روستای قلات شیراز با طبیعتی خیره کننده

روستای قلات شیراز با طبیعتی خیره کننده

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 16 اردیبهشت ، 1400

روستای قلات شیراز با طبیعتی خیره کننده

روستای قلات شیراز در شمال غربی شهر زیبای شیراز قرار گرفته است. این روستا به شیراز نزدیک است و طبیعت زیبایی دارد. در این مطلب به شما اطلاعاتی از این جاذبه گردشگری در استان فارس ارائه خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

روستای قلات شیراز در شمال غربی شهر زیبای شیراز قرار گرفته است. روستای قلات به شیراز نزدیک است و طبیعت زیبایی دارد. در این مطلب به شما اطلاعاتی از این جاذبه گردشگری در استان فارس ارائه خواهیم کرد.

نمایی از روستای قلات شیراز

نمایی از روستای قلات شیراز

جاذبه های روستای قلات شیراز

روستای قلات شیراز با شهر شیراز 36 کیلومتر فاصله دارد و به آن نزدیک است. می توان گفت طبیعت روستای قلات مانند تکه ای بهشت بر روی زمین است. این زیبایی را فقط در خود روستا می توان دید و از فاصله دور نمی توان پی برد که طبیعتی زیبا در این نقطه وجود دارد. روستای قلات 7000 نفر جمعیت دارد و خانه های آن از جنس چوب، گچ، خشت و سنگ است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2000 متر است.

روستای قلات شیراز روستایی محبوب برای گردشگران در استان فارس است. زیرا پیشینه قدیمی دارد و آب و هوای مناسب و طبیعتی زیبا دارد. همچنین در دل کوه ها واقع شده و خانه های پلکانی محیط این روستا را جذاب کرده است. این خانه های پلکانی از دور نیز دیده می شود.

این روستا حتی در فصول گرم سال، آب و هوایی خنک دارد. تماشای آبشارها و صدای برخورد آب به سنگ ها به همراه هوای بی نظیر، تجربه ای تکرار ندشنی برای بازدیدکنندگان رقم می زند.

این روستا جاذبه های تاریخی و طبیعی زیبایی دارد و هوایی کوهستانی دارد و قدم زدن در طبیعت ان برای گردشگران تجربه ای دلپذیر است. به خصوص اینکه در نزدیکی شیراز واقع شده است و می توانید در کنار بازدید از جاذبه های گردشگری شیراز، به این روستا نیز سفر کنید.

طبیعت روستای قلات شیراز

طبیعت روستای قلات شیراز

مردم روستای قلات

بافت و معماری روستا، درختان بلندقامت و مردم صمیمی آن، از جمله دلایل سفر به روستای قلات است. افراد ساکن در این روستا پیشه ی دامداری، کشاورزی و صنایع دستی را انجام می دهند. لبنیاتی مانند کره و پنیر و میوه هایی مثل انار، زردآلو، انجیر، انگور، بادام و... از محصولات این روستا هستند.

از صنایع دستی روستا می توان سبد دستباف، مشک، گیوه و تزئینات چوبی را نام برد. شما می توانید در روستا این موارد را خریداری کنید. غذاهای مخصوص این روستا کشک گردو، کشک پیاز و کله پاچه هستند.

مسیر دسترسی به روستای قلات

مسیر دسترسی به این بهشت گمشده چندان پیچیده نیست. ابتدا وارد جاده شیراز به سپیدان می شوید و مسیر را به اندازه 25 کیلومتر ادامه می دهید. در همان حوالی تابلویی وجود دارد که شما را به سمت روستای قلات شیراز راهنمایی می کند. ممکن است جاده مسیر آن کمی فرسوده باشد اما با رسیدن به روستا و دیدن طبیعت جذاب و راه سنگ فرش آن، فرسودگی مسیر را فراموش خواهید کرد. این روستا در یونسکو ثبت شده است و جهانی از رنگ ها را در خود به نمایش گذاشته است. شما می توانید با تور شیراز نیز به مکان دیدنی سفر کنید.

با انتخاب این روستا برای سفر، در بدو ورود منظره های چشم گیر و باغ های بزرگ را مشاهده خواهید کرد. در فصل بهار نیز زیبا تر از همیشه است و می توان گفت در رویایی ترین حالت خود قرار دارد. رودهای کوچکی که از لا به لای این منظره عبور می کنند و آبشارهایی در دل جنگل، زیبایی روستای قلات شیراز را دو چندان می کنند.

خانه های روستای قلات

خانه های روستای قلات

شب شتری روستای قلات شیراز

شب شتری نام یک رودخانه در این منطقه است که به همراه چشمه انجیری و سایر چشمه های آب این منطقه طبیعت خاصی را ایجاد می کنند. این مکان ها به خصوص در فصول بارندگی، پر آب بوده و تماشای آن خالی از لطف نیست. همچنین در فصول پر باران، در این منطقه آبشارهای ریز و درشتی ایجاد می شوند که بسیار زیبا هستند.

در حاشیه رودخانه شب شتری و چشمه انجیری، گیاهان متعددی یافت می شود. همچنین گیاهان دارویی در این مکان به وفور مشاهده می شود. از گیاهان این منطقه می توان گیاهان خودرو، گیاهان وحشی، بومادران، آویشن، گل ختمی و پونه را نام برد.

آبشار قلات نیز معروف ترین آبشار روستای قلات شیراز است. این آبشار از کوه های قلات سرچشمه می گیرد و هوایی با طراوت در این منطقه ایجاد می کند.

آبشار زیبای قلات

آبشار زیبای قلات

کلیسای قلات شیراز

همانطور که گفتیم این روستا پیشینه تاریخی دارد. یکی از قسمت های تاریخی این روستا، یک کلیسای قدیمی است. افراد مسیحی روستا در گذشته از آن استفاده می کردند که به دلیل جا به جایی آن ها دیگر استفاده نمی شود و مرمت و تعمیر روی آن انجام نمی شود و در حال تخریب است.
قلعه قزل ارسلان، آسیاب آبی، قبرستان و سنگ نوشته های این روستا از دیگر نشانه های تاریخی بودن آن هستند.

نقشه روستای قلات شیراز

شما در قسمت زیر می توانید نقشه روستای قلات شیراز را ببینید.


کلام آخر

این روستا ظرفیت گردشگری بالایی دارد و می توان از آن برای جذب توریست های داخلی و خارجی استفاده کرد. همچنین نزدیک بودن آن به شیراز، از ویژگی های مثبت آن است. البته قدم هایی در زمینه گردشگری برداشته شده است و چند رستوران، کافه و موزه در آن افتتاح شده است. این روستا در همه فصول، زیبایی های خاص خود را دارد. شما می توانید از این روستا به ویژه در فصل بهار و تابستان بازدید کنید و اگر نظری در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.


درباره جاذبه های طبیعی ایران و طبیعت گردی بیشتر بخوانید:

20 نکته برای طبیعت گردی

سفر به شهر ماسال گیلان

جزیره کیش، مروارید خلیج فارس

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt