موزه آبگینه و سفالینه تهران

موزه آبگینه و سفالینه تهران

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 07 آذر ، 1402

موزه آبگینه و سفالینه تهران زیباترین آثار هنری باستان

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

موزه آبگینه و سفالینه تهران موزه ای زیبا است که به شیشه، سفال و سرامیک اختصاص دارد. موزه آبگینه و سفالینه ایران یکی از مجموعه های بی نظیر هنرهای میناکاری و سفال در ایران است. در این موزه می توانید اشیای زیبایی از دوران باستان ببینید.

سردر ورودی موزه آبگینه و سفالینه تهران

سردر ورودی موزه آبگینه و سفالینه تهران

موزه آبگینه کجاست

این موزه در تهران در حوالی خیابان جمهوری و واقع در خیابان 30 تیر (که قبلاً به نام خیابان قوام السلطنه معروف بود) است. این موزه در نزدیکی موزه معروف ایران باستان است. بنابراین می‌توانید در یک روز از هر دو بازدید کنید.

تاریخچه موزه آبگینه و سفالینه تهران

این موزه در عمارت قوام السلطنه نخست وزیر سابق در دولت رضا شاه در سال 1915 واقع شده است و از سال 1953 تا 1960 به عنوان سفارت مصر استفاده می شد. بنابراین این ساختمان دارای پیشینه معماری است.  این موزه که در واقع یک خانه تاریخی است 90 سال قدمت دارد. این بنای با شکوه به مدت 30 سال خانه احمد قوام (1252-1334)، یک شخصیت سیاسی تأثیرگذار در دوره قاجار و پهلوی بود. او در بین سال های 1300 تا 1331 پنج بار نخست وزیر ایران بوده است. این عمارت تا سال 1332، محل اقامت و دفتر کار او بود. 
در  این بنای تاریخی سپس به سفارت مصر واگذار شد و بعد از آن محل قرارگیری سفارت افغانستان بود. پس از آن یک بانک تجاری و سرانجام یک موزه ظروف شیشه ای و سرامیکی بوده است.
در سال 1359، پس از تبدیل شدن کاخ به مالکیت دولتی، موزه فعلی در آن افتتاح شد.

عمارت موزه آبگینه با سبک معماری خاص

عمارت موزه آبگینه با سبک معماری خاص

معماری داخلی موزه آبگینه

این موزه یک ساختمان هشت ضلعی در دو طبقه است و تقریباً 1000 متر فضا دارد. این ساختمان در یک باغ کوچک با مساحت حدود 7000 متر مربع قرار گرفته است. پلان و سبک معماری بنا ترکیبی از سبک سنتی ایرانی، با تأثیرات هندی و معماری اروپایی قرن نوزدهم است. فضای داخلی ساختمان دارای سقف و دیوارهایی است که با گچ تزئین شده اند. روی دیوارها کاشی، منبت کاری در چوب سرو و آینه کاری وجود دارد. یک راه پله چوبی زیبا دو طبقه ساختمان را به هم متصل می کند.
این خانه در زمینی به مساحت 1040 متر مربع احداث شده که شامل دو طبقه است.
ترکیبی از سبک معماری ایرانی و اروپایی (قرن نوزدهم) را در این عمارت خواهید دید. طبقه اول از طریق پله های چوبی مانند سبک روسی به طبقه دوم متصل می شود. برای تنظیم دما و نور ورودی به ساختمان، آن ها از پنجره های دو جداره به جای درهای چوبی استفاده کردند.

آثار هنری زیبا از دوران باستان در موزه آبگینه

آثار هنری زیبا از دوران باستان در موزه آبگینه

مساحت موزه آبگینه و سفالینه ایران و باغ اطراف آن 7000 متر مربع است.
این ساختمان در دو طبقه با پنج سالن است. این ترتیب از لحاظ زمانی به گونه ای تنظیم شده است که اقلام قبل از اسلام در طبقه اول شامل تالار بلور، کارخانه های شیشه سازی از ایران باستان و تالار مینا، دارای نمادین ترین موارد که لوله های شیشه ای از چغازنبیل هستند، مربوط به سال 2000 قبل از میلاد است. سالن سمعی و بصری در این طبقه به مطالعات و تحقیقات درباره موارد موجود در موزه اختصاص یافته است.
این خانه چشمگیر در باغی به مساحت 7000 متر واقع شده است که به طرز حیرت انگیزی با پنجره های چوبی پیچیده و پنجاه نوع آجر کاری تزئین شده است. این مجموعه درخشان با الهام از معماری اروپا و روسیه، هنوز هنرهای معمار ایرانی را با استفاده از گچ بری های زیبا، آثار آینه ای و کنده کاری های ظریف، خیره کننده تر می کند.
فضای داخلی این خانه متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و نمای خارجی آن متعلق به موزه آبگینه است. شما می توانید مجموعه کمیاب آثار شیشه ای و سفالی را در این موزه جالب با ساختمان و معماری منحصر به فرد خود پیدا کنید.

معماری داخلی موزه آبگینه

معماری داخلی موزه آبگینه

مجموعه ای غنی از اشیای زیبا و قدیمی

مجموعه جالبی از اشیای سفالی، سرامیکی و شیشه ای در این موزه معرض نمایش است. به طور عمده گلدان های سفالی لعاب دار تزئین شده با طرح های هندسی، گل و حیوانات وجود دارد که قدمت آن ها به دوره های بین هزار تا  چهار هزار سال قبل از میلاد باز می گردد. در میان قدیمی ترین آثار شیشه ای، برخی از آنها مربوط به هزار تا دو هزار سال قبل از میلاد است. آن ها عمدتا اشیای زینتی و بطری های عطر هستند. همچنین آثاری در شیشه و سرامیک و سفال (پلاک، گلدان، فلاسک) از دوره هخامنشی، ساسانی و اسلامی وجود دارد. آثار شیشه ای مربوط به قرون 18 و 19 از اروپا نیز بخشی از این مجموعه است. این مجموعه در شش اتاق، دو اتاق در طبقه همکف و چهار اتاق در طبقه فوقانی به نمایش گذاشته شده است.

ویترین های زیبا برای نمایش آثار باستانی موزه آبگینه

ویترین های زیبا برای نمایش آثار باستانی موزه آبگینه

ویترین های موجود در این موزه از ویژگی های بارز طراحی داخلی این عمارت است. این ویترین ها با الهام از ستون های تخت جمشید، تاچارا و کعبه زرتشت طراحی شده اند. طراح این ویترین های شگفت انگیز، طراح مشهور اتریشی، هانس هولین است.

اقلام مربوط به دوران اسلامی در طبقه دوم در چندین سالن واقع شده است. این آثار اسلامی تالار صدف، تالار زرین و تالار لاجوردی قرار دارد.

موزه آبگینه شامل سرامیک های درخشان نقاشی شده "نیشابور" از اوایل قرون وسطی، آثار شیشه ای از قرن 12-13، معروف به عصر طلایی شیشه سازی در ایران، ظروف سفالی از گرگان و کاوش های دیگر، سفال های قرن 14 از تخت سلیمان و برخی از سرامیک های بعدی صفوی و قاجار.

با این وجود بیشتر شیشه ها، حدود 260 قطعه در طبقه همکف در موزه ظروف شیشه ای و سرامیک به نمایش گذاشته شده است.

اشیاء موزه به طور کلی در پنج سالن مختلف تقسیم بندی شده اند:

تالار مینا: ظروف سفالی این مجموعه از برخی نمونه های ظروف سفالی ساده متعلق به دوره قبل از میلاد با الگوهای زاویه ای و حیوانی. در برخی از مصنوعات، نمونه های اولیه لعاب شیشه را که مربوط به سه هزار سال قبل از میلاد می باشد می توان یافت. 
مجموعه ای از لوله های شیشه ای معبد چغازنبیل و همچنین نگهدارنده های عطر، تزئینات و مهرهای مات متعلق به هزاره 1 و 2 ب. 

تالار بلور: ظروف و بطری های کریستالی برش خورده برای بازدید کنندگان نمایش داده می شوند. ظروف مختلف دوره ساسانیان و پس از اسلام نیز به این مجموعه اضافه می شوند که دارای تزئینات قالب، اعمال، فشرده و برش هستند. 

تالار صدف:  تکامل هنر و فنون دوره ساسانی در اینجا مشاهده می شود.  برخی از نمونه های قرن 9 تا 13 میلادی تعریف نشده نیز در این گالری به نمایش گذاشته شده است. در حقیقت، دوره شکوفایی ظروف شیشه ای و سفال در ویترین های اینجا ارائه شده است و دارای نمایشگاهی عالی از آثار سفالی قرن نهم و دهم از نیشابور است.

تالار زرین: آثار ارائه شده در این گالری از ظروف میناکاری شده و براق حکاکی شده قرن 10 تا 13 تشکیل شده است. کتیبه ها عموماً از موضوعاتی مانند عبارات، دعای خیر، و اشعار نظامی و فردوسی هستند. الگوها عمدتا به شکل انسان در مراسم مختلف و حیوانات به ویژه پرندگان هستند. ظروف ظروف سلجوقی و اقلامی را در خود جای داده است بیشتر با سنگ نوشته ها و شکل های مغول روی آنها است.

تالار لاجورد: به دنبال تخریب مراکز ساخت شیشه و سفال در ایران، شاه صفوی، شاه عباس اول، احیای این دو صنعت را آغاز کرد و با کمک هنرمندان چینی و ایتالیایی آن را توسعه داد. ظروف سفالی ایلخانی از قرن پانزدهم را به نمایش می گذارند.
اشیا این دو گالری شواهدی برای تغییر در فرم و تزئینات ظروف شیشه ای و ظروف سفالی با استفاده از سنگهای لاجورد است. گلدان، آبپاش و گل میخ به رنگ لاجورد و نارنجی روشن از محصولات شیراز و اصفهان است.

سفالینه های موجود در موزه آبگینه

سفالینه های موجود در موزه آبگینه

ساعت بازدید موزه آبگینه و سفالینه

ساعت کار و ساعت بازدید موزه آبگینه در تمام سال هر روز بین ساعت 9:00 تا 17:00 است. این موزه هر دوشنبه و در اعیاد مذهبی تعطیل است.
در طبقه همکف یک مغازه فروش هدیه و سوغاتی فروشی وجود دارد که می توانید کتاب، دی وی دی و سوغاتی های دیگر بخرید. همچنین می توانید در باغ و حیاط موزه قدم بزنید. اگرچه این موزه در مرکز شهر شلوغ تهران واقع شده است اما در محوطه موزه احساس آرامش خواهید کرد. عکاسی و فیلمبرداری نیز در موزه آزاد است و می توانید در موزه عکس بگیرید و فیلم ضبط کنید. اما باید بدون سه پایه و همچنین بدون فلش عکس گرفت.

آدرس موزه آبگینه و سفالینه تهران

تهران، خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر، پلاک 75، موزه آبگینه و سفالینه ایران

سایت موزه آبگینه و سفالینه

www.glasswaremuseum.org

تلفن موزه آبگینه

02166708153 
02166705614


درباره موزه ها بیشتر بخوانید:

موزه های ارزشمند و مشهور دنیا کدام هستند؟

آشنایی با موزه لوور پاریس

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt