فستیوال موسیقی استانبول تجربه ای بی نظیر از موسیقی کلاسیک

فستیوال موسیقی استانبول تجربه ای بی نظیر از موسیقی کلاسیک

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 09 اردیبهشت ، 1400

فستیوال موسیقی استانبول تجربه ای بی نظیر از موسیقی کلاسیک

جشنواره بین المللی موسیقی استانبول، با نام سابق جشنواره استانبول، یک رویداد فرهنگی است که هر ساله در ماه‌های ژوئن و جولای (اواسط خردادماه تا اواسط مردادماه) در استانبول، ترکیه برگزار می‌شود و یکی از بزرگترین جشنواره موسیقی ترکیه محسوب می‌شود.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

جشنواره بین المللی موسیقی استانبول، با نام سابق جشنواره استانبول، یک رویداد فرهنگی است که هر ساله در ماه‌های ژوئن و جولای (اواسط خردادماه تا اواسط مردادماه) در استانبول، ترکیه برگزار می‌شود و یکی از بزرگترین جشنواره موسیقی ترکیه محسوب می‌شود.

معرفی فستیوال موسیقی بین المللی استانبول

فستیوال موسیقی استانبول که هرساله توسط بنیاد فرهنگ و هنر استانبول برگزار می‌شود، دارای کیفیتی منحصر به فرد و از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سازمان است. در این جشنواره منتخبی از آثار موسیقی کلاسیک، باله، اپرا و موسیقی سنتی اروپا با شرکت هنرمندان مشهور از سراسر جهان ارائه می‌شود و انواع موسیقی و رقص، از رقص اصیل و محلی ترکی گرفته تا رقص اپرا شما را حیرت زده خواهد کرد. جشنواره بین‌المللی موسیقی استانبول از سال 1977 عضو انجمن جشنواره های اروپا شد و اعتبار آن به شدت افزایش پیدا کرد.

فستیوال موسیقی استانبول ترکیه

فستیوال موسیقی استانبول ترکیه

جشنواره بین المللی موسیقی استانبول برای سالها نقش مهمی در ارزیابی موسیقی کلاسیک داشته و هر ساله با برگزاری نمایشگاه در مکان های بیشتری به خوبی از پس این مسئولیت برآمده است. علاوه بر این، این واقعیت که این جشنواره در مکان های مختلف شهر برگزار می شود، باعث می‌شود که که تماشاگران را با گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی استانبول آشنا کند. این جشنواره از محبوب ترین فستیوال های موسیقی در شهر استانبول است که بازدید کننده های زیادی از سراسر دنیا برای شرکت در آن به این شهر می‌آیند.

یکی از سنت‌های جشنواره اجرای قطعه زیبای موتزارت به نام The Abduction from the Seraglio است که به عقیده برخی مهمترین قطعه موتزارت در موسیقی ترکی به شمار می‌رود. جشنواره بین المللی موسیقی استانبول از قدیمی‌ترین جشنواره‌های استانبول است که به نشانه‌ی زندگی فرهنگی در ترکیه تبدیل شده است. این جشنواره به دلیل نقش اصلی خود در تشویق تحقیقات در موسیقی شناسی و راه‌اندازی پروژه‌های ویژه ارزش‌های مشترک فرهنگی از طریق تولیدات خود، شهرت زیادی کسب کرده است.

در سال 2014، پروژه‌ای با عنوان "جشنواره موسیقی استانبول به دنبال خواننده جوان خود است" جشنواره به تشویق استعدادهای جوان برای شرکت در آن و کشف و ارتقا موسیقی نوجوانان با استعداد، آغاز شد.

تاریخ برگزاری فستیوال موسیقی ترکیه در سال 2021

چهل و نهمین دوره این نمایشگاه امسال (سال 1400)  از 3 تا 21 ژوئن (13 تا 31 خرداد) در محیط باز در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

تاریخچه برگزاری فستیوال

ایده برگزاری جشنواره اولین بار توسط تاجر فقید ترکیه‌ای دکتر نجات اگزاجیباشی مطرح شد و او ترتیب برگزاری این جشنواره را اولین بار در سال 1973 و در پنجاهمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه را داد. در آن سال جشنواره استانبول از 15 ژوئن تا 15 جولای برگزار شد.

اولین سال‌های برگزاری فستیوال موسیقی استانبول

اولین سال‌های برگزاری فستیوال موسیقی استانبول

هدف اصلی جشنواره استانبول از ابتدای تأسیس خود، قرار دادن بهترین نمونه های خلاقیت هنری در همه رشته‌های هنری در ترکیه و جهان در برنامه‌های خود بود. این جشنواره در ادامه همچنین سمینارها، کنفرانس‌ها و سخنرانی‌ها را در برنامه‌های خود قرار داد. بنابراین، سایر جشنواره‌های اختصاص داده شده به فیلم (1984)، جشنواره جاز (1986)، جشنواره هنر معاصر (1987) و جشنواره تئاتر (1989) به برنامه جشنواره استانبول اضافه شدند.

از سال 1994 به بعد، نام این جشنواره به جشنواره بین المللی موسیقی استانبول تغییر یافت تا از سایر جشنواره‌های دیگر متمایز شود و به صورتی تخصصی به موسیقی کلاسیک بپردازد. در سال 2006، هلدینگ بوروسان به جای هولدینگ اگزاجیباشی اسپانسرشیپ فستیوال موسیقی ترکیه را به عهده گرفت.

هنرمندان مشهوری که در فستیوال شرکت کردند.

از زمان جداشدن جشنواره استانبول از جشنواره فیلم و جاز و ... و تبدیل آن به جشنواره موسیقی استانبول، جشنواره موسیقی به طور خاص بر "اشتراک  هنر" تأکید دارد و برنامه‌هایی را ایجاد می‌کند که در آن ارکسترها و رهبران ارکستر بین المللی با تکنوازان ترک یا بالعکس اجرا می‌کنند.

نوازندگان بزرگ و معروفی در خلال جشنواره در فستیوال موسیقی استانبول شرکت کردند و اجراهایی به‌یادماندنی به نمایش گذاشتند. اجراهایی مانند ارکستر سمفونیک BBC که توسط آدام فیشر با تکنواز ایدیل بیرت انجام شد، ارکستر فیلارمونیک چک به رهبری ولادیمیر والک با پیانویست فاضل سای، ارکستر سمفونیک ایالتی استانبول به رهبری گوتولد لسینگ با تکنوازان سونا کان، آیلا اردوران و یهودی منوهین، مونتسرات کابالی با ارکستر اپرا و باله دولتی استانبول و گروه کر با رهبری خوزه کولادو از نتایج این رویکرد است.

اجرای رقص در فستیوال موسیقی استانبول

اجرای رقص در فستیوال موسیقی استانبول

جشنواره بین المللی موسیقی استانبول در 48 سال اخیر میزبان رهبران بزرگی همچون زوبین مهتا، سر جان الیوت گاردینر، ریكاردو موتی، تن كوپمن، ویلیام كریستی، هوارد گریفیتس، والری گرگیف، كریستوفر هاگوود، پیر بولز، كورت ماسور، مارك مینكوفسكی و خوزه کولادو بود.

صف درخشانی از تکنوازانی مانند الیزابت اسوارزکوف،کیریته کاناوا، کاتلین نبرد ، سسیلیا بارتولی، مونتسرات کابالی، Itzhak Perlman ، Mischa Maisky ، Maxim Vengerov ، Gidon Kremer ، Joshua Bell ، Ado Ciccolini ، Shlomo Kanintz ، Sloomo Mintz ، ildil Biret و Hüseyin Sermet از مهمانان جشنواره موسیقی استانبول بودند. شرکت های برجسته رقص مانند شرکت رقص مارتا گراهام ، باله بولشوی ، تئاتر باله آمریکا ، ندرلندز دانس تیتار و همچنین Les Ballets de Montecarlo در سال های گذشته نمایش‌های زیبایی را در فستیوال به دوستداران موسیقی ارائه دادند.

هزینه شرکت در فستیوال موسیقی استانبول

در سال گذشته با توجه به اینکه به علت شیوع ویروس کرونا جشنواره به صورت آنلاین برگزار شد، هزینه بلیت آن برای یک اجرا حدود 20 لیر ترکیه بود. در صورت خرید کل اجراها شما باید مبلغ 250 لیر ترکیه پرداخت می‌کردید. امسال، با توجه به برگزاری مراسم در فضای باز انتظار می‌رود هزینه بلیت کمی بیشتر باشد.

فستیوال موسیقی استانبول در دوران کرونا

همه‌گیری کرونا باعث شد تا جشنواره موسیقی استانبول در سال 2020 در فضای مجازی برگزار شود. در آن رویداد هنرمندان مختلف از سراسر جهان و شهر استانبول شرکت کردند و فیلم‌برداری آن در مکان‌های تاریخی شهر استانبول انجام شد و بلیت آن با قیمتی قابل قبول در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
امسال با بهتر شدن شرایط در ترکیه و رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی جشنوراه به صورت حضوری و در فضای باز در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

فستیوال بین المللی موسیقی استانبول

فستیوال بین المللی موسیقی استانبول

سوالات متداول

جشنواره موسیقی استانبول امسال در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

چهل و نهمین دوره این نمایشگاه امسال (سال 1400)  از 3 تا 21 ژوئن (13 تا 31 خرداد) در محیط باز در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی موسیقی ترکیه در کدام شهر آن برگزار می‌شود؟

جشنواره بین‌المللی موسیقی در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

در جشنواره موسیقی استانبول چه سبکی از موسیقی نواخته می‌شود؟

در این جشنواره منتخبی از آثار موسیقی کلاسیک، باله، اپرا و موسیقی سنتی اروپا با شرکت هنرمندان مشهور از سراسر جهان ارائه می‌شود و انواع موسیقی و رقص، از رقص اصیل و محلی ترکی گرفته تا رقص اپرا شما را حیرت زده خواهد کرد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt