه السلام ملقب به شاه چراغ و سیدالسادات الاعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم علیه السلام است. آرامگاه شاهچراغ در شهر زیبای شیراز قرار دارد که هرساله مسافران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

حضرت سید امیر احمد علیه السلام ملقب به شاه چراغ و سیدالسادات الاعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم علیه السلام است. آرامگاه شاه‌چراغ در شهر زیبای شیراز قرار دارد که هرساله مسافران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

حضرت شاهچراغ (ع) کیست؟

حضرت سيد امير احمد (ع) که با نام شاهچراغ (ع) شناخته می‌شوند، پسر ارشد امام موسی كاظم (ع) و برادر امام علی بن موسی ‌الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) هستند. هیچ سند معتبری درباره روز تولد شاه‌چراغ وجود ندارد لذا تصمیم گرفته شد یک روز میان تولد خواهر و برادرشان را به عنوان روز گرامیداشت و تولد شاه‌چراغ درنظر بگیرند. بر این اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهریور سال ۱۳۸۸ روز ششم ذی القعده را به‌عنوان روز گرامیداشت شاهچراغ (ع) در تقویم مناسبت‌های ملی-اسلامی کشور اضافه کرد.

پس از شهادت حضرت موسی کاظم (ع)، شیعیان مدینه گمان می‌کردند که ایشان امام به‌حق پس از پدر بزرگوارشان هستند. حضرت در خطبه‌ای به مردم فرمودند که برادر ایشان، حضرت علی بن موسی علیه‌السلام، امام و خلیفه به‌حق و ولی خدا است.

حرم شاه چراغ در شیراز

صحن حرم شاهچراغ

علت نام‌گذاری حضرت شاهچراغ (ع)

تا دوره آل بویه و زمان زمامداری امیر عضدالدوله دیلمی، محل دفن شاه‌چراغ ناشناس مانده بود. در منزلی اطراف محل دفن، پیرزنی زندگی می‌کرد که اواخر هر شب جمعه مشاهده می‌کرد چراغی در بالای تلی از خاک تا سپیده‌دم روشن است. او این موضوع را با امیر درمیان گذاشت. امیر به ناحیه‌ای که پیرزن نشان دده بود رفت و از او خواست هروقت چراغ را دید او را مطلع کند. پیرزن پس از مدتی متوجه چراغ شده و فریاد زد:

شاه! چراغ

امیر پس از آن شخصی را مامور بررسی ماجرا کرد که در نهایت مشخص شد فرزند ارشد حضرت موسی بن جعفر (ع) در این محل به خاک سپرده شده‌اند و دستور می‌دهد که جایگاهی بر بالای آن ساخته شود.

شاه چراغ (ع) چگونه به شهادت رسید؟

بعد از شهادت امام رضا (ع) برادران ایشان به برای دو قصد زیارت و در ادامه خون‌خواهی برادرش همراه با کاروانی 15هزار نفری عازم طوس شد. خلیفه وقت (مأمون) با شنیدن خبر حرکت جمعیتی از بنی هاشم و دوستداران آن‌ها به‌سمت طوس، دستور داد که حکام بلاد مانع از حرکت این قافله‌ها شوند و آن‌ها را به مدینه برگردانند. در آن هنگام حاکم شیراز و از حضرت سید احمد (ع) و همراهان ایشان خواست که برگردند و وقتی حضرت امتناع کردند، جنگ خونینی شروع شد که در نهایت لشکر شیراز شکست خورد. بعد از آنکه در جنگ بنی‌هاشم کشته و زخمی شدند، شاه‌چراغ و کسانی که زنده مانده بودند در خانه دوستان خود در شیراز مخفی شدند. اما پس از یک سال حاکم شیراز به کمک جاسوسان خود توانست محل زندگی ایشان را بیابد و در درگیری که به راه افتاد، شاه چراغ به شهادت رسید و خانه نیز بر پیکر او آوار شد.

حرم شاهچراغ (ع) در کجای شیراز قرار دارد؟

حرم شاه چراغ در خیابان لطفعلی خان زند در خیابان احمدی در شهر شیراز قرار گرفته است و شما می‌توانید به راحتی به حرم دسترسی پیدا کنید.

معماری شاهچراغ

آرامگاه شاهچراغ در قرن ششم هجری قمری و در دوران حمکرانی اتابکان در ایران ساخته شد. معماری این آرامگاه به سبک آذری ساخته شده و طراحی بسیار زیبایی دارد. کاشی‌کاری‌های انجام شده بر روی سردرب‌های حرم و منبت‌کاری بر روی سقف‌ها، بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. دورتادور حیاط حرم شاهچراغ شیراز، اتاق‌هایی زیبا وجود دارد که جلوه خاصی به این فضا بخشیده‌اند. همچنین آینه‌کاری فضای داخلی شاهچراغ شیراز بسیار چشم‌نواز و نورپردازی آن بسیار شکیل و زیبا است.

اولین ضریح این حرم در زمان فتحعلی شاه از جنس نقره ساخته شد و ضریح دوم آن هم در سال 1382 هجری قمری و باز هم از جنس نقره ساخته شد.

بخش های مختلف حرم حضرت شاهچراغ (ع)

حرم حضرت شاه چراغ در شیراز

حرم حضرت شاه چراغ در شیراز

حیاط آرامگاه شاه چراغ  دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم قرار دارند و کاشی‌کاری شده اند. در میان حیاط، حوض بزرگ فواره‌داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شده‌است. غیر از دو در اصلی، دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگر به مسجد جامع عتیق می‌رود. حرم حضرت شاهچراغ (ع) دارای چهار صحن به نام‌های صحن امام جواد (ع)، صحن حضرت معصومه (ع)، صحن اصلی و صحن عتیق است. همچنین این حرم سه شبستان دارد که شامل دارالعباده، شبستان حضرت سید میر محمد (ع) و شبستان آیت الله خمینی است که ضریح حضرت شاهچراغ (ع) در شبستان دارالعباده قرار دارد.

افراد مدفون در حرم حضرت شاهچراغ (ع)

افراد بزرگ زیادی در آرزوی مجاورت با شاه‌چراغ در حرم شاخ‌چراغ شیراز دفن شده اند. لیست تعددی از آن‌ها را آورده ایم.

  • آيت الله شهيد سيد عبدالحسين دستغيب
  • حضرت آيت الله نجابت
  • بسمل شيرازی
  • داوری شيرازی
  • ميرزا ابوالقاسم سكوت
  • فرهنگ شيرازی
  • وصال شيرازی
  • سيد ماجد بحرانی
  • صادق خان زند
  • جعفر خان زند
  • وقار شيرازی
  • حكيم شيرازی
  • ابوالقاسم شيرازی
  • توحيد شيرازی
  • عبدالوهاب يزدانی
  • ميرزا حبيب الله شريفی
  • عسكر خان
  • حضرت آيت الله شيخ عبدالحسين حائری شيرازی

شیرازگردی با الفبای سفر

باغ نارنجستان قوام شیراز و شرح معماری و معرفی آن

روستای قلات شیراز با طبیعتی خیره کننده

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt