ویزای شنگن

ویزای شنگن

ویزای شنگن 2024؛ راهی برای سفر به کشورهای اروپایی

اصلاً مگر می‌شود کسی دوست نداشته باشد یک‌بار هم که شده کشورهای اروپایی را از نزدیک ببیند؟ شما با سفر به اروپا در میان تاریخ زنده قدم می‌زنید و فرهنگ و تمدن را از نزدیک مشاهده می‌کنید. زیبایی‌های طبیعی، بناهای تاریخی مشهور، مراکز خرید جذاب و لاکچری، غذاهای معروف و مثال‌زدنی و آب‌وهوای دلنشین از مهم‌ترین دلایل سفر ایرانیان به قاره اروپا محسوب می‌شود.

برای سفر به کشورهای اروپایی باید ویزای شنگن داشته باشید که اخذ این ویزا کار سختی است. در نظر داشته باشید اگر یک‌بار ویزای شینگن شما رد شود برای درخواست ویزای بعدی باید بین 1 تا 2 سال صبر کنید؛ بنابراین بسیاری از افراد دغدغه و نگرانی برای رد شدن ویزای شنگن را دارند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر دربارۀ اخذ انواع ویزاهای شنگن و شرایط هرکدام صحبت کنیم که تصمیم درست‌تری با توجه به شرایط خود بگیرید.

ویزای شنگن چیست؟

در پاسخ به سؤال پرتکرار شما مبنی‌بر اینکه «ویزای شنگن چیه؟» باید بگوییم که شینگن (با تلفظ درست شنگن Schengen zone) به 27 منطقه در قاره اروپا گفته می‌شود که در توافق‌نامه‌ای محدودیت‌های مرزی خود را برداشته‌اند تا مردم سراسر دنیا با داشتن شرایط قابل قبول بتوانند به این کشورها سفر کنند.

اگر شما یکی از انواع ویزای شینگن را بگیرید، تا قبل از اتمام اعتبار ویزای خود می‌توانید بدون محدودیت و آزادانه به 27 کشور عضو شنگن سفر کنید و نهایت لذت را ببرید. در صورتی که گذرنامه ندارید، با در دست داشتن مدارک لازم برای پاسپورت به یکی از مراکز پلیس + 10 شهرتان بروید و درخواست گذرنامه بدهید.

با ویزای شنگن به کدام کشورها میتوان سفر کرد؟

بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا EU جزو مناطق حوزه شنگن محسوب می‌شوند، اما برخی کشورها از جمله رومانی، کرواسی، بلغارستان و ایرلند جزو کشورهای منطقه شنگن نیستند و در آینده به این مناطق افزوده می‌شوند. در ادامه کشورهای حوزه شنگن را به شما معرفی می‌کنیم.

اتریشدانمارکفرانسهپرتغالبلژیکاستونیآلمان
اسلواکیچکفنلاندیونانایسلند (خارج از اتحادیه اروپا)مجارستانسوئد
لیتوانیسوئیس (خارج از اتحادیه اروپا)ایتالیالتونیلوکزامبورگنروژ (خارج از اتحادیه اروپا)مالت
هلندکرواسیلیختن‌اشتاین (خارج از اتحادیه اروپا)لهستاناسلوونیاسپانیا

چه کشورهایی برای ورود به مناطق شنگن نیاز به ویزا دارند؟

مردم برخی از کشورها از جمله ایران برای ورود به خاک مناطق حوزه شنگن باید حتماً ویزا بگیرند. در ادامه و برای آشنایی بیشتر شما این کشورها را معرفی می‌کنیم.

عمانگابنافغانستانسوریهپاکستانگامبیاالجزایر
سریلانکاپاپوآگینه نوغناآنگولانیجریهفلسطینگینه
ارمنستانگینه استواییفیلیپینگینه بیسائوآذربایجانمغولستانقطر
گویانبحرینمالیروسیههائیتیبنگلادشتایلند
روانداهندبلاروسسورینامسائوتومه و پرنسیباندونزیبلیز
کنیاعربستان سعودیایرانبنیننیجرسنگالعراق
بوتانموزامبیکسیرالئونجامائیکابولیویموریتانیسومالی
اردنبوتسوانامالاوینیجریهمارینای شمالیچینیمن
نپالاریترهکویتاوگاندامراکشترکمنستانلبنان
تونسمالدیوکنگوکوزووتیمور شرقیماداگاسکارکنگو
زیمباوهجمهوری مرکزی آفریقانامیبیاویتناملیبیبوروندیدومینیکن
قرقیزستانکره شمالیتونگاساحل عاجمیانمارکومورازبکستان
مصرسوازیلندترکیهترکمنستاناتیوپیسودان جنوبیتوگو
کوباجمهوری دموکراتیک کنگوفیجیلیبریاتانزانیابورکینافاسوکامبوج
آفریقای جنوبیاکوادورچادکامرونسودان جنوبیجیبوتیسودان

راحت ترین کشور برای ویزای شنگن 2024

احتمالاً برای شما این سؤال پیش آمده است که راحت‌ترین کشورها برای اخذ ویزای شینگن کدام کشورها هستند؟ شاید باورتان نشود اما کشور سوئیس جزو کشورهایی در حوزه شنگن محسوب می‌شود که به ایرانیان راحت‌تر و آسان‌تر ویزا می‌دهد.

ویزای شنگن ایتالیا و ویزای شنگن اسپانیا نیز جزو ویزاهایی است که برای ایرانیان سخت‌گیری کمتری دارند. در صورتی که گردش مالی خوبی دارید، کشور ایتالیا به‌راحتی به شما ویزا می‌دهد و مدارکی مانند سند خانه، ماشین و مغازه به شما در اخذ آسان‌تر این ویزا کمک شایانی می‌کند.

سخت ترین کشور برای اخذ ویزای شنگن 2024

در این سال‌ها بیشترین ریجکت ویزای شنگن مربوط به کشورهای اتریش و آلمان بوده است. با وجود اینکه در کشور آلمان ایرانیان بسیاری زندگی می‌کنند، ویزای شنگن آلمان برای ایرانیان سخت‌گیری‌های بسیاری داشته است. در سال‌های اخیر تعداد پناهندگان ایرانی در کشور آلمان بسیار بالا بوده است؛ به همین دلیل کشور آلمان در صدور ویزاهای خود برای ایرانیان سخت‌گیری بسیاری می‌کند. در صورتی که دعوت‌نامه دارید برای ویزای کشور آلمان اقدام کنید؛ در غیر این صورت احتمال ریجکت شدن ویزای شما بسیار بالا خواهد بود.

 شرایط سیاسی و اقتصادی ایران باعث شده است ویزای شنگن هلند و ویزای شنگن فرانسه نیز برای ایرانیان به‌سختی صادر شود و ریجکتی این دو کشور نیز برای ایرانیان بیش از حد معمول است. برای اخذ ویزای اتریش و هلند نیز باید تمکن مالی بسیار خوبی داشته باشید تا این کشورها برای صدور ویزای شما مجاب شوند.

ویزای شنگن

انواع ویزای شنگن

آیا می‌دانید به چه دلیل قرار است ویزای شینگن بگیرید؟ هدف شما این است که ویزای توریستی بگیرید یا در کشورهای عضو شنگن تحصیل کنید؟ کلیه ویزاهای شنگن به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • ویزای ملی شنگن
  • ویزای اعتبار منطقه‌ای شنگن
  • ویزای اتحادیه شنگن

در ادامه هرکدام از این ویزاها را به طور کامل به شما معرفی و اطلاعات دقیق برای هر ویزا را بررسی می‌کنیم تا راحت‌تر برای انتخاب نوع ویزای خود تصمیم بگیرید.

۱- ویزای اتحادیه شنگن

ویزای اتحادیه شنگن Uniform Schengen Visa (USV) یا ویزای گردشگری یکی از ویزاهای پرطرفدار شنگن است که شما می‌توانید با این ویزا 6 ماه یک‌بار به‌مدت حداکثر 3 ماه (90 روز) به کشورهای حوزه شنگن سفر کنید. برای سفر به کشورهای حوزه شنگن از طریق ویزای گردشگری شنگن می‌توانید سه نوع درخواست بدهید:

  • ویزای شنگن تایپ  A
  • ویزای شنگن تایپ  B
  • ویزای شنگن تایپ  C

در صورتی که تمایل دارید از طریق ویزای توریستی به کشورهای عضو منطقه شنگن سفر کنید، کارشناسان الفبای سفر به صورت رایگان به شما مشاوره می‌دهند و با مشاهده مدارکتان میزان موفقیت شما را در اخذ ویزای شینگن بررسی می‌کنند. در ادامه، انواع ویزای اتحادیه شنگن را به شما معرفی می‌کنیم.

ویزای شنگن تایپ A (ویزای فرودگاهی)

ممکن است برای مسافرت به کشورهای غیراروپایی مجبور باشید در یکی از فرودگاه‌های عضو شنگن توقف و سپس سوار هواپیما راهی کشور مقصد شوید. در این صورت حتماً باید ویزای شنگن تایپ A یا ویزای ترانزیت داشته باشید. با ویزای ترانزیت شما می‌توانید فقط در فرودگاه‌های اروپا منتظر پرواز بعدی بمانید و اجازه خارج شدن از فرودگاه را نخواهید داشت. در صورتی که شرایط پایین را داشته باشید به ویزای فرودگاهی نیازی ندارید:

۱- ویزای ژاپن، آمریکا، کانادا یا شنگن داشته باشید.

۲- شهروند سوئیس باشید.

۳- پاسپورت دیپلماتیک داشته باشید.

همچنین افرادی که جزو کارکنان پروازهای تحت کنوانسیون شیکاگو در هواپیمایی بین‌المللی هستند نیازی به اخذ ویزای ترانزیت یا فرودگاهی ندارند.

ویزای شنگن تایپ  B

اگر می‌خواهید به کشوری خارج از محدوده شنگن بروید و مجبورید تا 5 روز با ماشین یا قطار از چند کشور حوزه شنگن عبور کنید، باید ویزای نوع B بگیرید. توجه کنید که در حال حاضر، الفبای سفر برای اخذ ویزای شنگن تایپ B خدماتی ارائه نمی‌دهد.

ویزای شنگن تایپ  C

اگر به دنبال مجوزی هستید که در کوتاه‌مدت به کشورهای عضو منطقه شنگن سفر کنید و به اندازه اعتبار ویزا برای فعالیت‌های خود (کارگاه، همایش، رویداد ورزشی، رویداد هنری و ...) در کشور مورد نظرتان اقامت کنید، باید ویزای شینگن تایپ C بگیرید. این ویزا به سه دسته تقسیم می‌شود که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.

  • ویزای سینگل شنگن Single-entry: این ویزا فقط برای یک‌بار ورود شما به خاک یکی از کشورهای حوزه شنگن اعتبار دارد و هر زمان که از آن کشور خارج شوید، اعتبار ویزای شما به اتمام می‌رسد.
  • ویزای شینگن دوبار ورود Dual : این ویزا برای افرادی کاربرد دارد که یک‌بار وارد خاک یکی از کشورهای عضو منطقه شنگن می‌شوند و تا اتمام اعتبار ویزا می‌توانند در یک بازۀ 6 ماهه (180 روزه) دوباره به یکی از کشورهای عضو شنگن سفر کنند.
  • ویزای مولتی شنگن یا ویزای چند بار ورود Multiple-entry: با دریافت ویزای مولتی شنگن بدون محدودیت و چندین‌بار می‌توانید به کشورهای عضو منطقه شنگن سفر کنید. مهم‌ترین نکته این است که با ویزای چندبار ورود به شنگن مجاز هستید حداکثر 3 ماه (90 روز) در کشورهای اروپایی اقامت کنید. بعد از آن باید 6 ماه در کشور خود حضور داشته باشید و سپس به یکی از کشورهای منطقه شنگن سفر کنید.

۲- ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای شنگن

اگر شرایط ویژه و اضطراری دارید، می‌توانید ویزای اعتبار محدود یا LTV بگیرید و به طور موقت به یکی از کشورهای عضو شنگن سفرکنید. شما مجاز هستید فقط به آن کشوری که برای شما ویزا صادر شده است بروید و تا مدت زمان اتمام ویزا در آن کشور بمانید.

به دلیل اینکه انواع ویزاهای شنگن شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند، حتماً از یک مشاور باتجربه و خبره در این زمینه مشورت بگیرید تا با توجه به دلیل سفر شما ویزای مناسب شرایط شما را پیشنهاد بدهد.

ویزای شنگن

شرایط دریافت ویزای شنگن چیست؟

معیارها و شرایط گرفتن ویزای شنگن در کشورهای اروپایی تقریباً یکسان است و عواملی روی این شرایط تأثیرگذارند. در ادامه مهم‌ترین شرایط ویزای شنگن را که در اخذ ویزای شما تأثیرگذارند بررسی می‌کنیم.

  • سن متقاضی: سخت‌گیری بیشتر کشورهای اروپایی برای افراد مجرد زیر 30 سال
  • مدارک: در صورتی که مدارک ناقص باشد یا افسر مدارک شما را تأیید نکند، احتمال اخذ ویزا کم می‌شود.
  • سوابق سفر: هرچه سابقه سفرهای خارجی شما بیشتر باشد، شانس بیشتری برای دریافت ویزا دارید.
  • میزان تمکن مالی: باید افسر را قانع کنید که توانایی پرداخت هزینه‌های سفر خود را دارید.

اگر قبلاً ویزای شنگن دریافت و به کشورهای اروپایی سفر کردید یا دعوت‌نامه دارید، احتمال اینکه ویزای شما سریع‌تر تأیید شود بیشتر است.

مدارک لازم برای ویزای شنگن

مهم‌ترین قسمت گرفتن ویزای شینگن آماده کردن مدارک مورد نیاز خواهد بود. احتمالاً بعد از خواندن مطالب بالا به دنبال این هستید که بدانید چه مدارکی برای اخذ ویزای شنگن نیاز است. در ادامه و برای اطلاعات دقیق‌تر شما مدارک ویزای شنگن را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

مدارک عمومی برای دریافت ویزای شنگن:

  • مدارک شناسایی: اصل و ترجمه کارت ملی و شناسنامه افراد متقاضی
  • اعتبار گذرنامه: پاسپورتی که بعد از پایان سفر 7 ماه اعتبار داشته باشد + گذرنامه‌های قدیمی برای سوابق سفر خارجی هرکدام از متقاضیان
  • مشخصات عکس ویزای شنگن: سایز عکس ویزای شنگن باید 35 میلی‌متر در 45 میلی‌متر با پشت‌زمینه سفید و رنگی باشد؛ به طوری که صورت متقاضی 80 درصد عکس را تشکیل دهد.
  • سند ازدواج، طلاق و فوت همسر: اصل و ترجمه سند ازدواج، طلاق‌نامه یا گواهی فوت همسر
  • تکمیل اطلاعات: پر کردن فرم درخواست ویزای شنگن
  • بلیط پرواز: بلیط هواپیما رفت و برگشت
  • بیمه مسافرتی: بیمه مسافرتی بین‌المللی با حداقل پوشش 30 هزار یورو
  • گواهی‌های مهارتی و آموزشی: گواهی‌های مرتبط با مهارت‌های شما
  • برنامه سفر: انگیزه‌نامه قوی برای سفر + بررسی دقیق برنامه‌های سفر
  • تمکن مالی: مراجعه به بانک و گرفتن نامه تمکن مالی + پرینت حساب سه‌ماهه آخر با مهر و امضای مدیر شعبه به زبان انگلیسی
  • مدارک و سندهای مالی: ترجمه و اصل سند ماشین، خانه و مغازه، ترجمه و اصل اجاره‌نامه خانه یا مغازه، گواهی سپرده‌های بلندمدت یا خرید سهام.
  • محل اقامت: واچر هتل یا دعوت‌نامه اعضای خانواده یا دوستان که قرار است در خانۀ آن‌ها سکونت کنید (حتماً باید کپی کارت شناسایی و پاسپورت میزبان به‌ضمیمه ارسال شود)

مدارک مورد نیاز برای افراد زیر 18 سال برای دریافت ویزای شنگن:

  • در صورتی که می‌خواهید با یکی از والدین سفر کنید: اصل و ترجمه رضایت والد دیگر
  • در صورتی که تنها به سفر می‌روید: اصل و ترجمه رضایت محضری پدر و مادر یا قیم قانونی
  • اصل و ترجمه گواهی تولد

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که مدارک خود را حتماً در دارالترجمه رسمی مورد تأیید وزارت دادگستری به زبان انگلیسی ترجمه کنید و اصل مدارک را در روز انگشت‌نگاری بیومتریک تحویل سفارت دهید.

کشورهای اتحادیه اروپا

هزینه ویزای شنگن چقدر است؟

از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که قصد اخذ ویزای شنگن را دارند این است که قیمت ویزای شنگن چقدر می‌شود؟ شما می‌توانید با کارشناسان الفبای سفر تماس بگیرید تا از هزینه‌های دریافت ویزای توریستی و کوتاه‌مدت شنگن مطلع شوید.

برای درخواست ویزای شنگن چه مراحلی را باید طی کنیم؟

آیا تصمیم گرفته‌اید با چه نوع ویزایی به شنگن بروید؟ ویزای کاری یا تحصیلی؟ اول باید مشخص کنید قرار است چگونه به کشورهای منطقه شنگن بروید، سپس مدارک را جمع‌آوری کنید و برای ویزای شینگن درخواست دهید.

بعد از مشخص شدن نوع ویزا، کشور مورد نظر خود را تعیین کنید. کشورهای بسیاری در حوزه شنگن قرار دارند که باید از طریق سفارت همان کشور اقدام کنید. اگر می‌خواهید به دو کشور یا بیشتر در منطقه شنگن بروید، درخواست خود را برای کشوری بفرستید که زمان بیشتری را در آن سپری می‌کنید.

در صورتی که نمی‌دانید چه مدت‌زمانی قرار است در هر کشور اقامت کنید، درخواست ویزا را برای کشور مقصد اولتان بفرستید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چه مراحلی را باید برای اخذ ویزای شینگن طی کنید.

  • بررسی کامل مدارک هویتی، شغلی، تحصیلی و مالی
  • درخواست وقت سفارت به صورت حضوری یا آنلاین
  • دانلود فرم ویزا، مطالعه دقیق و تکمیل کردن فرم
  • ارسال کلیۀ مدارک
  • گرفتن وقت سفارت، ذخیره و پرینت برگه‌های مربوط به سفارت

در نظر داشته باشید نحوه پر کردن فرم ویزای شنگن بسیار مهم است. در روز مصاحبه باید کلیه مدارک را با پرینت زمان سفارت همراه خود ببرید و رأس زمان گفته‌شده در محل حاضر شوید. ما به شما توصیه می‌کنیم به همۀ سؤالات افسر به طور دقیق و در نهایت صداقت پاسخ دهید.

بررسی زمان درخواست ویزای شنگن

این نکته را مد نظر داشته باشید که حداقل سه ماه قبل از شروع تاریخ سفر، درخواست خود را برای اخذ ویزای شینگن به سایت سفارت ارسال کنید. گاهی ممکن است تا 6 ماه پاسخ سفارت طول بکشد اما معمولاً کمتر از 90 روز سفارت به درخواست شما پاسخ می‌دهد.

معمولاً مسافران بین 3 تا 6 ماه قبل از سفر مدارک خود را در سایت بارگذاری می‌کنند. بر اساس تجربه در این سال‌ها، به طور معمول بین 15 تا 30 روز نتیجۀ ویزای شما خواهد آمد که این مدت ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

ریجکتی ویزای شنگن

افرادی که دوست دارند به کشورهای اروپایی سفر کنند قطعاً از رد شدن ویزای خود بسیار ناراحت و ناامید می‌شوند. اگر ویزای شینگن شما رد شود تا 6 ماه بعد نمی‌توانید دوباره برای اخذ ویزا اقدام کنید. در ادامه مهم‌ترین دلایل رد شدن ویزای شینگن را بررسی می‌کنیم.

  • گذرنامه نامعتبری که کمتر از 3 ماه اعتبار دارد
  • داشتن سوءپیشینه
  • داشتن سوابق فعالیت‌های مجرمانه
  • ارسال مدارک جعلی و غیرمجاز
  • کافی نبودن هدف و دلایل سفر
  • نداشتن تمکن مالی کافی

ما به شما توصیه می‌کنیم قبل از ارسال مدارک با مؤسسه مهاجرتی معتبری مشورت کنید تا شما را راهنمایی کنند. در بسیاری از مواقع شرکت‌های معتمد و باسابقه بعد از بررسی مدارک به شما می‌گویند که امکان صدور ویزا برای شما کم است تا مدارک خود را اصلاح و قوی‌تر کنید.

آژانس الفبای سفر؛ مشاور تخصصی ویزای شنگن

اگر دوست دارید به یک یا چند کشور عضو منطقه شنگن سفر کنید و به دنبال اخذ ویزای توریستی شینگن هستید، اصلاً نگران نباشید. آژانس الفبای سفر در کنار شما است تا انجام پروسۀ ویزای گردشگری شما سریع‌تر انجام شود. کارشناسان حرفه‌ای الفبای سفر به صورت رایگان برای سفر به کشورهای اروپایی شما را راهنمایی می‌کنند و با بررسی مدارک به شما می‌گویند شانستان برای دریافت ویزا شینگن چقدر است. برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ویزای شنگن تماس بگیرید و شانس خود را برای سفر به کشورهای اروپایی محک بزنید.

سؤالات متداول:

۱- ویزای شنگن به چه معنا است؟

برای سفر به 26 کشور منطقه شنگن باید ویزای شینگن داشته باشید و دریافت این ویزا به شما اجازه می‌دهد وارد خاک این کشورها شوید.

۲- چه کشورهایی عضو منطقه شنگن هستند؟

شما با دریافت ویزا شنگن می‌توانید به 26 کشور حوزه شنگن از جمله سوئیس، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، یونان، مجارستان، لهستان، سوئد، ایتالیا، ایسلند و ... سفر کنید.

۳- پروسه درخواست و صدور ویزا شنگن چقدر زمان می برد؟

معمولاً پروسه صدور ویزای شنگن بین 15 روز تا 3 ماه زمان می‌برد.

۴- آیا سفارت کشورهای عضو شنگن در ایران شعبه دارند؟

خوشبختانه سفارت کشورهای حوزه شنگن در ایران شعبه دارند و نیازی نیست برای وقت سفارت و انگشت‌نگاری بیومتریک به کشور دیگری سفر کنید.

۵- آیا برای اخذ ویزا شینگن نیاز به تمکن مالی داریم؟

بله؛ تمکن مالی شرط مهم و اساسی برای دریافت انواع ویزاهای شنگن خواهد بود و معمولاً بین 200 تا 350 میلیون تومان تمکن مالی کافی است.

۶- آیا برای دریافت ویزای شنگن نیاز به دعوت‌نامه داریم؟

برای صدور ویزای کشورهای حوزه شنگن اگر دعوت‌نامه داشته باشید امکان تأیید ویزا بیشتر خواهد بود.

۷- در مصاحبه حضوری سفارت چه سؤال هایی پرسیده می شود؟

معمولاً سؤالات شخصی مثل انگیزه سفر، وضعیت تأهل، چگونگی پرداخت هزینه‌های سفر و ... پرسیده می‌شود و شرط اصلی آن‌ها صداقت در جواب به این پرسش‌ها خواهد بود.

۸- آیا رزرو هتل یا خرید بلیط رفت و برگشت به کشور مورد نظر در فرآیند اخذ ویزا شنگن کمکی می‌کند؟

خرید بلیط و رزرو هتل ممکن است در فرآیند قبولی ویزای شنگن به شما کمک کند، اما این موضوع قطعی نیست.

۹- آیا امکان اعتراض به ویزای ریجکتی وجود دارد؟

شما می‌توانید بین 1 تا 2 ماه بعد از رد شدن ویزا نسبت به ریجکت شدن ویزا اعتراض و برای سفارت کشور مقصد ایمیل ارسال کنید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt