کاخ ورسای

کاخ ورسای کجاست؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 27 آبان ، 1402

کاخ ورسای کجاست + عکس و اطلاعات تکمیلی

اگر قصد سفر به کشور پاریس و بازدید از فرانسه را دارید، در این مقاله یکی از جاهای دیدنی فرانسه به نام کاخ ورسای را معرفی می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

کاخ‌ها بناهای تاریخی و فرهنگی بی‌نظیری هستند که جزئیات قابل‌توجهی از زندگی پادشاهان را به تصویر می‌کشند. کاخ زیبای ورسای یکی از شاهکارهای معماری و هنری کشور فرانسه و یکی از مشهورترین کاخ‌های جهان است. کاخ عظیم ورسای فرانسه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور شناخته می‌شود و سالانه میلیون‌ها بازدید کننده را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

کاخ ورسای فرانسه از زمان لویی چهاردهم تا لویی شانزدهم اقامتگاه اصلی پادشاهان فرانسوی بود. این بنا را چندین نسل از معماران، مجسمه‌سازان و طراحان ساخته و طراحی کرده‌اند و نمونه‌ بی‌نظیری از اقامتگاه‌های سلطنتی پادشاهان اروپا است. در این مقاله به معرفی کامل کاخ سلطنتی ورسای می‌پردازیم.

کاخ ورسای کجاست؟

کاخ شگفت‌انگیز ورسای در نزدیکی شهر ورسای بنا شده است. ورسای در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی پاریس، محله‌ها و باغ‌های سرسبز و خیره‌کننده‌ای دارد که برای پیاده‌روی و گردش بسیار مناسب هستند. علاوه‌بر کافه‌ها و رستوران‌های زیبا و لوکس، موزه‌ها و نمایشگاه‌های متعددی نیز در این شهر وجود دارد که با خرید تور فرانسه می‌توانید همۀ زیبایی‌ها را یک‌جا ببینید. مهم‌ترین جاذبه گردشگری فرانسه، کاخ ورسای است که باعث محبوبیت این شهر در میان گردشگران سراسر جهان شده است.

موقعیت جغرافیایی کاخ ورسای روی نقشه گوگل

تاریخچه کاخ ورسای چیست؟

بدون شک تبدیل یک شکارگاه ساده به یک کاخ سلطنتی بزرگ، تاریخ پرفرازونشیبی داشته است، اما برای درک بهتر تاریخچه کاخ استثنایی ورسای مهم‌ترین رویدادها را با هم بررسی می‌کنیم.

کاخ ورسای در قرن هفدهم میلادی و در زمان حکومت لوئی چهاردهم، پادشاه فرانسه، احداث شد. کار ساخت این کاخ در سال 1624 آغاز شد. این کاخ مرکز اصلی قدرت سلطنتی و محل برگزاری جلسه‌های پادشاهان بود. در طول حکومت ناپلئون بناپارت، کاخ بزرگ ورسای محل برگزاری کنفرانس‌های مهم در معاهدات صلح پاریس به کار گرفته شد. این کاخ تا سال ۱۷۸۹ مهم‌ترین مرکز قدرت فرانسه بود، به طوری که مردم فرانسه برای مبارزه با زندگی اشرافی پادشاهان در محوطه آن اعتراضات گسترده‌ای را شکل می‌دادند.

در نهایت در سال ۱۸۳۷، پادشاه لوئی فیلیپ، آخرین پادشاه فرانسه، با تغییر کاربری این کاخ و تبدیل آن به موزه ملی درهای کاخ را برای عموم مردم باز کرد و آثار هنری، مبلمان و نقاشی‌های ارزشمند را به نمایش گذاشت. امروزه اما این کاخ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری فرانسه و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های این کشور شناخته می‌شود و گردشگران علاقه‌مند به آثار هنری و تاریخی با خرید تور اروپا از آن بازدید می‌کنند.

معماری کاخ ورسای

کاخ باعظمت ورسای یکی از باشکوه‌ترین نمونه‌های معماری جهان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با وجود اینکه قدمت این کاخ به ۳۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، اما متخصصان این کاخ را نمونۀ بی‌نظیری از معماری روکوکو و باروک معرفی می‌کنند. این کاخ کم‌نظیر توسط معماران مطرح آن دوران، لوئی لوور، آندره لو نومتر و ژول آردون مانسار با اشکال هندسی طراحی شده است.

نمای بیرونی کاخ جذاب ورسای شامل تزیینات مجللی است که با استفاده از طراحی هندسی دقیق و جزئیات زیبا خلق شده‌اند. ترکیب هوشمندانه ستون‌ها، پلکان، پنجره‌ها و طاق‌ها باعث ایجاد توازن در طراحی شده‌اند. فضای داخلی کاخ بی‌نظیر ورسای با پیروی از معماری باروک فرانسه، مملوء از تزیینات ریز و پرجزئیات است. علاوه‌بر ویژگی‌های معماری کاخ باشکوه ورسای، باغ‌ها و مسیرهای پیاده‌روی این کاخ نیز توسط آندره لو نوتر، معروف‌ترین معمار مناظر تاریخ فرانسه، به شکل منظم و هماهنگ با ساختمان اصلی طراحی شده‌اند.

معماری کاخ ورسای ترکیبی از ذوق هنری، پیچیدگی طراحی و شکوه هنر فرانسه است به طوری که این کاخ به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار معماری در تاریخ شناخته می‌شود. با خرید تور و سفر به فرانسه، زیبایی هنر و معماری را با چشم خود ببینید.

بخش های مختلف کاخ ورسای

کاخ باشکوه ورسای ۶۳,۱۵۴ متر مربع مساحت دارد که شامل ۲٬۳۰۰ اتاق و ساختمان‌ها و سالن‌های مختلف می‌شود. جالب است بدانید که ۳۵۰ واحد اقامتی این کاخ به لحاظ طراحی و اندازه با یکدیگر تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند. بیایید با هم بخش‌های مختلف کاخ بزرگ ورسای را بررسی کنیم.

بخش شرقی یا خارجی‌ترین قسمت کاخ که محل قرارگیری مجسمه برنز لوئی چهاردهم است. بخش غربی کاخ یا همان ورودی اصلی که یک دروازه طلاکاری‌شده با سنگ‌های گران‌قیمت دارد و اقامتگاه ملکه، تالار آینه و محل زندگی خاندان سلطنتی نیز در بخش واقع شده‌اند. بخش شمالی کاخ که محل قرارگیری سالن اپرا است و در نهایت بخش جنوبی کاخ که اقامتگاه شاهزادگان آن دوران بوده است.

کاخ تماشایی ورسای در کنار و موزه لوور و برج ایفل از جاهای دیدنی و شگفت‌انگیز پاریس هستند که هرکسی دوست دارد یک‌بار هم شده از این سه مکان استثنایی دیدن کند.

سالن اپرای کاخ ورسای

سالن اپرای کاخ بزرگ ورسای در بخش شمالی واقع شده است. فضای داخلی این سالن را آگوستین پاژو، مجسمه‌ساز معروف فرانسوی، با چوب ساخته است. مراسم مهم سلطنتی نظیر مراسم ازدواج پسر لوئی شانزدهم، نمایش‌های سلطنتی و اپرا در این سالن برگزار می‌شده است. این فضای مجلل و با شکوه دارای سیستم صوتی بسیار قوی بوده که در آن از ۷۰۰ نفر میزبانی می‌کرده است.  

سالن اپرای کاخ ورسای

عکسی از سالن اپرای کاخ ورسای  

 کلیساهای کاخ ورسای

کاخ زیبای ورسای در گذشته ۵ کلیسا داشت که به مرور زمان ۴ کلیسای آن به طور کامل از بین رفت. تنها کلیسای باقی‌مانده، کوچک‌ترین و آخرین کلیسایی است که در سال ۱۷۱۰ و با ترکیب سبک‌های معماری باروک و گوتیک در زمان لوئی نهم ساخته شده است. در سال‌های ۱۷۱۰ تا ۱۷۸۹ مراسم مذهبی نظیر غسل تعمید و مراسم ازدواج شاهزادگان در این کلیسا برگزار می‌شد.

عکسی از کلیسای کاخ ورسای

تالار آینه کاخ باشکوه ورسای

تالار آینه یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین بخش‌های کاخ عظیم ورسای است. دیوارهای این تالار از آینه‌های بزرگ و پنجره‌هایی با چشم‌انداز باغ‌های زیبای کاخ تشکیل شده‌اند. این اتاق برای برگزاری مراسم و جشن‌های مهم استفاده می‌شد. از ویژگی‌های این تالار می‌توانیم به ۱۷ طاق آینه‌کاری‌شده، سقفی با نقاشی‌های خیره‌کننده، مجسمه‌های طلاکاری‌شده و چلچراغ کریستالی آویزان‌شده از سقف اشاره کنیم.

تالار آینه کاخ ورسای

عکسی از تالار آینه کاخ ورسای

دیدنی های محوطه کاخ ورسای

علاوه‌بر کاخ و ساختمان‌های تاریخی دیگر، محوطه کاخ تماشایی ورسای فضاهای زیبا و دیدنی‌ دارد که نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. آب‌نماها و حوضچه‌های نورپردازی‌شده، مجسمه‌های فرشتگان مرمری، درختان کاج فرانسوی، فضای سرسبز و باغ‌هایی که در محوطه قرار دارند فقط بخشی از دیدنی‌های محوطه کاخ مثال‌زدنی ورسای به شمار می‌روند.

اگر به فرانسه سفر می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از دیزنی لند پاریس دیدن کنید تا سفرتان رؤیایی‌تر و به‌یادماندنی‌تر شود.

نمای بیرونی کاخ ورسای

چرا باید از کاخ ورسای دیدن کنیم؟

کاخ جذاب و تماشایی ورسای یکی از جاهای دیدنی پاریس است و بازدید از این کاخ یک تجربۀ فرهنگی، هنری و تاریخی فوق‌العاده است. در این کاخ بزرگ شاهان و ملکه‌های فرانسه اقامت می‌کردند و بسیاری از رویدادهای تاریخی مهم در آن روی داده است. کاخ باعظمت ورسای موزه‌ای غنی از آثار تاریخی و هنری محسوب می‌شود که ما را با دوران مختلف فرانسه آشنا می‌کند.

کاخ بی‌نظیر ورسای نماد قدرت و شکوه سلطنت فرانسه است. بازدید از این مکان ما را به دوران سلطنت و زیبایی‌های فرانسه سلطنتی می‌برد و در واقع سفری به گذشته است. علاوه‌براین، ورسای باغ‌های زیبا و وسیعی دارد که پیاده‌روی در آن‌ها به ما احساس آرامش می‌دهد.

حقایق کاخ ورسای

علاوه‌بر ویژگی‌های تاریخی و هنری، حقایق جالبی دربارۀ کاخ باشکوه ورسای وجود دارد که تعدادی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

  • کاخ بزرگ ورسای بیش از ۳۰۰۰۰ هکتار وسعت دارد.
  • در کاخ دیدنی ورسای ۱۴۰۰ فواره وجود دارد.
  • کاخ شگفت‌انگیز ورسای یک باغ‌وحش مجهز دارد که در آن گونه‌های مختلفی از حیوانات و پرندگان نگهداری می‌شود.
  • در محوطه کاخ تماشایی ورسای ۴۰۰ مجسمه وجود دارد که بسیار از آن‌ها خدایان و قهرمانان یونان هستند.
  • عطر گل‌های باغ به‌قدری شدید است که برخی از بازدیدکنندگان دچار بیماری می‌شوند.
  • برای ساخت آینه‌های تالار آینه، آینه‌سازان از ونیز دزدیده شدند.
  • پیمان ورسای که پایان‌بخش جنگ جهانی اول بود، در تالار آینه امضا شد.
  • فاصلۀ آشپزخانه و اتاق پادشاه باعث می‌شد این مقام اول کشور همیشه غذای سرد بخورد.
  • ماری آنتوانت، آخرین ملکه فرانسه، برای خود یک مخفیگاه عاشقانۀ خصوصی در محوطه داشت.
  • چندین خاندان سلطنتی به طور هم‌زمان در کاخ جذاب ورسای فرانسه زندگی می‌کردند.
  • دروازه اصلی کاخ در طول انقلاب فرانسه به‌طور کامل نابود شد.
  • تمامی گلدان‌های موجود در کاخ از جنس نقره هستند.

بهترین زمان بازدید از کاخ ورسای

نمی‌توانید تصور کنید که این کاخ تا چه اندازه ممکن است شلوغ شود. بهترین کار این است که زمان‌های خلوت‌تر را پیدا کنید تا با آرامش بیشتری به گشت‌وگذار در ورسای بپردازید. بهترین زمان بازدید از ورسای در طول هفته و در ساعت ۹ صبح، یا بعدازظهر‌ حوالی ساعت ۱۵ است. در غیر این صورت ممکن است با حضور هزاران گردشگری که برای بازدید از این کاخ رؤیایی آمده‌اند، نتوانید آن‌طور که دوست دارید از زیبایی‌های کاخ لذت ببرید.

مسیر دسترسی به کاخ دیدنی ورسای

برای بازدید از ورسای می‌توانید از سیستم حمل‌‌و‌نقل عمومی (اتوبوس، قطار یا آژانس‌های مسافربری) کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از این کاخ شگفت‌انگیز از خط RER ‌ استفاده کنید. برای این کار کافی است سوار RER C5 ‌ شده و در ایستگاه Versailles Rive Gauche پیاده شوید. پس از پنج‌دقیقه پیاده‌روی به کاخ زیبای ورسای خواهید رسید. هزینۀ استفاده از خطوط RER فقط ۳٬۶۵ یورو است.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید تور و سفر به پاریس، حتماً هزینه های سفر به فرانسه را بررسی و سپس اقدام به خرید تور یا بلیت کنید.

سفر به فرانسه و بازدید از کاخ سلطنتی ورسای 

در این مقاله به شما گفتیم کاخ ورسای کجاست و چرا باید از آن بازدید کنید. همچنین تاریخچه، معماری و بخش‌های مختلف ورسای را بررسی کردیم و نحوۀ دسترسی به این کاخ را توضیح دادیم. حالا شما آماده‌اید تا به دیدن شکوه و عظمتی بروید که داستانی به قدمت تاریخ دارد.

امیدواریم تجربۀ بی‌نظیری از این بازدید داشته باشید. یادتان نرود که زمانی را به تماشای جریان زندگی در کافه‌های شهر ورسای اختصاص دهید. به جای ما هم یک فنجان قهوه بنوشید و تمام آن زیبایی را در خاطرتان ضبط کنید.

سؤالات متداول:

1. کاخ ورسای کجاست؟

ورسای در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی پاریس، محله‌ها و باغ‌های سرسبز و خیره‌کننده‌ای دارد که برای پیاده‌روی و گردش بسیار مناسب هستند

2. کاخ ورسای چه بخش های مختلفی دارد؟

کلیساها، تالار آینه و سالن اپرا از بخش‌های مهم کاخ دیدنی ورسای هستند.

3. چرا کاخ ورسای مهم است؟

به دلیل اینکه پیمان ورسای که پایان‌بخش جنگ جهانی اول بود در تالار آینه امضا شد، ورسای کاخ مهمی به شمار می‌آید

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt