راهنمای سفر به تفلیس گرجستان

راهنمای سفر به تفلیس گرجستان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 13 خرداد ، 1400

راهنمای سفر به تفلیس گرجستان

تفلیس پایتخت کشور تاریخی گرجستان با تمامی زیبایها و جذابیتهای خود در میان ایرانیان یک مقصد سفر پرطرفدار است،شهری که دیدنی های زیادی برای کشف کردن دارد. همراه با الفبای سفر از راهنمای سفر به این کشور مطلع شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تفلیس پایتخت کشور تاریخی گرجستان با تمامی زیبایها و جذابیتهای خود در میان ایرانیان یک مقصد سفر پرطرفدار است،شهری که دیدنی های زیادی برای کشف کردن دارد. همراه با الفبای سفر از راهنمای سفر به این کشور مطلع شوید.

موقعیت جغرافیایی گرجستان

کشور گرجستان از نظر موقعیت جغرافیایی ۱۲۰ کیلومتر با رشته کوه های قفقاز فاصله داشته و در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. گرجستان از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب شرق با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور نیز تفلیس می باشد. مساحت گرجستان نیز حدود ۲۴۶ کیلومترمربع است. ( برای شروع سفر خود تور گرجستان رزرو کنید.)

تفلیس-الفبای سفر

اطلاعات ضروری تفلیس گرجستان

اختلاف ساعت با تهران :گرجستان در منطقه‌ی زمانی GMT +4 قرار گرفته و نیم ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی: زبان گرجی

واحد پول: لاری (ლ) (GEL)

نوع برق شهری :برق شهری در گرجستان ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز 

کد کشور:+۹۹۵

شماره‌های اضطراری

شماره اضطراری سراسری پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس : ۱۱۲ 

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی تفلیس

وضعیت آب‌و‌هوایی تفلیس گرجستان

گرجستان با توجه به موقعیت و تنوع جغرافیایی خود دارای آب و هوای نیمه گرمسیری و متفاوتی در طول سال است. فصل بهار در گرجستان هوا بسیار مطلوب است به طوری که نه زیاد گرم است و نه زیاد سرد ولی گاهی اوقات ممکن است که باران ببارد ولی بیشتر اوقات هوا آفتابی و یا نیمه ابری است.
تابستانهای گرجستان هوا به نسبت گرم بوده و دمای هوا بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد متغییر است و مناطق ساحلی با رطوبت همراه است که فصل پرگردشگری نیز محسوب می شود.فصل پاییز در گرجستان علاوه بر زیبا بودن طبیعت، با بارش باران همراه است و افرادی که در این فصل به این کشور سفر میکنند بهتر است که همراه خود چتر داشته باشند و بارانی و لباسهای مناسب همراه خود ببرند.

زمستان در گرجستان هوا سرد است و دمای هوا بین ۲ تا ۶ درجه سانتی‌گراد بوده که در این فصل شهر با برف سفید پوش می شود که برای علاقه مندان به اسکی بسیار مناسب است. ( با توجه وضعیت آب و هوایی مورد نظر خود بلیط هواپیما تفلیس را رزرو کنید.)

تبدیل پول در تفلیس گرجستان

برای سفر به گرجستان بهتر است که در ابتدای سفر دلار همراه خود داشته باشید و سپس  پس از رسیدن به مقصد می توانید به راحتی در صرافی، فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که در فرودگاه تفلیس هستند پول خود را به لاری تبدیل کنید.خوشبختانه نرخ تبدیل ارز در همه‌ جای گرجستان یکسان است.
به شما توصیه می کنیم پول خود را به صورت مبالغ کم از دلار به لاری تبدیل کنید چرا که اگر مبلغ زیادی ر ابه لاری تبدیل کنید ممکن است که از شما پورسانت بگیرند.

واحد پول گرجستان

حمل و نقل در تفلیس گرجستان

برای تردد بین دو شهر می توانید از قطار و مینی بوس استفاده کنید. برای سفرهای بین شهری بین ۱۰ تا ۳۰ لاری برای استفاده از مینی‌بوس باید بپردازید.برای سفرهای داخل شهری نیز تاکسی،مترو و مینی‌بوس را می توانید انتخاب کنید.قیمت بلیط یک طرفه مترو در تفلیس ۰.۲۰ دلار است. کرایه تاکسی نیز از ۱.۲۲ دلار شروع می شود.هزینه تاکسی از فرودگاه تفلیس تا مرکز شهر حدود ۱۱ دلار می شود.( از هزینه های سفر به تفلیس مطلع شوید)

امنیت در تفلیس گرجستان

از لحاظ امنیت در کشور گرجستان باید گفت این کشور دارای امنیت خوبی بوده و از میان کشورهای امن جهان رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.در بیشتر جاهای شهر پلیس حضور دارد و برای مزاحمتهای خیابانی در این کشور مجازاتهایی توسط دولت گرجستان تعیین شده است.بنابراین گردشگران می توانند به راحتی در این شهر حتی در شب تفریح کنند و به گشت و گذار بپردازند.

 فرودگاه تفلیس گرجستان 

فرودگاه بین المللی تفلیس گرجستان 17 کیلومتر با پایتخت این شهر فاصله دارد و هر هفته از فرودگاه امام خمینی تهران تا تفلیس پروازهای صورت می گیرد. فاصله هوایی تهران تا تفلیس 891 کیلومتر است و مدت زمان سفر نیز حدود 1 ساعت و بیست دقیقه زمان می برد.

مراکز خرید تفلیس

فستیوال های تفلیس گرجستان

در گرجستان جشنواره و رویدادهای مختلف طبق سنت و آداب و رسوم این کشور برگزار می شود که با نمایش های خیابانی، موسیقی و رقص محلی، آتش بازی و نمایش صنایع دستی همراه است. از جمله برخی از این فستیوالها مانند فستیوال پنیر، فستیوال تبیلیسوبا به مناسبت روز تولد پایتخت این کشور، فستیوال رنگ و..

فرهنگ گرجی

غذاهای تفلیس گرجستان

غذاهای گرجی دارای عطر و طعم متفاوت و لذیذ است که تحت تاثیر غذاهای اروپایی و آسیایی نیز می باشد. مردم گرجی از گوشت در بیشتر غذاهای خود استفاده می کنند و به غذاهای گیاهی نیز علاقه مند هستند. غذاهای سنتی و محلی گرجی در بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد.فرهنگ غذایی گرجستان دارای سبک پخت و میزآرایی منحصر به فرد است و علاوه بر گوشت، ماهی و سبزیجات نیز در لیست غذاهای این کشور به چشم می خورد.برخلاف کشور ما، نان در بین غذاهای گرجی بیشتر مرسوم است و همراه غذا لبنیات نیز خورده می شود.

در طبخ غذاهای گرجی از انواع چاشنیهای معطر، فلفل و سبزیجات معطر نیز استفاده می شود. خینکالی، چخخبیلی، چاناخی، خاچاپور از جمله برخی از غذاهای خوش طعم و مشهور گرجستان است که امتحان کردن آنها را به شما پیشنهاد می کنیم.

غذاهای-تفلیس-گرجستان-الفبای سفر

هتلهای تفلیس گرجستان

در سفر گرجستان محل اقامت خود را با توجه به بودجه خود می توانید انتخاب کنید. از هتل های 5 ستاره و لوکس تفلیس گرفته با امکانات رفاهی و خدمات عالی مانند هتل رادیسون بلو ایوریا،هتل ماریوت تفلیس،هتل پرفرنس هالینگ تفلیس،هتل ایوتا تفلیس که برخی از این هتل های تا مناطق دیدنی تفلیس فاصله کمی دارند.

می توانید در هتلهای ارزان تفلیس نیز اتاق رزرو کنید که قیمت مناسب تر و به صرفه تری دارد از جمله هتل های دو ستاره و سه ستاره تفلیس مانند هتل دی پلازا،هتل ایرمنی،هتل اوریون اکونوم،هتل الکساندری،هتل ام‌ام‌جی و هزینه خود را صرف جاذبه های دیدنی شهر و تفریحات کنید.در تفلیس می توانید در هاستل و یا میهمان خانه نیز اقامت داشته باشید و یا حتی اگر خانوادگی سفر کرده اید آپارتمان اجاره کنید.

هتلهای تفلیس-گرجستان-الفبای سفر

مراکز خرید تفلیس گرجستان

برای خرید کردن در گرجستان در مراکز تجاری مدرن و پاساژهای مختلف می توانید بگردید و کالای مورد نیاز خود را تهیه کنید. مراکز خرید امروزی و مدرن تفلیس از جمله تفلیس مال،مرکز خرید ایست پوینت،مرکز خرید مرانی،تفلیس سنترال جاهایی هستند که در آن برندهای مطرح دنیا، عطر، کفش، زیورآلات، لوازم آرایشی، اسباب بازی، هایپرمارکت ،لوازم منزل، طلا و جواهرات و...  به فروش می رسند که علاوه بر خرید می توانید در کافه و رستورانها غذا میل کنید و از شهر بازی و امکانات تفریحی آن بهره مند شوید.

برای خرید در بازارهای تفلیس و بازارچه های روباز نیز می توانید سکه های قدیمی،مجسمه، اشیای عتیقه، صنایع دستی،خوارکی و مواد غذایی، سوغات، کتاب، نقاشی، زیور آلات تزئینی و .. تهیه کنید. این بازارهای ارزان محلی تفلیس شامل بازار درای بریج، بازارهای خیابان روستاولی، خرید ارزان در خیابان پکینی و .. می باشند.

خرید در تفلیس

جاذبه های توریستی تفلیس گرجستان

امکان توریستی گرجستان برای هر گردشگری جذاب و جالب خواهد بود. طبیعت زیبا و وصف نشدنی تفلیس مانند جاذبه های طبیعی همچون، دریاچه لاکپشت، دریاچه لیسی و باغ ملی بوتانیکال بسیار زیبا و خیره کننده است.پارک های مشهور تفلیس که سرسبزی و درختان بلند قامتی را خود جای داده مانند پارک واکه،پارک متاتسمیندا،پارک میزوری و پارک ریکه تفلیس که علاوه بر فضای دل پذیر دارای رستورانها و کافه های مختلفی نیز می باشند.

کلیسا و صومعه های تاریخی زیاد با معماری شاهکار در تفلیس وجود دارد که تماشای آنها را نباید از دست بدهید از جمله کلیسای جامع تثلیث،کلیسا آنچیسخاتی،کلیسا متخی،کلیسا کاشوتی و..علاوه بر این مکانهای دیدنی در تفلیس برای کشف کردن وجود دارد که هر کدام تاریخ مهمی را در خود نهفته دارند از جمله قلعه ناریکالا، حمام های گوگردی، تفلیسپانتئون، متاتسمیندا، اپرا دولتی تفلیس و..

برای اینکه فرهنگ و تاریخ پر بار مردم این کشور را بیشتر بشناسید بهتر است تا از موزه های مهم و اصلی تفلیس حتما بازدید کنید از جمله موزه ملی گرجستان، موزه قوم نگاری روباز، موزه هنرهای زیبا تفلیس و گالری ملی تفلیس که در آن اشیا سکه،فلزات، سرامیک ها، سلاح ها، ابزار آلات موسیقی لباس های محلی، ظروف و وسایل زندگی روزمره  را در معرض نمایش قرار داده اند.

دیدنی های تفلیس

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt