بلندترین برج های جهان کدامند

بلندترین برج های جهان کدامند

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 20 آذر ، 1402

بلندترین برج های جهان کدامند

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بلندترین برج های جهان هر روز رکوردهای جدیدی از خود به جای می گذارند. در چند دهه گذشته، این آسمان خراش های تجاری هستند که همچنان بلند و بلندتر شده اند. رقابت بلندترین برج های جهان از حدود یک قرن پیش آغاز شده است. در این مقاله به شرح بلندترین برج های دنیا می پردازیم.

بلندترین برج های جهان به ترتیب

دراین مطلب بلندترین برج های جهان و مرتفع ترین برج های دنیا را از رتبه اول تا دهم بررسی می کنیم. بلندترین سازه های جهان هنوز به ارتفاع 1000 متر دست نیافته اند. به نظر می رسد رسیدن به ارتفاع 1 کیلومتری برای آن ها یک هدف دست نیافتنی است.
شورای ساختمان های بلند و زیستگاه های شهری (CTBUH) سیستم خود را برای طبقه بندی ساختمان های بلند توسعه داده است و بیان می کند که برج خلیفه (828 متر) بلندترین ساختمان در حال حاضر جهان است. در ادامه بلندترین برج های جهان را بررسی می کنیم.

1. برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی بلندترین برج جهان است که 828 متر ارتفاع دارد. این برج در سال 2010 تکمیل و افتتاح شد. تعداد طبقات برج خلیفه 163 طبقه است. این ساختمان با ترکیب فناوری های پیشرفته و تأثیرات فرهنگی، به عنوان نمادی جهانی عمل می کند که هم الگویی برای مراکز شهری آینده است و هم صحبت از حرکت جهانی به سمت مناطق شهری فشرده است. برج خلیفه در مرکز شهر جدید، تراکم توسعه منطقه را متمرکز کرده و ارتباطات مستقیمی با سیستم های حمل و نقل گسترده فراهم می کند.

برج خلیفه دبی، بلندترین برج دنیا

برج خلیفه دبی، بلندترین برج دنیا

معماری برج خلیفه اشاره ای به معماری اسلامی دارد و در عین حال معماری مدرنی در سطح جهانی را به نمایش گذاشته است. هر چه به سمت بالای برج می رویم، عقب نشینی هایی در قسمت بالای برج ایجاد می شود که باعث شده نوک برج در انتها بسیار باریک باشد. این عقب نشینی ها در انتهای هر "بال" به صورت مارپیچی رو به بالا رخ می دهد که با افزایش ارتفاع، جرم برج را کاهش می دهد. این عقب نشینی ها در تونل باد مدل سازی شده اند تا نیروهای باد را به حداقل برسانند. طراحی برج به لحاظ شکل و جهت گیری به طور قابل توجهی تحت تأثیر عملکرد آن با توجه به باد قرار گرفت. این ساختمان آزمایش های زیادی را برای آزمایش عملکرد تونل باد و تکرار طراحی برای توسعه عملکرد بهینه انجام داده است.

برج خلیفه یکی از بزرگترین سیستم های بازیافت میعانات در جهان را دارد. جمع آوری آب از دبی میعانات تهویه مطبوع از ورود آن به جریان فاضلاب جلوگیری کرده و نیاز به آب آشامیدنی شهری را کاهش می دهد.
سیستم های مدیریت برج از روشنایی هوشمند و کنترل های مکانیکی استفاده می کنند که با کاهش هزینه های عملیاتی، امکان استفاده کارآمدتر از منابع و خدمات ساختمان و کنترل بهتر شرایط راحتی داخلی را فراهم می کند. سیستم های نظارت بر انرژی الکتریکی باعث بهینه سازی انرژی سیستم های برج را در طول عمر آن می شود.

2. برج شانگهای چین

برج شانگهای به عنوان سومین برج در منطقه ای است که دو آسمان خراش معروف چین در آن قرار دارند. این برج جدید که در مجاورت برج جین مائو و مرکز مالی جهانی شانگهای قرار گرفته است، نمای منحنی و شکل مارپیچ آن نمادی از ظهور پویای چین مدرن است. اما فرم پیچش آن فراتر از ایجاد ظاهری منحصر به فرد است. برج شانگهای چین 632 متر است و 128 طبقه دارد. ساخت این برج در سال 2015 تکمیل شد.

این برج کاربردهای متفاوتی دارد. مانند رستوران ها، مغازه ها، دفاتر و هتل ها در سراسر ساختمان ارائه می دهد. برنامه برج در نه منطقه عمودی سازمان یافته است. هر یک از این محله های عمودی از یک لابی آسمان، یک دهلیز پر از نور و باغ ساخته شده است که باعث ایجاد احساس زندگی در جامعه واقعی می شود.

لابی ها دقیقاً مانند میدان ها و میادین سنتی شهر عمل می کنند و مردم را در طول روز دور هم جمع می کنند. این فضاهای مدنی حیاط های باز تاریخی شهر را به یاد می آورند، که فضای داخلی را با فضای بیرونی در یک فضای زیبا ادغام می کنند.

برج شانگهای در کنار سایر برج های بلند چین

برج شانگهای در کنار سایر برج های بلند چین

3. برج سلطنتی ساعت مکه

برج سلطنتی ساعت مکه در قلب مقدس ترین شهر اسلامی قرار دارد و حال و هوایی مدرن را به مرکز تاریخی شلوغ مکه آورده است. این برج اقامتگاه های راحتی را برای مسلمانان مومن فراهم می کند که هر ساله در دوران حج به شهر سفر می کنند. این مکان به راحتی در مجاورت مسجد جامع واقع شده است که می تواند تا دو میلیون نمازگزار را در طول رویداد پذیرا باشد.
برج ساعت در مرکز مجموعه ساختمان هایی به نام ابراج البیت قرار دارد که ساختمان هایی با کاربردهای مسکونی و هم هتل را در خود جای داده است. چهار صفحه ساعت بزرگ در بالای برج و در 4 طرف آن نصب شده است. این ساعت ها رکورد بزرگترین و مرتفع ترین ساعت جهان را به خود اختصاص داده اند.
ساخت برج ساعت مکه در سال 2012 پایان یافت. این برج 601 متر ارتفاع دارد و شامل 120 طبقه است.

برج ساعت مکه در نزدیکی کعبه

برج ساعت مکه در نزدیکی کعبه

4. مرکز مالی-تجاری پینگان چین

برج پینگان در شهر شنژن چین قرار دارد و ارتفاع آن 599 متر است. این برج 115 طبقه دارد و سال 2017 عملیات ساخت آن به پایان رسیده است.
مرکز مالی پینگان در منطقه فوتیان این شهر واقع شده است و نمایانگر نسل جدیدی از آسمان خراش های آسیایی است: ویژگی آن ها بلند بودن، متراکم بودن و بیش از حد متصل بودن است.
شکل این برج هم استحکام ان را بهبود می بخشد و هم آن را در مقابل باد مقاوم می کند.
نمای مرکز مالی پینگ آن یکی از مهمترین ویژگی های آن است. در زمان اتمام، برج با استفاده از مجموع 1700 تن فولاد ضد زنگ تزیین شده است. این ماده به دلیل مقاومت در برابر خوردگی به طور خاص برای این پروژه انتخاب شده است که با وجود جو شهر ساحلی شنژن، ظاهر مرکز مالی پینگان را برای چندین دهه بدون تغییر حفظ خواهد کرد.

5. برج جهانی لوته در کره جنوبی

برج جهانی لوته در سئول قرار دارد و ارتفاع آن 554 متر است که شامل 123 طبقه می شود. این برج در سال 2017 افتتاح شده است.
این برج با الهام از اشکال هنری سنتی کره ساخته شده است و با عملکردهای متنوعی بیشتر از آنچه در یک ساختمان بلند مشاهده می شود، برنامه ریزی شده است. این هتل شامل اجزای خرده فروشی، دفاتر، یک هتل لوکس و یک آشپزخانه است.
طراحی برج زیبایی مدرن را با اشکال الهام گرفته از سرامیک کره ای، ظروف چینی و خوشنویسی کره ای است.

6. مرکز تجارت جهانی وان در آمریکا

برج وان در شهر نیویورک قرار دارد و از 94 طبقه تشکیل شده و ارتفاع آن 541 متر است. کاربرد این برج، اداری است و در سال 2014 ساخت آن به پایان رسید.
یک نماد جدید برای نیویورک است و از برجستگی های مرکز شهر منهتن محسوب می شود. این یک بنای تاریخی معماری به یاد ماندنی برای شهر و ملت است و از طریق اتصال به یک شبکه حمل و نقل زیرزمینی گسترده، یکپارچه به شهر متصل می شود. با گسترش سنت دیرینه نبوغ آمریكا در ساخت و سازهای بلند، راه حل طراحی ترکیبی ابتکاری از معماری، ساختار، طراحی شهری، ایمنی و پایداری است.
مرکز تجارت جهانی به صورت وجهی پر از نور و انعکاس در اسمان نیویورک به سمت بالا قد کشیده است. این برج اشکال مثلثی باریک و مخروطی از نمادهای بزرگ شهر نیویورک مانند ساختمان کرایسلر و ساختمان امپایر استیت را تداعی می کند و تقریباً یک چهارم کل فضای اداری از دست رفته در 11 سپتامبر 2001 را در یک ساختمان یکپارچه جایگزین کرده است.

برج وان نیویورک، بلند ترین برج امریکا

برج وان نیویورک، بلند ترین برج امریکا

7. مرکز مالی CTF گوانگجو

برج CTF در گوانگژو چین قرار دارد.  ارتفاع این برج 530 متر است و از 111 طبقه تشکیل شده است. برج CTF در سال 2016 افتتاج شد و کاربرد آن اداری و اقامتی (هتل) است.
مرکز مالی CTF گوانگژو روبروی مرکز مالی بین المللی گوانگژو و برج کانتون واقع شده است. این پروژه در مجاورت یک پارک مرکزی بزرگ و یک جایگاه خرده فروشی زیرزمینی با مبادلات حمل و نقل قرار دارد.
نمای این برج از آلومینیوم و شیشه خود تمیز شونده ساخته شده است. این ساختمان برای کاهش اثرات محیطی خود از تعدادی ابزار کارآمد انرژی استفاده می کند. استفاده از چیلرهای با بازده بالا و بازیافت گرما از چگالنده های چیلر خنک کننده آب، همگی به پایداری ساختمان کمک می کنند.

8. مرکز مالی CTF تیانجین

مرکز مالی تیانجین CTF در منطقه توسعه اقتصادی-فناوری تیانجین چین واقع شده است. این برج به عنوان یک اهرم برای توسعه مناطق بزرگتر عمل می کند، در حالی که فضای اداری مسکونی، آپارتمان های لوکس و یک هتل نیز دارد. نمای این برج، انحنای زیبایی دارد.
این برج 530 متر است و 93 طبقه دارد. عملیات ساخت این مرکز مالی در سال 2019 به پایان رسید. شکل آیرودینامیکی این برج با سردرگمی باد و از بین بردن فرصت اعمال نیرو از سوی باد، استحکام بالایی را ایجاد کرده است.

9. برج سیتیک چین

برج CITIC نیز در چین و شهر پکن قرار دارد و هشتمین برج بلند جهان است. این برج 527 متر است و 109 طبقه دارد. برج سیتیک در سال 2018 افتتاح شده است. کاربرد این برج اداری است.
این برج طراحی خاصی دارد به طوری که بالای برج و پایین برج قطر بیشتری نسبت به وسط برج دارند. این معماری از یکی از ظرف های باستانی چنی الهام گرفته شده است. شاید جالب باسد بدانید این برج 101 آسانسور دارد.

10. برج تایپه ۱۰۱ تایوان

آسمان خراش تایپه 101 ارتفاع 508 متری دارد و در سال 2004 افتتاح شده است. این برج با داشتن 101 طبقه، کاربردی تجاری و اداری دارد.
برج تایپه 101 یک نمونه جهانی برای توسعه پایدار آسمان خراش است. در سال 2011 یک گواهینامه LEED Platinum برای عملیات و نگهداری به دست آورد.
نمای این برج فرم بتکده چینی را تداعی می کنند. در هر ماژول بیرون امده از برج، سیستم های زباله، تجهیزات تهویه، ذخیره آب و قرار دارد. در نمای برج دیوارهای پرده شیشه ای سبز دو جداره وجود دارد که بسیار بازتابنده هستند و 50 درصد از افزایش گرما به واسطه خورشید جلوگیری می کنند. از دیگر ویژگی های پایدار می توان به مصارف روشنایی با مصرف بهینه انرژی، کنترل روشنایی سفارشی، وسایل کم جریان آب و سیستم مدیریت و کنترل انرژی هوشمند اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله بلند ترین برج های جهان به ترتیب را بررسی کردیم. اما شاید نام های دیگری از مرتفع ترین برج های جهان به گوشتان خورده باشد. بهتر است بگوییم سایر برج ها در این دسته بندی قرار نمی گیرند و برج های مخابراتی هستند که فقط سازه راس برج آن ها قابل استفاده است و آنتن بسیار بلندی نیز دارند. برج توکیو اسکای تری ژاپن (634 متر)، برج کانتیون چین (604 متر) و برج سی ان تورنتو کانادا (553 متر) به ترتیب بلند ترین برج های مخابراتی هستند. برج میلاد (435 متر) نیز در رده ششم قرار دارد.
برج جده نیز هنوز ساخته نشده است و در صورت ساخته شدن ارتفاعی بیش از 1000 متر خواهد داشت و رده یک قرار خواهد گرفت. در صورتی که نظری درباره برج های بلند دنیا دارید با ما در میان بگذارید.


درباره برج های دنیا بیشتر بخوانید:

12 حقیقت جالب در مورد برج ساعت لندن و داستان بیگ بن

4 برج مراقبت مرتفع در آسیا

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt