کیش یا قشم؟برای نوروز کدام را انتخاب کنیم

کیش یا قشم؟برای نوروز کدام را انتخاب کنیم

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 دی ، 1401

کیش یا قشم؟برای نوروز کدام را انتخاب کنیم

کیش و قشم دو جزیره‌ای که در نوع خود بی‌نظیر هستند و به عنوان جزایر گردشگری در ایران شناخته شده‌اند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

کیش و قشم دو جزیره‌ای که در نوع خود بی‌نظیر هستند و به عنوان جزایر گردشگری در ایران شناخته شده‌اند. این دو جزیره زیبا نه تنها میزبان گردشگران ایرانی، بلکه اقامتگاه توریست‌های خارجی نیز محسوب می‌شود. اما چه تفاوتی بین این دو شهر ساحلی وجود دارد؟ کدام یک برای سفر نوروز مناسب‌تر است؟ اگر قرار است به تور نوروز بروید، کدام را انتخاب می‌کنید؟ اینجا اطلاعاتی برای مقایسه کیش و قشم ارائه شده است.

مقایسه آب و هوای کیش و قشم

یکی از معیارهای مهم برای مقایسه شرکت در تور کیش نوروز 1403 یا قشم توجه به آب و هوای این دو شهر است. در ایام نوروز که اکثر شهرهای ایران هنوز از سرمای زمستان به طور کامل بیرون نیامده‌اند، بسیاری به دنبال شهرهای گرم می‌گردند. کیش و قشم هر دو از جمله شهرهای جزیره‌ای خوش‌ آب و هوا برای اوایل بهار هستند. اما آیا از نظر آب و هوا با یکدیگر تفاوت دارند؟

سفر به کیش و قشم در نوروز

سفر به کیش و قشم در نوروز

سفر به کیش در تور نوروز

یکی از بهترین روزهای سال برای سفر به این شهر ساحلی، ایام نوروز است. زیرا هنوز گرمای هوا مثل تابستان داغ نشده است و آب و هوای مطبوعی دارد. به طوری که حتی شب‌ها هم می‌توانید در جشنواره‌های نوروز شرکت کنید و جایزه ببرید. رطوبت هوا در این زمان از سال زیاد نیست و قطعا از سفر نوروزی خود لذت می‌برید.

سفر به کیش در تور نوروز

قشم و کیش از نظر دما در اکثر روزهای سال با یکدیگر تفاوت زیادی ندارند. این شهر جزیره‌ای از اوایل تیر تا اوایل مرداد به شدت گرم و شرجی است. همچنین فصل دی و بهمن نیز هوا به گونه‌ای نیست که در کنار دریا بتوانید ورزش‌های آبی انجام دهید‌ و یا تفریح کنید. اما در اوایل بهار و تعطیلات نوروز این شهر درست مثل کیش آب و هوای مطبوع دارد و می توانید از سفر خود لذت ببرید.

نتیجه مقایسه

اگر قرار باشد کیش و قشم را از نظر آب و هوا با یکدیگر مقایسه کنیم، تفاوتی بین این دو شهر وجود ندارد. همچنین در شب‌های تعطیلات نوروز در کنار ساحل جشنوارهای زیادی از جمله جشن نوروز صیاد، جشن سنتی نخل و خرما، جشن میگو و ... نیز برگزار می‌شود. اگر ملاک شما برای شرکت در تور نوروز ، آب و هوا باشد، هیچ تفاوتی ندارد که کدام شهر را برای سفر خود انتخاب کنید.

هزینه های سفر به کیش و قشم

قبل از هر چیز اجازه دهید به شما بگوییم در ابتدای فصل بهار این دو جزیره بیشترین گردشگر و توریست را به سمت خود جذب می‌کند. شلوغ بودن شهر و افزایش جمعیت و درخواست برای اقامت در هتل‌ها باعث بالا رفتن قیمت و هزینه سفر می‌شود. 
البته هزینه‌های سفر شما در تور لحظه آخری کیش یا قشم به دلیل تخفیف بلیط ممکن است کمتر محاسبه شود. اما به طور کلی در مورد هزینه‌های سفر به هر یک از این دو شهر نمی‌توان مقایسه دقیق انجام داد. هر دو شهر در فاصله نزدیکی از هم و در جنوب کشور قرار دارند. بنابراین مسافت شما تا این شهرها یکسان خواهد بود. مگر اینکه روش دسترسی به هر یک از این شهرها را متفاوت انتخاب کرده باشید.
برای مثال اگر قصد دارید با هواپیما به کیش یا قشم بروید، هزینه سفر افزایش می‌یابد و تفاوت زیادی هم بین قیمت بلیط این دو جزیره وجود ندارد.

هتل داریوش کیش

هتل داریوش کیش

سایر عواملی که برای مقایسه هزینه‌های سفر به کیش و قشم وجود دارد، عبارتند از:

هزینه اقامت در قشم یا کیش؟ کدام ارزانتر است؟

همانطور که گفتیم به دلیل افزایش تعداد گردشگران در تعطیلات نوروز، هزینه‌های اقامت در هر دو شهر کیش و قشم بالا می‌رود. از این موضوع که بگذریم باید به نوع اقامتگاه (هتل، خانه‌های محلی، مسافرخانه و ...) نیز توجه داشته باشیم. اگر قرار باشد بین هتل 5 ستاره در کیش با یک هتل با همین سطح در جزیره قشم مقایسه انجام دهیم، هیچ تفاوتی از نظر قیمت با یکدیگر ندارند. هر دو هتل به دلیل کیفیت امکانات، تجهیزات و بالا بودن سطح خدمات احتمالا قیمت یکسانی را پیشنهاد می‌دهند.

هزینه تفریحات در کیش یا قشم؟ کدام کمتر است؟

از این نظر هم کیش و قشم تفریحات آبی، بازی با دلفین‌ها، جشنواره‌های متعدد، ورزش‌های ساحلی و ... را ارائه می‌دهند که در ادامه به مقایسه بین آن‌ها می‌پردازیم. از نظر هزینه تفریحات بین این دو جزیره تفاوت زیادی وجود ندارد و فقط می‌توان کیفیت تفریحات و نوع سرگرمی‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد.

هزینه‌های خرید در قشم یا کیش؟ کدامیک ارزانتر است؟

هزینه‌هایی که برای خرید در مراکز خرید این دو شهر جزیره‌ای پرداخت می‌شود، به نوع برند محصول بستگی دارد. ضمن اینکه اکنون فروشگاه‌ها با توجه به جذب مشتری بیشتر، سعی در ارائه کالاهایشان با قیمت مناسب‌تر را دارند. در بازارهای سنتی می‌توانید صنایع دستی هر شهر را خریداری کنید. همچنین در مراکز تجاری لوکس اجناس با برندهای خارجی عرضه می‌شود که از نظر قیمت با هم تفاوت زیادی ندارند.

هزینه حمل و نقل در کیش و قشم

در هر یک از این دو شهر جزیره‌ای شما می‌توانید ماشین شخصی داشته باشید. به این صورت که خودرو اجاره کنید و تا پایان سفر کل مناطق گردشگری و مکان‌های تفریحی را با آن ببینید. هزینه کرایه خودرو نیز در دو شهر کیش و قشم با یکدیگر تقریبا یکسان است. همچنین هزینه ترنسفر و حمل و نقل با تاکسی و ... نیز در دو شهر شباهت زیادی به هم دارد.

نتیجه مقایسه

این دو شهر از نظر هزینه‌های حمل و نقل، خرید، اقامت، مواد غذایی و ... تفاوت زیادی با همدیگر ندارند. در واقع معیارهای زیادی برای مقایسه هزینه‌ها با هم وجود دارد و با مشاهده اجناس یک فروشگاه در کیش و فروشگاه دیگر در قشم، نمی‌توان مقایسه کامل و دقیقی را انجام داد. اما به نظر می‌رسد هزینه‌های سفر نوروز به هر یک از این دو جزیره کاملا شبیه به یکدیگر است.

راه‌های سفر به قشم و کیش

یکی دیگر از معیارهایی که با آن می‌توانید کیش و قشم را با هم مقایسه کنید، روش‌های دسترسی به این دو جزیره است. سفر به کدام شهر آسان‌تر است؟ راستی شما در کجای ایران هستید؟ به هر حال اگر در شهرهای جنوب زندگی می‌کنید و به شرق بندرعباس نزدیک‌تر هستید، دسترسی به جزیره قشم برایتان آسانتر است. اما شهرهای جنوب کشور که در سمت غرب بندرعباس قرار دارند، بهتر است به کیش سفر کنند.
سفر به یکی از این دو جزیره برای مسافرانی که در شهرهای مرکزی، غربی، شمالی و شرقی کشور هستند، تفاوت زیادی ندارند. به هر حال شما باید با هواپیما یا به طور زمینی به یکی از این دو جزیره که نزدیکی هم هستند، سفر کنید. با این حال باید روش‌های مختلف سفر به هر یک از این دو جزیره نیز با هم مقایسه شود.

روش‌های سفر به جزیره قشم

یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌های سفر به قشم شرکت در تور قشم نوروز 1403 است که همه هماهنگی‌ها توسط آژانس هواپیمایی صورت می‌گیرد. اما روش‌های دیگری هم برای سفر به این شهر ساحلی زیبا وجود دارد که عبارتند از:

  • سفر با هواپیما
  • سفر با قطار
  • سفر از طریق اتوبوس
  • سفر با شناورهای مسافربری
  • سفر با ماشین شخصی

روش‌های سفر به جزیره کیش

برای تعطیلات نوروز شما می‌توانید در تور شرکت کنید تا بخشی از مسئولیت‌ها را به آژانس محول کنید. اما اگر قرار باشد همراه با خانواده و به طور شخصی به این جزیره بروید، این وسایل حمل و نقل در اختیار شماست:

  • سفر با هواپیما
  • سفر با قطار
  • سفر با اتوبوس
  • سفر با خودروی شخصی
  • سفر با شناورهای مسافربری

نتیجه مقایسه

مشاهده می‌کنید که روش‌های سفر به هر یک از این دو جزیره شباهت زیادی به هم دارد. برای سفر با اتوبوس یا قطار باید برای مقصد بندرعباس بلیط تهیه کنید. سپس از این شهر تا جزیره (کیش یا قشم) می‌توانید با شناورهای مسافربری سفر کنید.

مکان های گردشگری کیش و قشم

حالا نوبت به مقایسه مکان‌های گردشگری این دو جزیره می‌رسد. راستی از این نظر کدام جزیره جذابیت بیشتری دارد؟ به هر حال یکی از هدف‌های شما از سفر نوروزی به این دو جزیره، بازدید از مکان‌های گردشگری، مناطق طبیعی، سواحل، شرکت در جشنواره‌ها و بازدید از آثار تاریخی است. در اینجا تعدادی از جاذبه‌های توریستی دو شهر با هم مقایسه می‌شوند.

جاذبه های توریستی کیش

بهترین مکان‌های گردشگری در این شهر ساحلی عبارت است از:

باغ پرندگان کیش

یکی از بهترین مکان‌های توریستی در این جزیره است که در آن بیش از 50 گونه پرنده از جمله پلیکان، طوطی و طاووس نگهداری می‌شود. در نزدیکی این باغ، آکواریوم آب شور قرار دارد که می‌توانید از حیوانات دریایی مثل شیر دریایی دیدن کنید.

پارک دلفین‌های کیش

یکی دیگر از بهترین نقاط دیدنی در شهر کیش، دلفیناریوم است که در جنوب شرق آن و در نزدیکی باغ پرندگان قرار دارد. در اینجا می‌توانید از نزدیک شاهد رقص و نمایش این حیوانات دوست‌داشتنی باشید.

اسکله تفریحی کیش

اگر می‌خواهید موقع غروب که می‌شود، امواج دریا را تماشا کنید، به اسکله تفریحی کیش بروید. این اسکله از چوب ساخته شده است و می‌تواند لوکیشن جالبی برای عکاسی باشد.

جزیره هندورابی

یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی در جزیره کیش است که می‌توانید از تماشای مناظر زیبای این جزیره لذت ببرید. همچنین به تفریح و انجام ورزش‌های آبی بپردازید.

نمایشگاه خزندگان کیش

یکی دیگر از بهترین جاهای گردشگری در این جزیره، نمایشگاه خزندگان است که می‌توانید بیش از 100 نوع حیوان خزنده از جمله مار، سوسمار، تمساح، کروکودیل و ... را در اینجا از نزدیک مشاهده کنید.

کلوپ تفریحات دریایی کیش

مارینا کیش یکی از مراکز تفریحی در جزیره کیش است که بزرگترین کلوپ تفریحی ایران در کنار دریا محسوب می‌شود. در اینجا می‌توانید از انواع بازی‌ها و تفریحات آبی مثل شاتل، بادبانی، بنانا، پاراسیل، پدال بورد، غواسی و انواع کایاک لذت ببرید.

مسیر دوچرخه‌سواری جزیره کیش

اگر اهل دوچرخه سواری هستید، این جزیره برایتان برنامه‌های زیادی را تدارک دیده است. با اجاره دوچرخه می‌توانید در پیست دوچرخه سواری حرکت کنید و از هوای دلچسب این جزیره لذت ببرید.

مکان های تفریحی قشم

در شهر جزیره‌ای قشم هم تفریحات زیادی برای ایام نوروز تدارک دیده شده است. از جمله بهترین جاذبه‌های تفریحی در این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارک زیتون قشم

از جمله پارک‌های ساحلی معروف در ایران است که امکانات زیادی در آن وجود دارد. شما در این پارک می‌توانید از زمین بازی فوتبال، والیبال، بسکتبال و ... استفاده کنید. غواصی، اسکی روی آب، فلای بورد، قایق سواری و جت اسکی از جمله تفریحات مسافران در پارک زیتون قشم است.

ساحل جزیره قشم

ساحل جزیره قشم

کمپ پارک سوزا در قشم

یکی دیگر از مراکز گردشگری در جزیره قشم، ساحل سوزا نام دارد که در کنار آن می‌توانید به تماشای منظره غروب آفتاب بنشینید. اینجا یکی از لوکیشن‌های فوق‌العاده زیبا برای ثبت تصاویر هنری است.

کلوپ دریایی دلفين مرجان

اگر مثل کیش می‌خواهید شاهد رقص دلفین‌ها باشید، می‌توانید به این کلوپ دریایی برید. غواصی، شاتل، قایق سواری، پاراسل و جت اسکی از دیگر تفریحات شاد این کلوپ در جزیره قشم است.

ساحل مفنق هرمز

از دیگر جاذبه‌های تفریحی در جزیره قشم باید به ساحف منفق اشاره کنیم که محلی برای شناست. البته اینجا مرکز رفاهی مثل رستوران، فروشگاه و کافه وجود ندارد.

و در پایان این مقایسه…

در هر یک از این دو شهر (کیش و قشم) جاذبه‌های توریستی و مکان‌های تفریحی زیادی وجود دارد. طبق نظر برخی از کسانی که تجربه بیشتری در سفر به کیش و قشم داشته‌اند، تعداد جاذبه‌های توریستی در کیش نسبت به قشم بیشتر است و امکانات بیشتری هم در این جزیره برای پذیرایی از مسافران فراهم شده است. همچنین از نظر توسعه شهری، کیش نسبت به قشم پیشرفت‌های بیشتری در سال‌های اخیر داشته است. البته هنوز هم حق با شماست که بین این دو شهر یکی را برای سفر خود در تعطیلات نوروز انتخاب کنید. شما می توانید از طریق آژانس هواپیمایی الفبای سفر بهترین تورها را خریداری کنید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt