جاهای دیدنی گرجستان

بهترین مناطق و جاهای دیدنی گرجستان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 05 اردیبهشت ، 1403

جاهای دیدنی گرجستان | 56 جاذبه گردشگری

آیا همه جاهای دیدنی گرجستان را می‌شناسید؟ در این مقاله، علاوه‌بر معروف‌ترین جاذبه های گرجستان، جاهای کمتر شناخته شده آن هم معرفی کرده ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

جاهای دیدنی گرجستان از آن دسته دیدنی‌هایی هستند که نظیرشان را کمتر جایی دیده‌اید. گرجستان با طبیعت بکر و زیبا و مکان‌های تاریخی و باستانی‌اش گردشگران و جهانگردان را به خود می‌خواند. اگر شما هم فکر سفری جذاب و لذت‌بخش را در سر می‌پرورانید، سفری که هم مقصدش رؤیایی باشد و هم هزینه‌ کمتری داشته باشد، پس حتماً به گرجستان و دیدنی‌هایش فکر کنید. با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین جاهای دیدنی گرجستان که نباید از دستشان بدهید آشنا شوید.

سوانتی؛ از مناطق باستانی گرجستان

یکی از جاهای دیدنی گرجستان که به دلیل نقاط باستانی‌اش اهمیت دارد، سوانتی است. سوانتی یکی از مناطق باستانی گرجستان به شمار می‌رود که در سه استان شمالی این کشور امتداد یافته است. این منطقه، یکی از مراکز کوهنوردی گرجستان نیز به حساب می‌آید و کوهنوردان برای صعود به قله‌های مختلف رشته‌کوه قفقاز وارد این ناحیه می‌شوند. خانه‌های برجی سوانتی از جمله آثار باستانی معروف این ناحیه‌اند که در میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده‌اند.

سوانتی از مناطق باستانی گرجستان

عکسی از سوانتی

صومعه گلاتی؛ از بهترین جاهای دیدنی گرجستان

صومعه گلاتی در شهر کوتایسی، دومین شهر پرجمعیت این کشور و پایتخت تمدن باستانی کولخیس قرار دارد. این صومعه، یک صومعه ارتدکس گرجی است که ساخت آن در قرن ۱۲ میلادی انجام شده و اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. صومعه گلاتی، یکی از مراکز فرهنگی و روشنفکری گرجستان به شمار می‌رفت در دوران امپراتوری بیزانس ساخته شد و به‌ دلیل استفاده از طلا در ساختمان و نقاشی‌ها بسیار مشهور است.

صومعه گلاتی از بهترین جاهای دیدنی گرجستان

تصویری از صومعه گلاتی

محله متخی در شهر تفلیس گرجستان

تفلیس، پایتخت گرجستان، به بافت قدیمی و معماری سنتی خود شهرت دارد و محله متخی یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر به شمار می‌آيد که حال‌وهوای کهن خود را به خوبی حفظ کرده است. این محله روی تپه‌ای مرتفع بنا شده و از این رو چشم‌انداز زیبایی از شهر و برخی از جاذبه‌های دیدنی شهر تفلیس ارائه می‌دهد. از بناهای مشهور این محله می‌توان به کلیسای متخی اشاره کرد.

کلیسای مختی گرجستان

عکسی از کلیسای مختی

خیابان پکینی؛ لذت خرید در جاهای دیدنی گرجستان

اگر در شهر تفلیس قصد خرید داشته باشید، باید یک راست به سراغ خیابان پکینی بروید. این خیابان جایی است که بزرگترین مراکز خرید تفلیس را در خود جای داده و البته کافه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های متعددی را نیز می‌توانید در آن ببینید. در خیابان پکینی می‌توانید محصولاتی از قبیل پوشاک، کیف و کفش، اکسسوری و... را از برندهای میان‌رده گرفته تا برندهای معتبر بین‌المللی مانند پوما، ریباک، منگو و... تهیه کنید.

خیابان پکینی از بهترین جاهای دیدنی در گرجستان

عکسی از خیابان پکینی

خیابان روستاولی؛ از خیابان های دیدنی گرجستان

یکی دیگر از خیابان‌های مهم شهر تفلیس که از جاهای دیدنی گرجستان به حساب می‌آید، روستاولی است. این خیابان در مرکز شهر واقع شده و به دلیل وجود ساختمان‌های دولتی، فرهنگی، مراکز تجاری و نیز برخی مکان‌های دیدنی مانند تئاتر اپرای ملی گرجستان، کلیسا و موزه، اهمیت زیادی دارد. ساختمان‌های این خیابان ۵/۱ کیلومتری، با معماری قرن نوزدهم و بیستم ساخته شده‌اند و این به جذابیت خیابان روستاولی می‌افزاید.

خیابان روستاولی از خیابان های مهم شهر تفلیس

عکسی از خیابان روستاولی

شهر قدیم تفلیس؛ از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرجستان

شهر قدیم تفلیس همان جایی است که باعث شهرت معماری سنتی و حال و هوای کهن شهر تفلیس شده است. اینجا درواقع بخش مرکزی و هسته اولیه شهر تفلیس است که در پایین تپه‌ای مرتفع بنا نهاده شده و خانه‌هایی با معماری سنتی و حالت پلکانی در آن جای گرفته‌اند. این خانه‌های سنتی با حیاط‌های مخفی، پلکان‌های مارپیچ و بالکن‌هایی زیبا، در خیابان‌های باریک و دراز و تودرتو قرار گرفته و حتی قدمت آنها به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد.

هر قدیم تفلیس از مهم ترین جاهای دیدنی گرجستان

شهر قدیم تفلیس

منطقه اوشگولی در سوانتی گرجستان

منطقه اوشگولی درواقع مجموعه‌ای متشکل از ۴ روستا است که در منطقه سوانتی گرجستان واقع شده است. این دهکده‌های گردشگری در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و مرتفع‌ترین سکونتگاه اروپا محسوب می‌شوند. این روستاها تقریباً ۶ ماه از سال، کاملاً پوشیده از برف هستند و حتی مسیرهای دسترسی به این منطقه بسته می‌شود. این روستا از قرون وسطی به جا مانده و برج‌های سنگی آن، یادگاری از دوران کهن به شمار می‌روند.

منطقه اوشگولی در سوانتی گرجستان

عکسی از منطقه اوشگولی

شهر غاری اوپلیستسیخه در کشور گرجستان

شهر سنگی اوپلیستسیخه که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین شهرهای صخره‌ای جهان شناخته می‌شود در نزدیکی شهر گوری گرجستان قرار دارد. این شهر سنگی روی یک صخره بلند و در ساحل غربی رودخانه متکواری ساخته شده و گفته می‌شود قدمت آن به هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. ساکنین این منطقه با تراشیدن صخره‌ها، فضاهایی غار مانند در آنها ایجاد کرده و از آنها به‌عنوان خانه و پناهگاه استفاده می‌کردند.

شهر غاری اوپلیستسیخه گرجستان

تصویری از شهر سنگی اوپلیستسیخه

سالن تئاتر گابریادزه؛ از خاص ترین جاهای دیدنی گرجستان

سالن تئاتر گابریادزه یکی از جاهای دیدنی گرجستان تفلیس است که به دلیل معماری خاص خود و نمایش‌هایی که در آن اجرا می‌شود، اهمیت دارد. این بنا در شهر قدیم تفلیس واقع شده و توسط رزو گابریادزه، نویسنده و نقاش مشهور گرجستانی تأسیس شده است. این سالن تئاتر، محل اجرای اولین نمایش‌های عروسکی گرجستان بود و برج ساعت تفلیس هم در همان‌جا قرار دارد. همچنین دریچه‌ای کوچک در این برج وجود دارد که در برخی ساعات شبانه روز، عروسک‌ها از آن خارج شده و یک نمایش موزیکال چند دقیقه‌ای اجرا می‌کنند.

سالن تئاتر گابریادزه از خاص ترین جاهای دیدنی گرجستان

نصویری از سالن تئاتر گابریادزه

قلعه‌ ناریکالا؛ از معروفترین جاهای دیدنی گرجستان

قلعه ناریکالا یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تفلیس در گرجستان است. قدمت این قلعه تاریخی به سده چهارم میلادی می‌رسد و مدتی در اختیار پادشاهی ساسانی و سپس در دست مغولان بوده است. این قلعه تاریخی بر فراز تپه‌ای در بخش قدیمی تفلیس قرار دارد و وقتی بر فراز این قلعه بایستید، یک نمای کامل و ۳۶۰ درجه از شهر تفلیس خواهید دید.

قلعه‌ ناریکالا از معروفترین جاهای دیدنی گرجستان

عکسی از قلعه ناریکالا

قلعه رباتی؛ یادگار قرون وسطا در گرجستان

قلعه رباتی در شهر آخالتسیخه گرجستان، یک قلعه قرون وسطایی است که در قرن ۹ میلادی با نام قلعه لومیسا پایه‌گذاری شد. بنای امروزی قلعه، حاصل بازسازی‌هایی است که در سال ۲۰۱۱ انجام شد. این قلعه قدیمی که بیشتر بخش‌های آن از سنگ ساخته شده، روی یک تپه قرار دارد و چشم‌انداز اصلی شهر محسوب می‌شود. در میان دیوارهای این قلعه، مسجد، کلیسا، کنیسه، یک پارک کوچک، موزه تاریخ و برخی از بهترین هتل‌ های گرجستان و فروشگاه‌های مختلفی به چشم می‌خورند.

قلعه رباتی از مشهورترین جاهای دیدنی گرجستان

تصویری از قلعه رباتی

قلعه آنانوری در شهر دوشتی گرجستان

قلعه آنانوری به مجموعه‌ای از بناها گفته می‌شود که در کرانه‌های رود آراگوی در شهر دوشتی گرجستان ساخته شده است. این مجموعه شامل دو قلعه متصل به‌ یکدیگر می‌شود و تعدادی بنا از جمله دو کلیسای قدیمی در آن جای گرفته‌اند. قلعه آنانوری در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده و محل اقامت یکی از زمین‌داران سرشناس گرجستان بوده است. این بنا تا اوایل قرن نوزدهم به‌عنوان یک دژ نظامی به کار می‌رفت و شاهد نبردهای بی‌شماری بوده است.

قلعه آنانوری در شهر دوشتی گرجستان

عکسی از قلعه آنانوری

شهر غاری واردزیا؛ از بهترین دیدنی های گرجستان

یکی دیگر از شهرهای سنگی گرجستان، شهر واردزیا در جنوب گرجستان است. این شهر سنگی از تعداد زیادی خانه‌های غارمانند در دل صخره‌ها و یک صومعه تشکیل شده و در دامنه‌ کوه‌های اروشتی قرار گرفته است. قدمت اصلی بنای این شهر به قرن دوازدهم میلادی برمی‌گردد و با عنوان کتیبه آینده در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کلیسا کانون مذهبی این شهر بوده که در دل صخره‌ها تراشیده شده و دیوارهای آن نیز به زیبایی نقاشی شده‌اند.

شهر غاری واردزیا از بهترین دیدنی های گرجستان

تصویری از شهر غاری واردزیا

تله کابین تفلیس؛ تماشای پایتخت گرجستان از بالا

تله کابین تفلیس، پارک ریکه را به قلعه ناریکالا وصل می‌کند و یکی از راه‌های دسترسی به تپه ناریکالا به شمار می‌رود. مسافتی که با این تله کابین طی می‌کنید اگرچه کوتاه است، اما به‌خوبی می‌تواند اکثر بخش‌های دیدنی شهر تفلیس را از بالا ببیند و زمانی که به تپه می‌رسید، علاوه‌بر بازدید از قلعه ناریکالا و تندیس مادر می‌توانید یک چشم‌انداز ۳۶۰ درجه از کل شهر تفلیس داشته باشید.

تله کابین تفلیس از معروترین مکان های دیدنی در گرجستان

عکسی از تله‌کابین تفلیس

کلیسای جامع سوتیتسخولی؛ از کلیساهای مهم گرجستان

دومین کلیسای بزرگ گرجستان، کلیسای جامع سوتیتسخولی است که در شهر تاریخی متسختا قرار دارد. این کلیسای ارتدکس یکی از نمونه‌های شاهکار معماری قرون اولیه و میانه مسیحیت به شمار می‌رود که مورد احترام بسیاری از مسیحیان است. این بنا را به‌عنوان محل دفن ردای مسیح می‌شناسند و شخصیت‌های مهم مسیحیت در این کلیسا دفن شده‌اند.

کلیسای جامع سوتیتسخولی گرجستان

عکسی از کلیسای جامع سوتیتسخولی

کلیسای جواری؛ از کلیساهای معروف گرجستان

کلیسا یا صومعه جواری، یکی دیگر از کلیساهای مشهور شهر متسختا به شمار می‌آید که در قرن ششم میلادی تأسیس شده است. این کلیسا بر لبه صخره‌ای مرتفع و سرسبز ساخته شده و گویی از دل کوه سر برآورده است. یکی از مشهورترین بخش‌های این کلیسا، صلیب چوبی‌ای است که به باور مردم محلی، آن را یک مبلغ دینی به مناسبت پذیرفتن آیین مسیحیت توسط پادشاه گرجستان، در این کلیسا نصب کرده و معجزات فراوانی دارد.

کلیسای جواری از بهترین مناطق دیدنی گرجستان

عکسی از کلیسای جواری

کلیسای گرگتی ترینیتی گرجستان؛ سفر به قرن چهاردهم میلادی

در دامنه‌های کوه قازبگی، یکی از زیباترین کلیساهای گرجستان قرار دارد که در ارتفاع ۲۱۶۰ متری از سطح زمین قرار گرفته است. قدمت این کلیسای زیبا به قرن چهاردهم میلادی برمی‌گردد و با معماری قرون وسطایی به همراه یک برج ساعت ساخته شده است. این کلیسا به دلیل قرارگیری در ارتفاعات و در دل طبیعت، نمای بسیار باشکوهی دارد و چشم‌انداز بی‌نظیری از مناظر طبیعی و روستاهای اطراف را نیز به نمایش می‌گذارد.

کلیسای گرگتی ترینیتی گرجستان

تصویری از کلیسای گرگتی ترینیتی

کلیسای جامع ترینیتی مقدس در گرجستان

یکی از جاهای دیدنی گرجستان، کلیسای جامع ترینیتی (تثلیث) معروف به سامِبا (به معنای تثلیث) است. این کلیسا ۹۷ متر ارتفاع دارد و می‌تواند ۱۵ هزار نفر را در خود جای دهد و به‌عنوان بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان شناخته می‌شود. معماری این کلیسا ترکیبی از معماری سنتی و تاریخی گرجی، معماری بیزانس و نمایانگر سیر تحول معماری در گرجستان است.

عکسی از کلیسای جامع ترینیتی مقدس

قطار کابلی تفلیس؛ از جاذبه های گرجستان

قطار کابلی تفلیس که با نام فونیکولار نیز شناخته می‌شود، یکی از چهار قطار کابلی فعال دنیا محسوب می‌شود که حدود ۵۰۰ متر طول دارد و در سال ۱۹۰۵ تأسیس شده است. این قطار سه ایستگاه دارد؛ پایین‌ترین ایستگاه در خیابان چانکادزه، ایستگاه بعدی متاتسمیندا پانتئون و آخرین آن‌ها متاتسمیندا در بالای کوه است. ظرفیت قطار کابلی تفلیس ۴۰ نفر است و تمام سفر از پایین‌ترین تا بالاترین ایستگاه، کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

عکسی از قطار کابلی تفلیس

بازار دزرتیربی؛ از جاذبه های تفلیس گرجستان

بازار دزرتیربی از مشهورترین و بزرگ‌ترین بازارهای محلی تفلیس به‌شمار می‌رود و در نزدیکی ایستگاه مرکزی قطار تفلیس قرار دارد. در این بازار، محصولاتی مانند گوشت، مرغ و ماهی تازه، سبزیجات و میوه‌، سوغاتی‌های خوراکی، محصولات لبنی و سایر مواد غذایی خانگی را می‌توانید پیدا کنید. خوراکی‌های گرجی مخصوص مانند چورچخلا نیز در این بازار با قیمت مناسب به فروش می‌رسند و محلی ایده‌آل برای آشنایی با فرهنگ بومی مردم به شمار می‌رود.

بازار درای بریج تفلیس گرجستان؛ مخصوص آنتیک‌دوستان

یکی از جاهای دیدنی گرجستان در تفلیس را می‌توان بازار درای بریج دانست که محل گردهمایی دست‌فروش‌های تفلیس است. انواع محصولات از قبیل کالاهای آنتیک، به‌ویژه کالای روسی، زیورآلات، اشیاء تزیینی و سوغات را می‌توانید با قیمت مناسب در این بازار پیدا کنید. بازار درای بریج هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر فعالیت می‌کند و در آخر هفته‌ها شاهد حضور پررنگ گردشگران و سلیقه‌های مختلف گردشگری در گرجستان در این منطقه خواهید بود.

بازار درای بریج تفلیس گرجستان

عکسی از بازار درای بریج تفلیس

بازار مرکزی کوتائیسی؛ برای خرید محصولات ارگانیک

بازار مرکزی کوتائیسی مکانی است که در آن می‌توانید تقریباً همه نوع مواد غذایی را که در گرجستان پرورش داده می‌شود خریداری کنید. در اینجا می‌توانید انواع سبزی‌ها، میوه، گوشت، پنیر، ترشیجات، چاشنی‌ها و ادویه‌جات، چرچخلا و انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای خانگی گرجی را خریداری کنید. به‌علاوه، بسیاری از اهالی روستاهای اطراف نیز محصولات خود را برای فروش به این بازار می‌آورند و می‌توانید محصولات کاملاً ارگانیک را از این بازار بخرید.

بازار مرکزی کوتائیسی از مناطق گردشگری گرجستان

عکسی از بازار مرکزی کوتائیسی

بازار میدان تفلیس؛ از پرانرژی ترین جاهای دیدنی گرجستان

بازار میدان تفلیس یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تفلیس است که پس از مدتی رکود، اخیراً بازگشایی شده و یکی از مناطق توریستی و تاریخی شهر است. غرفه‌های متعدد این بازار به فروش محصولات مختلفی همچون زیورآلات، کتاب، نقاشی و سایر آثار هنری، اشیای قدیمی، ماگ و مگنت، جوراب‌ و لباس سنتی و انواع و اقسام سوغات خوراکی اختصاص یافته‌اند.

بازار میدان تفلیس از قدیمی ترین بازارهای تفلیس

عکسی از بازار میدان تفلیس

مجسمه مادر گرجستان در تفلیس زیبا

کارتلیس ددا یا تندیس مادر گرجستان، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرجستان تفلیس است که نماد این شهر محسوب می‌شود. این تندیس آلومینیومی با ۲۰ متر ارتفاع، به شکل بانویی گرجی که لباس محلی به تن و شمشیر (به نشانه شجاعت) و جام شراب (به نشانه مهمان‌نوازی و دوستی) در دست دارد، در سال ۱۹۵۸ بر روی تپه‌های سولولاکی بنا شده و تقریباً از تمام نقاط شهر دیده می‌شود.

مجسمه مادر گرجستان در تفلیس

عکسی از مجسمه مادر

پل صلح تفلیس؛ دوستی مدرنیته و سنت در گرجستان

پل صلح با هدف برقراری پیوند بین بخش قدیمی و مدرن شهر تفلیس، در سال ۲۰۱۰ بر فراز رود کورا در مرکز شهر تفلیس ساخته شد و محل عبور عابران پیاده است. جذابیت این پل در معماری و طراحی آن است که به شکل یک منحنی سینوسی طراحی شده و در آن، ۱۰ هزار لامپ LED به کار رفته است. هر روز در حوالی غروب آفتاب، به مدت ۹۰ دقیقه این لامپ‌ها روشن می‌شوند و صحنه‌ای‌ دیدنی را رقم می‌زنند.

پل صلح تفلیس از مراکز گرشگری گرجستان

عکسی از پل صلح

کوه قازبگی؛ صعود به اورست کوچک در گرجستان

کوه قازبگی با ارتفاع ۵ هزار متر، یکی از کوه‌های مهم رشته‌کوه قفقاز به شمار می‌رود که در شمال شرق گرجستان در نزدیکی مرز روسیه واقع شده است. سختی صعود به قله این کوه با درجه سختی صعود به رشته‌کوه هیمالیا برابری می‌کند و آن را اورست کوچک‌ می‌دانند. اگرچه صعود به این قله فقط برای کوهنوردان حرفه‌ای ممکن است، اما دامنه‌های آن بسیار جذاب و سرسبز است و یک مکان عالی برای تفریح در طبیعت محسوب می‌شود.

کوه قازبگی از بهترین مکان های دیدنی گرجستان

تصویری از کوه قازبگی

کوه های قفقاز؛ از جاهای دیدنی گرجستان برای کوهنوردان

کوه‌های قفقاز در نزدیکی مرز جنوبی روسیه و در بین دریای سیاه و دریای خزر قرار دارند. قفقاز بخشی از مرز طبیعی میان دو قاره آسیا و اروپا یا اوراسیا را تشکیل می‌دهد. رشته کوه‌های قفقاز در کشورهای گرجستان، روسیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه گسترده شده‌اند و البته مهم‌ترین قله‌های آن در کشور گرجستان قرار گرفته است.

کوه های قفقاز گرجستان

تصویری از کوه‌های قفقاز

غار ملوری؛ از جاهای دیدنی گرجستان برای غارنوردان

غار ملوری یکی از جاهای دیدنی گرجستان در شهر تسقالتوبو است که به غار قیفی‌شکل شهرت دارد. این غار با حدود ۲ کیلومتر طول، یکی از بزرگترین غارهای گرجستان به شمار می‌رود و دارای دو کانال عمیق طبیعی و یک آبشار زیرزمینی زیباست. عبور از گذرگاه این غار چندان دشوار نیست؛ اما به تجهیزات غارنوردی نیاز دارد.

غار پرومتئوس؛ وسیع ترین غار گرجستان

غار پرومتئوس که به نام غار کومیتساوی نیز شناخته می‌شود، بزرگترین غار گرجستان به شمار می‌رود. این غار در شهر تسقالتوبو قرار دارد و یک غار کارستی است که ۱۱ کیلومتر طول دارد و ۱۸۰۰ متر آن در دسترس بازدیدکنندگان است. این غار ۲۲ تالار اصلی دارد که ۶ تالار آن برای بازدید عموم اختصاص پیدا کرده و بازدیدکنندگان را به عمق ۸۰ متری زیر زمین می‌برد.

غار پرومتئوس وسیع ترین غار گرجستان

تصویری از غار پرومتئوس

آبشارهای تسالکا یا آبشارهای داشباشی گرجستان

شهر تسالکا یکی از شهرهای دیدنی گرجستان است که به دلیل دره تسالکا یا همان دره داشباشی شهرت دارد. در این دره، مجموعه آبشارهای داشباشی جریان دارند که در تابستان‌ها، آب و هوایی خنک را به این منطقه می‌آورند و در زمستان‌ها، زمانی که آب‌ آبشار یخ می‌زند، منظره‌ای شگفت‌انگیز را خلق می‌کنند. این آبشارها از صخره‌هایی مرتفع و پوشیده از گیاهان و خزه‌ها جاری شده و از این رو به رنگ سبز زمردی دیده می‌شوند.

آبشارهای تسالکا گرجستان

عکسی از آبشارهای تسالکا

آبشار ماخونتستی در شهر باتومی گرجستان

آبشار ماخونتستی یکی از جاهای دیدنی گرجستان باتومی است. این آبشار حدود ۳۰ کیلومتر با باتومی فاصله دارد و مسیر رسیدن به آن، به اندازه خود آبشار زیبا است. آبشار ماخونتستی در منطقه‌ای سرسبز و کوهستانی واقع شده است و در اطراف آن، جنگل‌های سرسبزی وجود دارد.

آبشار ماخونتستی  از جاهای دیدنی باتومی گرجستان

تصویری از آبشار ماخونتستی

پارک ملی توشتی؛ بهشت پنهان گرجستان

در استان کاختی گرجستان، یکی از جاذبه‌های طبیعی این کشور قرار گرفته است و نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این پارک که به بهشت پنهان گرجستان شهرت پیدا کرده، تحت حفاظت سازمان محیط زیست بوده و از این رو شاهد مناطق طبیعی کاملاً بکر و دست‌نخورده و مناظری چشم‌نواز از قله‌های برفی، تپه‌های سرسبز و دره‌های عمیق خواهید بود.

پارک ملی توشتی گرجستان

عکسی از پارک ملی توشتی

پارک آبی جینو پارادایس در تفلیس گرجستان

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس، مجموعه‌ای بزرگ، تفریحی و چندمنظوره در پایتخت گرجستان است که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. این مجموعه با حدود ۲۰ هکتار وسعت، انواع استخرها و سرسره‌های آبی را در خود جای داده است. همچنین ۱۲ استخر سرپوشیده و رو باز در مجموعه وجود دارد که آب آن‌ها با ۱۰ مسیر فیلتری مختلف تصفیه می‌شود.

پارک آبی جینو پارادایس گرجستان

تصویری از پارک آبی جینو پارادایس

باغ گیاه شناسی باتومی؛ از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان

باغ گیاه شناسی باتومی را دانشمند گیاه‌شناس و جغرافی‌دان مشهوری به نام آندری کراسنوف در سال ۱۹۱۲ در ده کیلومتری باتومی تأسیس کرد. این باغ با وسعتی بالغ بر ۱۱۱ هکتار، گیاهان متنوعی را در خود جای داده است که به ۹ منطقه جغرافیایی مختلف از سراسر جهان تعلق دارند. شما در این باغ می‌توانید بیش از ۲۰۰۰ گیاه مختلف از مناطقی هم‌چون نیوزیلند، استرالیا، مکزیک، آسیای شرقی و… را ببینید و از این همه سبزی و زیبایی شگفت‌زده شوید.

باغ گیاه شناسی باتومی گرجستان

تصویری از باغ گیاه‌شناسی باتومی

پارک مرکزی برجومی؛ از بهترین پارک های ملی گرجستان

پارک مرکزی برجومی، بخشی از پارک ملی برجومی – خاراگائولی، یکی از بزرگترین پارک‌های ملی گرجستان به شمار می‌رود. این پارک به دلیل تنوع طبیعی کم‌نظیر و وجود پوشش گیاهی کوهستانی متنوع و سرسبز، یکی از تفریحات عالی شهر برجومی محسوب می‌شود. در این پارک، چشمه آب گوگردی با خاصیت درمانی قرار دارد و امکانات متنوعی همچون زمین بازی کودکان، سالن بیلیارد، تله کابین، استخر طبیعی آب گوگردی و... در این پارک به چشم می‌خورد.

پارک مرکزی برجومی از بهترین پارک های ملی گرجستان

عکسی از پارک مرکزی برجومی

موزه الن آخولدیانی؛ خانه موزه ای زیبا در پایتخت گرجستان

یکی از مراکز هنری معروف گرجستان، خانه موزه الن آخولدیانی در شهر تفلیس است. بنای این موزه متعلق به هنرمند معروف، گرج آلن آخولدیانی بوده که در سال 1976 تبدیل به خانه-موزه شد. در این خانه-موزه، آثار گرافیکی، تابلوهای نقاشی در سبک‌های مختلف، طر‌ح‌های نمایشی، تصویرسازی‌های کتاب، آرشیوها و کلکسیون‌های شخصی و ابزارآلات عکاسی هنرمندان مشهور و شناخته‌شده گرجی به نمایش درمی‌آید.

موزه الن آخولدیانی گرجستان

عکسی از موزه الن آخولدیانی

موزه ملی گرجستان؛ مخصوص علاقه‌مندان به تاریخ

موزه ملی گرجستان در سال ۱۸۵۲ در تفلیس ساخته شد و در حال حاضر به‌صورت مجموعه‌ای از چند موزه مانند موزه هنرهای زیبا، گالری ملی، موزه تاریخ تفلیس و… به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در این موزه با اسکلت‌های دو میلیون ساله باستانی، تاریخ گرجستان، جنگ جهانی در گرجستان، دوران سلطه شوروی بر گرجستان و گنجینه‌ای از جواهرات کم‌یاب و قیمتی با قدمت چند هزارساله آشنا خواهید شد.

موزه ملی گرجستان

تصویری از موزه ملی گرجستان

موزه دادیانی؛ از زیبایی های تاریخی گرجستان

کاخ موزه دادیانی که با نام موزه تاریخ و معماری قصرهای دادیانی نیز شناخته می‌شود، در دو قصر چاوچاوادزه و دادیانی برپا شده است و محوطه کلیسا و باغ گیاه‌شناسی از دیگر بخش‌های آن هستند. در این موزه، نمونه‌هایی از قطعات ساخته‌شده با طلا، قطعات باستان‌شناسی، کلکسیونی از وسایل مذهبی مسیحی، نمونه‌هایی از اسلحه‌های آسیایی و اروپایی، نسخ دست‌نویس، نقاشی‌های هنرمندان اروپایی و... به نمایش گذاشته شده است.

موزه دادیانی گرجستان

عکسی از موزه دادیانی

دلفیناریوم باتومی گرجستان؛ تماشای دوستی انسان و آبزی‌ها

دلفیناریوم باتومی یکی از جاهای دیدنی گرجستان باتومی است که در آن شاهد اجراهای دلفین‌ها و شیرهای آبی خواهید بود. این دلفیناریوم نزدیک به ۳۰ اجرای مختلف را برای بیش از ۸۰۰ تماشاگر به اجرا می‌گذارد و امکان شنا با دلفین‌ها نیز وجود دارد.

دلفیناریوم باتومی گرجستان

تصویری از دلفیناریوم باتومی

بلوار باتومی؛ از خیابان های دیدنی گرجستان

یکی از نقاط دیدنی باتومی در گرجستان بلوار باتومی است که به موازات خط ساحلی باتومی امتداد یافته و برای پیاده‌روی بسیار مناسب است. در کناره‌های این بلوار، علاوه‌بر وجود فضای سبز و درختان سرسبز مناطق نیمه گرمسیری، کافه‌ها، رستوران‌ها و نیمکت‌هایی قرار دارد که می‌توانید برای استراحت، گپ‌وگفت و لذت بردن از زندگی شبانه پرهیجانِ باتومی، از آنها استفاده کنید.

بلوار باتومی از دیدنی ترین خیابان های گرجستان

تصویری از بلوار باتومی

چاپخانه زیرزمینی استالین در تفلیس گرجستان

چاپخانه زیرزمینی جوزف استالین زیر یک ساختمان مسکونی در شهر قدیمی تفلیس قرار دارد و تنها راه ورود به آن از طریق دیواری است که ۱۷ متر در زیر زمین واقع شده است. یک تونل دیگر نیز برای خروج در مواقع اضطراری در این چاپخانه تعبیه کرده‌اند. استالین در زمان اقامتش در تفلیس، یک چاپخانه زیرزمینی و مخفی راه‌اندازی کرده بود و با چاپ آثار مرتبط با تبلیغات انقلابی، نقش مهمی در انقلاب سال ۱۹۱۷روسیه داشت.

متسختا؛ از کهن ترین شهرهای گرجستان

شهر تاریخی متسختا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان است که زمان احداث آن به نیمه دوم هزاره اول قبل از میلاد بازمی‌گردد. متسختا از قرن ۳ قبل از میلاد تا قرن ۵ میلادی، پایتخت پادشاهی گرجستان شرقی بود و از اولین شهرهایی بود که مسیحیت را به‌عنوان دین رسمی پذیرفت. از این رو حتی بعد از انتقال پایتخت به تفلیس، با دربرداشتن مهم‌ترین کلیساهای ارتدکس گرجی، به عنوان مرکز دینی گرجستان شناخته شد.

مستخا از قدیمی ترین شهر های گرجستان

عکسی از شهر مستخا

یادبود تاریخ گرجستان؛ رو به دریاچه تفلیس

بنای یادبود تاریخ گرجستان در منطقه تمکا و بر روی تپه‌های مجاور دریاچه تفلیس، توسط مجسمه‌ساز گرجستانی زوراب سره تلی ساخته شد. قسمت بالایی ستون‌های 30 متری این بنای تاریخی، ویژگی پادشاهان، ملکه‌ها و قهرمانان گرجستان و قسمت پایینی آن، زندگی حضرت مسیح را به تصویر می‌کشد. ساخت این بنا در سال 1985 آغاز شد؛ اما تاکنون کامل نشده است.

یادبود تاریخ گرجستان

تصویری از یادبود تاریخ گرجستان

سردابه آناتوری؛ از عجیب ترین جاهای دیدنی گرجستان

سرداب‌های آناتوری گرجستان، سازه‌هایی سنگی هستند که در روستای خوسورتی در نزدیکی مرز چچن قرار گرفته‌اند. این سرداب‌های مخوف درواقع مملو از اسکلت‌ها و استخوان‌های انسان‌هایی است که سال‌ها از مرگشان می‌گذرد. بر اساس باور مردم محلی در زمان شیوع طاعون، مبتلایان به این بیماری تصمیم گرفتند در انزوا و در سردابه‌ها بمیرند تا بیماری‌شان به سایر اعضای خانواده سرایت نکند.

سردابه آناتوری گرجستان

تصویری از سرداب‌های آناتوری

مجسمه علی و نینو؛ یادبود عشقی نافرجام در گرجستان

مجسمه علی و نینو نماد شهر باتومی محسوب می‌شود و براساس داستان عشق نافرجام یک جوان مسلمان به دختری مسیحی از گرجستان ساخته شده است. نکته جالب درباره این مجسمه این است که این دو مجسمه در فواصل زمانی مشخص به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند، به یکدیگر می‌رسند، در هم می‌آمیزند و به شکل پیکری واحد در می‌آیند و سپس دوباره از یکدیگر جدا می‌شوند.

مجسمه علی و نینو از معروفترین جاهای دیدنی گرجستان

عکسی از مجسمه علی و نینو

تندیس پادشاه واختانگ یکم در تفلیس گرجستان

یکی از جاهای دیدنی گرجستان تفلیس، تندیس پادشاه واختانگ یکم است. واختانگ یکم معروف به واختانگ گرگ‌سر، از آخرین پادشاهان گرجستان باستان در قرن پنجم میلادی و از سلسله خسرویانی‌ها بوده‌ است. او به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخی گرجستان شناخته می‌شود و حتی توسط کلیسای ارتدکس گرجی به‌عنوان یک قدیس از او یاد شده و مراسم روز گرامیداشت این پادشاه، هر ساله در گرجستان برگزار می‌شود.

تندیس پادشاه واختانگ یکم در تفلیس گرجستان

عکسی از تندیس پادشاه واختانگ یکم

میدان پیازا؛ از جاهای دیدنی باتومی گرجستان

یکی از میدان‌های مشهور باتومی که یکی از جاهای دیدنی گرجستان محسوب می‌شود، میدان پیازا با ۵۷۰۰ متر مربع مساحت است. این میدان به سبک ایتالیایی ساخته شده و برای ساخت مرکز میدان، از موزاییک و شیشه‌های رنگ‌آمیزی‌شده استفاده شده است. در اطراف میدان پیازا، کافه‌ها، رستوران‌ها و ساختمان‌های مختلفی با معماری ایتالیایی وجود دارد و همین بر جذابیت این میدان افزوده است.

میدان پیازا از جاهای دیدنی باتومی گرجستان

تصویری از میدان پیازا

برج الفبا در یکی از پارک های باتومی گرجستان

یکی از مشهورترین برج‌های باتومی، برج الفبا نام دارد که نمادی از زبان و الفبای گرجی است. این برج در میراکِل پارک باتومی واقع شده و یکی از جاهای دیدنی باتومی به شمار می‌آید. نمای بیرونی این برج با ۱۳۰ متر ارتفاع، به شکل یک رشته DNA انسان (یک مارپیچ دورشته‌ای) ساخته شده است و این مارپیچ به سمت بالا حرکت می‌کند و در طول این مارپیچ، ۳۳ حرف الفبای گرجی قرار دارد.

برج الفبا گرجستان

عکسی از برج الفبا

تندیس مدیا در میدان اروپای باتومی گرجستان

مدیا در اساطیر یونانی، نام دختر پادشاه کولخیس گرجستان است. این زن عاشق یاسون، پهلوان یونانی می‌شود که برای ربودن پشم زرین از پدر مدیا به کولخیس آمده بود؛ اما عشق این دو پایانی خونین داشت و مدیا، یاسون را به دلیل خیانت به قتل رساند. تندیس مدیا در حالی که پشم زرین را در دست دارد، در مرکز میدان اروپای شهر باتومی بر فراز برج بلندی قرار گرفته است.

تندیس مدیا گرجستان

عکسی از تندیس مدیا

دریاچه نوریگلی؛ از دریاچه های زیبای گرجستان

دریاچه نوریگلی، یکی از دریاچه‌های گرجستان در بندر باتومی است که ۸ متر عمق و ۱۰۵ متر طول دارد و به‌وسیله کانالی به دریای سیاه متصل می‌شود. دریاچه نوریگلی، زیستگاه انواع ماهی‌های گوناگون است و ماهیگیری در آن رونق دارد. به‌علاوه تفریحاتی از جمله قایق‌رانی، پارک کودک، باغ وحشی کوچک و دوچرخه‌سواری در اینجا برای مسافران و گردشگران تعبیه شده است.

دریاچه نوریگلی از دریاچه های گرجستان

عکسی از دریاچه نوریگلی

دریاچه ریتسا و خانه تابستانی استالین در گرجستان

دریاچه ریتسا در شمال غربی گرجستان در منطقه آبخازیا قرار دارد و با ۱۱۶ متر عمق، یکی از عمیق‌ترین دریاچه‌های این منطقه به حساب می‌آید. این دریاچه مملو از ماهی‌های مختلف، به‌ویژه ماهی قزل‌آلاست و ماهی‌گیری در آن انجام می‌شود. این دریاچه و مناطق طبیعی اطراف آن، از پرطرفدارترین مناطق گردشگری گرجستان است و جوزف استالین نیز خانه تابستانی خود را در این ناحیه بنا کرده بود.

دریاچه ریتسا و خانه تابستانی استالین در گرجستان

عکسی از دریاچه ریتسا

دریاچه لیسی گرجستان؛ مخصوص آبتنی و شنا

دریاچه لیسی، دریاچه کوچکی در نزدیکی تفلیس است که در دره رودخانه کورا قرار دارد. این دریاچه کوچک با عمق حدود ۴ متر، محلی مناسب برای شنا کردن محسوب می‌شود و اطرافش نیز درخت‌های فراوان کاشته شده و محیطی سرسبز را به ارمغان آورده است. در مجاورت این دریاچه می‌توانید آفتاب گرفتن، دوچرخه‌سواری و ماهی‌گیری را تجربه کنید.

دریاچه لیسی گرجستان

تصویری از دریاچه لیسی گرجستان

دریاچه لاک‌پشت؛ از زیبایی های تفلیس گرجستان

دریاچه لاک‌پشت در حومه شهر تفلیس قرار دارد و این دریاچه کوچک نام خود را از لاک‌پشت‌های زیادی گرفته است که قبلاً در این دریاچه زندگی می‌کردند. از آنجایی که این دریاچه در نزدیکی تفلیس قرار دارد، یکی از بهترین تفرجگاه‌های تابستانی مردم و گردشگران به‌شمار می‌رود. در اطراف این دریاچه، کافه و رستوران‌های متعددی وجود دارد و امکانات رفاهی به‌خوبی توسعه یافته است.

دریاچه لاک‌پشت از زیبایی های تفلیس گرجستان

عکسی از دریاچه لاک‌پشت

دره مارتویلی گرجستان؛ مخصوص طبیعتگردان

یکی از جاذبه های گرجستان، دره مارتویلی است که در نزدیکی روستای گاچدیلی در غرب استان سامگرلو قرار دارد. در عمق این دره زیبا، رودخانه آباشا جریان دارد که دورتادور آن را صخره‌های بلند با ارتفاع ۵۰ تا ۷۰ متر احاطه کرده است. آب شفاف رودخانه، به همراه مناظر سرسبز و بی‌بدیل، صخره‌های اطراف این دره را بین گردشگران محبوب ساخته و امکان تفریحاتی همچون قایق‌سواری و رفتینگ نیز در این دره وجود دارد.

دره مارتویلی گرجستا

عکسی از دره مارتویلی گرجستان

دره اوکاتسه؛ از شگفت انگیزترین دره های گرجستان

دره اوکاتسه، یکی از زیباترین دره‌های گرجستان در منطقه ایمرتی است که در عمق آن، رودخانه اوکاتسه جریان دارد. عمق این دره از ۲۰ متر تا ۱۰۰ متر متفاوت است و چندین آبشار نیز در آن به چشم می‌خورد که آبشار ۷۰ متری کینچخا از آبشارهای مشهور این دره است. یکی از جاذبه‌های این منطقه، مسیری سنگی است به طول ۶ کیلومتر که از روستای گوردی تا ورودی دره ادامه دارد.

دره اوکاتسه در گرجستان

عکسی از دره اوکاتسه

دره ترسو؛ از جادویی ترین جاهای دیدنی گرجستان

دره ترسو (Trusso Valley) سرچشمه رود ترگی محسوب می‌شود و چشم‌اندازهای جادویی و بی‌نظیر دارد. این دره به دلیل داشتن چشمه‌های آب‌ معدنی، سنگ‌های سفید و زرد، دریاچه‌های معدنی حباب‌دار و سازه‌هایی از قرون وسطا شهرت دارد.

دره ترسو از بهترین جاهای دیدنی در گرجستان

عکسی از دره ترسو

بهترین جاذبه گرجستان از نظر شما کدام است؟

گرجستان کشوری است باستانی که با اقدامات گسترده در راستای توسعه صنعت گردشگری، توانسته توجه گردشگران را به خود جلب کند. فهرست جاهای دیدنی گرجستان، بسیار طولانی‌تر از چیزهایی است که ما به آنها اشاره کردیم؛ بسیاری از خیابان‌ها و میدان‌های تفلیس یا برج‌ها و سواحل باتومی و شهرهای تاریخی این کشور در تور گرجستان در انتظار شما هستند تا دیدنی های جدید و تجربه‌های منحصربه‌فردی را برای شما به ارمغان بیاورند.

سؤالات متداول:

1. بهترین جاهای دیدنی گرجستان کجا هستند؟

گرجستان پر از جاذبه های طبیعی و باستانی است که در یک سفر کوتاه نمی‌توانید تمام آن‌ها را ببینید؛ اما از میان بهترین جاهای دیدنی این کشور می‌توان به سوانتی، صومعه گلاتی، قطار کابلی تفلیس، بازار درای بریج تفلیس، غار پرومتئوس، متسختا، دریاچه نوریگلی، دره مارتویلی و... اشاره کرد. 

2. کدام جاذبه های گرجستان برای کوهنوردها و طبیعتگردها مناسب است؟         

شهر غاری واردزیا، کوه قازبگی، کوه‌های قفقاز، غار ملوری، غار پرومتئوس، آبشارهای داشباشی، پارک ملی توشتی، دریاچه نوریگلی، دریاچه ریتسا، دریاچه لاک‌پشت، دره مارتویلی، دره اوکاتسه و دره ترسو از بهترین جاهای گرجستان برای طبیعتگردان هستند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt