آبشار دودوزن خرمکش زیباترین آبشار گیلان

آبشار دودوزن خرمکش زیباترین آبشار گیلان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 21 فروردین ، 1400

آبشار دودوزن خرمکش گیلان

آبشار دودوزن که در میان جنگلی انبوه در استان گیلان واقع شده است یکی از زیباترین آبشارهای این استان به شمار می‌رود. در ادامه برای توضیحات و راهنمای بازدید از آبشار با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

آبشار دودوزن که در میان جنگلی انبوه در استان گیلان واقع شده است یکی از زیباترین آبشارهای این استان به شمار می‌رود. این آبشار منظره طبیعی زیبایی را ایجاد کرده است و می‌توانید یک آخر هفته به دیدن این آبشار رفته و روح تازه‌ای بگیرید. در ادامه برای توضیحات سفر به این آبشار با الفبای سفر همراه باشید.

آبشار دودوزن شفت

آبشار دودوزن خرمکش

آبشار دودوزن کجاست؟

آبشار دودوزن خرمکش در استان گیلان و در 24 کیلومتری جنوب غرب شهر شفت و در روستایی به نام خرمکش شفت قرار دارد. این آبشار فوق العاده باشکوه و زیبا در دل جنگل و در ناحیه کوهستانی سیاهمزکی واقع شده است. این منطقه به دلیل وجود جنگل و آبشار و کوهستانی بودن، آب و هوایی خنک و بسیار لطیفی دارد.

معرفی آبشار دودوزن در گیلان

آبشار زیبای دودوزن
آبشار دودوزن

آبشار دودوزن از چشمه دودوزن سرچشمه می‌گیرد و آب پس از سقوط و برخورد با زمین به صورت رودی جاری می‌شود و زمین های پایین دست را سیراب می‌کند. اطلاعات و تحقیقات زمین شناسی نشان می‌دهد عمر این آبشار به حدود 150 سال می‌رسد. با توجه به آنکه مطالعات زیادی بر روی آبشار انجام نگرفته است، ارتفاع دقیقی از این آبشار در دست نیست اما عده ای ارتفاع این آبشار را 54 متر می‌پندارند. علت نام‌گذاری دودوزن برای این آبشار آن است که در برخی از مواقع میزان مه در اطراف آبشار و در این منطقه کوهستانی به قدری غلیظ است که حوضچه پای آبشار غیر قابل مشاهده می‌شود. همین تصویر زیبا باعث شده که نام این آبشار به دودوزن خرمکش تبدیل شود.

در مسیر جنگلی رسیدن به آبشار شما همواره صدای آب را مانند یک موسیقی دلنشین در پیش زمینه خواهید شنید و هرچه در مسیر جلوتر می‌روید زیبایی دوچندان خواهد شد. در نزدیکی محوطه آبشار وجود یک پل چوبی که دو طرف رود را به هم وصل کرده است، منظره‌ای روییایی پدید می‌آورد.

اوج لذت در زیباترین آبشارهای ایران

آبشار هفت چشمه تهران

هفت آبشار بهشتی در مازندران

آبشار بیشه طبیعتی بکر در لرستان

بهترین فصل سفر به آبشار دودوزن خرمکش 

به دلیل کوهستانی بودن منطقه سیاهمزکی، فصل بهار و تابستان بهرین فصول برای بازدید از این آبشار زیبا می‌باشد. در این فصول آب و هوا خنک و بسیار مطبوع می‌باشد. در فصول پاییز و زمستان، آب و هوایی سرد و گاها برفی انتظار شما را می‌کشد.

امکانات رفاهی و تفریحات ممکن در آبشار دودوزن خرمکش

استانداری گیلان امکانات رفاهی مختلفی را برای این منطقه فراهم کرده است. این امکانات شامل:

  • مسیر پیاده‌روی سنگفرش
  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه
  • بوفه کوچک
  • کلبه‌ای کوچک برای سرو غذاهای محلی

آب‌تنی در حوضچه آبشار دودوزن

آب‌تنی در حوضچه آبشار دودوزن

شما می‌توانید در کنار آبشار فعالیت‌های مختلفی بپردازید. پیاده روی در دل جنگل و اطراف آبشار، آب‌تنی در حوضچه مقابل آبشار، پیک نیک و عکاسی از جمله تفریحات سرگرم‌کننده در این آبشار زیباست.

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار دودوزن

    برای یادآوری وسایل مورد نیاز برای بازدید از این آبشار زیبا را برای شما لیست کرده ایم.

    • شارژر موبایل
    • دفترچه بیمه
    • کفش پیاده‌روی
    • کوله پشتی
    • کارت شناسایی
    • دارو های عمومی
    • کیسه زباله
    • لوازم پیشنهادی
    • آب آشامیدنی
    • پاور بانک
    • وعده های غذایی
    • کفش اضافه
    • لباس اضافه
    • دمپایی و صندل
    • باتوم

    مسیر دسترسی به آبشار دودوزن خرمکش

    مسیر دسترسی به آبشار دودوزن

    مسیر دسترسی به آبشار دودوزن

    مسیر دسترسی به آبشار دودوزن مسیری سر راست می‌باشد و این آبشار در مسیر دسترسی روستاهای زیادی می‌باشد. بعد از رفتن به شهرستان شفت در استان گیلان، باید وارد بلوارد کشاورز شده و وارد جاده نصیرمحله به سیاهمزکی شوید. در طی مسیر از روستاهای زیادی عبور خواهید کرد. این روستاها به ترتیب روستاهای احمدسرگوراب، شالما، سفید نرگس، بازارچه علیسرا، بقعه آقا سید کاس و آقا سیدرضی و سیاه نرگس می‌باشند. در آخر به روستای خرمکش مقصد اصلی‌تان می‌‌رسید. در این روستا پس از پیمودن مسافتی 700 متری تابلو آبشار را مشاهده خواهید کرد. اینجا جاده آسفالت به پایان می‌رسد و شما باید بقیه مسیر را پیاده و در مسیر سنگفرش شده و مشخصی طی کنید تا به آبشار برسید.

    اقامتگاه در اطراف آبشار دودوزن خرکش

    در نزدیکی آبشار اقامتگاه بومگردی وجود ندارد. برای اقامت می‌توانید در اطراف آبشار چادر بزنید و کمپ کنید یا به شهرهای اطراف آبشار مانند شهر شفت رفته و در اقامتگاه‌های انجا شب را سپری کنید.

    جاذبه های دیدنی اطراف آبشار دودوزن

    حالا که تا روستای خرمکش آمده اید حیف است از مکان‌ها و روستاهای زیبای اطراف دیدن نکنید. از پرطرفدارترین این روستا می‌توان به دوبخشر، گیلده، کمسار، سیاهمزگی، شالما، سفیدمزگی، بیالوا، چماچا، کاظم آباد، صیقلان، بداب، درودخان، چناررودخان، طالقان، چوبر، ویسرود، جیرده و پده اشاره کرد.

    روستای سیاهمزگی

    روستای سیاهمزکی به داشتن پنیرهای بی‌نظیر در ایران معروف است. در این منطقه کوهستانی وسیع شما می‌توانید از طبیعت زیبا لذت برده و از محلی‌ها پنیر مرغوب سیاهمزکی را تهیه کنید.

    روستای امام‌زاده ابراهیم

    طبیعت این روستا نیز بسیار معروف است و شما می‌توانید یک روز بی دغدغه را در آرامش جنگل سپری کنید.

    قلعه رودخان

    قلعه رودخان در روستای فومن که در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری آبشار دودوزن خرم‌کش است، قرار گرفته است. قدمت این قلعه به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و این مکان تاریخی در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    دریاچه سقالکسار

    روستای سقالکسار در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد و از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت می‌باشد. دریاچه سقالکسار در فاصله ۴۰ کیلومتری آبشار دودوزن خرمکش قرار دارد. برای رسیدن به روستا سقالکسار در حاده شفت-جیرده 15 کیلومتر پیش بروید.

    بقعه امام‌زاده اسحق(ع)

    بقعه‌ی امام‌زاده اسحاق(ع) و خواهرش خیرالنسا در ارتفاع بیش از ۱۰۰۰ متری از سطح دریا و بر نوک قله سیاه‌کوه در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت و منطقه‌ای ییلاقی واقع شده است. پوشش جنگلی و خانه‌های چوبی مسیر امام‌زاده، این منطقه را دیدنی کرده‌اند.

    استخر طبیعی چماچا

    استخری طبیعی در روستای چماچا از توابع شهرستان شفت قرار دارد. این استخر طبیعی نیز طرفداران خاص خودش را دارد. چماچا از روستاهای بسیار قدیمی این شهرستان به شمار می‌رود که در نهضت جنگل جزو پایگاه‌ جنگلی‌ها بود.


    6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt