برج سرخ آلانیا

برج سرخ آلانیا

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 28 فروردین ، 1403

برج قرمز آلانیا (برج سرخ) کجاست؟ + عکس

برج سرخ یا برج قرمز آلانیا، سازه‌ای به جا مانده از قرون وسطی است در استان آنتالیا واقع شده و به دلیل آجرهای قرمزش به نام برج سرخ شهرت پیدا کرده است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

آیا با برج قرمز، سازه‌ای به جا مانده از قرون وسطی، آشنا هستید؟ این برج در استان آنتالیا، شهر آلانیا واقع شده و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه محسوب می‌شود. این برج که در اصل قزل کوله نام دارد، به دلیل آجرهای قرمزش به نام برج سرخ شهرت پیدا کرده است.

قدمت برج سرخ به دوره سلجوقیان برمی‌گردد و یکی از شاخص‌ترین سازه‌های نظامی این دوره است. این برج قرن‌ها کاربرد داشته و حالا به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود. اگر قصد سفر به آلانیا را دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره برج سرخ آلانیا به دست آورید، مطالعه مقاله پیش‌رو را از دست ندهید.

تصویری از برج قرمز آلانیا

تصویری از برج قرمز آلانیا

آشنایی با تاریخچه برج سرخ یا برج قرمز آلانیا

برج سرخ در سال 1226 به دستور سلطان علاالدین کیقباد اول، از سلاطین دوره سلجوقی، ساخته شد. این برج از ورودی بندر و دژ منطقه که در بالای تپه قرار داشت، محافظت می‌کرد؛ ازاین‌رو در خط دفاعی آلانیا نقش به‌سزایی داشت.

معماری اصلی برج سرخ، ابوعلی رها الکت، نام خود را روی کتیبه‌ای که در بخش شمالی بنا، حکاکی و آن را جاودانه کرده است. در دومین کتیبه موجود در بخش جنوبی نیز به ستایش سلطان پرداخته و از او به عنوان حاکم ملل، شاه شاهان، یاری دهنده مسلمانان و برقرار کننده صلح یاد کرده است.

اولیا چلبی، گردشگر مشهور عثمانی، پس از بازدید از برج سرخ در دست نوشته‌های خود از آن یاد کرده است. طبق مشاهده‌های این شخص، برج سرخ توانایی حمایت از دو هزار سکنه را در زمان محاصره داشته است. این برج چندین قرن به عنوان یک مکان نطامی مورد استفاده قرار گرفت؛ سپس در سال‌های 1951 تا 1953 مرمت و بازسازی شد و به شکل امروزی درآمد. شما می توانید در تور آلانیا از اینبنای تاریخی دیدن کنید.

داخل برج سرخ آلانیا

داخل برج سرخ آلانیا

بررسی پلان و معماری برج قرمز یا قزل کوله

برج قرمز از ساختمان‌های قدیمی منطقه آلانیا و یکی از نماد اصلی این شهر است. برای ساخت این برج مصالحی همچون آجر قرمز و سنگ مرمر به کار رفته‌اند. همین آجرهای قرمز دلیل نامگذاری برج سرخ هستند.

بنای برج سرخ یک هشت ضلعی است که هر یک از این اضلاع، عرضی برابر با 12.5متر دارند. قطر برج 29متر و ارتفاع آن 33متر است. در اصل برای رسیدن به بالاترین نقطه برج واقع در طبقه پنجم،‌ 85 پله را طی کنید.

برج قرمز یک پایگاه نظامی بوده و به همین دلیل پلان پیچیده و جالبی دارد. استراتژی‌هایی که در طراحی پلان به کار رفته‌، برای حفاظت از برج در برابر حملات‌ احتمالی دشمنان بوده است. ساختار هر طبقه از برج با طبقه دیگر تفاوت دارد و شکاف‌هایی که درون دیوار ایجاد شده‌اند، امکان مشاهده بیرون را به ساکنین می‌دهند.

یکی از جذابیت‌های برج قرمز آلانیا، وجود ستون بزرگی در محور اصلی آن است. در داخل این ستون فضایی خالی برای رساندن آب به سربازان و مدافعان برج تعبیه شده است. در طبقه آخر نیز شاهد یک تراس مجهز به نرده‌های بلند و مستحکم خواهید بود. این بخش از ساختمان برای تسلط فرماندهان به اوضاع، ساخته شده است.

برج سرخ آلانیا همچنان شکوه و صلابت خود را حفظ کرده و یکی از تماشایی‌ترین آثار تاریخی آلانیا در نزدیکی آنتالیا است که با تور ترکیه آنتالیا می توانید از آن بازدید کنید. در سفر به آلانیا، بازدید از این برج را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

برج قرمز آلانیا در سواحل مدیترانه

برج قرمز آلانیا در سواحل مدیترانه

ساعت بازدید و قیمت بلیط برج سرخ آلانیا در فصل‌های مختلف سال

برج سرخ آلانیا در فصل پاییز و زمستان، همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ باز است. در فصل بهار و تابستان نیز تا ساعت ۱۹ می‌توانید از این برج بازدید کنید. داخل برج وسیله چندانی موجود نیست و بیشتر از لحاظ معماری اهمیت دارد. حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برای بازدید از برج سرخ کافی است. بازدید از برج سرخ رایگان نیست و معمولا به صورت پکیج به همراه چند جاذبه گردشگری دیگر به فروش می‌رسد.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از همه‌ی جاهای دیدنی ترکیه مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

برج سرخ کجاست؟ نحوه دسترسی به آن

برخ سرخ در جنوب ساحل کلئوپاترا قرار گرفته و از چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای دارد. برای رسیدن به این برج می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. البته تاکسی‌های ترکیه قیمت بالایی دارند؛ ازاین‌رو برای یک سفر اقتصادی، استفاده از اتوبوس یا مترو را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

جاذبه‌های گردشگری دیگری همچون قلعه آلانیا، غار داملاش، مسجد سلیمانیه، فانوس دریایی آلانیا و مسجد قویولارونو نیز در فاصله کمی از برج سرخ واقع شده‌اند. پس از بازدید از برج سرخ، حتما از این اماکن نیز دیدن کنید. اگر دچار خستگی یا گرسنگی شدید نیز رستوران‌های متعددی در این محدوده واقع شده‌اند. سفر به این شهر در نوروز، به ویژه با تور آلانیا نوروز 1403 می تواند جذاب باشد.

نمایی از برج سرخ آلانیا

نمایی از برج سرخ آلانیا

خرید تور آلانیا از آژانس مسافرتی الفبای سفر

در این مقاله به معرفی برج سرخ آلانیا پرداختیم و درباره معماری و تاریخچه آن صحبت کردیم. این برج از گنجینه‌های تاریخی ترکیه به شمار می‌رود و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. اگر قصد سفر به آلانیا را دارید، بازدید از برج سرخ را حتما در برنامه خود قرار دهید. همچنین به دلیل نزدیکی دو شهر آلانیا و آنتالیا، می توانید در تور آنتالیا عید 1403 نیز از این جاذبه گردشگری دیدن کنید.

آژانس مسافرتی الفبای سفر با عرضه بهترین خدمات مسافرتی، همواره در تلاش است تا رضایت مشتریان خود را جلب کند. برای خرید انواع تور داخلی و خارجی، بلیط هواپیما و رزرو هتل، از طریق همین سایت اقدام کنید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt