شهر باستانی حریره کیش

شهر باستانی حریره کیش

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 28 آبان ، 1401

شهر باستانی حریره کیش + عکس و آدرس

شهر باستانی حریره یکی از جاذبه های دیدنی و زیبای جزیره ی کیش است، که قدمت آن به 800 سال می رسد. شهر باستانی حریره یکی از جاهای دیدنی معروف کیش است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

جزیره کیش دارای مساحت 92 کیلومتر مربع در خلیج فارس در جنوب ایران قرار دارد.کیش به عنوان جزیره ای نزدیک به خط استوا و در آب و هوای گرم و مرطوب، طبیعتی منحصر به فرد را به وجود آورده است. 
آب و هوای سالانه کیش به طور متوسط 27 درجه سانتیگراد است. جزیره کیش یکی از جزایر زیبای استان هرمزگان و خلیج فارس است که سال هاست یکی از قطب های گردشگری محبوب ایران به شمار می رود. 
این جزیره به دلیل موقعیت مکانی، دیدنی ها، مراکز خرید و تفریحی که دارد مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است و سفری خاطره انگیز را برای آنها رقم می زند.

جزیره کیش با توجه به مناظر زیبا، سواحل عالی و آب و هوای آفتابی، تفریحی ترین مکان گردشگری کشور است. این جزیره دارای مکان های متعددی برای گشت و گذار مانند کشتی قدیمی یونانی، اسکله های تفریحی میر موهانا و کیش، آب انبارهای سنتی، روستاهای بومی، مجموعه پارک دلفین های کیش، باغ پرندگان جزیره و پارک ها و مراکز خرید متعدد است.

شهر باستانی حریره یکی از جاهای دیدنی کیش و جای معروف این جزیره بشمار می رود. شهر باستانی حریره واقع در مرکز جزیره کیش با قدمتی 800 ساله است. شهر حریره کیش شامل بقایای عمارتی با کاشی کاری های دوره ایلخانی بین سال های (1256-1353)، حمام عمومی و کارگاه های صنعتی است.

ویرانه‌ های حریره که در کتاب اشعار شاعر پارسی‌گوی سعدی به آن اشاره شده است، شاهد شکوفایی اقتصاد کیش در دوران باستان است که این جزیره تجارت بین چین، شمال آفریقا و اروپا را تسهیل می‌ کند. 

نمایی از شهر حریره

نمایی از شهر حریره

درباره شهر باستانی حریره

جزیره کیش به خاطر سواحل زیبا و مراکز خریدش معروف است. اما از نظر جاذبه تاریخی نیز غنی است. یکی از شهر های کیش، شهر باستانی حریره است. 
این مکان که به عنوان یکی از گنجینه های ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، بیش از 800 سال قدمت دارد. این شهر با وسعتی بیش از 120 هکتار از حمام عمومی قدیمی، مسجد، بنای اشرافی، قنات و کارگاه پانتی تشکیل شده است.
مورخان بر این باورند که شهر باستانی حریره پس از ویرانی بندر سیراف، بندری بسیار محبوب، ساخته شده است. زمانی، حریره شهری جذاب و سرزنده بود که تاجران آن را دوست داشتند.
از آنجایی که این شهر باستانی در قسمت شمالی جزیره واقع شده است، هنگام بازدید از آن نیز می توانید از سایر جاذبه های دیگر کیش دیدن کنید. 

علت ساخت و نامگذاری شهر باستانی حریره

به گفته ی مورخان شهر حریره، شهری آباد و زیبا بوده است. به واسطه ی این زیبایی و شکوه این شهر را حریره نامیدند. جزیره ی کیش به دلیل موقعیت ویژه ای که داشت، تبدیل به یک بندرگاه ویژه شد.
علت انتخاب این مکان برای ساخت شهر حریره ، وجود سواحل صخره ای مرتفع و همچنین خلیج و دماغه ای در این منطقه می باشد. این ویژگی ها این مکان را به مکانی ویژه برای ساخت و ساز تبدیل کرده است.

بخش های دیدنی شهر حریره در کیش

شهر حریره باستانی دارای بخش های مختلف و جذابی است، که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

1. اسکله شهر حریره

در ورودی شهر حریره کنار ساحل، چندین مسیر و راه هایی که به هم متصل هستند، مانند هزارتو را مشاهده می کنید. این مکان دیدنی و جذاب در زمان های قدیم اسکله ی شهر حریره بوده است و جزو دیدنی های این شهر محسوب می شود.

2. خانه اعیانی شهر حریره

خانه ی اعیانی در شهر حریره دارای مساحت زیادی این خانه بزرگ ترین خانه ی این شهر است و به همین دلیل از آن به عنوان خانه ی اعیانی یاد می شود. این خانه ی زیبا خود دارای دو بخش است.
طراحی باشکوه آن نشان دهنده ی نمونه هایی از سبک معماری قدیم در حاشیه ی خلیج فارس است. سبک معماری و فضای وسیع آن نشان دهنده ی این بوده است، که روزگارانی در این خانه افراد متمول آمد و شد داشته اند.

یکی از بخش هاتر و دیگری کوچک تر می باشد، که به سبک خاصی از معماری سنتی طراحی شده است. این خانه به عنوان قدیمی ترین خانه در جنوب کشور با طراحی و سبک خاص محسوب می شود.
بخش های به جا مانده از بقایای این خانه شامل سکوهای درب ورودی، اتاق شاه نشین و حیاط مرکز است. آن طور که به نظر می رسد این خانه به دلیل مساحت زیادی که دارد گمان می رود، محل زندگی چندین خانواده بوده است.
در زمان سلطنت ایلخانان کاشی ‌هایی با طرح ستاره ‌ای شکل برای ساز و ساز عمارت های اعیانی همچون سلطانیه و تخت سلیمان از بندرگاه های جزیره ی کیش وارد ایران می شده است.
از این کاشی ها برای ساخت خانه ی اعیانی شهر حریره نیز استفاده شده است، این کاشی ها نشان دهنده ی ثروتمند بودن صاحب خانه بوده است. بسیاری از قسمت های این خانه ی اعیانی با گذشت زمان تخریب شده است. 

3. حمام شهر حریره

حمام شهر تاریخی حریره دارای مساحت 500 متری است. این حمام به اعتقاد بسیاری از باستان شناسان جزو قدیمی ترین حمام های ایران بشمار می رود. این حمام دارای دو خزینه ی بزرگ و کوچک، سربینه با یک گرمخانه و یک انبار می باشد.
دو خزینه ی این حمام در جنوب گرمخانه قرار دارد. این خانه ی اعیانی در بالای تپه و در جنوب شرقی این حمام زیبا و بزرگ قرار دارد. طبق نظر باستان شناسان این حمام به صورت خاص به اهالی عمارت اعیانی تعلق داشته است.

4. گارگاه های صنعتی شهر حریره

یکی دیگر از بخش ها شهر حریره کارگاه صنعتی این شهر باستانی می باشد، برخی از این کارگاه ها به شکل اتاق هایی با کف های شیب دار است.
به تازگی پی برده شده است، علت شیب این اتاق ها برای بدست آوردن شیره ی خرما طراحی شده است. از دیگر گارکاه های به جا مانده از این شهر می توان به کوره های شیشه کری آن اشاره کرد.
در کارگاه های صنعتی شهر حریره می توانید کوره هایی که قرن ها پابرجا است، را تماشا کنید. در کنار دریا آن طرف عمارت اصلی شهر حریره تعدادی کانال های زیرزمینی و چاه های متعدد قرار دارد.
محققان و باستان شناسان معتقدند این چاه های و کانال ها مرتبط با صید ماهی، مرجان ها و مروارید است، که در گذشته رواج داشته است.
ساکنان این جزیره این کانال ها را برای دسترسی آسان تر به دریا ساخته اند. در حال حاضر بیش تر بخش های شهر باستانی حریره پس از گذشت 800 سال تخریب شده است.

5. مسجد تاریخی شهر حریره

مسجد تاریخی و زیبایی در شهر حریره قرار دارد، که دارای چهار محراب و بدون سقف است. وجود چنین مسجدی نشان دهنده ی پر رونق بودن شهر است.
مسجد متعلق به عهد سلجوقی می باشد، و در برخی موارد برای اسکان تاجران مورد استفاده قرار می گرفته است. و بارها نیز مورد بازسازی و گسترش قرار گرفته است.

جاذبه‌ های گردشگری اطراف شهر حریره

آب‌ انبار 

آب ‌انبار های تاریخی شهر حریره در فاصله یک‌ ونیم کیلومتری  شهر قرار دارند.

کاریز 

شهر زیرزمینی کاریز شهر حریره دارای قدمت 2500 ساله است و سه و نیم کیلومتر نیز از شهر فاصله دارد. می توان تنها با شش دقیقه رانندگی به آن رسید.

بانجی جامپینگ

بانجی جامپینگ یکی از جاذبه های نزدیک شهر حریره است و به خانواده ها انرژی مضاعف می دهد.

کلوپ آکواریوس

کلوپ آکواریوس یکی از نزدیک ترین کلوپ های دریایی در شهر حریره است. این کلوپ دارای تفریحات آبی جذابی برای کودکان و هم بزرگتر ها است. تفریحات آبی شما را سر شوق می آورد و خنکای آب های زلالش روح تازه ای به شما می بخشد. 

جاذبه های شهر حریره

جاذبه های شهر حریره

مراکز خرید 

مراکز خرید لوکس و بزرگی در دو کیلومتری شهر حریره قرار دارد، از جمله ی آن ها می توان به مجتمع تجاری ونوس و مرکز خرید مریم در ده کیلومتری آن اشاره کرد.

مسیر رسیدن به شهر حریره 

شهر باستانی و دیدنی حریره در شمال جزیره ی کیش و در نزدیکی مجموعه ی المپیک کیش قرار دارد. برای رسیدن به این شهر زیبا، باید وارد جاده ی کرانه  و از بولوار میرمهنا وارد بولوار المپیک شوید. 
پس از گذشتن از مجموعه ورزشی المپیک کم‌کم دیوارهای شهر نمایان می ‌شوند. از آنجا می توانید با کمی پرس و جو وارد این شهر شوید، ساعت بازدید شهر باستانی حریره از ساعت 10 صبح تا 10 شب امکان پذیر است. مدت زمان لازم برای بازدید از شهر حریره حدودا 3 الی 4 ساعت می باشد.

آدرس شهر باستانی حریره کیش:  کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه

چکیده مطلب

جزیره کیش یکی از جزایر زیبای استان هرمزگان و خلیج فارس است. این جزیره به دلیل زیبایی طبیعی، سواحل عالی و  تفریحات متنوعی که دارد محبوب است.
این جزیره دارای مکان های متعددی برای گشت و گذار و تماشای جاذبه های دیدنی است. یکی از جاذبه های دیدنی و معروف این جزیره شهر باستانی حریره می باشد.
شهر باستانی حریره در مرکز جزیره کیش با قدمتی 800 ساله است، این شهر شامل بقایای عمارتی با کاشی کاری های دوره ایلخانی بین سال های (1256-1353)، حمام عمومی و کارگاه های صنعتی می باشد. 
با گذشت زمان تنها بخش هایی از این شهر باقی مانده است، ما در این مقاله به بررسی بخش های مانده ی این شهر پرداخته ایم. می توانید با خواند آن اطلاعات بیش تری کسب کنید.
برای اطلاع از قیمت تور کیش و اطلاع از قیمت های دیگر تور داخلی می توانید به آژانس هواپیمایی معتبر در تهران الفبای سفر مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره ی شهر باستانی حریره کیش

آدرس شهر باستانی حریره کجاست؟

آدرس شهر باستانی حریره -کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه

شهر باستانی حریره چگونه ایجاد شد؟

پس از رونق افتادن بندر سیراف در قرن چهار شهر باستانی حریره کیش به ‌عنوان جایگزین آن ساخته شد.


درباره کیش بیشتر بخوانید:

برنامه سفر 4 روزه به کیش

قوانین جزیره کیش

بهترین زمان سفر به کیش

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt