آرامگاه حافظ و حقایقی از معماری جادویی آن

آرامگاه حافظ و حقایقی از معماری جادویی آن

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 03 خرداد ، 1400

آرامگاه حافظ و حقایقی از معماری جادویی آن

آرامگاه حافظ در کجای شیراز است؟ طراحی و معماری آن چگونه است و چندتا ستون دارد؟ عکس و واقعیت هایی از حافظیه را در اینجا بخوانید که قطعا در تور شیراز بدردتان میخورد

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

معرفی آرامگاه حافظ

از نظر ایرانیان، حافظ کمتر از یک پیامبر نیست. پیامبر عشق، هنر و زیبایی درون. کتاب دیوان حافظ جز جدا نشدنی هر جشن و مراسم ایرانی مانند نوروز و شب یلدا است. او یکی از نوابغ شعر از همه زمانهاست که گوته، شاعر بزرگ آلمانی آرزو داشت یکی از شاگردان وی باشد. احتمال پیدا نکردن کتاب حافظ در خانه ایرانیا صفر است. حافظ شیرازی در بین ایرانیان محبوب است و هرکس از کودک تا پیر پیر خواندن شعرهای هوشمند، زیبا و درگیر او لذت می برد. هر ساله، در تاریخ 22 اکتبر، مردم احترام خود را نسبت به وی در این روز در کنار آرامگاه حافظ، حافظیه نشان می دهند. با الفبای سفر به عنوان مجری مستقیم تور های داخلی از جمله شیراز، شهر گل و بلبل همراه باشید.

نمایی از آرامگاه حافظ در شب

عکس آرامگاه حافظ در شب

آرامگاه حاقظ کجاست؟

حافظیه درست در قلب شهر است ، بنابراین جاذبه های بسیار دیگری نیز برای بازدید در این نزدیکی دارید. علاوه بر پرداخت های زیبا در اطراف مجموعه ، شما مسافران تور شیراز می توانید با پای پیاده به باغ جهان نما برسید. از دیگر جاذبه های گردشگری که در این نزدیکی هستند می توان به ارگ ​​کریم خان ، مسجد وکیل ، بازار وکیل ، دروازه قرآن و مسجد نصیر الملک (مسجد صورتی) اشاره کرد.

نقشه مقبره حافظ

آرامگاه حافظ روی نقشه

معماری آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ و یا به قول ایرانیان حافظیه، در جنوب دروازه قرآن واقع شده و مجموعه ای از بناهای تاریخی است. این منطقه یکی از شلوغ ترین مناطق شیراز است. پلان آرامگاه حافظ در نوع خود بسیار جالب است و نمادهای گوناگونی در اطراف آن وجود دارند که عبارتند از: قسمت جنوبی حافظیه نماد جهان مادی است ، شما باید از این قسمت عبور کرده و به سمت آسمان ها نزدیک شوید (نه پله به مقبره زیرا تعداد آسمان ها را در ادبیات فارسی نشان می دهد) ، و سرانجام خورشید (خود مقبره) را ببینید. قسمت شمالی مجموعه به عنوان دنیای آخرت در نظر گرفته می شود و هشت ورودی به قبر وجود دارد (هشت عدد تعداد درب بهشت ​​در اسلام است). قسمت بیرونی گنبد نمادی از آسمان و کلاه ترکی درویش است. اما قسمت داخلی آن با کاشی های زیبا به رنگ آبی فیروزه ای (نماد بهشت) ، قرمز بنفش (نماد شراب ابدی)، سیاه و سفید (نماد شب و روز) و قهوه ای تیره (نماد خاک) طراحی شده است. یک استخر بزرگ در کنار مقبره وجود دارد که می توانید آرزو کنید و یک سکه در آن بیندازید، مراقب آنچه آرزو می کنید باشید زیرا احتمال تحقق زیاد است!

طراحی آرامگاه حافظ

در سال 1452 ، 65 سال پس از مرگ حافظ، به دستور فرماندار تیموری شیراز، سازه ای کوچک و گنبد مانند با حوض بزرگ جلوی آن در جوار قبر وی در گلگشت مصلی ساخته شد. در آن زمان این مکان یکی از گورستان های شیراز بوده و باغ گلدشت مصلی چندین بار در اشعار حافظ ذکر شده است. سرزمین اصلی که مقبره حافظ در آن است بیش از دو هکتار عرض داشت. پس از آن، در دوره صفویه و افشاریان، این مقبره دو بار بازسازی شد. یک بار به دستور شاه شاه عباس و سالها بعد به دستور نادرشاه افشار و کریم خان زند 
پس از چندین بازسازی، تخریب و ساخت و ساز در طول تاریخ، سرانجام، سازه  فعلی در سال 1935 ساخته شد. این بنا توسط معمار و باستان شناس مشهور فرانسوی ، آندره گدار، با استفاده از عناصر معماری زندیه طراحی شده است.

سقف زیبای مقبره حافظ

طراحی بنای مقبره حافظ

بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه حافظ

درست قبل از غروب آفتاب بهترین زمان برای بازدید از این مکان است و می بینید که افراد دیگری نیز آنجا هستند. برخی از این افراد می گویند شما می توانید انرژی را که در طول روز از دست داده اید پس بگیرید.

بهترین رستوران های نزدیک به آرامگاه حافظ

رستوران هفت خان بهترین رستوران شیراز است که در مجاورت آرامگاه حافظ واقع شده است. اگر از طرفداران فست فود هستید، یکی از بهترین رستوران ها در این خیابان به نام بلک برگر وجود دارد.

شیرازگردی به سبک الفبای سفر

باغ نارنجستان قوام شیراز

روستای قلات شیراز

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt