راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول

راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 دی ، 1401

راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول

برای سفر به استانبول باید راجع به شرایط سیستم حمل و نقل در این شهر هم اطلاعات جامعی کسب کنید. در ادامه راجع به حمل و نقل عمومی در استانبول توضیح خواهیم داد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

اگر به فکر رزرو هتل استانبول برای گشت و گذار هستید، حتما باید راجع به شرایط سیستم حمل و نقل در این شهر هم اطلاعات جامعی کسب کنید. داشتن اطلاعات راجع به سیستم حمل و نقل کمک می‌کند تا شما هنگام سفر گیج نشده و راحت‌تر و با هزینه کمتر به هر مکان دلخواه بروید. در ادامه راجع به سیستم حمل و نقل در استانبول بیشتر توضیح خواهیم داد.

نقشه متروی استانبول

نقشه متروی استانبول

وضعیت حمل و نقل عمومی در استانبول

به طور کلی هنگام ورود به استانبول به راحتی متوجه این موضوع خواهید شد که وسایل حمل و نقل عمومی بسیاری وجود دارند. به همین دلیل دسترسی به اکثر نقاط شهر به سادگی امکان‌پذیر است. البته توصیه می‌کنیم که بعد از رزرو هتل استانبول حتما استانبول کارت نیز تهیه کنید. استانبول کارت به شما کمک می‌کند تا با هزینه‌ای کمتر به هر نقطه از شهر بروید. در ادامه انواع وسایل حمل و نقل عمومی را نام می‌بریم.

چه ساعاتی در استانبول ترافیک کمتر است؟

استانبول یک شهر شلوغ به حساب می‌آید و به همین دلیل با چالش ترافیک دست و پنجه  نرم می‌کند. به همین دلیل اگر دوست ندارید در ترافیک بمانید و قرار فوری ندارید بهتر است در ساعات اوج ترافیک که شامل ساعت 7 تا 10 صبح و 4 تا 6 عصر هستند، از خانه خارج نشوید. البته اگر خواستید در ساعات اوج ترافیک از خانه خارج شوید، توصیه می‌کنیم از مترو استفاده کنید.

تصویری از متروی استانبول

تصویری از متروی استانبول

در استانبول چگونه از مترو استفاده کنیم؟

اگر قرار است مسیر طولانی را در استانبول جا به جا شوید، معقول‌‌‌ترین گزینه مترو است. بنابراین هنگام مراجعه به آژانس هواپیمایی و رزرو تور ابتدا مکان هتل را سوال کنید. سپس روی نقشه مترو ایستگاه‌‌های نزدیک محل سکونت خود را بیابید تا کار شما راحت‌تر شود.

هزینه استفاده از مترو حدود 3.5 لیر است و این شهر دارای 6 خط مترو است.  برای سهولت بیشتر، رنگ هر خط مترو با دیگری متفاوت است. اگر به تابلوی خطوط دقت کنید متوجه می‌شوید که 4 خط از آن‌‌ها به تراموا اختصاص پیدا کرده‌اند. این 4 خط روی زمین حرکت کرده و معمولا در بخش اروپایی استانبول حرکت می‌کنند. بنابراین اگر هنگام سفر با تور لحظه آخری استانبول از تهران به این منطقه سفر کردید می‌توانید از این خط مترو استفاده کنید.

خطوط تراموا T1 معمولا از تمامی اماکن تاریخی گذر می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید با خطوط تراموا به ایاصوفیه، دلما باغچه، سلطان احمد و سایر مکان‌‌ها بروید. در ضمن مابین منطقه کاباتاش و میدان تقسیم هم یک خط ویژه وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

تراموا در خیابان اسقلال استانبول

تراموا در خیابان اسقلال استانبول

اگر قصد شما از سفر با تور لحظه آخری استانبول سیاحت و گشت و گذار است، بهتر است از خطوطی با رنگ سبز M2 و خط تراموای T1 استفاده کنید.

معمولا خطوط مترو بدین گونه طراحی شده‌اند که یا کاملا در قسمت اروپایی فعالند و یا کاملا در قسمت آسیایی حرکت می‌کنند. اما اگر قصد داشتید از قسمت اروپایی به بخش آسیایی جا به جا شوید بهتر است از خط مترو مارمارای استفاده کنید. این خط مترو طولانی‌‌‌ترین خط متروی استانبول است. معمولا هنگام رزرو هتل استانبول به شما نقشه راهنمای خطوط مترو نیز داده می‌شود. اما اگر این نقشه به شما داده نشد می‌توانید به راحتی از اینترنت به آن دسترسی پیدا کنید.

تراموا در استانبول

تراموا در استانبول

معرفی خطوط مترو در استانبول

بعد از رزرو هتل استانبول و مشخص شدن مکان سکونت شما وقت آن می‌رسد که خطوط مترو را بشناسید تا بتوانید مبدا و مقصد خود را بهتر انتخاب کنید. در ادامه خطوط مترو استانبول را نام می‌بریم.

  • خط 1: آکسارای _ فرودگاه آتاترک: طول حرکت مترو در این خط تقریبا 26 کیلومتر است. این خط از آکسارا آغاز شده و مبدا آن فرودگاه آتاترک است. بیشتر مسافرانی که از هواپیما پیاده می‌شوند از خط 1 برای رسیدن به مرکز شهر استفاده می‌کنند.
  • خط 2: ینی کاپی _ حاجی عثمان: طول این خط مترو هم حدودا 23.5 کیلومتر است و در سال 2014 اصلاحاتی روی آن انجام شد. اگر قصد دارید به میدان تکسیم یا منطقه شیشلی بروید این خط مترو می‌تواند به شما کمک کند.
  • خط 3: کرازلی _ مترو کنت المپیاد: پراهمیت‌‌‌ترین خط ترمینال درون شهری در استانبول کرازلی  است که در خط 3 قرار دارد.
  • خط 4: ککادیکوی _ کاوسان تپه: خط 4 در بخش آسیایی استانبول حرکت می‌کند و ابتدا از ساحل آسیایی حرکت خود را شروع کرده و سپس در منطقه کاوسان تپه به پایان می‌رساند.
  • خط 6: لونت _ دانشگاه Boğaziçi : خط 6 هم برای مینی مترو طراحی شده است.

چگونه از مسیر مارمارای در استانبول استفاده کنیم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم اگر قصد جا به جایی بین بخش اروپایی و آسیایی را داشته باشید باید از مارمارای استفاده کنید. این خط ریلی در سال 2019 تککیل شد و حدود 77 کیلومتر طول دارد. مسیر مارمارای به گونه‌ای است که از زیر تنگه بسفر عبور کرده و از بخش دیگر آن خارج می‌شود. اسم مارمارای ترکیبی از دو واژه مارمارا به معنای مدیترانه و رای است که در زبان ترکی به معنای ریل می‌باشد.

مسیر مارمارای در استانبول

مسیر مارمارای در استانبول

البته توجه داشته باشید که اگر هنگام در سفر با تور استانبول نوروز ۱۴۰۲ تمایل نداشتید از مارمارای استفاده کنید، می‌توانید از وسایل جایگزین بهره ببرید. برای مثال می‌توانید از مترو باس استفاده کنید. مترو باس از نظر عملکرد به خطوط بی آر تی در پایتخت ایران بسیار شباهت دارد.

استفاده از مترو باس

بعد از رزرو هتل استانبول شما باید برای استفاده از مترو باس، ایستگاه‌‌های نزدیک به هتل خود را بیابید. مسیر عبوری مترو باس‌‌ها پل‌‌های شهر هستند و در واقع خطوط حرکتی آن‌‌ها مجزا است. این مجزا بودن خطوط باعث می‌شود تا سرعت جا به جایی با آن‌‌ها بالا باشد. علاوه بر این به طور مرتب مترو باس‌‌ها مسافران را سوار کرده و جا به جا می‌کنند. به همین دلیل شما در استانبول هرگز بیشتر از 1 دقیقه زمان صرف انتظار برای مترو باس نخواهید کرد.

چگونه از کشتی در استانبول استفاده کنیم؟

یکی دیگر از راه‌هایی که بعد از رزرو هتل استانبول و برای جا به جایی از منطقه آسیایی به اروپایی می‌توانید از آن استفاده کنید، کشتی‌‌ها هستند. کشتی‌‌ها هم مانند اتوبوس‌‌ها در ساعت مشخصی شروع به حرکت می‌کنند. به طور کلی دو دسته کشتی در استانبول وجود دارند که شامل کشتی‌‌های تفریحی و شهری هستند. معمولا حمل و نقل با کشتی‌‌ها بسیار سریع‌تر از حمل و نقل با وسایل روی خشکی است. شما با کمک کشتی‌‌ها حتی می‌توانید به جزیره‌‌های متعدد استانبول هم بروید. برای اطلاع از ساعت‌‌ها و مسیرهای فعالیت کشتی‌‌ها شما می‌توانید از اپلیکشن Sehir Hatlari استفاده کنید.

استفاده از تاکسی در استانبول

گاهی پیش می‌آید که مسافران هنگام جا به جایی وسایل بسیار زیادی با خود به همراه دارند. برای مثال قصد دارند رزرو هتل استانبول را به شکل حضوری انجام دهند و بنابراین نیاز است تا وسایل زیادی با خود حمل کنند تا به هتل برسند. در این گونه مواقع تاکسی‌‌ها بهترین انتخاب هستند.

توجه داشته باشید که مسیر حمل ونقل شما نقش مهمی در هزینه جا به جایی شما با تاکسی دارد. برای مثال اگر مسیر شما طولانی باشد هزینه جا به جایی بالاتر از 40 لیر خواهد بود. اگر تاکسی‌‌ها مجبور باشند برای جا به جایی شما از روی پل عبور کنند هم هزینه‌‌ها افزایش می‌یابد و تا 80 لیر نیز می‌رسد. این در حالیست که اگر مسیر را با مترو باس طی کنید تنها به 5 لیر نیاز خواهید داشت.

بنابراین به شما توصیه می‌کنیم قبل از رزرو هتل استانبول ابتدا استانبول کارت و سیم کارت مخصوص کشور ترکیه را تهیه کنید. این کار کمک می‌کند تا هم در دردسر نیفتید و هم هزینه‌‌های شما تا حد زیادی کم شود.

تراموا در خیابان های استانبول

تراموا در خیابان های استانبول

استفاده از تراموا در استانبول

یکی دیگر از وسایلی که می‌توانید برای حمل و نقل استفاده کنید، تراموا است. تراموا از وسط خیابان‌‌های استانبول می‌گذرند و شما را به مقصد می‌رسانند. هنگام رزرو هتل استانبول دقت کنید که ایستگاه تراموا کجا قرار دارد تا بتوانید از آن استفاده کنید. معمولا در اکثر مناطق مهم استانبول یک ایستگاه برای تراموا احداث شده است.

نحوه جا به جایی با اتوبوس

اتوبوس‌‌ها در استانبول به دو دسته اتوبوس‌‌های عادی شهرداری و مینی بوس‌‌ها تقسیم می‌شوند. البته به مینی بوس‌‌ها دولموش هم می‌گویند.

اتوبوس‌‌ها

از جمله مهم‌‌‌ترین وسایل حمل و نقل در این شهر هستند. اتوبوس‌‌ها در مسیرهای مشخصی حرکت می‌کنند و شما می‌توانید بعد از رزرو هتل استانبول، برای یافتن نزدیک‌‌‌ترین ایستگاه اتوبوس از گوگل مپ کمک بگیرید.

دولموش‌‌ها

همانطور که گفتیم دولموش‌‌ها همان مینی بوس‌‌های کوچک یا ون‌‌ها هستند. این ون‌‌ها صرفا با پول نقد کار می‌کنند و هنگامی که سوار می‌شوید بر مبنای تعداد مسافر و طول مسیرتان از شما وجه دریافت کرده و باقی پول را برمی گردانند. ایستگاه مشخصی برای دولموش‌‌ها تعریف نشده ولی مسیر حرکتی آن‌‌ها تعریف شده است. اگر قصد استفاده از دولموش‌‌ها را دارد صرفا باید دست خود را بالا برده تا ون برای شما بایستد.

شما می‌توانید بعد از رزرو هتل استانبول و برای جا به جایی آسان‌تر از اپلیکیشن Mobiett استفاده کنید. این اپلیکیشن کمک می‌کند تا به زمان‌بندی دقیق اتوبوس‌‌ها دسترسی داشته باشید و زمان کمتری هدر بدهید.

کلام آخر

اگر به آژانس هواپیمایی رفته، بلیط تور استانبول را خریداری کرده و قصد جدی برای سفر دارید، اندکی صبر کنید. بدون شک حتی اگر بخواهید برای مدت زمان کوتاهی در استانبول بمانید نیاز به وسایل حمل و نقل در استانبول خواهید داشت. در این مقاله انواع وسایل نقلیه در استانبول را شرح داده و تفاوت هر یک را بر شمردیم. با خواندن این مقاله به راحتی می‌توانید بعد از رزرو هتل استانبول، وسیله نقلیه مناسب خود را انتخاب کرده و با آن در شهر به راحتی جا به جا شوید. شما می توانید از طریق آژانس مسافرتی الفبای سفر بهترین قیمت تور ترکیه و سایر نقاط جهان را تهیه کنید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt