معرفی فرودگاهای استانبول ( آتاتورک و سابیها)

معرفی فرودگاهای استانبول ( آتاتورک و سابیها)

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 19 دی ، 1401

معرفی فرودگاهای استانبول ( آتاتورک و سبیها)

در حال حاضر دو فرودگاه بین المللی آتاتورک (Istanbul Atatürk Airport) و صبیحه گوکچن (Sabiha Gokcen International Airport) میزبان پروازهای داخلی و بین‌المللی هستند. در این مطب به بررسی این دو فرودگاه می پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

استانبول به علت تردد زیاد مسافران تور استانبول و حجم بالایی از ترافیک حمل و نقل  در بخش های مختلف از جمله ترمینال‌های مسافری و ایستگاه‌های قطار توسعه های صورت داده است. در حال حاضر دو فرودگاه بین المللی آتاتورک (Istanbul Atatürk Airport) و صبیحه گوکچن (Sabiha Gokcen International Airport) میزبان پروازهای داخلی و بین‌المللی هستند. در این مطب به بررسی این دو فرودگاه می پردازیم.

فرودگاه بین المللی آتاتورک

فرودگاه بین المللی آتاتورک (Istanbul Ataturk Airport) در قسمت اروپایی و در ۲۴ کیلومتری مرکز شهر به سمت غرب واقع شده است. دسترسی به این فرودگاه از طریق خودرو یا وسائل نقلیه عمومی صورت می گیرد.
فرودگاه آتاتورک اصلی‌ترین و از نظر تعداد مسافر بزرگترین فرودگاه شهر استانبول است که در سال ۱۹۲۴ میلادی در منطقه یشیل کوی (Yesilkoy) استانبول افتتاح شد. اکنون این فرودگاه قطب اصلی پروازهای خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) به شمار می رود. در سال ۲۰۱۵ با پذیرش ۶۰ میلیون مسافر، رتبه یازدهم  و از نظر ترافیک مسافری به عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه جهان و در بخش پایانه حمل و نقل بین المللی رتبه دهم جهان را کسب کرده است.

فرودگاه بین المللی آتاتورک-الفبای سفر

امکانات فرودگاه آتاتورک

دو پایانه (ترمینال مسافری) اصلی در فرودگاه بین المللی آتاتورک برای مسافرانی که بلیط هواپیما استانبول را خریداری کرده اند، وجود دارد. ترمینال شماره 1 ساختاری قدیم و کوچک دارد و برای جا به جا شدن مسافران پروازهای داخلی ترکیه توسط خطوط هوایی از آن استفاده می شود.ترمینال شماره ۲ برای پروازهای خارجی بوده و دارای امکانات بیشتری مانند هشت در ورودی، سالن بزرگ، فروشگاه‌ها و رستوران‌های متنوع است.

فرودگاه آتاتورکک-الفبای سفر

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

مترو

حرکت خط M1A مترو استانبول از ایستگاه ینی‌کاپی (Yenikapi) آغاز شده و پس از عبور از مراکز اصلی قسمت اروپایی مثل پایانه اتوبوس به فرودگاه آتاتورک ختم می‌شود.

اتوبوس شهری

هر ۹۰ دقیقه، اتوبوس‌ها از ایستگاه‌های مختلف در تمام نقاط  شهر مانند باکیرکوی (Bakirkoy)، ینی‌کاپی (Yenikapi)، آکسارای (Aksaray) و میدان تقسیم (Taksim Square) مسافران را بدون توقف به  سمت فرودگاه آتاتورک انتقال می دهند.

راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول

استانبول را بیشتر بشناسید

فرودگاه بین المللی سابیها گوکچن

فرودگاه بین المللی سابیها گوکچن (Sabiha Gökçen International Airport) دومین فرودگاه بین المللی شهر استانبول پس از فرودگاه آتاتورک است که در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد.  این فرودگاه در قسمت آسیایی استانبول و در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی از مرکز قرار دارد.

این فرودگاه نیز همانند فرودگاه آتاتورک دارای راه‌های دسترسی مختلفی از مرکز شهر است.در ابتدای راه‌اندازی، ظرفیت پذیرش ترمینال خارجی حدود ۳ میلیون نفر و ظرفیت ترمینال داخلی نیم میلیون نفر در سال پیش بینی شد اما برخلاف تصور، حدود ۲۸ میلیون مسافر در سال ۲۰۱۵ در پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه  به مقاصد گوناگون جا به جا شدند. این فرودگاه همچنین از طرف کنگره جهانی خطوط هوایی ارزان قیمت لندن لقب بهترین فرودگاه دنیا را در سال ۲۰۱۰ ازآن خود کرده و موفق به کسب جایزه شد.

فرودگاه بین المللی سابیها گوکچن-الفبای سفر

امکانات فرودگاه سابیها گوکچن

امکانات فرودگاه سابیها گوکچن شامل: پارکینگ ۴ طبقه با ظرفیت ۴۷۱۸ خودرو سواری و ۷۲ اتوبوس، هتلی ۴ طبقه با ۱۲۸ اتاق، ۱۱۶ باجه پذیرش و ۵۰ پیشخوان کنترل گذرنامه مسافران ورودی و خروجی، کافه و رستوران، سالن تشریفات و کنفرانس، مرکز خرید منطبق بر استانداردهای بین المللی و.. می باشد.

امکانات فرودگاه سابیها گوکچن-الفبای سفر

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

مسیر ریلی

ایستگاه پندیک (Pendik) و تاکسی‌های دریایی در ۱۴ کیلومتری فرودگاه سابیها گوکچن  قرار دارد.

مترو

خط M4 قطار شهری استانبول به سمت فرودگاه سابیها گوکچن ختم می‌شود. البته امکان استفاده از تاکسی یا اتوبوس برای رفتن به فرودگاه نیز وجود دارد، ولی مسیر به نسبت طولانی‌تر خواهد بود.

سرویس های فرودگاه

در دو منطقه میدان تقسیم و کادیکوی، سرویس‌های فرودگاه برای جابه جایی مسافران وجود دارند.

خودرو سواری و تاکسی

دسترسی به فرودگاه با خودرو یا تاکسی از بزرگراه E80 امکان پذیر است که در منطقه متروپولیتن استانبول قرار دارد.

آماده سفر به ترکیه هستید؟

🔍 مشاهده تورهای استانبول ویژه نوروز

🔍 مشاهده لیست کامل تورهای ترکیه
6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt