دریاچه کیو دریاچه ای زیبا در بافت شهری خرم آباد

دریاچه کیو دریاچه ای زیبا در بافت شهری خرم آباد

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 شهریور ، 1400

دریاچه کیو طبیعتی جذاب در خرم آباد

دریاچه فصلی و طبیعی کیو خرم‌آباد یکی از منحصربه فردترین و زیباترین دریاچه‌های خود جوش استان لرستان و غرب کشور است و بعد از قلعه تاریخی فلک‌الافلاک از پربازدیدترین جاهای دیدنی خرم‌آباد است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

یکی از منحصربه‌فردترین و زیباترین دریاچه‌های استان لرستان دریاچه کیو خرم آباد می‌باشد. این دریاچه از جاهای دیدنی خرم آباد می باشد که در شمال غربی این شهر واقع شده است هرساله به دلیل خودجوش بودن خود گردشگران زیادی را از سراسر ایران به خرم آباد می‌کشاند. در ادامه این مقاله با این دریاچه بیشتر آشنا خواهیم شد.

محیط دریاچه کیو

در زبان و گویش لری مردمان دوست‌داشتنی خرم آباد، کیو به معنای کبود و آبی تیره است. نام کیو بر روی دریاچه به این علت گذاشته شد که آب این دریاچه بسیار زلال است و گونه‌های گیاهی کف دریاچه مشخص اند. این گونه‌های گیاهی رنگ کبودی به دریاچه داده اند و به همین علت دریاچه را کیو می‌نامند. دریاچه کیو در بیشترین حالت دارای عمق 7 متری می‌باشد و به طور متوسط عمقی میان 3 تا 7 متر را داراست. دریاچه کیو از سرچشمه‌های مخمل‌کوه و سراب کیو که در کف دریاچه می‌جوشند آب خود را تامین می‌کند. دریاچه کیو یک دریاچه خودجوش است که در فصل پاییز معمولا خشک می‌شود، اما مجددا در زمستان آبگیری می‌شود. کیو یکی از زیباترین دریاچه‌های فصلی و خودجوش و از جاذبه‌های گردشگری استان لرستان در غرب کشور است و مکان زیبایی برای تفریح خانواده‌ها و جوانان برای قایق‌سواری و انجام ورزش‌های آبی است. دریاچه کیو که در کنار پارک کیو در شمال غربی خرم‌آباد قرار دارد، بعد از قلعه تاریخی فلک‌الافلاک از پربازدیدترین جاهای دیدنی خرم‌آباد است.

دریاچه کیو در خرم آباددریاچه خرم‌آباد

چه زمانی برای سفر به خرم آباد مناسب‌تر است؟ 

بهترین فصل سفر به خرم آباد و دیدن دریاچه کیو بهار و تابستان است و خیلی ها نیز به دنبال زمانی مناسب در این ماه هستند تا در تور طبیعت گردی خرم آباد شرکت کنند، هرچند در پاییز هم مهاجرت حواصیل، اگرت‌ها (از دسته لک لک‌ها) و پلیکان‌‌ها محیط دریاچه را بسیار تماشایی و وصف‌ناپذیر می‌کند. اگر از تماشای پرندگان لذت می‌برید پاییز دریاچه کیو را حتما تجربه کنید.

دریاچه کیو در پاییز

دریاچه کیو در پاییز

دریاچه کیو در زمستان

دریاچه کیو در زمستان

آدرس دریاچه کیو

دریاچه کیو در استان لرستان، شهر خرم آباد، خیابان ساحلی خرم‌آباد، میدان مادر قرار دارد.  برای دسترسی به دریاچه می‌توانید داخل شهر خرم آباد قدم بزنید تا به دریاچه  برسید یا از طریق تاکسی و اتوبوس خود را به دریاچه برسانید.

اقامتگاه در نزدیکی دریاچه کیو

اگر در ایام نوروز میهمان مردم خون گرم و باصفای شهر خرم‌آباد باشید شهرداری در فضای دریاچه برای اقامت گردشگران کمپ‌هایی ارائه می‌کند. شما همچنین می‌توانید در هتل‌های نزدیک به دریاچه کیو مانند هتل جهانگردی سراب کیو خرم آباد و یا هتل ارشیا خرم آباد که مشرف بر دریاچه هستند اقامتی را با آسودگی خاطر تجربه نمایید.

تفریحات دریاچه کیو 

در اطراف دریاچه کیو به هیچ عنوان حوصلتان سر نمی‌رود چراکه تفریحات بسیار متنوعی در اطراف این دریاچه زیبا وجود دارد. این سرگرمی‌ها از تفریحات زمینی کنار دریاچه مانند کمپ‌زدن و پیک‌نیک و گلف تا تفریحات آبی مخصوص دریاچه مانند قایق سواری و جت اسکی متنوع اند. کارشناسان حتی پتانسیل خیلی بیشتر و بالاتری برای توسعه ورزش‌های آبی در دریاچه کیو می‌بینند. لذا این دریاچه آینده‌ای درخشان خواهد داشت. حال در ادامه اناع تفریحاتی که می‌توانید در کنار دریاچه انجام دهید را برایتان معرفی کردیم.

کمپ و پیک‌نیک

امکانات و آلاچیق‌هایی که در اطراف دریاچه کیو تعبیه شده اند و همچنین محیط سرسبز و دل‌نواز کنار دریاچه فضا را برای پیک نیک و هم‌نشینی چند ساعته با دوستان و خانواده مهیا می‌کند. همچنین در فصل بهار و تابستان که هنگام غروب قدم زدن در بلوار ساحلی و محوطه بوستان کیو لذتی غیرقابل وصف به همراه دارد.

شهربازی

شهربازی کیو نیز که در اطراف دریاچه وجود دارد محیط هیجان انگیز و نشاط‌ ‌آوری را برای کودکان به ارمغان می‌آورد. دون شک این شهربازی با وسایلی مانند چرخ‌وفلک غول‌پیکر، رنجر، سفینه و... موجب تقویت جسم و ذهن کودکانتان خواهد شد و هیجانی باورنکردنی را به آن‌ها هدیه می‌کند.

زمین گلف

در ضلع غربی دریاچه کیو و در فضای سبز پیرامون آن شما می‌توانید به بازی گلف یا گوی‌چال بپردازید. گلف که از جمله ورزش‌های فضای آزاد است را می‌توانید به صورت فردی یا گروهی انجام دهید.

قایق‌سواری

قایق‌سواری به‌عنوان یکی از مهیج‌ترین سرگرمی‌ها، در لیست تفریحات دریاچه دیده می‌شود. با قایق‌سواری کردن در دریاچه لذتی وصف ناشدنی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

قایق‌سواری در دریاچه کیو

قایق‌سواری در دریاچه کیو

جت اسکی

جت اسکی مخصوص عاشقان سرعت و هیچیان است. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید حتما جت اسکی دریاچه کیو را امتحان کنید و لذت اسکی روی آب را در سطح دریاچه تجربه کنید. شما باید به ازای هر ده دقیقه جت اسکی 30هزار تومان بپردازید.

شاتل سواری

شاتل سواری هم یکی از تفریحات جذاب و مفرح است که می‌توانید در سطح دریاچه کیو تجربه کنید. برای لذت بردن از شاتل سواری باید به ازای ده دقیه 15هزار تومان بپردازید.

جت بات

جت بات هم یکی دیگر از انواع قایق سواری روی سطح دریاچه کیو است که سرعت زیادی هم دارد. استفاده از این تفریح آبی جذاب مثل قایق موتوری، 15هزار تومان هزینه در پی دارد.

سوغات لرستان

صنایع‌دستی هر استان نشان از ذوق هنری ساکنین آن منطقه دارد و انسان را با نیازها، فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی آشنا می‌کند. لرستان نیز مانند سایر استان‌های کشور در بخش صنایع‌دستی و خوراکی دارای سوغاتی‌های متنوعی است. به عنوان مثال ورشوسازی یکی از معروف‌ترین صنایع دستی و هنری استان لرستان است. جاجیم، نمدمالی، حصیر، گیوه و... نیز توسط هنرمندان خطه لرستان تولید می‌شود. از نان و شیرینی‌های محلی که در استان لرستان مرسوم است می‌توان عسل (که معروف‌ترین خوراکی استان لرستان است)، روغن حیوانی، کاک، نان ساجی، شیرینی آردی، کلوچه بروجردی، سمنوی بروجردی و... را نام برد.

ورشو سازی در لرستان

ورشو سازی در لرستان

طبیعتگردی به سبک الفبای سفر

تنگه واشی طبیعتی هیجان انگیز در اطراف تهران

دریاچه الیمالات نگینی در مازندران

آبشار دودوزن خرمکش گیلان

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt