دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو شیراز

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 13 اردیبهشت ، 1400

دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهرلو از دیدنی‌های استان فارس و در همسایگی شهر زیبای شیراز قرار دارد که به سبب رنگ باورنکردنی قرمز آب آن مورد توجه توریست‎های داخلی و خارجی زیادی قرار گرفته است. این جاذبه طبیعی به قدری زیباست که از دیدن آن و ثبت تصاویر جالب سیر نمی‌شوید. برای آشنایی بیشتر با این دریاچه با ما همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

دریاچه مهرلو از دیدنی‌های استان فارس و در همسایگی شهر زیبای شیراز قرار دارد که به سبب رنگ باورنکردنی قرمز آب آن مورد توجه توریست‎های داخلی و خارجی زیادی قرار گرفته است. این جاذبه طبیعی به قدری زیباست که از دیدن آن و ثبت تصاویر جالب سیر نمی‌شوید. برای آشنایی بیشتر با دریاچه سرخ فارس با ما همراه باشید.

معرفی دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو یکی از شگفت‌انگیزترین دریاچه‌‌های ایران است که از تمامی شهرهای ایران و حتی خارج از کشور، گردشگران زیادی برای بازدید از این طبیعت خاص و عجیب خود را به دریاچه رسانده و برای دیدن آن کیلومترها سفر می‌کنند. علت این شهرت و محبوبیت دریاچه، رنگ قرمز بسیار زیبای دریاچه مهارلو است. رنگ قرمز دریاچه سبب شده است تا مناظری بسیار زیبا و شگفت ‌انگیز داشته باشد که بسیار مناسب عکاسی و ثبت تصاویر فوق‌العاده است.

دریاچه زیبای مهارلو در همسایگی شیراز

دریاچه زیبای مهارلو در همسایگی شیراز

دریاچه مهارلو بسیار بزرگ است و وسعتی حدود  ۲۵ هزار هکتار دارد. آب مهارلو توسط بارش‌های فصلی، چند چشمه آب زیرزمینی در نواحی مختلف آن و دو رودخانه فصلی سلطان‌آباد و رودخانه خشک تامین می‌گردد که به دلیل گذر این رودها از اراضی شور، آب دریاچه بسیار شور است و هرساله میزان قابل‌توجهی نمک از آن برداشت می‌شود. دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی ست و به سبب خشکسالی‌های اخیر و افزایش دمای هوا و به طبع آن افزایش سطح تبخیر آب با کاهش وسعت روبرو بوده و در برخی بخش ها به شوره زار تبدیل شده است.

دریاچه مهارلو کجاست؟

دریاچه مهارلو در استان فارس، شهرستان سروستان و در حدود 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر زیبای شیراز واقع شده است. برای سفر به دریاچه مهارلو باید جاده شیراز به فسا را پی بگیرید. با طی حدود بیست کیلومتر به امتداد این دریاچه زیبا می رسید. اگر دلتان خواست می‌توانید سری به روستای زیبای مهارلو که در 57 کلیومتری دریاچه قرار دارد بزنید و در آنجا نیز به گشت و گذار پرداخته و از طبیعت زیبای روستا بهره ببرید.

علت رنگ قرمز دریاچه مهارلو

قرمزی آب دریاچه مهارلو به علت رشد نوعی جلبک به نام کشند قرمز است که تکثیر آن در دریاچه مهارلو باعث شده است رنگ آب آن به رنگ قرمز درآید. از آنجایی که شدت تبخیر آب در این دریاچه بالاست، درجه شوری آب در طی سالیان افزایش پیدا کرده است. افزایش درجۀ شوری آب دریاچه مسبب تکثیر نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ خاص شده است. جالب است بدانید حضور همین جلبک در دریاچه باعث شده تا هیچ موجود زنده‌ای نتواند در این دریاچه زندگی کند. تنها موجود زندۀ ساکن در این دریاچۀ قرمز رنگ یک نوع آبی به نام آرتیما است.

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو

وجود این جلبک در دریاچه مهارلو خطری متوجه آن نمی‌کند زیرا این جلبک خوراک آرتیمیاست و خود آرتیمیا خوراک پرندگان است. اما رشد و تکثیر بیش از حد آن باعث می‌شود این جلبک کل سطح آب را پوشانده و مانع تبادل اکسیژن با آب شود. در این شرایط کمبود اکسیژن سمی تولید می‌شود که برای اکوسیستم دریاچه بسیار خطرناک است.

گذشته مهارلو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مهارلو همیشه به این شکل نبوده و زمانی آب آن آبی رنگ بود و مامن امنی برای پرندگان کوچک و بزرگ محسوب می‌شد. این پرندگان که مهم‌ترین آنها فلامینگو می‌باشد دارای گونه‌های متفاوتی از جمله تنجه، اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک، چوکا و آنقوت بودند و به عنوان دیگر پرندگان دریاچه به شمار می‌رفتند.

روستای زیبای مهارلو

دریاچه مهارلو در سال‌های گذشته

با خشکسالی سال 87 تقریبا 90 درصد دریاچه مهارلو خشک شد. در پی این خشکسالی از جمعیت 100 تا 150 هزار قطعه ای پرنده فلامینگو در دریاچه مهارلو در سال 1387 خورشیدی تنها حدود 5 هزار فلامینگو باقی ماند. پس از آن با بارش‌های متعدد دوباره جان گرفت اما این بار گونه‌ای جلبک در آن شروع به رشد کردند و رنگ آب آن به رنگ قرمز درآمد.

اکوسیستم دریاچه مهارلو

همانطور که توضیح دادیم شوری بیش از حد آب دریاچه و همچنین رشد جلبک کشند قرمز مانع از زیستن موجودات آبزی مخصوصاً ماهی‌ها در این دریاچه شده است. همچنان خزندگانی از جمله مارمولک، سوسمار، مار و لاک پشت در اطراف دریاچه زندگی می‌کنند. از پرندگان ساکن و مهاجر دریاچه مهارلو نیز می‌توان به حواصیل، لک لک، پلیکان، کشیم، باکلان، اگرت، فلامینگو، اردک، خوتکا، سارگپه و ... اشاره کرد.

پوشش گیاهی دریاچه مهارلو شامل گونه‌هایی چون درمنه، گون، شیرین بیان، انجبر، بلوط، بید و بادام می‌باشد. اصلی‌ترین موجود زنده دریاچه آرتیماست که نقشی اساسی در تولید نمک دارد.

بهترین فصل سفر به دریاچه مهارلو

از آنجاییکه مهارلو دریاچه ای فصلی است و بقا و پرآبی آن تا حد زیادی به بارندگی بستگی دارد، فصل تابستان زمان مناسبی برای سفر به دریاچه نیست. با شروع بارندگی ها در فصول پائیز و زمستان، دوباره به سطح آب دریاچه افزوده می شود و طبیعت دریاچه جان می‌گیرد لذا بهترین فصل بازدید از این دریاچه، از پائیز تا اواسط اردیبهشت ماه ست.

خشک شدن دریاچه مهارلو در تابستان

خشک شدن دریاچه مهارلو در تابستان

روستای مهارلو

حیف است تا دریاچه مهارلو سفر کنید اما سری به روستای زیبای مهارلو نزنید. روستای مهارلو روستایی با بافت کهن و تاریخی ست که قدمت این مکان دیدنی به دوره صفویان برمیگردد و اقتصاد  مردم ساکن در این روستا و اطراف دریاچه مهارلو، بر پایه ی کشاورزی و دام پروری است. این روستا که روبه روی دریاچه مهارلو و در فاصله 35 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد، دارای جاذبه‌های تاریخی از جمله کاروانسرای شاه عباسی و چشمه آب شفابخش می‌باشد. روستای مهارلو در گذشته به دشت گل نیز معروف بوده است.

روستای زیبای مهارلو

روستای زیبای مهارلو

شیرازگردی به سبک الفبای سفر

20 مورد از بهترین جاهای دیدنی شیراز

آرامگاه حافظ و حقایقی از معماری جادویی آن

باغ نارنجستان قوام شیراز و شرح معماری و معرفی آن

سوالات متداول

مسیر دریاچه مهارلو از شیراز چیست؟

اگر قصد دارید از شهر شیراز به سمت دریاچه مهارلو بروید، باید به طرف جاده شیراز به فسا رفته و این جاده را حدود 20 کیلومتر طی کنید. بعد از پیمودن این مسافت دریاچه مهارلو را خواهید دید.

چه امکاناتی در دریاچه مهارلو وجود دارد؟

متاسفانه هیچ‌گونه امکاناتی برای گردشگران و بازدیدکنندگان دریاچه وجود ندارد و حتی در اطراف دریاچه سرویس بهداشتی هم موجود نیست.

چرا رنگ دریاچه مهارلو قرمز است؟

قرمزی آب دریاچه مهارلو به علت رشد نوعی جلبک به نام کشند قرمز است که تکثیر آن در دریاچه مهارلو باعث شده است رنگ آب آن به رنگ قرمز درآید. از آنجایی که شدت تبخیر آب در این دریاچه بالاست، درجه شوری آب در طی سالیان افزایش پیدا کرده است. افزایش درجۀ شوری آب دریاچه مسبب تکثیر نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ خاص شده است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt