هزینه پلاک بین المللی و کاپوتاژ خودرو

کاپوتاژ خودرو چیست و هزینه پلاک بین المللی چقدر می‌شود؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 28 فروردین ، 1403

کاپوتاژ خودرو چیست + هزینه پلاک بین المللی

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

سفر زمینی با خودرو یکی از جذاب‌ترین و ارزان‌ترین انواع سفر است، اما برای سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور نیاز به کاپوتاژ خودرو و گرفتن پلاک بین المللی دارید. همین ابتدای امر بهتر است بدانید که تلفظ صحیح آن کابوتاژ (Cabotage) است. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه گرفتن پلاک بین المللی و شرایط کاپوتاژ ماشین آشنا کنیم.

پلاک بین المللی که از ایران دریافت خواهید کرد

پلاک بین المللی که از ایران دریافت خواهید کرد

کاپوتاژ چیست؟

کاپوتاژ کردن خودرو یعنی دریافت مجوز خروج خودرو از کشور به مدت یک سال و دریافت این مجوز از طریق اداره گمرک انجام می‌شود. اگر گواهینامه بین‌المللی نیز داشته باشید، می‌توانید با خودروی خود در خارج از کشور بدون هیچ مشکلی رانندگی کنید.

نحوه گرفتن پلاک بین المللی

گرفتن پلاک بین المللی سه مرحله دارد: مرحله اول کاپوتاژ کردن خودرو، مرحله بعدی دریافت گواهینامه بین المللی و مرحله آخر دریافت پلاک بین المللی خودرو.

شرایط کاپوتاژ خودرو

برای این کار باید به اداره گمرک مراجعه کنید و مدارک لازم را ارائه دهید. البته به‌جز تکمیل فرم‌ها و ارائه مدارک، باید خودروی شما وزن شود. برای این کار اتومبیل خود را روی باسکول قرار دهید، صندوق را خالی کنید و خودتان نیز باید از خودرو پیاده شوید. پس از وزن کردن خودرو می‌توانید به ادامه کارهای اداری بپردازید.

مدارک لازم برای کاپوتاژ خودرو

برای کاپوتاژ کردن خودرو نیاز به مدارکی دارید که در ادامه آن‌ها را لیست کرده‌ایم.

  • برگ مالکیت خودرو (برگ سبز)
  • شناسنامه نیرو انتظامی خودرو
  • کارت خودرو
  • پاسپورت فرد متقاضی
  • شناسنامه فرد متقاضی
  • اصل گواهینامه
  • عکس 4*3
  • اصل گواهینامه بین‌المللی
  • تکمیل فرم های مورد نیاز
  • پرداخت هزینه

شرایط لازم برای دریافت پلاک بین المللی

بعد از کاپوتاژ کردن خودرو نوبت به گرفتن گواهینامه بین المللی می‌رسد. این گواهینامه یکی از موارد ضروری است؛ چراکه بدون آن امکان رانندگی در خارج از کشور را ندارید. شما می‌توانید از طریق سایت جهانگردی و اتومبیل رانی با آماده کردن مدارک و پرداخت مبلغ آن تا نهایتاً هفت روز و از طریق پست گواهینامه بین المللی خود را دریافت کنید یا می‌توانید به صورت حضوری به نمایندگی‌های کانون جهانگردی مراجعه کنید.

پلاک های بین المللی کشورهای مختلف

پلاک های بین المللی کشورهای مختلف

مدارک لازم برای گرفتن پلاک بین المللی

شما برای اخذ پلاک بین المللی باید مدارکی آماده کنید که در ادامه آن‌ها را لیست کرده‌ایم.

  • سند انتظامی (سبز)
  • سند شرکتی (سفید)
  • کارت اتومبیل
  • عکس 3 در 4
  • گواهینامه معتبر
  • کارت خودرو
  • پلاک بین المللی

نکتۀ مهمی که باید بدانید این است که با این پلاک نمی‌توانید در داخل خاک ایران تردد داشته باشید. این کار غیرقانونی است و مشمول جریمه خواهید شد. بهتر است پلاک بین المللی (پلاک ترانزیت) را در نزدیکی مرز نصب کنید. بیشتر درخواست‌های کاپوتاژ برای کشور ترکیه انجام می‌شود. شما برای وارد شدن به کشور دیگر با اتومبیل باید بیمه آن کشور را نیز داشته باشید. بیمه کردن خودرو بسیار ضروری است؛ بنابراین باید آن را به هزینه‌های خود اضافه کنید.

هزینه پلاک بین المللی چقدر است؟

در جدول پایین هزینه‌های مربوط به کاپوتاژ خودرو در سال ۱۴۰۳ را لیست کرده‌ایم.

خدماتهزینه به تومان
ترجمه گواهینامه موتور یا خودرو430 هزار تومان
ترجمه گواهینامه خودرو و موتور460 هزار تومان
ترجمه گواهینامه سه ساله خودرو یا موتور 1,213,000 تومان
ترجمه گواهینامه سه ساله خودرو و موتور 1,320,000 تومان
دفترچه مالکیت400 هزار تومان
پلاک ترانزیت خودرو1,300,000 تومان
پلاک ترانزیت موتور560 هزار تومان
کارت عضویت190 هزار تومان

شما می توانید تمامی مراحل دریافت کاپوتاژ خودروی خود را در حدود یک ساعت انجام دهید. در نظر داشته باشید این هزینه‌ها مربوط به اسفندماه ۱۴۰۳ است و احتمال دارد قیمت‌ها هر ماه افزایش پیدا کند. در صورتی که تمایل دارید لیست قیمت‌های جدید را ببینید، به صفحه لیست تعرفه های کانون جهانگردی مراجعه کنید.
بعد از اینکه پلاک بین المللی را دریافت کردید می‌توانید آن را با بست پلاستیکی روی خودرو نصب کنید. در نظر داشته باشید این پلاک، پلاک دائمی شما نیست و قرار است بعد از بازگشت به کشور آن را جدا کنید. بهتر است برای کاهش هزینه‌ها و راحتی نصب و جداسازی از پرچ فلزی استفاده نکنید.

زمانی کاپوتاژ خودروی خود را دریافت کردید و از آن در سفر خود استفاده کردید باید آن را باطل کنید؛ چراکه کاپوتاژ باید دوباره بعد از یک سال تمدید شود و اگر آن را تمدید نکنید مشمول جریمه خواهید شد. در هنگام فروش خودرو نیز باید کاپوتاژ خود را باطل کرده باشید.
هر زمانی که از کشور خارج یا به کشور وارد شوید باید یک مهر روی برگ کاپوتاژ شما زده شود. شما می‌توانید از هر مرزی خارج شوید و برای برگشت مرز دیگری را برای مسیر خود انتخاب کنید؛ بنابراین هیچ منعی برای این موضوع وجود ندارد.


سؤالات متداول

✅ کاپوتاژ چیست؟

کاپوتاژ مجوز و پروانه تردد خودروی شما از ایران به کشورهای خارجی است.

✅ امور کاپوتاژ و پلاک بین المللی در کجا انجام می شود؟

در ایران برای انجام پلاک بین المللی و کاپوتاژ خودرو باید به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید.


6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt