عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 09 بهمن ، 1402

عوارض خروج از کشور 1402

نرخ عوارض خروج از کشور و نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه به صورت آنلاین با اپلیکیشن و پی گیری و استرداد مالیات سفر و آخرین اخبار از قیمت عوارض خروج از کشور

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

نرخ عوارض خروج از کشور و نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه به صورت آنلاین با اپلیکیشن و پی گیری و استرداد مالیات سفر

و آخرین اخبار از قیمت عوارض خروج از کشور را می توانید در این بخش از وبسایت مطالعه نمایید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور یا مالیات سفر هزینه ای است که مسافر هنگام خروج از کشور از هر سه مرز زمینی، هوایی و دریایی میبایست پرداخت نماید.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور (Departure tax

هر مسافر (حتی افراد زیر 2 سال) هنگام خروج از کشور باید مبلغی را بعنوان عوارض خروج از کشور پرداخت نماید. مبلغ عوارض خروج از کشور از طریق مرزهای هوایی زمینی و دریایی یا همان مالیات سفر هوایی، دریایی و زمینی به شرح زیر می باشد. پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق بانک ملی و یا سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور به آدرس sadadpsp.ir/tollpayment پرداخت شود و قبض آن میبایستی همراه پاسپورت در هنگام خروج به قسمت گذرنامه ارائه گردد.

نوع مسافر

مرتبه اول

مرتبه دوم

مرتبه سوم به بعد

نوع مرز

مسافر عادی4.000.0006.000.0008.000.000تمامی مرزها (زمینی، هوایی و دریایی)
زائرین حج تمتع و عمره1.320.0001.980.0002.640.000تمامی مرزها (زمینی، هوایی و دریایی)
زائرین عتبات عالیات

هوایی 375.000

زمینی 125.000

هوایی 450.000

زمینی 150.000

هوایی 450.000
زمینی 150.000

هوایی

زمینی

قیمت مالیا سفر خارجی که در جدول درج شده به صورت ریال می باشد.

نرخ عوارض خروج از کشور 1402

آخرین اخبار عوارض خروج از کشور

طبق درخواست نمایندگان مجلس سازمان امور مالیاتی کشور مکلف به اخذ مالیات از مسافران به عنوان هزینه سفر به خارج شده است و بر این اساس بابت خروج هر مسافر ایرانی از تمامی مرزها اعم از هوایی، دریایی و زمینی مبلغی را به عنوان مالیات سفر از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند و میزان مالیات ذکر شده در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود. 
البته کارشناسان معتقدند سفرهای خارجی شهروندان ایرانی درحالی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده است که هر مسافر پیش از خروج از کشور، روی بلیط هواپیما، عوارضی را از قبل پرداخت می نماید و اگر خدمات دیگری همچون تور های خارجی را از آژانس هواپیمایی خریداری کند نیز یک دور دیگر مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و هنگام خروج از کشور نیز باید عوارض خروجی را پرداخت کند.
میزان مالیات بر ارزش افزوده سفرهای خارجی هنوز مشخص نشده است و فقط مجلس اعلام نمود این میزان در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیات غیر مستقیمی است که خریدار آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و فروشنده می بایست مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. عوارض خروج زائران عتبات عالیات در خروج هوایی 45 هزار تومان و خروج زمینی و دریایی 15 هزار تومان پیش بینی شده است.

همچنین لازم به ذکر است که در لایحه بودجه 1402، درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور با تغییراتی همراه شده است که در جدول بالا قابل مشاهده می باشد.

افزایش مالیات در سفر

پرداخت مالیات خروج از کشور

کدام افراد از پرداخت مالیات و عوارض خروج از کشور معاف می شوند؟

این مالیات شامل همه افراد به جز موارد تبصره زیر خواهد شد

طبق تبصره ۱ این ماده، دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند، دارندگان پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند از پرداخت مالیات موضوع این ماده مستثنی هستند.
همچنین زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی (ع) به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند نیز از پرداخت مالیات سفر معاف خواهند بود.
طبق تبصره ۲، گردشگران، ساکنین دائم یا موقت مناطق آزاد تجاری- صنعتی که صرفاً از مبدأ مناطق مذکور به خارج از کشور عزیمت می‌کنند، مشمول عوارض خروج از کشور موضوع قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی و آئین‌نامه‌های اجرایی مربوطه می‌شوند.
نمایندگان با رای موافق به تبصره ۳ این ماده، نیروی انتظامی را موظف کردند، پرداخت مالیات خروج از کشور مسافران ایرانی که عازم خارج از کشور هستند را مطابق با روشی که سازمان تعیین می‌کند کنترل و از خروج مسافرانی که مالیات مزبور را پرداخت نکرده‌اند، جلوگیری نماید.
هرچند که بعد از انتشار این خبر، واکنش هایی از سمت مردم مخصوصا در فضای مجازی شکل گرفت اما سید فرید موسی، نماینده استان تهران با اشاره به این موضوع در صفحه شخصی خود نوشت: عوارض و مالیات سفر خارجی در اصل یکی است که قبلا تعریف شده بود و چون عوارض می بایست به شهرداری ها پرداخت شود، صرفا نام آن به مالیات تغییر کرد تا منابع به خزانه کشور واریز شود. همچنین برخی معافیت‌های ضروری که در قوانین به صورت پراکنده تعریف شده، در این قانون مجتمع شد.

مطلب بیشتر

علت افزایش عوارض خروج از کشور چیست؟

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه امام

پرداخت عوارض خروج از کشور با خودپرداز Cashless ATM در فرودگاه امام خمینی قرار دارد که به صورت آنلاین می توانید از این دستگاه استفاده نمایید.

پیگیری عوارض خروج از کشور

وبسایت سداد از سامانه عوارض خروج از کشور جهت پی گیری می باشد که با وارد کردن کد ملی، شماره کارت و شماره مرجع پرداخت قابل انجام است.

استرداد عوارض خروج از کشور 

با اعلام سازمان امور مالیاتی کشور نحوه استرداد عوارض خروج از کشور برای افرادی که مالیات سفر را پرداخت کردند اما قصد استفاده از آن را در زمان باقی مانده از سال ندارند می توانند با مراجعه به وبسایت evat.ir نسبت به این موضوع اقدام نمایند.

سوالات متداول

اپلیکیشن عوارض خروج از کشور چه نام دارد؟

ایوا، نام اپلیکیشن پرداخت عوارض خروج از کشور می باشد.

نرخ عوارض خروج از کشور زمینی به ترکیه چقدر است؟

مبلغ مالیات سفر به ترکیه به صورت زمینی مطابق جدول بالا می باشد (بار اول: 4000000، بار دوم: 6000000 و بار سوم: 8000000)

عوارض خروج از کشور برای دانشجویان چگونه است؟

مطابق تبصره 1 که در بالاتر یاد شد، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی) نسبت به پرداخت مالیا سفر معاف می باشند. 

قیمت عوارض خروج از کشور هوایی با زمینی متفاوت است؟

خیر همانگونه که از جدول بالا قابل مشاهده است قیمت عوارض خروج از کشور زمینی با هوایی یکسان میباشد.

عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج چگونه است؟

ایرانیان مقیم خارج، که دارای کارنامه شغلی از وزارت کار هستند می توانند مبلغ مالیات سفر یاد شده را پرداخت نکنند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt