طرقبه مشهد شهر نفس های تازه

طرقبه مشهد شهر نفس های تازه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 اردیبهشت ، 1400

طرقبه مشهد شهر نفس های تازه

طرقبه مشهد با جاهای دیدنی خود به شهری زیبا تبدیل شده و حال در این بخش با ما باشید برای بازدید از کافه ها، رودخانه و بازار طرقبه مشهد در فصول مختلف سال از جمله زمستان

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

یکی از قطب‌های توریستی شهر مشهد منطقه ییلاقی و سرسبز طرقبه است که با قدمت زیاد، آب و هوای دل‌نشین، فاصله نزدیک و دسترسی راحت از مشهد به شهری محبوب میان مشهدی‌ها و غیرمشهدی‌ها تبدیل شده است. در این مقاله به معرفی جاذبه‌ها و دیدنی‌های طرقبه پرداخته‌ایم.

طرقبه مشهد کجاست؟

طرقبه مشهد با مساحتی در حدود 1600 کیلومتر مربع، یکی از شهرهای شهرستان طرقبه شاندیز می‌باشد. این شهر که در غرب شهر مقدس مشهد در استان خراسان رضوی، واقع شده، در دامنه كوه های بینالود قرار گرفته است.
طرقبه در گذشته روستایی کوچک و خوش آب و هوا در طوس بوده است که در نیمه اول سال به عنوان ییلاق مورد استفاده قرار می گرفته است. اما بعدا با گذشت زمان توجه مردم و زائران به این شهر معطوف شد و باعث شد به شهری با امکانات رفاهی و تفریحی زیاد بدل شود.

جاهای دیدنی طرقبه

ییلاق طرقبه جاذبه‌های دیدنی کم ندارد. از انواع رودخانه‌ها و دریاچه‌ها گرفته تا مساجد تاریخی، مراکز تفریحی-ورزشی و مراکز خرید بزرگ و متعدد همه و همه در طرقبه یافت می‌شود. در ادامه تعدادی از مهم‎‌ترین جاذبه‌های گردشگری طرقبه را برایتان جمع‌آوری کردیم.

دریاچه و سد چالیدره

مجموعه چالیدره یکی از زیباترین و مهیج‌ترین جاذبه‌های طرقبه است. در چالیدره شما هم می‌توانید خلوت و آرامش را تجربه کنید و هم می‌توانید از تجربه اوج هیجان لذت ببرید. در چالیدره تفریحات آبی مانند لنج تفریحی، قایق‌های موتوری و پدالی، تله سیژ، بانجی جامپینگ و ترن کوهستان وجود دارد. شما می‌توانید در دریاچه به ماهیگیری بپردازید، همچنین رستوران‌ها و کافه‌های زیادی در چالیدره وجود دارند.

سد چالدره در طرقبه

سد چالدره در طرقبه

بند گلستان

بند گلستان در ۸ کیلومتری غرب شهر مشهد، ۵ کیلومتری شمال شرق طرقبه و پایان اراضی روستای گلستان و بر روی رودخانه گلستان واقع شده است. این بند قدمتی بالای 500 سال دارد و در دوره تیموریان بنا شده است اما با وجود تاریخی بودن آن همچنان سالم پابرجاست. رودخانه و بند گلستان طبیعت بسیار زیبایی دارد و امکان قایق سواری نیز در آن فراهم است.

پارک کمر مقبولا

در میان دو رشته‌کوه هزار مسجد و بینالود، دشت حاصل‌خیز توس قرار گرفته است که به‌ دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب برای زیست انسان‌ها و پنهان ماندن از دید دشمن‌ها در طول هزاران سال اقوام مختلف را به سوی خود جذب کرده و از کهن‌ترین ایام، بستر مناسبی را برای زیستن و تداوم حیات انسان فراهم آورده است. در این دشت نوشته‌ها و نقاشی‌های عجیب و اسرارآمیزی مربوط به گذشتگان خواهید ییافت. اگر دلتان می‌خواهد در دل تاریخ سفر کنید و دست افزارهای سنگی بسیار کهن و سنگ نوشته‌هایی باستانی متعلق به دوران پارینه سنگی زیرین، غارهای باستانی و بسیاری از زیستگاه‌های پیش از تاریخ، تاریخی و دوران اسلامی را با تور مشهد مشاهده کنید، دیدن بوستان کمر مقبولا را از دست ندهید.

پارک کمر مقبولا

پارک کمر مقبولا

مجموعه تفریحی ویلا شهر

دهکده آبی ویلاشهر یکی از بهترین جاذبه های طرقبه است، در فاصله حدود 5 کیلومتری شهر طرقبه واقع شده است. دهکده آبی ویلاشهر شامل امکاناتی مانند رستوران‌های با کیفیت، کافه، فضای سبز و آلاچیق لذت ببرید. دلیل نام‌گذاری این باغسرا به دهکده آبی این است که دورتا دور فضای سبز باغ را دریاچه‌ای احاطه کرده که زیبایی آن را دوچندان کرده است. همچنین قایق سواری در دریاچه و گردش و تفریح اطراف دریاچه از دیگر لذت‌های دهکده ویلاشهر است. این مکان از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز است.

  • از دیگر تفریحات و جاذبه‌های توریستی طرقبه می‌توان به پیست اسکی و اتومبیل‌رانی، پیست سوارکاری، مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید متعدد، دهکده جزامی ها، چشمه عسل و ارتفاعات کردینه، چنار کهنسال و مسجد پاچنار و بسیاری اماکن تفریحی دیگر اشاره کرد.

بهترین رستوران‌های طرقبه

1. رستوران سید و پسران

رستوران سید و پسران

رستوران سید و پسران

رستوران سید و پسران از معروف‌ترین رستوران‌های طرقبه منطقه جاغرق است که به داشتن بهترین دیزی در کل منطقه ییلاقات مشهد معروف است. این رستوران دارای سالن های پذیرایی سنتی و همچنین لژ خانوادگی مخصوص است و ظرفیتی حدود ۴۰۰ نفر دارد. از ساعت ۱۲ تا ۱۷ و ۲۰ تا یک بامداد مشغول سرویس‌دهی است. فضای رستوران بسیار دیدنی، آرام و دلنشین است. 5 غذای معروف این رستوران، دیزی، کباب کوبیده، فیله کباب، کباب شیشلیک و ماهیچه گوسفندی هستند. قطعا از تجربه امتحان کردن غذاهای این رستوران به وجد خواهید آمد.

  • آدرس رستوران سید و پسران: طرقبه نرسیده به جاغرق، سمت چپ رودخانه، رو‌به‌روی کوچه صبا
  • شماره تلفن رستوران سید و پسران: ۳۴۲۵۳۳۵۱-۰۵۱

2. رستوران آبشار

آبشار یکی دیگر از رستوران‌های بسیار معروف طرقبه ست که دارای محیطی زیبا، دلنشین و فضای مجهز به آلاچیق‌های تابستانی و زمستانی می‌باشد. امکانات متنوع دیگری از قبیل ماهی‌گیری، اینترنت رایگان، کافی شاپ و سالن بیلیارد نیز در این رستوران باسابقه و معروف وجود دارد. غذاهای این رستوران نیز بسیار خوشمزه هستند.

  • آدرس رستوران آبشار: طرقبه، پل طرقدر
  • شماره تلفن رستوران آبشار: ۳۴۲۲۲۷۵۵-۰۵۱

3. رستوران تشریفات طرقبه

رستوران تشریفات طرقبه

رستوران تشریفات طرقبه

رستوران تشریفات طرقبه یک رستوران مجلل می‌باشد که از فضای زیبا و رویایی برخوردار است. این رستوران ۱۴ آلاچیق با معماری متفاوت دارد. انواع غذاهای مختلف مانند ماهیچه، شیشلیک گوشت بره، کباب برگ ممتاز گوسفندی، فیله کباب گوسفندی، جوجه کباب، بختیاری، میگو، دیزی سنگی و دیس مخصوص تشریفات (کباب دنده، برگ، جوجه کباب  و مخلفات) در این رستوران طبخ می‌شود. قیمت‌های مجموعه بالاست و بهتر است قبل از سر زدن به رستوران میز خود را رزرو کنید. ساعت کار مجموعه از 10 و نیم صبح تا 12 نیمه شب می‌باشد.

  • آدرس رستوران تشریفات: مشهد ،طرقبه ،۵۰۰ متر مانده به جاغرق ،سمت چپ ،مجموعه پذیرایی تشریفات
  • شماره تلفن رستوران تشریفات: ۰۵۱۳۴۲۵۳۸۳۲ و ۰۵۱۳۴۲۵۳۵۴۱

4. رستوران آرتیمان طرقبه

رستوران آرتیمان طرقبه دارای محیطی به شدت دیدنی می‌باشد. آلاچیق‌های رستوران به آبشار و آبنما مشرف هستند و شما می‌توانید غذای خود را در محیطی کاملا خانوادگی میل کنید. خورشت گوشت و کباب شیشلیک از بهترین غذاهای رستوران است که خوردن آن به تمامی مسافران توصیه می‌شود. البته در مورد قیمت‌های ارائه شده از سوی رستوران آرتیمان نگران نباشید، زیرا در منوی رستوران انواع غذا با قیمت‌های مختلف از ارزان تا گران را پیدا می‌کنید.

  • آدرس رستوران آرتیمان طرقبه: مشهد - طرقبه - بین عنبران 14 و 16
  • شماره تلفن رستوران آرتیمان طرقبه: 09153080132

5. رستوران قصر خورشید

رستوران قصر خورشید

رستوران قصر خورشید

رستوران قصر خورشید دارای فضایی بسیار زیبا و آلاچیق‌هایی بسیار شیک می‌باشد. غذاهای این رستوران نیز بسیار باکیفیت و لذیذ هستند و منوی متنوعی در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهند.

  • آدرس رستوران قصر خورشید: طرقبه، عنبران، بین عنبران ۲ و ۴
  • شماره تلفن رستوران قصر خورشید: ۰۹۱۵۱۰۶۲۰۰۷

روستاهای دیدنی اطراف طرقبه

روستای جاغرق

جاغرق یکی از زیباترین روستاهای اطراف طرقبه است که زیبایی آن سبب شده بسیار محبوب شود و روز به روز بر رونق و شکوه این روستای تماشایی افزوده شود. امکانات گوناگونی از قبیل انواع و اقسام رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و بستنی‌فروشی‌های مرغوب و فروشگاه‌های مختلف در روستای جاغرق وجود دارد. این روستا در 7 کیلومتری طرقبه قرار دارد.

روستای جاغرق

روستای جاغرق

روستای نغندر

نغندر در لغت به معنای ابریشم است، این نام از آنجا بر روی این روستای دیدنی گذاشته شده است که موقعیت جغرافیایی روستا، قرار داشتن در میان رشته کوه‌های سر به فلک کشیدۀ بینالود و انبوهی از درختان بلندقامت و تنومند توت، سبب شده است فضای مناسب و شرایط مساعدی برای تولید ابریشم بوجود آید و تولید ابریشم به عنوان یک صنعت سودآفرین در این منطقه انجام می‌شود. این روستا نیز 10 کیلومتر پیش از رسیدن به طرقبه از مشهد، قرار دارد.

روستای نغندر

روستای نغندر

روستای کنگ

در روستای کنگ علاوه بر طبیعت زیبا و میوه‌های مرغوب شاهد معماری اصیل ایرانی و مکانهای تاریخی متععدی خواهید بود. پس اگر می خواهید علاوه بر جاذبه‌های طبیعی از دیدن جاذبه‌های تاریخی نیز لذت ببرید به روستای کنگ حتما سری بزنید. این روستا فاصله‌ای در حدود 19 کیلومتر از طرقبه دارد.

روستای مایان

روستای مایان یا مایان سفلی از دیگر روستاهای دیدنی در اطراف طرقبه است که کوهستانی است و به علت کوهستانی بودن روستا دارای باغ‌های بسیار زیبایی ست. با بازدید از طبیعت مایان گردشی بسیار لذت‌بخش را در باغ‌های طرقبه تجربه کنید.

روستای دهبار

روستای دهبار در دل دره در میان کوه‌های بینالود قرار گرفته است و فاصله‌ای 14 کیلومتری با طرقبه دارد. نام قدیم روستا "بار" بوده است که به دلیل درختان پرثمر و باغ‌های پر از میوه روستا ست. شغل بیشتر اهالی روستا، کشاورزی است و مهم‌ترین محصولات روستای دهبار عبارتند از: سیب، گیلاس، آلبالو، گلابی و گردو. از وسط روستا رودی می‌گذرد که از کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد. این روستا دارای مناظری بکر و زیباست.

روستای دهبار در اطراف طرقبه

روستای دهبار در اطراف طرقبه

نحوه دسترسی به طرقبه

دسترسی به طرقبه به علت شناخته شده بودن و نزدیکی به مشهد آسان است. در ادامه راه‌های مختلف رفتن به طرقبه را برایتان شرح می‌دهیم.

دسترسی به طرقبه با ماشین شخصی

رفتن به طرقبه با ماشین شخصی بسیار راحت است. کافی ست در مشهد بزرگراه وکیل‌آباد را تا انتها رفته و در سه راهی طرقبه-شاندیز به سمت طرقبه بروید. در این صورت در صورتی که ترافیک نباشد می‌توانید در عرض نیم ساعت به طرقبه برسید.

دسترسی به طرقبه با وسایل نقلیه عمومی

برای رفتن به طرقبه می‌توانید با مترو یا اتوبوس‌های داخل شهری به ایستگاه آخر وکیل‌آباد بروید. د ر این ایستگاه می‌توانید سوار اتوبوس‌های طرقبه شوید یا با تاکسی‌های خطی که همانجا وجود دارند به طرقبه بروید.

اقامت در طرقبه

در طرقبه اقامتگاه‌های بومگردی و همچنین هتل‌های فروانی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. همچنین از آنجایی که بسیار به شهر مشهد نزدیک است می‌توانید برای اقامت به مشهد آمده و در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بی شمار این شهر شب را بگذرانید.

سوغات طرقبه مشهد

طرقبه صنایع دستی و سوغات فراوانی دارد که می‌توانید در سفر خود به طرقبه آنها را تهیه کنید. سوغات معروف طرقبه عبارت است از:  پوست و چرم، حصیر و گیم، آلوچه و لواشک، خشکبار، نقره، کریستال است  خاتم کاری و قلم زنی ار صنایع معروف این منطقه به حساب می‌آید.

سوغات طرقبه

سوغات طرقبه

مشهد گردی با الفبای سفر

بهترین رستوران های مشهد را بشناسید

آشنایی با کوهسنگی از قدیمی ترین پارک های مشهد

سوالات متداول

طرقبه کجاست؟

طرقبه مشهد یکی از شهرهای شهرستان طرقبه شاندیز می‌باشد که در غرب شهر مقدس مشهد در استان خراسان رضوی، واقع شده و در فاصله 16 کیلومتری از آن قرار دارد.

بهترین رستوران‌های طرقبه کدام‌ها هستند؟

در شهرستان طرقبه رستوران‌های خوب زیادی وجود دارد. از بهترین رستوران‌های طرقبه می‌توان به رستوران سید و پسران، رستوران آرتیمان، تشریفات، قصر خورسید، آبشار و چهارفصل عنبران اشاره کرد.

جاهای دیدنی طرقبه چیست؟

از جاذبه‌های دیدنی و تفریحات موجود در طرقبه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سد چالیدره
  • پارک کمر مقبولا
  • بند گلستان
  • دهکده ویلاشهر
  • پارک سنگی نصوح آباد
  • پیست اسکی ابرده
  • دهکده جزامی ها
  • مسجد ازغد
  • معدن طلای آمریکایی ها
  • پیست اتومبیل رانی
  • چشمه عسل و ارتفاعات کردینه
  • رودخانه جنگلی طرقبه
  • چنار کهنسال و مسجد پاچنار
  • کاخ بیلدر

سوغات طرقبه چیست؟

از معروف ترین سوغات‌های طرقبه می‌توان به خشکبار، زرشک و نبات، پوست و چرم، حصیر و گیم، آلوچه و لواشک، نقره و کریستال اشاره کرد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt