جاهای دیدنی ایتالیا

با بهترین جاهای دیدنی ایتالیا آشنا شوید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 04 اردیبهشت ، 1403

جاهای دیدنی ایتالیا | معرفی 50 جاذبه گردشگری

جاهای دیدنی ایتالیا بسیار متنوع هستند و با هر سفرتان به ایتالیا می‌توانید بارها شگفت‌زده شوید. در این مقاله با 50 جاذبه گردشگری ایتالیا آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

ایتالیا، این شبه جزیره چکمه‌ای‌شکل، صاحب یکی از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین تمدن‌های جهان بوده است که امروزه آثار به‌جا‌مانده از آن دوران، سیل عظیم گردشگران را به این کشور می‌کشاند. ایتالیا مهد فرهنگ و هنر اروپا به شمار می‌رود؛ مرکز امپراتوری روم، محل اقامت پاپ، خاستگاه رنسانس و محل پرورش هنرمندانی همچون لئوناردو داوینچی، میکل‌ آنژ، رافائل سانتی و بسیاری افراد دیگر بوده است. بنابراین چندان عجیب نیست که جاهای دیدنی ایتالیا چنین محبوبیتی بین گردشگران داشته باشد. در ادامه با مشهورترین جاذبه‌های این کشور بیشتر آشنا خواهید شد.

برج پیزا؛ از معروفترین جاهای دیدنی ایتالیا

برج کج پیزا یکی از مشهورترین بناهای تاریخی ایتالیا و از نمونه‌های خاص معماری قرون وسطی در اروپا به شمار می‌رود. این برج ۵۶ متری در میدان معجزه شهر بندری پیزا قرار دارد و با داشتن هفت ناقوس به نشانه هفت نت موسقی، به‌عنوان برج ناقوس برای کلیسای شهر پیزا عمل می‌کند. علت کج بودن این برج که در قرن چهاردهم ساخته شده، خاک ماسه‌ای منطقه است و میزان کج شدن آن به تدریج بیشتر می‌شود.

برج پیزا از معروفترین جاهای دیدنی ایتالیا

عکسی از برج پیزا

واتیکان؛ شهر مقدس کاتولیک ها در ایتالیا

واتیکان، محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان است که شهری مقدس برای کاتولیک‌های جهان به شمار می‌رود. واتیکان یک دولت‌شهر و یک کشور مستقل محسوب می‌شود که درواقع در شهر رم ایتالیا واقع شده است. این کشور کمتر از ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد و حکومت آن صرفاً در اختیار پاپ اعظم قرار دارد و یکی از مراکز مذهبی-فرهنگی مهم جهان است. واتیکان مجموعه‌ای از بهترین جاهای دیدنی ایتالیا، شامل کلیساهای تاریخی، موزه‌ها و کتابخانه‌ها را در خود جای داده و گردشگران را به خود می‌خواند.

واتیکان از معروفترین شهرهای ایتالیا

عکسی از شهر واتیکان

دریاچه پراگز؛ از زیباترین جاهای دیدنی ایتالیا

دریاچه پراگز یا پرایز در نزدیکی شهری به همین نام در شمال ایتالیا، در نزدیکی مرز اتریش قرار دارد. این دریاچه خود در میان یک دره صخره‌ای در پارک جنگلی شگفت‌انگیزی واقع شده و دور تا دور آن را صخره‌های بلند با پوشش گیاهی درختان همیشه سبز احاطه کرده است. در این دریاچه، تفریحات مختلفی مانند قایق‌سواری، شنا، کوهنوردی و پیک‌نیک را می‌توانید تجربه کنید. به‌علاوه می‌توانید از جاذبه‌های اطراف، مانند کلیسا و خود پارک جنگلی نیز بازدید کنید.

دریاچه پراگز از بهترین جاهای دیدنی ایتالیا

تصویری از دریاچه پراگز

رشته کوه های دولومیت در ایتالیا

رشته کوه دولومیتی در شمال شرق ایتالیا، بخشی از کوه‌های آلپ است که آن را بزرگترین معماری طبیعی جهان نامیده‌اند. این رشته‌کوه‌ها به دلیل دیواره‌های سنگ آهکی مرتفع، دره‌های سرسبز با درختان سر‌به فلک‌کشیده، یخچال‌های طبیعی و دریاچه‌های کوهستانی، از زیبایی خارق‌العاده‌ای برخوردارند. در رشته‌کوه دولومیتی، کلبه‌های کوهستانی جذابی وجود دارد و می‌توانید در دامنه‌ها و قله‌های کم ارتفاع آن به تفریح بپردازید و چشم‌اندازهای ۳۶۰ درجه زیبایی را از طبیعت آلپ مشاهده کنید.

رشته کوه های دولومیت از معروفترین مناطق ایتالیا

عکسی از رشته کوه های دولومیت

پمپئی؛ پربازدیدترین جاذبه ایتالیا

یکی از پربازدید‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا با بیش از دو میلیون و پانصدهزار بازدیدکننده در سال، شهر سوخته پمپئي در نزدیکی شهر ناپل است. پمپئی یکی از شهرهای باستانی ایتالیا بود که در سال ۷۹ پس از میلاد در اثر فوران آتشفشان وزوو، زیر تلی از خاکسترهای آتشفشانی و خاک مدفون شد. این شهر قریب به ۱۵۰۰ سال کاملاً مدفون و در آغاز قرن هفدهم کشف شد. تمام ساکنان این شهر در عرض چند دقیقه به دلیل فوران آتشفشان در شهر مدفون شدند و هیچ کس نتوانست فرار کند.

پمپنی از پربازدیدترین جاهای دیدنی ایتالیا

عکسی از پمپنی

کانال بزرگ ونیز در ایتالیا

بزرگترین کانال و آبراهه شهر ونیز، کانال بزرگ نام دارد و بیشترین ترافیک آبی شهر در این نقطه رخ می‌دهد. این  کانال تقریباً ۴ کیلومتری به دلیل برگزاری فستیوال‌های متعدد، وجود دکه‌های شناور فروش غذاهای سنتی، همچنین وجود برخی از مهم‌ترین بناهای تاریخی به جا مانده از قرن ۱۵ میلادی، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ونیز ایتالیا محسوب می‌شود. فستیوال رگاتا استوریکا که مسابقه قایقرانی بین قایق‌های ونیزی است و همچنین آیین نمادین سپاسگزاری از مریم مقدس برای نجات از اپیدمی طاعون، از مهم‌ترین فستیوال‌های برگزارشده در طول این کانال هستند.

کانال بزرگ ونیز در ایتالیا

تصویری از کانال بزرگ ونیز

ماترا؛ از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایتالیا

شهر ماترا یکی از شهرهای تاریخی ایتالیا با قدمت ۹ هزار سال است که با معماری سنگی و منحصربه‌فرد خود، به یکی از جاذبه‌های این کشور تبدیل شده است. این شهر بر روی یک تپه واقع شده و ساختمان‌های آن در دل تخته‌سنگ‌های عظیمی کنده‌کاری شده‌اند. ساختمان‌های این شهر تماماً سنگی هستند و نوعی سنگ سفید در ساخت آنها به کار رفته که در زمان تابش نور خورشید، نور را کاملاً منعکس می‌کنند. از این رو آن را شهر روشنایی نامیده‌اند.

ماترا از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایتالیا

تصویری از ماترا

کلیسای جامع میلان در ایتالیا

کلیسای جامع میلان یا کلیسای دومو، سومین کلیسای بزرگ جهان است که در شهر میلان قرار دارد. ساخت این کلیسا با سبک معماری گوتیک در قرن چهارده آغاز شد و در قرن بیستم پایان یافت. یکی از ویژگی‌های جالب این کلیسا این است که امکان حضور گردشگران بر روی سقف این کلیسا فراهم است و در این نقطه به‌خوبی می‌توان مجسمه‌ها و تندیس‌هایی که بر روی سقف ساخته شده‌اند و همچنین چشم‌انداز زیبایی از شهر میلان را مشاهده کرد.

کلیسای جامع میلان در ایتالیا

تصویری از کلیسای جامع میلان

کلیسای سانتا ماریا دل فیوره در ایتالیا

کلیسای سانتا ماریا دل فیوره یا کلیسای جامع فلورانس در قرن ۱۴ میلادی در مرکز شهر فلورانس ساخته شد. این کلیسا دارای سه شبستان وسیع بود که در انتها همگی به یک گنبد هشت وجهی بزرگ ختم می‌شدند. این کلیسا یکی از مشهورترین کلیساهای ایتالیا محسوب می‌شود که علاوه‌بر ساختمان اصلی کلیسا، بخش تعمیدگاه و برج ناقوس را دربرمی‌گیرد. این بناها همگی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته‌اند.

کلیسای سانتا ماریا از مشهورترین کلیسای ایتالیا

عکسی از کلیسای سانتا ماریا دل فیوره

کلیسای سن مارکو در ایتالیا

کلیسای جامع سنت مارک یا سن مارکو، یک کلیسای جامع در شهر ونیز است که شاهکاری بی‌نظیر از معماری بیزانسی محسوب می‌شود. بنای اصلی این کلیسا در قرن ۱۱ میلادی ساخته شده و چندین گنبد کوچک و بزرگ که از ویژگی‌های معماری بیزانس است، بر روی آن خودنمایی می‌کنند. این کلیسا دفتر کار اسقف اعظم است و مقبر سنت مارکو (مرقس قدیس) در آن قرار دارد.

کلیسای سن مارکو در ایتالیا

تصویری از کلیسای سن مارکو

کلیسای سن ویتال؛ از زیباترین کلیساهای ایتالیا

کلیسای سن ویتال در شهر راونا، پایتخت‌ امپراتوری روم غربی، در شمال ایتالیا قرار دارد. این کلیسا در قرن ششم میلادی ساخته شده و پر از موزاییک‌کاری‌های جذاب است. این آثار هنری موزاییکی، داستان‌هایی از کتاب مقدس را روایت می‌کنند و بعضی از تالارهای کلیسا به‌طور کامل با این موزاییک‌ها پوشیده شده است. این کلیسا یکی از بهترین نمونه‌های معماری بیزانس اولیه مسیحی در بین کلیساهای ایتالیا است.

کلیسای سن ویتال نمونه‌های معماری بیزانس اولیه

تصویری از کلیسای سن ویتال

چینکو تره؛ از مناطق ساحلی ایتالیا

منطقه چینکو تره، منطقه‌ای ساحلی در ناحیه لیگوریا واقع در شمال غرب ایتالیاست و پنج روستا به نام‌های مونته روسو آل ماره، ورنزا، کورنیلیا، مانارولا و ریوماجیوره را در برمی‌گیرد. خط ساحلی این منطقه، این پنج روستا و تپه‌های سرسبز اطراف، همگی بخشی از پارک ملی چینکو تره هستند و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این منطقه به دلیل وجود خانه‌های رنگارنگ بر روی صخره‌های شیب‌دار، باغات انگور، صخره‌ها و تپه‌های سرسبز و خط ساحلی تمیز و زیبا، از جمله محبوب‌ترین مناطق گردشگری ایتالیا به حساب می‌آید.

چینکو تره از مناطق ساحلی ایتالیا

عکسی از چینکو تره

فواره تروی؛ از خاص ترین جاهای دیدنی ایتالیا

فواره تروی معروف به آب نمای دختر دوشیزه با ارتفاع ۲۶ متر و عرض ۴۹ متر بر روی سرچشمه‌ اصلی شهر رم بنا شده است. این آب نمای زیبا در منطقه تروی، با مجسمه‌هایی جذاب و نمادین که هریک نشان‌دهنده مفهومی خاص هستند احاطه شده. وجود رستوران‌ها، کافه‌ها، مغازه‌های سنتی و حضور هنرمندان خیابانی در اطراف این بنا، جذابیت این منطقه را دوچندان کرده است.

فواره تروی از خاص ترین جاهای دیدنی ایتالیا

تصویری از فواره تروی

کاخ ریولی؛ موزه هنرهای معاصر ایتالیا

کاخ ریولی بنایی است که در قرن یازدهم در شهر تورین ساخته شد و محل اقامت خاندان سلطنتی ساووی در این شهر بود. این قلعه تاریخی در عمر چندصد ساله خود، بارها بازسازی شد و در طول جنگ جهانی دوم نیز به شدت آسیب دید. درنهایت پس از بازسازی‌های گسترده، این بنا به‌عنوان موزه ملی هنرهای معاصر بازگشایی شد و امروزه در آن، آثار متعددی از هنرمندان برجسته ایتالیایی و بین‌المللی قرن ۲۰ و ۲۱ به نمایش درآمده است.

کاخ ریولی موزه هنرهای معاصر ایتالیا

تصویری از کاخ ریولی

کولوسئوم؛ محل مسابقه گلادیاتورها در ایتالیا

نوبتی هم که باشد، نوبت به مشهورترین نقطه ایتالیا در شهر رم می‌رسد، جایی که به نمادی برای این شهر تبدیل شده است: کولوسئوم. این آمفی‌تئاتر باستانی که محل برگزاری نمایش‌های بسیار و البته مسابقات گلادیاتورها بوده است، در قرن یکم میلادی ساخته شده و قدیمی‌ترین آمفی‌تئاتر باستانی جهان و یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان محسوب می‌شود.

کولوسنوم مشهورترین نقطه ایتالیا در شهر رم

عکسی از کولوسئوم

پل ریالتو؛ از قدیمی‌ترین پل های ایتالیا

یکی از جاهای دیدنی ایتالیا ونیز، پل ریالتو است که در اواخر قرن شانزدهم بر روی باریک‌ترین قسمت کانال بزرگ ونیز کشیده شد. این پل، قدیمی‌ترین و مشهورترین پل، بین چهار پلی است که در کانال بزرگ قرار دارند و به‌عنوان یک پل طاقی سنگی، یک شاهکار معماری محسوب می‌شود. پل ریالتو ۴۸ متر طول و ۲۳ متر عرض دارد و سه پیاده‌رو را در خود جای داده که در قسمت میانی آن حتی می‌توانید از مغازه‌های محلی که خوراکی و سوغاتی و بدلیجات می‌فروشند خرید کنید.

پل ریالتو از قدیمی‌ترین پل های ایتالیا

تصویری از پل ریالتو

پانتئون ایتالیا؛ صاحب بزرگترین گنبد سیمانی دنیا

پانتئون از بناهای باستانی رم است که  قدمتی دو هزار ساله دارد. برای این بنا، کاربری مشخص و واضحی را عنوان نکرده‌اند؛ اما معمولاً به عنوان معبد یا کلیسا از آن استفاده می‌شده است. اگرچه معماری این بنا در طول زمان تغییر کرده، اما همچنان بزرگ‌ترین گنبد سیمانی را در جهان دارد.

پانتئون ایتالیا از بناهای باستانی رم

عکسی از پانتئون ایتالیا

جزیره کاپری در خلیج ناپل ایتالیا

جزیره کاپری در جنوب ایتالیا در ورودی خلیج ناپل واقع شده که باوجود صخره‌های آهکی بسیار مرتفع، سواحل زیبا، آثار باستانی و ویرانه‌های شهر باستانی ویلا جویس، غار آبی بلو گروتو و تفریحات آبی، از جمله زیباترین جزایر ایتالیا به شمار می‌رود. غار آبی بلو گروتو، غار بزرگی است که می‌توان با قایق‌های کوچک وارد آن شد. جزیره کاپری، آب‌وهوایی مطبوع با بارندگی‌های فراوان دارد که باعث سرسبزی، حاصل‌خیزی و رونق گردشگری در آن شده است.

جزیره کاپری در خلیج ناپل ایتالیا

عکسی از جزیره کاپری

جزیره پونزا در شهر ناپل ایتالیا

در غرب شهر ناپل و در میان مجمع‌الجزایر پونتین، یکی از معروف‌ترین جزیره‌های ایتالیا یعنی جزیره پونزا قرار دارد که محل اقامت بسیاری از افراد مشهور، سلبریتی‌ها و افراد ثروتمند است. جزیره پونزا یکی از آرام‌ترین جزایر دریایی مدیترانه است که با دارا بودن هتل‌های لوکس و آرامشی مثال زدنی، یک مکان ایده‌آل برای گذراندن تعطیلات محسوب می‌شود.

جزیره پونزا در شهر ناپل ایتالیا

تصویری از جزیره پونزا

آبشار کاسکاتا دل مارمور در ایتالیا

۲۷۱ سال پیش از میلاد، یکی از کنسول‌های مشهور رومی به نام ماریوس دنتاتوس، دستور ساخت یک آبشار مصنوعی را داد که تاکنون به‌عنوان بزرگترین آبشار مصنوعی ساخت بشر از آن یاد می‌شود. آبشار کاسکاتا دل مارمور، یک آبشار مصنوعی است که با هدف به حرکت درآوردن آب‌های راکد و جاری ساختن آنها بر روی صخره‌های مارمور و رسیدن آب به رود نرا ساخته شد. این آبشار ۱۶۵ متر ارتفاع دارد و بر روی صخره‌هایی پوشیده از گیاهان و درختان سرسبز جنگلی جاری می‌شود.

آبشار کاسکاتا دل مارمور در ایتالیا

عکسی از آبشار کاسکاتا دل مارمور

دریاچه ایسو در میلان ایتالیا

دریاچه ایسو یا ایسئو یکی از دریاچه‌های بزرگ ایتالیا در شرق میلان است. جذاب‌ترین بخش این دریاچه، وجود اسکله‌ شناور آن است. این اسکله‌ شناور از ۷۰ هزار متر مربع پارچه خاص تشکیل شده است که بر روی بستری از جنس پلی‌اتیلن قرار گرفته‌اند و در برابر امواج آب مقاوم هستند. اسکله شناوری دریاچه ایسو را به دو جزیره کوچک متصل می‌کند و بازدیدکنندگان با قدم گذاشتن بر روی این اسکله می‌توانند احساسی شبیه به راه رفتن روی آب را تجربه کنند.

دریاچه ایسو از بزرگترین دریاچه های ایتالیا

تصویری از دریاچه ایسو

سیویتا دی باگنوگریو در ایتالیا

سیویتا دی باگنوگریو (چیویتا دی بنیورجو) شهری در استان ویتربو در ایتالیا است که قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد. این شهر بر روی یک صخره سرسبز در منطقه‌ای دره‌ای واقع شده و تنها راه دسترسی به آن، عبور از روی یک پل عابر پیاده است که بین این شهر و شهر مجاورش احداث شده. ویژگی مهم این شهر باستانی، علاوه‌بر معماری جالب‌توجه خانه‌ها و ساختمان‌های آن، فرسایش طبیعی صخره‌ای است که این شهر روی آن بنا شده. فرسایش این صخره در اثر وزش بادهای شدید، باعث به وجود آمدن صحنه‌های طبیعی جذاب و البته ریزش بخش‌هایی از شهر می‌شود.

سیویتا دی باگنوگریو در ایتالیا

عکسی از سیویتا دی باگنوگریو

ساحل آمالفی؛ از زیباترین سواحل ایتالیا

یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایتالیا، ساحل آمالفی در جنوب این کشور است که به دلیل وجود طبیعت سرسبز و پردرخت، صخره‌های مرتفع ساحلی با پوشش گیاهی متنوع، چشم‌اندازهای مدیترانه‌ای و تنوع طبیعی، یکی از سواحل محبوب ایتالیا محسوب می‌شود. آب دریا در ساحل آمالفی سرد و لاجوردی‌رنگ است و جاده پرپیچ و خم ساحلی آن نیز یکی از جذابیت‌های این منطقه به شمار می‌رود.

ساحل آمالفی از زیباترین سواحل ایتالیا

تصویری از ساحل آمالفی

دریاچه کومو یا دریاچه لاریو در ایتالیا

دریاچه کومو یا دریاچه لاریو در ناحیه لمباردی در شمال ایتالیا قرار دارد و با مساحت ۱۴۶ کیلومتر مربع، سومین دریاچه بزرگ ایتالیا محسوب می‌شود. این دریاچه به دلیل تفریحات آبی متنوعی همچون ماهیگیری، کایت سواری، موج سواری و قایق سواری، یکی از بهترین دریاچه‌های ایتالیا است. به‌علاوه در طبیعت بکر و سرسبز اطراف این دریاچه، مسیرهای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی تعبیه شده است.

دریاچه کومو یا دریاچه لاریو در ایتالیا

تصویری از دریاچه کومو

گالری اوفیتسی؛ از موزه های مدرن ایتالیا

گالری اوفیتسی یکی از معروف‌ ترین موزه‌های ایتالیا و یکی از نخستین موزه‌های مدرن جهان است که در شهر فلورانس ایتالیا قرار دارد. ساختمان این موزه به دستور یکی از اشراف ایتالیا در قرن شانزدهم، به شکل یک کاخ مجلل U شکل ساخته شد. خاندان اشرافی مدیچی که صاحبان این کاخ بودند، ابتدا در آن، یک گالری خصوصی برپا کردند. این گالری به تدریج توسعه یافت و درنهایت به عنوان یک موزه عمومی مورد استفاده قرار گرفت. آثاری بسیاری از هنرمندانی چون داوینچی و بوتچیلی در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

گالری اوفیتسی از معروف ترین موزه های ایتالیا

تصویری از گالری اوفیتسی

چتونا؛ از زیباترین روستاهای ایتالیا

چتونا شهری کوچک در استان سیه‌نا در ایتالیا است. این منطقه، قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در بخش مرکزی ایتالیا به شمار می‌رود و در سال ۹۰۰ بعد از میلاد، در دامنه تپه‌های اطراف قلعه روکا و برج باستانی آن احداث شده است. این شهر باستانی دارای بناهای تاریخی متنوعی از جمله کلیساهایی متعلق به قرن ۱۲ و ۱۳ میلادی و همچنین یک موزه باستان‌شناسی است که آثار باستانی یافته‌شده در این شهر را به نمایش می‌گذارد.

چتونا از زیباترین روستاهای ایتالیا

تصویری از چتونا

پارک باستان‌ شناسی ناپولیس در ایتالیا

پارک باستان‌شناسی ناپولیس در سیراکوز قرار دارد که بخشی از مهم‌ترین خرابه‌های رم باستان در آن قرار دارد. از برجسته‌ترین بناهای آن می‌توان به تئاتر لاتومیا دل پارادایس اشاره کرد که متعلق به قرن پنجم قبل از میلاد است.

پارک باستان‌ شناسی ناپولیس در ایتالیا

عکسی از پارک باستان‌ شناسی ناپولیس

جزایر آیولین در سیسیل ایتالیا

جزایر آیولین، مجمع‌الجزایری آتشفشانی در دریای تیرنی در شمال سیسیل است که به نام آیولوس، خدای باد نام‌گذاری شده. جزایر آیولین یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در فصل تابستان است و سالانه بیش از ۲۰۰۰۰۰ گردشگر را جذب می‌کند. این جزایر از جمله جزایر آتشفشانی محسوب می‌شوند و فوران آتشفشان در این مناطق، صحنه‌های طبیعی زیبایی را رقم زده است. کوه آتشفشانی ولکانو در این جزایر قرار دارد و هنوز خروج بخار و گاز از دهانه آن قابل مشاهده است.

جزایر آیولین در سیسیل ایتالیا

عکسی از جزایر آیولین

کوه اتنا؛ آتشفشانی فعال در ایتالیا

کوه اتنا از جاهای دیدنی ایتالیا در جزیره سیسیل است که یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان و یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های اروپا به شمار می‌رود. سابقه فوران این کوه به ۳۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد و آخرین بار نیز یک سال پیش فوران کرد. اگرچه این کوه ظاهراً خطرناک به نظر می‌رسد، اما همچنان بازدیدکنندگان بسیاری دارد. برای بازدید از این کوه، بخشی از مسیر با تله کابین طی می‌شود و بقیه مسیر را گردشگران پیاده طی می‌کنند.

کوه اتنا از جاهای دیدنی ایتالیا در جزیره سیسیل

عکسی از کوه اتنا

پوزیتانو؛ از محبوب ترین شهرهای ساحلی ایتالیا

پوزیتانو از جاهای دیدنی ایتالیا در استان سالرنو و یک شهر ساحلی است که در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی به عنوان بندری پر رونق مورداستفاده قرار می‌گرفت. این شهر به دلیل خانه‌های رنگارنگ با معماری جذاب، صخره‌های بلند و پوشیده از گیاهان متنوع و ساحل تمیز و آرام، از مقاصد محبوب ساحلی در ایتالیا به شمار می‌رود.

پوزیتانو از مقاصد محبوب ساحلی در ایتالیا

تصویری از پوزیتانو

وال دورچا در توسکانی ایتالیا

وال دورچا منطقه‌ای در توسکانی است که گستره‌ای وسیع از تپه‌های سرسبز و دشت‌های حاصلخیز را در برمی‌گیرد. این تپه‌ها با شیب ملایم و نظمی شگفت‌انگیز برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و دهکده‌های کوچک و زیبایی نیز در این منطقه قرار دارند که قدمت برخی از آنها به قرن پانزدهم برمی‌گردد. این منطقه به دلیل زیبایی طبیعی‌اش در بسیاری از آثار هنری دوران رنسانس به تصویر کشیده شده است و در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

وال دورچا در توسکانی ایتالیا

عکسی از وال دورچا

توسکانی؛ از رؤیایی ترین جاهای دیدنی ایتالیا

استان توسکانی با مرکزیت فلورانس، یک ناحیه فرهنگی و تاریخی است که شهرهای مهمی همچون سیه‌نا، لوما و پیزا را دربرمی‌گیرد و برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا در آن قرار دارد. این منطقه به دلیل برخورداری از ویژگی های متنوع و ارزشمندی همچون طبیعت بکر، مناظر خیره‌کننده، فضای سرسبز و باطراوت، آب‌های شفاف، معماری تاریخی، گنجینه‌های هنری و همچنین مردمی خونگرم و مهربان، بسیار پرطرفدار است.

توسکانی از رؤیایی ترین جاهای دیدنی ایتالیا

عکسی از توسکانی

کالاسابینا در جزیره آسینارا در ایتالیا

ساحل کالاسابینا در جزیره آسینارا، یکی دیگر از مکانهای دیدنی ایتالیا به شمار می‌رود که از مقاصد محبوب گردشگران است. این جزیره زیبا و منحصربه‌فرد با مساحت ۵۲ کیلومتر مربع در قسمت شمال غربی سادرینا  قرار دارد. از ویژگی‌های جالب این جزیره، وجود تپه‌های سنگی است که یکی از ذخایر معدنی طبیعی و مهم ایتالیا محسوب می‌شوند.

کالاسابینا در جزیره آسینارا در ایتالیا

عکسی از کالاسابینا

پارک ملی سیرسئو در ایتالیا

پارک ملی سیرسئو در سال ۱۹۳۴ به دستور بنیتو موسولینی، نخست وزیر ایتالیا و با هدف حفظ برخی گونه‌های گیاهی خاص ایتالیا در منطقه‌ لاتزیو احداث شد. این پارک تنها پارک ملی ایتالیا است که تنها مناطق هموار و مسطح و نواحی ساحلی را در برمی‌گیرد.

پارک ملی سیرسئو تنها پارک ملی ایتالیا

تصویری از پارک ملی سیرسئو

بولتسانو؛ شهری پر از جاذبه های تاریخی در ایتالیا

بولتسانو یا بولزانو شهری است در شمال ایتالیا که در رشته کوه‌های آلپ، در میان دو کشور اتریش و ایتالیا قرار دارد. این شهر یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی به شمار می‌رود و فرهنگ ایتالیایی-آلمانی در آن کاملاً به چشم می‌خورد. موزه این شهر دربرگیرنده برخی از مهم‌ترین آثار باستانی ایتالیاست که از آنها می‌توان به مرد یخی اوتسی که قدیمی‌ترین انسان مومیایی‌شده طبیعی در جهان با قدمت ۳۳۰۰ سال است اشاره کرد.

بولتسانو شهری پر از جاذبه های تاریخی در ایتالیا

تصویری از بولتسانو

پارک باستان‌ شناسی سلینوته در ایتالیا

سلینوته یکی از شهرهای باستانی یونانی بسیار وسیع و غنی در منطقه مانگا گراسیا در سواحل سیسیل است. این منطقه دارای بقایای باستانی بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به معابدی اشاره کرد که قدمت آنها به ۵۵۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. ۵ معبد مهم این شهر در قالب یک آکروپولیس ساخته شده‌اند و معبد باستانی هرا از آن جمله است.

پارک باستان‌ شناسی سلینوته در ایتالیا

عکسی از پارک باستان‌ شناسی سلینوته

گروتا جیگانته؛ از زیباترین غارهای ایتالیا

غار گروتا جیگانته در منطقه زگونیکو قرار دارد و در سال 1995 به عنوان بزرگترین “Show Cave” در کتاب گینس ثبت شد. به این معنی که به کمک راهنما و با برخی امکانات می‌توانید از همه‌جای غار به‌راحتی دیدن کنید. تالار اصلی این غار ۱۳۰ متر طول و ۶۵ متر عرض دارد. این غار استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های زیبایی دارد که به شکل صفحاتی مدور شکل گرفته‌اند. در نزدیکی این مکان، یک موزه نیز وجود دارد که آثار کشف‌شده در غار را می‌توانید در آن ببینید و درباره ساختار و زمین‌شناسی این غار، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

گروتا جیگانته از زیباترین غارهای ایتالیا

تصویری از گروتا جیگانته

آمفی تئاتر باستانی تائورمینا در ایتالیا

آمفی تئاتر باستانی تائورمینا در قرن سوم پیش از میلاد، توسط یونانی‌ها ساخته شد و بعدها به‌دست رومی‌ها توسعه پیدا کرد. از تائورمینا با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار نفر، به‌عنوان مهم‌ترین دیدنی شهر تائورمینا یاد می‌شود. در بازدید از این مکان می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از کوه اتنا و دریا را نیز ببینید.

آمفی تئاتر باستانی تائورمینا در ایتالیا

عکسی از آمفی تئاتر باستانی تائورمینا

رومن فروم ایتالیا؛ سفر به دوران روم باستان

فروم روم یک میدان باستانی در شهر رم است که با خرابه‌های به جا مانده از چندین ساختمان مهم از دوران روم باستان احاطه شده است. این منطقه در گذشته، محلی برای برگزاری تجمعات مردمی، مسابقات گلادیاتورها و محل قرارگیری مجسمه افراد مهم بوده است. در حال حاضر، یک ویرانه بزرگ در این فروم باقی مانده که آثار معماری مهمی همچون معبد کیوان، باسیلیکا آمیلیا، میدان اصلی، معبد سزار، معبد وستا، تابلویوم و... را شامل می‌شود.

رومن فروم ایتالیا

تصویری از رومن فروم ایتالیا

آکادمی بررا در میلان ایتالیا

آکادمی هنرهای زیبای بررا یک مرکز هنری و آموزشگاه هنری عمومی در خیابان بررای شهر میلان است که زمان ساخت آن به قرن هجدهم برمی‌گردد. برخی از برترین هنرمندان ایتالیایی در این آکادمی، به تدریس رشته‌هایی همچون نقاشی، مجسمه‌سازی، مرمت، طراحی صحنه و... مشغول هستند.

آکادمی بررا در میلان ایتالیا

عکسی از آکادمی بررا

تئاتر آلا اسکالا در میلان ایتالیا

آلا اسکالا یک ساختمان اپرا در شهر میلان ایتالیا است که اولین بار در قرن هجدهم افتتاح شد و تاکنون بسیاری از هنرمندان بزرگ اپرا و خوانندگان مشهور در این سالن اجرا داشته‌اند. این تئاتر به‌عنوان یکی از پیشروترین مراکز اپرا و باله جهان شناخته می‌شود. ظرفیت سالن اصلی این مجموعه، ۳۶۰۰ نفر است و فضای داخلی آن به شکل نعل اسبی طراحی شده و نمایانگر معماری نئوکلاسیک باروک است.

تئاتر آلا اسکالا ساختمان اپرا در شهر میلان ایتالیا

تصویری از تئاتر آلا اسکالا

قصر دوک؛ از جاهای دیدنی ایتالیا در ونیز

قصر دوک یکی از مشهورترین بناهای شهر ونیز و از نمادهای این شهر محسوب می‌شود که در قرن ۱۴ میلادی با معماری گوتیگ ونیزی ساخته شد. این بنا در میدان سن مارکو واقع شده و محل اقامت دوک ونیز بود و در سال ۱۹۲۳ به موزه تبدیل شد. این قصر در گذشته شامل دفاتر عمومی، کاخ دادگستری، زندان و همچنین اصطبل و اسلحه‌خانه بود. در نمای بیرونی کاخ دوک، سنگ‌های مرمر سفید و صورتی به کار رفته و با قوس‌ها و اشکال هندسی زیبا آراسته شده است.

قصر دوک از مشهورترین بناهای شهر ونیز

تصویری از قصر دوک

قلعه نو رد شهر ناپل ایتالیا

کاخ پیتی فلورانس که به قلعه نو شهرت دارد، بنایی است مربوط به شهر ناپل و دوره حکومت کارل اول از دودمان فرانسوی آنژوها. این بنا از تاریخ ساخت اولیه خود در قرن ۱۳ میلادی بارها مورد تعمیر و تغییر قرار گرفته و کاربری‌های متفاوتی در حکومت‌های مختلف داشته است.

قلعه نو رد شهر ناپل ایتالیا

تصویری از قلعه نو رد

قلعه اوو یا قلعه تخم مرغ در ایتالیا

قلعه دل اوو یا قلعه اوو یا قلعه تخم‌مرغ، در کناره‌ دریا، در خلیج ناپل قرار دارد. ریشه انتخاب نام تخم مرغ برای این قلعه به افسانه‌ای از ویرژیل، شاعر رومی ربط دارد که در قرون وسطا به‌عنوان ساحر و پیشگو شهرت داشت. در این افسانه آمده است که ویرژیل یک تخم مرغ جادویی را برای استحکام قلعه اوو در شالوده آن می‌گذارد. طبق این داستان، اگر تخم مرغ آسیبی ببیند، قلعه ویران خواهد شد و ناپل دچار رویدادهای مصیبت‌بار می‌شود.

قلعه اوو یا قلعه تخم مرغ در ایتالیا

تصویری از قلعه اوو

کاخ پیتی در فلورانس ایتالیا

کاخ پیتی فلورانس به یکی از تجار و بانکداران قرن پانزدهمی تعلق داشت که سپس توسط خاندان مدیچی خریداری شد و به‌عنوان خزانه مورداستفاده قرار گرفت. در این کاخ، لوازم لوکس، آثار هنری ارزشمند و جواهرات بسیاری نگهداری می‌شد. در اواخر قرن هجدهم، کاخ پیتی پایگاه ناپلئون بناپارت بود و درنهایت در قرن بیستم به‌عنوان موزه به روی عموم بازگشایی شد.

کاخ پیتی در فلورانس ایتالیا

تصویری از کاخ پیتی

هرکولانیوم؛ از شهرهای باستانی ایتالیا

هرکولانیوم یکی از شهرهای روم باستان، در کرانه‌های خلیج ناپل بود که در سده اول میلادی تحت سلطه امپراتوری روم درآمد و محل خوش‌گذرانی و عیش و نوش اشراف روم بود. هرکولانیوم در کوهپایه‌های کوه آتشفشانی وزوو قرار داشت و به همین دلیل، همواره در معرض زمین‌لرزه‌های ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی بود. این شهر ابتدا به دلیل یکی از این زلزله‌های شدید و سپس به دلیل فوران آتشفشان وزوو به همراه شهر پمپئی زیر تلی از گل و لای و خاکستر مدفون شد.

هرکولانیوم از شهرهای باستانی ایتالیا

عکسی از هرکولانیوم

دره معابد در جزیره سیسیل ایتالیا

دره معابد در آگریجنتو در جزیره سیسیل قرار دارد و منطقه‌ای باستانی است که بقایای به جامانده از هفت معبد باستانی را در خود جای داده. این معابد همگی به سبک دوریسی، اصیل‌ترین معماری یونان باستان ساخته شده‌اند. قدمت این معابد به قرن پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد. به‌علاوه، یک بنای سنگی هرمی نیز در این دره قرار دارد که به باور مورخان برای بزرگداشت سربازان رومی کشته‌شده در جنگ ساخته شده است.

دره معابد در جزیره سیسیل ایتالیا

عکسی از دره معابد

ترولی آلبروبلو در آپولیا ایتالیا

آلبروبلو شهری کوچک در آپولیای ایتالیاست که به دلیل وجود کلبه‌های سنتی از جنس سنگ و با سقف‌هایی مخروطی‌شکل، شهرت دارد. این کلبه‌ها را ترولو می‌نامند و از جمله سبک‌های معماری بومی ایتالیا محسوب می‌شود. ترولوهای شهر آلبروبلو در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

ترولی آلبروبلو در آپولیا ایتالیا

تصویری از ترولی آلبروبلو

غارهای ساسی دی ماترا؛ از عجیب ترین جاهای دیدنی ایتالیا

غارهای ساسی دی ماترا در شهر ماترا در واقع خانه‌هایی غار مانند هستند که در دل سنگ‌ها حفر شده‌اند و قدمت آنها به دوران پارینه‌سنگی و حدود ۹۰۰۰ سال قبل می‌رسد. این منطقه را به‌عنوان یکی از منحصربه‌فردترین مناظر اروپا توصیف کرده‌اند و جالب آنکه این منطقه تا اوایل قرن بیستم نیز مسکونی بود. ساسی دی ماترا پس از جنگ جهانی دوم به تدریج خالی از سکنه شد. این غارها در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

غارهای ساسی دی ماترا از معروفترین جاهای دیدنی ایتالیا

عکسی از غارهای ساسی دی ماترا

پارک ملی گرن پارادیزو در کشور ایتالیا

پارک ملی گرن پارادیزو در ایتالیا در قلب کوه‌های آلپ قرار گرفته و با چشم‌اندازهای کوهستانی خیره‌کننده و فرصت‌های جذاب کوهنوردی به مقصدی باشکوه تبدیل شده است. این پارک، اولین بار برای حفاظت از بزهای کوهی تأسیس شد، اما امروز تبدیل به زیستگاهی امن برای حیوانات و پرنده‌های مختلف شده است. پارک ملی گرن پارادیسو اولین و قدیمی‌ترین پارک ملی ایتالیاست و فرصت‌های طبیعت‌گردی بی‌شماری را برای گردشگران به ارمغان آورده است.

پارک ملی گرن پارادیزو در کشور ایتالیا

تصویری از پارک ملی گرن پارادیزو

فهرست بلندبالای دیدنی های ایتالیا تمامی ندارد

ایتالیا مهد فرهنگ و تمدن اروپا بوده است. کشوری که در دوران باستان با امپراتوری عظیم روم در اوج بود و در دوران رنسانس نیز با شهرهایی همچون فلورانس و با هنرمندانی چون داوینچی و بوتچیلی. جاهای دیدنی ایتالیا بدون شک هر گردشگری را بر سر ذوق می‌آورد و شگفت‌زده می‌کند. در این کشور جذاب، طیف وسیعی از جاهای دیدنی، از سواحل زیبا و تفریحات ساحلی گرفته تا بناهای باستانی یونانی و رومی در انتظار گردشگران هستند تا سفری رؤیایی را در تور ایتالیا برایشان به ارمغان بیاورند.

سؤالات متداول:

1. بهترین جاهای دیدنی ایتالیا کجا هستند؟

برج پیزا، کولوسئوم، کلیسای جامع میلان، پمپئی، واتیکان، آبشار کاسکاتا، جزیره پونزا، ساحل آمالفی، آمفی تئاتر تائورمینا، قصر دوک، قلعه نو، غارهای ساسی دی ماترا، پارک ملی سیرسئو، ماترا، کانال بزرگ ونیز، فواره تروی و بسیاری مکان دیدنی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ایتالیا هستند.  

2. توسکانی در کجاست؟

توسکانی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیا است. این منطقه پر از دشت‌های وسیع، تک‌درخت‌های غول‌پیکر، چشم‌اندازهای رؤیایی، روستاها و خانه‌های قدیمی است. در توسکانی به‌خوبی با فرهنگ و آداب و رسوم ایتالیایی آشنا می‌شوید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt