کلیساهای تهران

کلیساهای تهران

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 06 اردیبهشت ، 1401

کلیساهای تهران

کلیساهای تهران به همراه آدرس و تاریخچه آن ها را در این بخش مطالعه نمایید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

مسیحیت در ایران سابقه قابل توجهی دارد که به سالهای اولیه پیش از اسلام بازمی گردد. در مقایسه با ادیان اصلی (زرتشت قبل از فتح اسلامی، اسلام سنی در قرون وسطی و اسلام شیعه در دوران معاصر) همواره به عنوان یک دین فرعی مطرح بوده است. کلیساها و صومعه‌های زیادی در نقاط مختلف ایران وجود دارد که بازدید از آنها لذت بخش است. (اطلاعات زیر بر اساس شهرهای ایران نوشته شده است). در ایران 300 کلیسا فعال و غیرفعال وجود دارد و هر چه به شمال و شمال شرق ایران نزدیکتر شویم تعداد کلیساها بیشتر می شود در حالی که در جنوب و جنوب شرق ایران کلیساهای کمتری وجود دارد. عموماً کلیساها بیشتر در شهرهای اصفهان، تهران، آذربایجان غربی و شرقی قرار دارند. همراه ما باشید برای آشنایی با کلیساهای تهران

کلیسای وانک معروف ترین جاذبه اصفهان

کلیسای جامع سنت سرکیس

این کلیسا متعلق به ارامنه است و پس از ساخت آن، اسقف نشین ارامنه تهران (سازمان تصمیم گیری در مورد امور ارامنه از قبیل کلیساها، مدارس، قبرستان و هر آنچه که مربوط به مسائل اجتماعی و فرهنگی ارامنه است) که مربوط به تهران و شمال ایران به این مکان منتقل شد. از این رو کلیسای سنت سرکیس به عنوان نماد مسیحیت تهران در نظر گرفته شده و به عنوان بزرگترین کلیسای تهران شناخته می شود. معماری آن ترکیبی از دوره قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان است. پلان این کلیسا به صورت بازیلیکا مربوط به کلیساهای بزرگ و مهم است که شکل صلیب دارد و این را می توان در داخل و خارج این کلیسا دید. گنبد، ناقوس و مجرای نیم دایره ای این کلیسا برجسته است. در قسمت بیرونی این کلیسا کتیبه ای وجود دارد که یادگار نسل کشی ارامنه است. در کنار این کتیبه آرامگاه ارداک مانوکیان خلیفه پیشین ارامنه در تهران وجود دارد.

آدرس: تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی 

کلیسای مقدس کرتیس

کلیسای سنت تادئوس

تأسیس این کلیسا توسط ارامنه در تهران به سال‌های اول قاجار برمی‌گردد که در آن چند شیشه‌ساز که در کاخ گلستان کارهایی انجام می‌دادند تصمیم به ساخت این کلیسا گرفتند. کلیسای تادئوس مقدس در خیابان مولوی تهران قرار دارد و معماری آن شبیه به کلیسای ارامنه در جلفا نو محله ارامنه اصفهان است. مصالح به کار رفته در ساخت این کلیسا خشت و آجر بوده و تمام درها و پنجره ها از چوب ساخته شده است. در صحن کلیسا مقبره های الکساندرا - شاهزاده خانم گرجستان - فرزند دوم سر والتر اسکات نویسنده انگلیسی و همچنین پزشک مخصوص دربار قاجار و چند قبر دیگر به چشم می خورد.

آدرس: بازار تهران، منطقه ۱۲، تهران، 

قره کلیسا آذربایجان غربی، اولین کلیسای جامع جهان

کلیسای سنت پیترز

بنای این کلیسا آمیزه ای از معماری ایرانی و اروپایی است. در همسایگی اولین مدرسه آمریکایی ایران نیز وجود دارد که توسط ساموئل مارتین جردن، مبلغ آمریکایی ساخته شده است. این کلیسا بیشتر برای ارمنی ها و کره ای ها است

کلیسای مریم مقدس

این کلیسا از دیگر کلیساهای تهران است که در خیابان میرزا کوچک خان واقع شده است. سال ساخت آن ۱۹۴۵ میلادی (۱۳۲۴ شمسی) بوده و از آن زمان تا کنون دایر است. بانی ساخت این کلیسا، “رومان عیسی یان” و معمار آن “نیکلای مارکف” بوده است. ساختمان این کلیسا را بر روی صفه ای ساخته اند و پله های عریض ورودی آن، به زیبایی و تناسب بنای آن افزوده است. 

کلیسای مریم مقدس

این کلیسا یکی از زیباترین کلیساهای یونانی است که در خارج از یونان قرار دارد. از آنجایی که بسیاری از فالوورها به خارج از ایران منتقل شده اند، خدمات کمی برگزار می شود

کلیسای نیکلای مقدس

کلیسای ارتودکس روسی یا کلیسای نیکلای مقدس یکی دیگر از کلیساهای تهران است که در خیابان شهید مفتح روبه روی ساختمان لانه جاسوسی، کوچه عطارد قرار دارد. این کلیسا در دهه ۱۹۴۰ میلادی توسط مردمان روسی که از روسیه به تهران مهاجرت کرده بودند، ساخته شد و بر آن نام ” نیکلای قدیس رنج کشیده” دادند. منظور از نیکلای مقدس، نیکلای دوم تزار روسیه است.
بنای کلیسا، در دوران پهلوی بنا شده و پس از آن، در زمان شروع انقلاب اسلامی به صورت تعطیل درآمد. تا اینکه که در سال ۱۹۹۵ میلادی دوباره فعال گردید و اسقفی از مسکو برای آن، اعزام شد. 

کلیسای نیکلای مقدس

کلیسای توما

این کلیسای آشوری متعلق به دوران پهلوی دوم است که توسط دیوید اوشانا معمار، طراح خودرو و موسیقیدان معاصر ساخته شده است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt