تنگه واشی طبیعتی بکر و هیجان انگیز در اطراف تهران

تنگه واشی طبیعتی بکر و هیجان انگیز در اطراف تهران

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 خرداد ، 1400

تنگه واشی طبیعتی بکر و هیجان انگیز در اطراف تهران

تنگه واشی مناسب‌ترین مکان برای سفر یک روزه در یک روز گرم تابستانی ست که شامل طبیعت بکر و زیبا، رودخانه خروشان، صخره‌های مرتفع و آبشار است. در ادامه با این منطقه دیدنی نزدیک پایتخت بیشتر آشنا می‌شویم و هر آنچه برای سفر به تنگه واشی باید بدانید را توضیح می‌دهیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تنگه واشی مناسب‌ترین مکان برای سفر یک روزه در یک روز گرم تابستانی ست. این تنگه که از بهترین ییلاق‌‌های نزدیک شهر تهران می‌باشد در نزدیکی شهر فیروزکوه واقع شده است. منطقه تنگه واشی شامل طبیعت بکر و زیبا، رودخانه خروشان، صخره‌های مرتفع و آبشار است. این تنگه در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از معروف‌ترین تفرجگاه‌های تابستانی اهالی تهران تبدیل شده و هرساله جمعیت زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. در ادامه با این منطقه دیدنی نزدیک پایتخت بیشتر آشنا می‌شویم و هر آنچه برای سفر به تنگه ساواشی باید بدانید را توضیح می‌دهیم.

مسیر تنگه واشی

تنگه واشی در ۱۷ کیلومتری شهر فیروز کوه قرار دارد. اگر قصد دارید از تهران به سمت تنگه واشی حرکت کنید، ابتدا باید وارد جاده فیروزکوه شده و در کیلومتر 2 جاده فیروزکوه - تهران، وارد جاده فرعی که در سمت چپ شما قرار دارد، شوید. سپس حدود 9 کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید. پس از پیمودن این مسافت، به روستای جلیزجند خواهید رسید. این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغات مختلف بنا شده است. بعد از عبور از روستا و طی حدود 4 کیلومتر در جاده‌ای از که میان دشت‌های وسیع کشاورزی و باغ‌های میوه می‌گذرد و در کنار جوی‌های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده روی تنگه واشی شروع می‌شود.

تنگه واشی در استان تهران

تنگه واشی در استان تهران

از این منطقه چشم‌انداز مناسبی به تنگه و مسیر وجود ندارد. در ادامه به‌ترتیب تنگه‌ واشی، دشت ساواشی، تنگه سا و در انتهای مسیر، آبشار ساواشی قرار دارند. نکته لازم به توجه این است که برای رسیدن به آبشار ساواشی باید بیشتر مسیر خود را در داخل رودخانه دنبال کنید. لذا وسایل مناسب به همراه خود داشته باشید. همچنین در بستر رود گیاه «باریجه» رشد می‌کند که چتری‌شکل است و در داروسازی استفاده زیادی دارد. چیدن این گیاه ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

به طور کلی فاصله تنگه واشی تا تهران در حدود ۱۵۷ کیلومتر است که طی کردن این مسیر با خودرو حدود دو ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

معرفی تنگه واشی

تنگه واشی یا ساواشی یکی از جاذبه‌های طبیعی نزدیک شهر تهران می‌باشد و قدمتی تاریخی دارد. دشت ساواشی از حدود ۱۲۰ سال پیش قلمرو عشایر سنگسری بوده است. این جاذبه گردشگری زیبا از دو تنگه و یک آبشار زیبا تشکیل شده است. تنگه اول «واشی» و تنگه دوم «سا» نام دارند و به‌دلیل قرار گرفتن آبشار بعد از این تنگه‌ها، آن را با نام آبشار «ساواشی» می‌شناسند. آبشار ساواشی ۱۵ متر ارتفاع دارد و حوضچه‌ باصفا و زیبایی در پای آن تشکیل شده است که بسیار برای آب‌تنی مناسب است.

دشت ساواشی

دشت ساواشی

بهترین فصل سفر به تنگه واشی

تنگه واشی در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و بسیار سرد می‌باشد. همچنین به علت آنکه بیشتر مسیر آبشار را باید در داخل رود قدم بردارید اصلا سرمای آب در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار قابل تحمل نیست. بهترین زمان سفر به تنگه واشی در گرم‌ترین زمان‌های سال یعنی فصل تابستان و ماه‌های خرداد تا شهریور است. اما حتی با این وجود اگر برنامه سفر به تنگه ساواشی را در ماه‌های خرداد یا شهریور داشتید، حتما قبل از حرکت وضعیت جوی منطقه و دمای تنگه را استعلام کنید. این به آن علت است که در منطقه تنگه باران‌های شدیدی می‌بارد و به دلیل باریک بودن مسیر امکان سیلاب وجود دارد. پس به عنوان جمع‌بندی، امن‌ترین ماه‌ها برای سفر به تنگه واشی، تیر و مرداد هستند.

تنگه واشی در زمستان

تنگ واشی در زمستان

اگر قصد سفر یک روزه به تنگه واشی را دارید، به علت فاصله حدود 170 کیلومتری تنگه تا تهران، سفر خود را صبح زود آغاز کنید تا زمان کافی برای استفاده از طبیعت آبشار داشته باشید.

امکانات تنگه واشی

با وجود هزینه ورودی 15 هزارتومانی ورودی به منطقه، تنها امکاناتی که نصیبتان خواهد شد پارکینگ و یک سرویس بهداشتی ست که در فصول پر گردشگر دارای صف‌های طولانی می‌شود. لذا بهتر است هرآنچه که نیاز دارید را با خود به همراه داشته باشید.

تنگه واشی و کتیبه فتحعلی شاه

یکی از سه کتیبه مهم زمان قاجار به دستور فتحعلی شاه قاجار در تنگه واشی حک شده است. این کتیبه تازیخی که عمری حدود ۱۸۵ ساله دارد، ابعادی در حدود ۶ در 7 متر دارد و در آن فتحعلی شاه و سه پسرش در حال شکار دیده می شوند. فتحعلی شاه با الگوبرداری از نقش برجسته‌های شیراز، سه هنرمند معمار، نقاش و سنگ‌تراش را به خلق این اثر مامور کرد. اگرچه این کتیبه به دلیل محل مناسب ساخته شدن از گزند باد و باران و سایر آسیب‌های طبیعی در امان مانده است، اما متاسفانه گردشگران آسیب جدی به آن وارد کرده اند.

کتیبه فتحعلی شاه قاجار

کتیبه فتحعلی شاه قاجار

وسایل مورد نیاز برای سفر به تنگه واشی

  • به دلیل آنکه سفر به تنگه واشی معمولا در گرم‌ترین ماه‌های سال که خورشید به صورت مستقیم در آسمان می‌تابد صورت می‌گیرد، کرم ضدآفتاب، عینک دودی مناسب و کلاه‌های آفتابگیر از واجب‌ترین وسایل سفر هستند.
  • کفش مناسب پیاده روی و کفش اضافی یا صندل برای استفاده در آب ضروری است.
  • از آنجایی که مسیر آبشار کمی سخت است و مجبور خواهید شد از نقاطی عبور کنید که ممکن است تا کمر در آب فرو بروید، باید از وسایل کمپ محدود، زیرانداز سبک و کوله ضد آب استفاده کنید.
  • به دلیل آنکه امکانات رفاهی در انتهای مسیر وجود ندارد، آب و مواد غذایی به مقدار لازم با خود همراه داشته باشید.
  • لباس اضافی و بادگیر حتما به همراه داشته باشید.

از دیگر وسایل لازم:

  • کفش کوهنوردی
  • دمپایی یا صندل برای عبور از آب
  • جعبه کمک‌های اولیه سفری
  • GPS برای مسیریابی
  • عصای کوهنوردی برای حفظ تعادل در زمان عبور از آب

اسب سواری در رودخانه منطقه تنگه واشی

اسب سواری در رودخانه منطقه تنگه واشی

چند نکته:

  • به یاد داشته باشید حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی کشورمان به عهده خودمان است. پس در حفظ آن‌ها کوشا باشیم و با طبیعت مهربان باشیم.
  • در منطقه تنگه و آبشار آنتن تلفن همراه وجود نخواهد داشت پس کارهای خود با موبایلتان را تا قبل از ورود به منطقه انجام دهید.
  • اگر دلتان می‌خواهد تنگه واشی شلوغ و پرازدحام نباشد، روزی وسط هفته را برای بازدید انتخاب کنید.
  • از آوردن کودکان خردسال زیر 7 سال جدا خودداری کنید.
  • در صورتی که نتوانید از بستر رودخانه عبور کنید، می‌توانید از اسب‌هایی که در آن ناحیه وجود دارند استفاده کرده و پاهای خود را خیس نکنید.

اجاره اتاق در تنگه واشی

معمولا مسافران و گردشگران سفر خود به تنگه واشی را یک روزه برنامه‌ریزی می‌کنند لذا نیازی به اقامتگاه نیست. اما اگر قصد دارید سفر خود را کمی طولانی‌تر کنید، یا می‌خواهید سفر خود را به دیگر شهرهای شمالی ایران ادامه دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم اقامتگاه‌های بومگردی اطارف تنگه را امتحان کنید. اقامتگاه بوم گردی حاج محمد در کیلومتر ۲۵ جاده فیروزکوه-تهران قرار دارد و فاصله آن تا تنگه واشی در حدود ۱۰ کیلومتر است. دیگر اقامتگاه موجود در این منطقه، اقامتگاه بوم گردی متا است.

سوغات ساواشی

یکی از سوغاتی‌های روستای جلیزجند یا همان ساواشی “دوغ پنج گیاه” است. این دوغ محلی حاوی گیاهان معطر آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه صحرایی و پونه جنگلی است. رب آلوچه و لواشک ترش هم از دیگر سوغاتی‌های تنگه واشی است.

سوالات متداول

تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی در ۱۷ کیلومتری شهر فیروز کوه قرار دارد. اگر قصد دارید از تهران به سمت تنگه واشی حرکت کنید، ابتدا باید وارد جاده فیروزکوه شده و در کیلومتر 2 جاده فیروزکوه - تهران، وارد جاده فرعی که در سمت چپ شما قرار دارد، شوید. سپس حدود 9 کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید.

فاصله تهران تا تنگه واشی چقدر است؟

به طور کلی فاصله تنگه واشی تا تهران در حدود ۱۵۷ کیلومتر است که پیمودن آن چیزی حدود دو ساعت و نیم طول می‌کشد.

بهترین زمان سفر به تنگه واشی کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به تنگه واشی در گرم‌ترین زمان‌های سال یعنی فصل تابستان و ماه‌های خرداد تا شهریور است.

در سفر به تنگه واشی چه وسایلی همراه ببریم؟

کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، کلاه‌های آفتابگیر، کفش مناسب پیاده روی، کفش اضافی یا صندل برای استفاده در آب، زیرانداز سبک، کوله ضد آب، لباس اضافی، بادگیر، آب و مواد غذایی، جعبه کمک‌های اولیه سفری، GPS برای مسیریابی و عصای کوهنوردی برای حفظ تعادل در زمان عبور از آب

آب و هوای تنگه واشی در زمستان چطور است؟

تنگه واشی در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و بسیار سرد می‌باشد. همچنین به علت آنکه بیشتر مسیر آبشار را باید در داخل رود قدم بردارید اصلا سرمای آب در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار قابل تحمل نیست. در زمستان‌ها به علت تنگ بودن مسیر احتمال سیلاب در مسیر بسیار زیاد خواهد بود. 

تهرانگردی جذاب را با الفبای سفر تجربه کنید

برج میلاد تهران هشتمین ساختمان بلند جهان

موزه آبگینه و سفالینه تهران

آبشار هفت چشمه تهران

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt