دشت لوت افتخاری جهانی

دشت لوت افتخاری جهانی

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 04 مهر ، 1398

دشت لوت افتخاری جهانی

مدیر موزه ملی ایران گفت: بیابان لوت تا مدت زیادی ناشناخته بود اما پس از ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، امروز یک افتخار جهانی به شمار می رود.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

مدیر موزه ملی ایران گفت: بیابان لوت تا مدت زیادی ناشناخته بود اما پس از ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، امروز دشت لوت یک افتخار جهانی به شمار می رود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جبرئل نوکنده روز سه شنبه در مراسم گشایش نمایشگاه فرهنگ های پیش از تاریخ حاشیه بیابان لوت اظهار کرد: 110 اثر از مجموعه آثار فرهنگ های حاشیه بیابان لوت را در نمایشگاه فرهنگ های پیش از تاریخ حاشیه بیابان لوت به نمایش گذاشته ایم.
وی افزود: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه در موزه ملی این بود که پس از ثبت بیابان لوت در فهرست میراث جهانی یونسکو، از تلاش معاونت میراث فرهنگی کشور و پژوهشگران این پرونده از آغاز تاکنون تجلیل به عمل آوریم.
نوکنده ادامه داد: درباره بیابان لوت پژوهشگران زیادی ازجمله مستوفی، کابلی، سجادی، هاشمی و غیره در حوزه باستان شناسی و جغرافیا کارهای ارزشمندی داشته اند و حتی جدا از این تحقیقات که در دوره های مختلف میراث انجام شده است تعدادی از باستان شناسان ایتالیایی نیز همکاری های شایسته ای داشتند.
مدیر موزه ملی خاطرنشان کرد: بیابان لوت به عنوان یک میراث طبیعی کمتر مورد توجه علاقه مندان به باستان شناسی و مردم قرار گرفته بود و امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه و 10 مقاله برگزیده از پژوهشگران مختلف که در مجموعه ای منتشر خواهد شد، بتوانیم به این افتخار جهانی ایران ادای دین کنیم.
کویر لوت نماد عشق، وسعت و آزادی است 
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: بیابان لوت دارای چنان کیفیتی است که هر قدر انسان در عمق آن پژوهش و تفکر می کند متوجه می شود مردمی که در حاشیه لوت زندگی می کردند چرا این چنین شیفته این مکان برای زندگی بودند.

دشت لوت

محمد حسن طالبیان افزود: مردم حاشیه نشین بیابان لوت به خصوص سالخوردگان بیابان را نماد عشق، وسعت و آزادی می دانند و می گویند هر وقت دلمان بگیرد سر به بیابان می گذاریم و لوت انیس ما است.
وی ادامه داد: بیابان لوت اولین و بزرگ ترین پرونده ثبت میراث طبیعی کشور در فهرست میراث چهانی یونسکو است که گستره وسیعی از استان های ایران از لرستان و کرمان گرفته تا سیستان و بلوچستان و خراسان با آن مرتبط هستند. 
طالبیان افزود: بخشی از مدیریت مسائل این بیابان زیرمجموعه مدیریت سازمان محیط زیست، بخشی تحت نظر اداره منابع طبیعی و بخش دیگر مورد توجه سازمان میراث فرهنگی است. 
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: با برگزاری جلساتی با مسئولان گردشگری کشور توافق کردیم از این پس گروه های گردشگری فقط در محدوده خاصی از بیابان لوت اجازه سفر داشته باشند و بتوانیم از این گنجینه های ارزشمند بیابان لوت که هم از نظر مادی و معنوی اهمیت بالایی دارند به طور ویژه حفاظت کنیم.
وی ادامه داد: پدیده های زیبایی مانند کلوت ها، گندم بریان و تپه های ماسه ای در بیابان لوت وجود دارند که دیدن آنها از بالا منظره بسیار جذابی است تا جاییکه سازمان یونسکو به عنوان یک مخلوق شگرف الهی که در کنار آن آثار مصنوع باستانی بشر به چشم می خورد، از آن یاد می کند.
طالبیان خاطرنشان کرد: گرچه هیچ دستگاهی در حفظ مواریث فرهنگی کشور بدون مسئولیت نیست، در سازمان میراث فرهنگی تلاش می کنیم آثاری مثل قلعه، بازار و مهمتر را برای مرمت در اولویت قرار دهیم. 
بیابان لوت در جنوب شرق ایران با وسعتی در حدود 54 هزار کیلومتر مربع به عنوان گرمترین نقطه جهان (بیش از 70 درجه سانتیگراد) در سال گذشته به ثبت جهانی در یونسکو رسیده است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt