جاهای دیدنی تبریز شهری تاریخی و دیدنی

جاهای دیدنی تبریز شهری تاریخی و دیدنی

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 22 فروردین ، 1400

10 تا از بهترین جاهای دیدنی تبریز به همراه عکس و آدرس

تبریز یکی از شهرهای تاریخی و بزرگ ایران با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است که یکی از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود. در ادامه ده مورد از بهترین مکان‌هایی که در سفر خود به تبریز نباید از یاد ببرید را برایتان آورده ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تبریز یکی از شهرهای تاریخی و بزرگ ایران با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است که یکی از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود. به دلیل آب و هوای کوهستانی شهر تبریز بازدید از آن در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان طرفداران بیشتری دارد. جاذبه‌های گردشگری این شهر به قدری متنوع اند که ممکن است دچار سردرگمی شوید در ادامه ده مورد از بهترین مکان‌هایی که در سفر خود به تبریز نباید از یاد ببرید را برایتان آورده ایم.

بازار تبریز

بازار تبریز با مساحتی در حدود یک کیلومتر بربع بزرگترین بازار سرپوشیده جهان می‌باشد که در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با اینکه این بازار در گذشته بر اثر زلزله به طور کامل تخریب شده بود اما در دوران زندیه و قاجاریه به طور کامل بازسازی شد. به همین جهت معماری این بازار، تزیینات طاق‌ها، گچ‌بری‌ها و گنبدهای بازار همگی تجلی معماری دوران زندیه و قاجاریه می‌باشد. این بازار یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های توریستی تبریز می‌باشد که بازدید از آن شما را با فرهنگ مردم تبریز و حال و هوای شهر آشنا می‌کند.

بازار تبریز

بازار تبریز

  • آدرس بازار تبریز: آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان بازار، بازار بزرگ تبریز

موزه قاجار

موزه قاجار منزل امیر نظام گروسی یکی از نویسندگان و رجل سیاسی در دوران قاجار بوده است که بعد از سقوط قاجاریه و روی کار آمدن پهلوی از این خانه به عنوان ساختمان اداره دارایی و فرهنگ استفاده می‌شده است. بعد از انقلاب اسلامی ایران و در سال 1370، میراث فرهنگی این خانه تاریخی را مرمت کرده و آن را به یک موزه زیبا تبدیل کرد. در موزه قاجار طیف وسیعی از آثار تاریخی وجود دارد که بسیار دیدنی و ارزشمند هستند. این موزه که دو طبقه می‌باشد دارای هفت تالار در طبقه بالا و شش تالار در زیرزمین است که هرکدام به اشیا تاریخی مختلفی اختصاص داده شده اند. به عنوان مثال تالارهای سکه، بافته، چینی، آبگینه، فلزات، موسیقی، سنگ، اسلحه، رجال، فرامین، معماری و شهرسازی، قفل و تالار فانوس در این موزه وجود دارند.

موزه قاجار همچنین دارای معماری بسیار زیبایی است و از دو بخش بیرونی و اندرونی و یک حیاط زیبا و درختکاری شده تشکیل شده است. همچنین تزیینات زیادی از جمله گچ‌بری‌های بی نقص، شیشه‌های رنگی زیبا و آیینه‌کاری‌های بی‌نظیری وجود دارند. موزه قاجار یکی از بهترین گزینه‌های شما برای گشت و گذار در شهر زیبای تبریز می‌باشد.

موزه قاجار

موزه قاجار

  • آدرس موزه قاجار (امیر نظام گروسی): آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطّار

باغ ائل گلی تبریز

باغ ایل گلی تبریز یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه گردشگری تبریز می‌باشد. در این باغ استخر بزرگی به عمق 12 متر قرار دارد که در میان استخر کاخ بسیار زیبایی خودنمایی می کند. نام این کاخ عمارت کلاه فرنگی می‌باشد. زمان ساخت استخر باغ ائل گلی تبریز به دوران آق قویونلوها باز می‌گردد. سپس این باغ به تدریج کامل شده و به شکل امروزی خود درآمده است. باغ ائل گلی تبریز از جاذبه‌هایی ست که در سفر به تبربز نباید ازدست دهید.

باغ ائل گلی تبریز

باغ ائل گلی تبریز

  • آدرس باغ ائل گلی تبریز : آذربایجان شرقی، تبریز، شهید باکری، بلوار ائل گلی، پارک ائل گلی

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز یکی از زیباترین مساجد شهر تبریز است که در دوران فروانروایی قراقویونلوها در پایتخت آنها یعنی تبریز و به دستور دختر مظفرشاه قراقویونلو ساخته شد. علت معروف بودن مسجد به مسجد کبود، کاشی‌کاری‌های زیبای فیروزه و نقش‌های باظرافت و دقیق است که زیبایی مسجد را دوچندان کرده است. معماری و تزیینات این مسجد از شاهکارهای قرن هشتم هجری به شمار می‌رود و در طراحی آن می‌توان انواع خطوط عالی مثل نستعلیق، طرح های زیبای اسلیمی و هندسی را مشاهده کرد.

مسجد کبود تبریز در زلزله‌ای در قرن دوازدهم هجری و در پی زلزله‌ای که در شهر تبریز رخ داد به شدت آسیب دید و تنها بخش‌هایی از ورودی آن از این زلزله درامان ماندند و بخش‌های زیادی از مسجد در دوره پهلوی و بعد از انقلاب ترمیم و بازسازی شدند. با وجود صدمات زیادی که طی سال ها به مسجد مظفرشاه تبریز وارد شده است، چیزی از زیبایی این بنای منحصر به فرد کم نشده است. جالب است بدانید بازسازی مسجد حدود 80 سال است که همچنان ادامه دارد.

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز

  • آدرس مسجد کبود تبریز: آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی، روبه روی کوچه صدر، جنب پارک خاقانی تبریز

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه بلندترین بنای آجری تبریز است که آن را به نام های طاق علیشاه، ارگ تبریز و مسجد علیشاه نیز می شناسند. هدف اصلی از احداث این بنا ساخت مسجد علیشاه بود که فرو ریختن سقف آن در هنگام ساخت و مرگ علیشاه باعث نیمه راها کردن کار ساخت این مسجد شد. سال‌های بعد و در دوران قاجاریه از دیوارهای این مسجد به عنوان دژی در جنگ ایران و روسیه استفاده شد که باعث تخریب هرچه بیشتر این بنای تاریخی شد.

امروزه ارگ علیشاه همچنان با دیوارهای بلند و طاق دیدنی و تاریخی خود باعث حیرت گردشگران و بازدیدکنندگان می‌شود یادآور شکوه دوران حکومت اولجایتو در قرن هشتم است. طاق بلند و عریضش را می‌توان اوج هنر معماری قرن هشتم هجری قمری به شمار آورد.

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه تبریز

  • آدرس ارگ علیشاه تبریز: آذربایجان شرقی، تبریز، ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی، مصلای بزرگ تبریز

خانه مشروطه تبریز

شهر تبریز یکی از شهرهای پیشرو در رخ دادن انقلاب مشروطه بود و مبارزان مشروطه زیادی در این شهر وجود داشتند و جان خود را فدا کردند. محل تصمیم‌گیری و مشورت مشروطه خواهان تبریز در منزل حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده است که از برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه به شمار می‌آید. در این مکان افرادی چون ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی جمع می‌شدند و هم‌فکری‌های خود را انجام می‌دادند. امروزه این محل به موزه مشروطه تبدیل شده است که محل نگهداری آثار مربوط به این دوران مانند تندیس سران مشروطه، سندها و مکاتبات تاریخی‌ای مثل فرمان مشروطیت می‌باشد.

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز

  • آدرس خانه مشروطه تبریز: آذربایجان شرقی، تبریز، محله راسته کوچه در غرب بازار تبریز، روبروی مسجد جامع

خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار از غزل‌سرایان معروف دوران پهلوی دوم در مرکز شهر تبریز قرار داشته و امروزه به محلی برای گرامیداشت این شاعر بزرگ تبدیل شده است. شما می‌توانید با بازدید از منزل استاد شهریار، از آثار و لوازم شخصی استاد شهریار مانند کتاب‌ها، دست‌خط‌ها و یادبودهای مختلفش دیدن کنید. خانه استاد شهریار در سال ۱۳۸۶ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۲۲۷۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار

  • آدرس خانه استاد شهریار: آذربایجان شرقی، تبریز، محله مقصودیه، خیابان ارتش جنوبی

مقبره الشعرا(قبرستان سرخاب)

مقبره الشعرا که از آن با نام گورستان سرخاب نیز یاد می‌شود قدمتی تاریخی دارد و ساخت آن به قبل از قرن هشتم هجری بازمی‌گردد. مانند بسیاری از آثار تاریخی شهر تبریز این قبرستان نیز بر اثر زلزله و گذشت زمان دچار تخریب بسیاری شد و در سال 1350 هجری شمسی تقریبا متروکه شده بود اما با توجه به اهمیت آن و شاعران و عرفای بسیاری که در آن به خاک سپرده شده‌اند دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. بدین صورت که مسابقه طراحی برای معماری این بنا برگزار شد و طرح برنده برای این بنا انتخاب شد. در هشتصد سال گذشته بیش از ۴۰۰ فرد نامی از شاعران، عرفا و بزرگان اهل ایران و برخی از کشورهای همسایه در این محل دفن شده اند که مشهورترین آن ها حکیم اسدی طوسی و سید محمد حسین شهریار است.

مقبره الشعرا

مقبره الشعرا

  • آدرس مقبره الشعرا (قبرستان سرخاب): آذربایجان شرقی، تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع عارف، تکیه حیدر، در کنار بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی

کلیسای استفانوس مقدس

کلیسای استفانوس بعد از قره کلیسا دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که زیبایی آن باعث شده است که عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تبریز همیشه بین مردم معروف باشد. تاریخ ساخت کلیسا به عقیده برخی به حدود قرن‌های چهارم تا ششم بازمی‌گردد هرچند بعضی از تاریخ شناسان معاقدند ساخت آن به اوایل دوران مسیحیت بازمی‌گردد. سن استپانوس یا سن استفان اولین شهید راه مسیحیت است که در ۲۶ دسامبر سال ۳۶ میلادی در بیت المقدس توسط یهودیان سنگسار شد. این کلیسا در محوطه ای زیبا و دلچسب در دره سرسبزی محصور از درختان قرار دارد و حصار سنگی که بنا را احاطه نموده، مانند دژهای دوره ساسانی و قرون اولیه اسلام دارای هفت برج نگهبانی و پنج پشت استوانه ای سنگی می‌باشد. در این کلیسا که متعلق به ارامنه می‌باشد، مناسبت های خاصی برگزار می‌شود که در بعضی از آن‌ها هزاران نفر برای اجرای مراسم می آیند.

کلیسای استفانوس مقدس

کلیسای استفانوس مقدس

  • آدرس کلیسای استفانوس مقدس: آذربایجان شرقی، 17 کیلومتری شهر جلفا، کنار رود ارس

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک شهر تبریز می‌باشد که شهرت اصلی آن سبک معماری کندو مانند خانه‌های این روستا در دل صخره هاست. این روستا که بیش از 7000 سال قدمت دارد، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. روستای کندوان در مقایسه با دیگر روستاهای صخره‌ای دنیا مانند کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا آمریکا تفاوت عمده ای دارد و آن جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی روستاست. جالب اینجاست که سوغات اصلی این روستا عسل می‌باشد که وجه تسمیه جالبی با خانه های روستا که مانند لانه های زنبور هستند ایجاد کرده است.

روستای کندوان

روستای کندوان

  • آدرس روستای کندوان: آذربایجان شرقی،۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز، یکی از روستاهای دهستان سهند از توابع شهر اسکو

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی تبریز در بهار کدام اند؟

پارک ائل گلی، موزه آذربایجان، منزل استاد شهریار، ارگ تبریز،  روستای کندوان

بزرگترین بازار سرپوشیده جهان کجاست؟

بازار بزرگ تبریز با طولی برابر یک کیلومتر بزرگترین بازار سرپوشیده جهان می‌باشد.

معروف ترین جاذبه گردشگری تبریز کدام است؟

پارک ائل گلی مشهورترین مکان دیدنی تبریز می باشد.

سفر به دور ایران همراه با الفبای سفر

جاهای دیدنی ارومیه

جاهای دیدنی شیراز 

جاهای دیدنی یزد

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt