پارک کروکودیل قشم اولین پارک کروکودیل خاورمیانه

پارک کروکودیل قشم اولین پارک کروکودیل خاورمیانه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 آذر ، 1402

پارک کروکودیل قشم (نوپک)، عکس و آدرس + قیمت ورودی

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

پارک کروکودیل قشم اولین مرکز نگهداری و پرورش کروکودیل در خاورمیانه ست و همچنین تنها مرکزی در خاورمیانه است که به صورت مصنوعی به پرورش کروکودیل می‌پردازد و اکنون نامش در لیست مراکز تفریحی در قشم دیده می شود. این پارک یکی از منحصر بفردترین پارک‌ها محسوب می شود چراکه کروکودیل‌های موجود در این پارک، کروکودیل‌های آب شور هستند که به آن‌ها پروسوس می‌گویند و بهترین نژاد کروکودیل‌ها برای نگهداری و پرورش هستند. موسس پارک کروکودیل نوپک که از نظر بسیاری به عنوان باغ وحش قشم به شماره می رود تا به حال دوبار به عنوان کارآفرین برتر استان و یک بار هم به عنوان کارآفرین برتر کشور شناخته شده و مورد تقدیر قرار گرفته است.

معرفی و تاریخچه فعالیت پارک کروکودیل نوپک

پارک کروکودیل نوپک نخستین پارک کروکودیل ابتدا در سال ۱۳۸۹ با پشتکار و پیگیری خانم مهندس مژگان روستایی، کارآفرین و کارشناس جانورشناسی افتتاح شد. این پارک در شروع، فعالیت خود را با تنها ۸ کروکودیل که از کشور مالزی آورده شده بودند آغاز کرد. هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ کروکودیل و تعدادی خزنده، پرنده و پستاندار دیگر در این پارک زندگی می‌کنند. هدف آغازین پرورش کروکودیل در این پارک، استفاده از پوست آن‌ها در تولید محصولات مختلف بود اما بعدتر هدف مجموعه پارک تغییر کرده و فعالیت خود را معطوف به بخش گردشگری می‌کند. تولید دارو نیز از اهداف دیگر این پارک می‌باشد چرا که خون کروکودیل دارای قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک به نام "کروکودیلین" است که ۱۰ برابر قوی‌تر از آنتی‌بیوتیک‌های موجود در بازار می‌باشد. این پارک با جذب گردشگر و کسب درآمد باعث اشتغال‌زایی برای عده کثیری شده است. پارک نوپک همچنین نیاز به کروکودیل در پارک‌های دیگر کشور را نیز تامین می‌کند.

شروع فعالیت پارک نوپک قشم

خانم مهندس مژگان روستایی موسس پارک در کنار همسرشان

کروکودیل‌ها و تفاوت آن‌ها با تمساح

کروکودیل‌ها بزرگترین خزندگان هستند که گاهی در خشکی و گاهی در آب زندگی می‌کنند. این جانداران ۴ دست و پا دارند و از طریق تخم‌گذاری تولیدمثل می‌کنند. کروکودیل‌ها ۳ چشم دارند که چشم سومشان مثل عینک شنا موجب شفاف دیدن زیر آب می‌شود. کروکودیل‌ها همچنین ۶۸ دندان دارند که هرساله دندان‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شود و قدرت فک و دندان هایشان بی‌نظیر است.
تنها تفاوت تمساح‌ها و کروکودیل‌ها شکل آرواره آن‌هاست که تمساح‌ها آرواره عریض‌تر و U شکل دارند در حالی که پوزه کروکودیل به شکل V است.

تفاوت کروکدیل و تمساح در چیست؟

کروکودیل‌های پارک نوپک قشم

نحوه پرورش کروکودیل‌ها در نوپک

کروکودیل‌ها مانند دیگر خزندگان از طریق تخم‌گذاری پرورش می‌یابند. بعد از گذشت سه ماه، نوزادان از تخم بیرون آمده و نگهداری می‌شوند. نگهداری از کروکودیل‌ها به صورت کنترل مداوم دما، رطوبت، کیفیت آب استخرها و دیگر عوامل محیطی و همچنین غذادهی به موقع برای رسیدن به سن بلوغ و زادآوری انجام می‌شود. به دلیل بالا بودن دمای خاک در برخی از ماه‌های سال و غیرقابل کنترل بودن این پارامتر، تخم‌های کروکودیل‌ها در فضایی مصنوعی به نام دستگاه انکوباتور نگهداری می‌شوند تا دوره تکمیل شود.

نحوه پرورش کروکدیل در پاک نوپک

پرورش کروکودیل‌ در پارک نوپک قشم

خان بابا بزرگترین کروکودیل ایران در پارک کروکودیل نوپک

در پارک کروکودیل نوپک کروکودیل‌های زیادی با سنین مختلف زندگی می‌کنند اما جالب است بدانید که مسن‌ترین کروکودیل ایران با ۲۹ سال سن در این پارک زندگی می‌کند. این کروکودیل که خان بابا نام دارد، ۴ متر طول و وزنی بالغ بر ۳۵۰ کیلوگرم دارد و کوچکترین فرزند آن یک نوزاد ۴۰ سانتی متری است. عمر کروکودیل‌ها حدودا بین ۷۰ تا ۸۰ سال است و بزرگترین کروکودیل دنیا با نام لولانگ ۶.۱۷ متر طول و ۱۰۷۵ کیلوگرم وزن دارد. 

سایر حیوانات پارک نوپک

در این پارک زیبا جز کروکودیل‌ها حیوانات دیگری نیز نگهداری می‌شوند. این حیوانات شماری از پستانداران، خزندگان و پرندگان را شامل می‌شود. به دلیل زیبایی حیوانات و تمیزی پارک، عکاسی یکی از علایق اغلب بازدیدکنندگان است.

دو جانور سبز رنگ روی شاخه‌ی درخت

ایگوانا در پارک نوپک قشم

خزندگان و پستانداران موجود در پارک کروکودیل قشم

در این پارک خزندگان دیگری از جمله سوسمار‌ها، مار‌ها، لاک‌پشت‌ها و ایگوانا نیز زندگی می‌کنند. همچنین پستاندارانی چون بز کوهی، بز تالی، جوجه تیغی، میمون‌های بازیگوش هم در پارک حضور دارند به زودی قرار است به جمع پستانداران این مجموعه آهو‌ها و گوزن‌ها نیز اضافه شوند.

پرندگان در پارک کروکودیل قشم

مجوعه پرندگان پارک نوپک نیز دارای تنوع جالبی است. پرندگانی چون شترمرغ آفریقایی، طوطی سبز، عقاب، کرکس، مرغ شاخدار، سار، بلدرچین، کبک، مرغ مینا و طاووس های همیشه زیبا در این پارک زیست می‌کنند. با وجود این تنوع بازدید از بخش پرندگان همیشه برای گردشگران جذاب و سرگرم کننده است.

امکانات و خدمات پارک کروکودیل قشم

امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان: پارک کروکودیل نوپک دارای امکانات متنوعی برای بازدیدکنندگان است. برای راحتی بازدید کنندگان، یک کافی شاپ به همراه چندین آلاچیق و یک سالن بزرگ با امکانات سرمایش فراهم شده است. همچنین این مجموعه دارای فروشگاه صنایع دستی و یک محوطه بازی برای کودکان نیز هست.

توضیح مفصل و مشاوره: همچنین راهنمایان باتجربه این پارک در حین بازدید اطلاعات مفید بسیاری را با سخاوتمندی ارائه می‌دهند و در خصوص نحوه فعالیت‌های مزرعه مهمانان را آگاه می‌کنند که این روش دربین تمامی پارک‌های کروکودیل در جهان بی‌همتاست.

کمپینگ: گردشگران در این پارک می‌توانند تمساح‌ها را در محیط زیبا و امن پارک از فاصله نزدیکی ببینند. همچنین در این مزرعه امکانات کمپینگ دائمی اقامت طبیعت گردان (همراه با برق، آب، سرویس بهداشتی و حمام)، رستوران و فضای اقامتی وجود دارد.

آموزش پرورش و نگهداری کروکودیل: همچنین اگر به پرورش حیوانات به خصوص کروکودیل‌ها علاقه‌مندید، در این مجموعه دوره‌هایی برگزار می‌شود که با اعطای گواهی کارورزی، به شما آموزش‌های لازم جهت راه‌اندازی مزرعه و نگهداری و پرورش کروکودیل‌ها داده می‌شود.

فروش کروکودیل: در این مرکز فروش کروکودیل در هر سنی به مراکز دارای مجوز و امکانات لازم انجام می‌شود.

بهترین زمان بازدید و قوانین پارک کروکودیل قشم

با توجه به اینکه آب و هوای جزیره قشم در فصل تابستان گرم و شرجی ست، بهترین فصل بازدید از پارک کروکودیل نوپک قشم از اواسط پاییز تا اواسط بهار است.
در بازدید از پارک هم برای مسافران تور قشم و هم بومی ها نیز قوانینی وجود دارند که باید رعایت کنید:

  • در تمام بخش‌های مجموعه سیگار کشیدن ممنوع است.
  • از سروصدا و بهم زدن آرامش مجموعه بپرهیزید.
  • پرتاب اشیا و خوراکی به داخل قفس‌ها ممنوع است.
  • درصورت مشاهده یک حیوان بیمار مسئولان پارک را مطلع کنید.
  • فقط در محل‌هایی که تعیین شده مجازید به حیوانات غذا دهید.

بازدیدکنندگان در پارک نوپک قشم (کروکودیل)

بازدیدکنندگان پارک نوپک قشم

آدرس، تلفن و قیمت ورودی پارک کروکودیل قشم

آدرس پارک کروکودیل قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، هفت کیلومتری بزرگراه قشم ـ درگهان (بزرگراه خلیج فارس)، پارک کروکودیل قشم
تلفن تماس: ۰۷۶-۹۱۰۲۶۰۱۷
قیمت بلیط ورودی: ۱۵ هزار تومان برای بزرگسالان، ۱۰ هزار تومان برای کودکان ۴ تا ۸ سال
ساعات کاری پارک: روزهای عادی از ۸ صبح تا ۸ شب، روزهای تعطیل هم ۸ تا ۱۰ شب (در ماه رمضان ۹ صبح تا ۱ بعد از ظهر و ۶ عصر تا ۸ شب)

جاذبه‌های اطراف پارک کروکودیل نوپک

پارک کروکودیل‌ها در نزدیکی دره ستارگان، گورستان تاریخی روستای تم سینیتی، غار خربس قشم و جزیره ناز قرار دارد. لذا می‌توانید پس از بازدید از پارک از این مکان‌ها نیز دیدن فرمایید. همچنین چند مکان غواصی نیز در اطراف پارک وجود دارد.

قشم گردی به سبک الفبای سفر

جزیره قشم شگفتانه ای در هیاهوی آرامش

خرید خود را در بهترین مراکز خرید قشم انجام دهید

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt