جاهای دیدنی ارومیه شهری زیبا و کهن

جاهای دیدنی ارومیه شهری زیبا و کهن

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 21 فروردین ، 1400

13 تا از بهترین جاهای دیدنی ارومیه به همراه عکس و آدرس

شهر ارومیه یکی از زیباترین شهرهای ایران با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان است بطوریکه قدمت برخی از مکان‌های تاریخی این شهر به حدود 2000 سال پیش باز می‌گردد. در این مطلب ما قصد داریم 13 مورد از بهترین مکان‌های دیدنی ارومیه را به شما معرفی کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

شهر ارومیه یکی از زیباترین شهرهای ایران با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان است بطوریکه قدمت برخی از مکان‌های تاریخی این شهر به حدود 2000 سال پیش باز می‌گردد. در این مطلب ما قصد داریم 13 مورد از بهترین مکان‌های دیدنی ارومیه را به شما معرفی کنیم.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه معروف‌ترین جاذبه شهر ارومیه و زمانی دومین دریاچه آب شور بزرگ در دنیا بود. این دریاچه در گذشته با نام‌های دریاچه رضاییه، چیچست (به معنای درخشنده) و کبودان خوانده می‌شد. از اواسط ده 80  شمسی دریاچه ارومیه به علت انحراف مسیر رودهایش، کاهش بارش باران، گرمای هوا و بی توجهی مسئولین در حفاظت از این منبع خدادادی شروع به خشک شدن کرد هرچند که با برنامه‌های احیا در سال 94 کمی از طراوت سابق را بدست آورد. این دریاچه هم اکنون نیز جزو زیباترین جاذبه های طبیعی کشور عزیزمان به شمار می‌رود و هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

  • آدرس دریاچه ارومیه: ۲۱ کیلومتری شرق ارومیه، مرز دو استان آذربایجان غربی و شرقی

جاهای دیدنی یزد شهری به وسعت تاریخ

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو نسبت به دریاچه ارومیه در فاصله دورتری از شهر ارومیه قرار گرفته است و تا سال‌ها مورد توجه کمی قرار داشت. اما در سال‌های اخیر و به علت خشک شدن دریاچه ارومیه توجه گردشگران به دریاچه مارمیشو معطوف شده است. دریاچه مارمیشو بسیار بکر بوده و طبیعت فوق العاده ای دارد و از آن جهت که ماهیان متنوعی چون قزل آلا در آن زندگی می‌کنند برای ماهیگیری مناسب است. نام دریاچه مارمیشو حدود 5 هکتار مساحت دارد و نام آن از اسم رهبر مسیحیان آشوری، مارشیمون بنیامین گرفته شده است. بهتر است در فصول گرم مانند تابستان و اواخر فصل بهار از این دریاچه دیدن کنید چراکه دریاچه در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است که در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد خواهد شد.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

  • آدرس دریاچه مارمیشو: ۴۵ کیلومتر بعد از غرب شهر ارومیه

بازار قدیمی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران به شمار می‌رود که معماری آن به دوران صفویان باز می‌گردد. بخش‌هایی از این بازار مانند تعدادی از حمام‌ها، سراها و مساجد نیز در دوره‌های زندیه و قاجاریه ساخته شده اند. قلب بازار ارومیه هنوز بعد از گذشتن سالیان دراز می‌تپد و در آن داد و ستد جریان دارد. این بازار درها و دروازه‌های متعددی دارد که باعث آسان شدن رفت و آمد به آن می‌شود. راسته‌های مسگران، چاقوسازان، زرگران، فرش‌فروشان، بذر فروشان، بلور فروشان، کفاشان و عطاران از پررونق‌ترین راسته‌های بازار ارومیه هستند. بازار قدیمی ارومیه در سال ۱۳۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه

  • آدرس بازار تاریخی ارومیه: جنوب شرقی ارومیه

پیست اسکی خوشاکو

یکی دیگر از جاذبه‌های شهر ارومیه که طرفداران ایرانی و خارجی بسیار زیادی دارد پیست اسکی خوشاکو ارومیه می‌باشد. این پیست در زمستان‌ها مملو از گردشگران ایرانی و خارجی می‌شود که به شوق تماشای طبیعت زیبا و اسکی به این ناحیه سفر کرده اند. نکته قابل توجه درمورد این منطقه گردشگری زیبا این است که فقط در روزهای جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر پذیرای علاقه مندان به ورزش اسکی می باشد.

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو

  • آدرس پیست اسکی خوشاکو: ۳۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه، بخش سیلوانه، روستای خوشاکو

جاهای دیدنی شیراز شهر گل و بلبل

    مسجد جامع ارومیه

    یکی دیگر از آثار تاریخی ارومیه که مربوط به دوره ایلخانان است در سده هفتم هجری قمری ساخته شده است، مسجد جامع ارومیه می‌باشد. مسجد جامع ارومیه به صورتی ساخته شده است که از سه طرف در مسیر های عبوری بازار ارومیه قرار دارد. گچ‌بری‌های محراب این مسجد زبان‌زد است و جز زیباترین آثار هنر معماری دوره مغول است. عده‌ای از تاریخ شناسان معتقدند مسجد جامع ابتدا آتشکده بوده است که بعد از تسلط مسلمانان بر ایران تخریب شده و بر جای آن مسجد بنا شده است. این مسجد در ۱۵ آذر سال ۱۳۱۴ با شماره‌ی ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تزیینات طاق‌های مسجد و گچ‌بری ستون‌ها شما را به وجد خواهد آورد.

    مسجد جامع ارومیه

    مسجد جامع ارومیه

    • آدرس مسجد جامع ارومیه: ارومیه، خیابان اقبال، بازار قدیمی شهر

    کلیسای مارسرگیز

    کلیسای مارسرگیز از اماکن مذهبی مهم ارومیه محسوب شده و عموم مسیحیان، اعم از آشوری و ارامنه، آن را به عنوان زیارتگاه می‌شناسند. قدمت کلیسا به قبل از اسلام می‌رسد و گفته می‌شود که پس از پیروزی خسرو پرویز بر رومیان، همسر او که مسیحی بود دستور ساخت این کلیسا را صادر کرد. در معماری این کلیسا از سنگ‌های نامنظم به شکلی کاملا ماهرانه و مستحکم استفاده شده است.

    کلیسای مارسرگیز

    کلیسای مارسرگیز

    • آدرس کلیسای مارسرگیز: ارومیه، روستای بند، انتهای روستای بند، کوه سیر

    کلیسای ننه مریم

    کلیسای ننه مریم که نام امروزی آن "شرق آشور"  می‌باشد یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان است که به اعتقاد برخی از باستان‌شناسان و محققان پس از کلیسای «بیت‌لحم» در فلسطین دومین کلیسای قدیمی جهان می‌باشد. گفته می‌شود این کلیسا در گذشته آتشکده بوده است اما هنگامی که موبدان زرتشتی نشانه توسط مسیح را می‌بینند، به اورشلیم رفته و مسیحی می‌شوند سپس به ارومیه برگشته و در سال ۳۲ میلادی آتشکده را به کلیسا تبدیل کرده و به تبلیغ دین مسیحیت می‌پردازند. بر خلاف تصور عموم از کلیساها، این کلیسا از دالان‌های تو در تو و سقفی کوتاه تشکیل شده است که محراب به همراه عکسی از عیسی مسیح در گوشه‌ای از آن قرار دارد. قدمت نمای فعلی این بنای مذهبی که به یقین می‌توان آن را از آثار بی‌نظیر تاریخی «آشوریان»، معرفی کرد، با توجه به اظهارات باستان‌شناسان به دوران حکومت ساسانیان بازمی‌گردد.

    کلیسای ننه مریم ارومیه

    کلیسای ننه مریم ارومیه

    • آدرس کلیسای ننه مریم: ارومیه، خیابان امام خمینی، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک

    موزه ارومیه

    موزه ارومیه در سال 1346 فعالیت خود را آغاز کرده است و دارای اشیای باستانی و کهن از دوره‌های مختلف تاریخ ایران می‌باشد. در این موزه انواع کتاب‌های خطی گران‌بها وجود دارد که بازدید از آن‌ها شما را به دل تاریخ برده و با اقوام ایران در دوره های تاریخی مختلف احساس نزدیکی خواهید کرد. این موزه از آن‌جا که بسیار غنی می‌باشد ارزش وقت شما را خواهد داشت.

    • آدرس موزه ارومیه : ارومیه، خیابان بهشتی

    قلعه بانک

    قلعه بانک قلعه‌ای تاریخی و مخروطی ست که در چهار طبقه بنا شده است. این قلعه دارای پی سنگی ست و با مصالحی مانند سنگ و آهن و نعل اسب و آهک و ماسه ساخته شده است. صاحب اصلی این قلعه شخصی به نام میر صوما بوده است. این قلعه نیز یکی از بناهای تاریخی شهر ارومیه می‌باشد که بسیار زیبا و دیدنی ست.

    • آدرس قلعه بانک: 18 کیلومتری ارومیه در بالای کوه

    آبشار شملکان

    آبشار شملکان از زیباترین آبشارهای نزدیک شهر ارومیه می‌باشد که دارای طبیعت بسیار زیبایی ست که روح آدم را نوازش می‌دهد. برای رفتن به روستای شملکان، از جاده‌بند و تفرجگاه بند باید عبور کرد. با آغاز فصل بهار آبشار نیز به پرشورترین و پرآب ترین حالت خود می رسد. این آبشار به دلیل کمتر شناخته بودنش بسیار بکر و چشم نواز است.

    آبشار شملکان

    آبشار شملکان

    • آدرس آبشار شملکان: ۴ کیلومتری جنوب ارومیه، روستای شملکان

    آبشار سوله دوکل ارومیه

    از دیگر مکان های دیدنی ارومیه آبشار سوله دوکل است که با ارتفاع 3487  متر مرتفع‌ترین آبشار آذربایجان غربی شناخته شده است. این آبشار که به دیزج هم معروف است، در بین 20 منطقه برتر دنیا از لحاظ اکسیژن خالص موجود در هوا قرار دارد و بهترین مکان برای اخترشناسی می‌باشد.  هر ساله گردشگران زیادی به این مکان سر می‌زنند و از محیط فوق العاده این آبشار لذت می‌برند.

    آبشار سوله دوکل ارومیه

    آبشار سوله دوکل ارومیه

    • آدرس آبشار سوله دوکل: 50 کیلومتری جنوب غربی ارومیه، روستای دیزج از توابع زیوه، تلاقی مرزهای ایران، ترکیه و عراق و بین دو قله‌ بز سینا و دالامپر

    بزرگترین جزیره ایران کدام است

      دره‌ قاسملو ارومیه

      دره قاسملو ارومیه که یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ارومیه می باشد، در زبان کردی به (قاسملو) و به ترکی (خان دره سی) نام دارد. این دره قاسملو جزوه تفریگاه های مهم ارومیه است که سالانه گردشگران زیاد به این مکان سر می‌زنند. دره قاسملو دارای مناظر طبیعی فوق العاده و درختان و میوه‌های بسیار تازه و دل‌نشینی می‌باشد. بهترین زمان بازدید از دره قاسملو در فصل بهار و تابستان است.

      • آدرس دره‌ قاسملو: در حدفاصل بین ارومیه و اشنویه

      یخچال دوقوز پله ارومیه

      یکی از بهترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی یخچال دوقوز پله ارومیه می‌باشد. این یخچال که در دوران قاجار و در کنار نهر کوچکی به نام دره چای ساخته شده است برای نگهداری و تامین یخ مورد نیاز مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت اما بعد از پیشرفت شهر ارومیه و صنعتی شدن شهر بلا استفاده ماند. امروزه نام این یخچال از نام دوقوز پله به خانه آبگینه شهر ارومیه تغییر کرده است. در خانه آبگینه ارومیه امروزه نمایشگاه برگزار می‌شود یا جهت درآمدزایی به رستوران بدل شده است.

      • آدرس یخچال دوقوز پله ارومیه: ارومیه، خیابان عسگرخان ارومیه، محله دوقوز پله

      سوالات متداول

      قدیمی‌ترین کلیسای ایران کجاست؟

      کلیسای ننه مریم در ارومیه قدیمی‌ترین کلیسای ایران می‌باشد.

      دریاچه ارومیه هم اکنون در چه وضعیتی ست؟

      دریاچه ارومیه هم اکنون در سال 1400 نسبت به سال 1398 رشد 65 درصدی داشته و در وضعیت پرآب و خوبی قرار دارد.

      بهترین زمان سفر به ارومیه چه زمانی ست؟

      بهترین زمان سفر به ارومیه در آذربایجان غربی از اویل تیر تا اوایل شهریور و زمان برگزاری جشنواره انگور ارومیه می‌باشد.

      6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt