گردشی چند دقیقه ای در پرطرفدارترین شهر توریستی

گردشی چند دقیقه ای در پرطرفدارترین شهر توریستی

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 21 آذر ، 1402

گردشی چند دقیقه ای در پرطرفدارترین شهر توریستی

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

استانبول یکی از کلانشهرهای بزرگ جهان و پرطرفدارترین شهر توریستی می باشد و بسیاری از بهترین جاذبه های گردشگری را در خود جای داده است. اگرچه اکثر جاذبه های گردشگری استانبول در مناطق قدیمی شهر و یا در نزدیکی آن قرار دارند، اما مکان های دیگری در سایر نقاط استانبول وجود دارد که می توان برای گردش و تفریح به آنجا رفت. برای آشنایی با بهترین جاذبه های گردشگری استانبول با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری استانبول

آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا استانبول یکی از شگفت آورترین جاذبه های گردشگری استانبول می باشد. این تالار بزرگ زیرزمینی مانند یک کاخ با شکوه، با پشتیبانی 336 ستون در 12 ردیف، حجم زیادی آب را برای امپراتوران بیزانس ذخیره می کرده است. این پروژه توسط کنستانتین کبیر آغاز شد اما در قرن ششم به وسیله امپراتور جاستینیان به پایان رسید. بسیاری از ستون های مورد استفاده در این بنا مرمت شده و دارای حکاکی های بسیار زیادی می باشند. مشهورترین حکاکی تزئینات در ستون های آب انبار باسیلیکا استانبول، پایه های ستونی است که در گوشه شمال غربی به سنگ های مدوسا معروف هستند و حکاکی سر مدوزا می باشند.

ستون های نورپردازی شده آب انبار باسیلیکا استانبول

بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)

گشت و گذار در استانبول برای برخی از گردشگرانی که با خرید بلیط هواپیما استانبول به این شهر سفر کرده اند، در حد رفتن به موزه ها و جاذبه های تاریخی استانبول است، اما بازار بزرگ استانبول جایی است که همه گردشگران را به خود جذب می کند. این بازار گسترده سرپوشیده در واقع اولین مرکز خرید جهان است که کل یک منطقه شهری را در برگرفته و در بین دیوارهای ضخیم مسجد نور عثمانیه و مسجد بیاضیت قرار گرفته است. مسجد بیضیت (ساخته شده در سال 1498-1505) خود محل تودیس تئودوسیوس اول می باشد و دارای معماری الهام گرفته از ایا صوفیه است.

چراغ های آویزان شده در بازار بزرگ استانبول

بازار ادویه استانبول

بازار ادویه جات استانبول مکانی می باشد که لوکوم (ادویه ترکیه ای)، میوه خشک، آجیل، گیاهان دارویی و بسیاری از ادویه جاتی را که به غذای شما طعمی خاص می بخشند را فراهم کرده است. بخش عمده ای از هزینه ساخت بازار ادویه جات استانبول از مالیاتی است که دولت عثمانی برای محصولات مصری گرفته است و به همین دلیل نام آن را بازار مصری نیز می نامند. بازار ادویه استانبول یکی از محبوب ترین تفریحات و گشت و گذاری است که می توان در استانبول داشت. درست در ورودی اصلی بازار ادویه جات استانبول، بنای با شکوه مسجد جدید واقع شده است که ساخت آن در سال 1615 آغاز و 1663 به پایان رسید که برای استانبول جدید است.

ادویه جات مختلف در جلوی یک مغازه ادویه فروشی در بازار ادویه جات استانبول

نمونه کوچک مسجد ایا صوفیه

قبل از اینکه امپراطور جاستینیان بنای بزرگ مسجد ایاصوفیه را بنا کند، برای آزمایش ساختار و کاربری این بنا ابتدا یک نمونه مینیاتوری از آن را ساخته است. نام اصلی این بنا کلیسای سرگیوس و باچوس بود، اما شباهت های آشکار معماری آن با ایاصوفیه باعث شد که لقب ایاصوفیه کوچک به عنوان نام رسمی ساختمان تبدیل شود. این کلیسا در دوره عثمانی به یک مسجد تبدیل شد و امروزه همچنان به عنوان یک مسجد کوچک فعالیت می کند. اگرچه تناسبات آن به اندازه سایر جاذبه های گردشگری استانبول با شکوه نیست، اما این بنا به زیبایی مرمت شده است و ارزش دیدن دارد. بیرون آمدن از هتل های استانبول، رفتن به محله ای که مسجد ایاصوفیه کوچک در آن بنا شده و قدم زدن در کوچه های باریک مملو از ساختمانهای بلند عثمانی که بعضی از آنها با احتیاط بازسازی شده اند و برخی دیگر در حال نابودی هستند، یک آرامش از سلطان المهمت را به گردشگران تور استانبول منتقل می کند.

مسجد ایاصوفیه کوچک، نمونه ای کوچک از مسجد ایاصوفیه

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt