بازار بزرگ استانبول بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا

بازار بزرگ استانبول بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 08 خرداد ، 1400

بازار بزرگ استانبول بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا【عکس و تصاویر】

بازار بزرگ ترکیه یا کاپالی چارشی (Kapalı Çarşı) که در قرن پانزدهم ساخته شده است، یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. این بازار به قدری پرطرفدار است که در سال 2014 به عنوان پربازدیدترین جاذبه جهان شناخته شد. با ما برای آشنایی بیشتر با این بازار همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بازار بزرگ استانبول ترکیه یا کاپالی چارشی (Kapalı Çarşı) که در قرن پانزدهم ساخته شده است، یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان است که دارای مساحتی در حدود 30700 متر مربع می‌باشد. در این بازار بیش از 60 خیابان و کوچه و 4000 مغازه وجود دارد. این بازار یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری دنیاست که در سال 2014 به عنوان پربازدیدترین مکان گردشگری جهان انتخاب شد. در سفر خود با تور ترکیه حتما از این بازار دیدن کنید.

تاریخچه مختصری از بازار بزرگ استانبول

بلافاصله پس از حمله سلطان محمد به قسطنطنیه و تسخیر استانبول توسط عثمانی‌ها دستور ساخت هسته اصلی بازار استانبول داده شد. لذا برای تامین منابع مالی ساخت هسته اصلی بازار که Bedç Bedesten  نامیده می‌شود، توسط مهمت فاتح در سال 1461 آغاز شد. بازار استانبول از دو بخش اصلی تشکیل شد: بازار اصلی و بازار صندل که این دو بخش در ابتدا از هم جدا بودند. بازار اصلی مستطیلی شکل و بازار صندل به شکل یک مربع است. با گذشت سالها، این دو هسته گسترش یافتند و به هم پیوستند و به یک مجتمع مسقف با هزاران مغازه تبدیل شدند، که توسط مسافرخانه ها و کارگاه های تجاری در حاشیه آن محصور شده است. علاوه بر این ، بازرگانانی که در آنجا کار می کردند امکانات رفاهی دیگری از جمله رستوران های مختلف، حمام و مسجد نیز داشتند. گسترش این بازار تا حدی پیش رفت که تا قرن هفدهم میلادی بازار بزرگ استانبول به وسعت کنونی خود درآمد. امروزه این بازار مانند یک شهر دارای ایستگاه پلیس، یک درمانگاه بهداشت، اداره پست، شعب اکثر بانک‌های بزرگ و یک مرکز اطلاعات گردشگری است. در حالی که امروز بازار بزرگ دیگر مرکز تجاری استانبول نیست، اما هنوز هم یکی از بهترین مکان ها برای چشیدن طعم زندگی در ترکیه دوره عثمانی است.

بازار بزرگ استانبول از نمای بالا

بازار بزرگ استانبول از نمای بالا

بازار بزرگ استانبول با داشتن ویژگی های تاریخی بسیار و قرار داشتن در زمره بزرگترین بازارهای سرپوشیده دنیا، در سال ۱۹۸۵ در لیست میراث جهانی به ثبت رسید.

آشنایی با بازار بزرگ استانبول

منطقه اصلی بازار بزرگ در مجموع دارای 64 خیابان و 22 ورودی است ، با این وجود کل ناحیه اطراف بدستن تاریخی نیز بخشی از بازار محسوب می شود. حتی اگر اهل خرید نیستید به شما پیشنهاد می‌دهیم حتما به بازار بزرگ استانبول سر زده و از نواحی تاریخی آن بازدید کنید. نکته جالب در مورد بازار بزرگ استانبول این است که مغازها در بازار بر اساس نوع کالایی که به فروش می رسانند دسته بندی شده اند و با توجه به آن خیابان متعلق به خود را دارند. به عنوان مثال دسته بندی یک راسته بازار برای فرش و دیگری برای زیورآلات و یا ظروف سرامیکی در نظر گرفته شده است. این روش تقسیم بندی بر اساس اجناس به دوران سلطنت عثمانی بر می گردد و از آن زمان هنوز پا برجاست. بازار بزرگ استانبول در سال ۲۰۱۴ با ۹۱ میلیون بازدید کننده، پر بازدیدترین جاذبه ی گردشگری جهان شد! پس بازدید از این جاذبه تماشایی را در سفر خود به استانبول از دست ندهید.

استقبال گردشگران از بازار بزرگ استانبول

استقبال گردشگران از بازار بزرگ استانبول

اگر زمان شما محدود است بسته به آنچه که به دنبال آن هستید، در اطراف یک راسته خاص گشت و گذار کنید. می‌توانید با پرس و جو از افراد محلی راسته مورد نظر خود را پیدا کرده و در آن به خرید بپردازید. بزرگی بازار و حس رقابتی که میان فروشندگان وجود دارد باعث شده است آن‌ها مهارت‌های زیادی در فروش داشته باشند. گفته می‌شود که سمج‌ترین فروشندگان دنیا در این بازار وجود دارند، به‌طوری که در فروشندگی بسیار مهارت دارند و شما را متقاعد خواهند کرد تا خرید کنید. به این دلیل است که در زمان ورودتان به این بازار باید یک نفس عمیق بکشید، حالت دفاعی به خودتان بگیرید و بعد وارد شوید.

در ادامه آداب خرید از بازار بزرگ ترکیه را برای شما شرح می‌دهیم تا تجربه خرید راحتی داشته باشید.

آداب خرید از بازار بزرگ ترکیه

نگران وقت نباشید و چانه بزنید

تلاش برای دیدن کل بازار بزرگ در یک بعد از ظهر یک کار غیرممکن است. با در نظر گرفتن این نکته ، بهتر است بازار بزرگ را با سرعتی آرام تجربه کنید، نه اینکه با عجله از یک مغازه به مغازه دیگر بروید. خرید نهایی به اندازه روند کار و رابطه ای که بین فروشنده و خود شما برقرار خواهد شد مهم نیست. گفتگو و چانه زنی با فروشندگان، که اغلب به بیش از یک زبان تسلط دارند، همان چیزی است که تجربه بازار بزرگ را متفاوت می کند. ده‌ها فروشگاه صف کشیده در کنار یکدیگر محصولات کاملا مشابهی را می فروشند که این نکته، معامله و خدمات دهی به مشتری را بسیار مهم می‌کند. پس برای خرید محصول خود زمان گذاشته چانه بزنید و تخفیف بگیرید. در نهایت اگر از پیشنهاد راضی نیستید، آن مغازه را ترک کنید و در جای دیگری به دنبال معامله بهتر باشید.

چانه زنی در بازار

چانه زنی در بازار

همیشه حس رفتن داشته باشید و زیر فشار فروشندگان قرار نگیرید

اگرچه اغلب افرادی که از بازار دیدن می‌کنند به ویژه کسانی که برای اولین بار از آن بازدید می‌کنند اغلب زیر فشار فروشندگان به صورت احساسی خرید می‌کنند، اما چند روش برای تسهیل تجربه وجود دارد. شما به سرعت متوجه خواهید شد که اگر دست خود را بر روی کالایی بگذارید، صرف نظر از اینکه قصد خرید آن را دارید یا نه، مغازه دار همیشه سعی می‌کند قرارداد فروش را با شما ببندد. واقعیت این است که هرچه فروشنده تهاجمی‌تر باشد، به احتمال زیاد کالایی که انتخاب کردید ارزش زمان شما را ندارد. در مکان‌های مورد اعتماد مغازه‌داران شما را برای خرید محصولاتشان آزار نمی‌دهند. پس اگر هرگز احساس ناراحتی کردید، کافی است به فروشگاه بعدی بروید.

خیلی‌ها از بازار بزرگ به عنوان یک تله برای توریست‌ها یاد می‌کنند که این بی انصافی ست. شما فقط باید بلد باشید همانند یک ترک چانه بزنید و بدانید در این صورت می‌توانید اجناس بسیار باکیفیتی را با قیمت مناسب در این بازار پیدا کنید.

بهترین زمان برای بازدید از بازار بزرگ استانبول

با وجود اینکه بازار بزرگ استانبول یک بازار سرپوشیده  است اما باز هم آب و هوا بر روی بازدید از این بازار تاثیرگذار است. تابستان‌های استانبول گرم و مرطوب و زمستان‌های آن سرد، بارانی و برفی ست. بارندگی زیاد در استانبول گاهی حتی منجر به وقوع سیل در شهر می‌شود. بنابراین از نظر آب و هوا بهترین زمان برای بازدید از این بازار در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، شهریور، مهر و آبان است.
توجه داشته باشید بازار بزرگ در روزهای جمعه و شنبه بسیار شلوغ است و پیدا کردن اجناس با قیمت مناسب تر، سخت می شود. لذا بهتر است در اواسط هفته به بازار بروید.

روزهای کاری بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی ترکیه بسته است. بازار در بقیه روزهای هفته از ساعت 9 تا 19 فعال می‌باشد.

چه چیزی در بازار بزرگ استانبول بخریم؟

اگر حوصله خرید داشته باشید می‌توانید در بازار بزرگ استانبول هرچیزی که دنبال خرید آن هستید را پیدا کنید. برای صرفه‌جویی در وقت و پولتان بهتر است بدانید دنبال چه چیزی می‌گردید و مستقیما به راسته مربوط به کالای مورد نظر خود بروید. در بازار بزرگ استانبول نزدیک به 20 راسته وجود دارد. اینگونه تقسیم‌بندی باعث می‌شود تا مردم راحت‌تر آن‌چه را که می‌خواهند پیدا کنند. همچنین وقتی چند مغازه با کالاهای شبیه هم کنار هم باشند، رقابت بینشان شکل می‌گیرد که باعث می‌شود بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت را به مشتری بدهند. در ادامه چند مورد از کالاهایی که می‌توانید در بازار پیدا کنید را آورده ایم:

انواع کیف و کفش

مدل‌های مختلف کیف‌ها و کفش‌های چرمی یا سنتی در بازار بزرگ وجود دارند. همچنین در ترکیه نوعی کفش دست‌دوز وجود دارد که به آن «کفش یمنی» می‌گویند. با کمی جسنجو در بازار می توانید کفش‌های سنتی ترکیه که در دوره عثمانی و سلجوقی استفاده داشته را هم تهیه کنید.

پوشاک چرم و پوست

چرم ترکیه در دنیا معروف است و بازار استانبول از اصلی‌ترین مراکز تولید و فروش آن است. بنابراین حتما از این راسته بازار دیدن کنید.

پوشاک چرمی در بازار بزرگ استانبول

پوشاک چرمی در بازار بزرگ استانبول

ادویه ها و گیاهان دارویی

در بازار بزرگ استانبول انواع مختلف ادویه‌ها و گیاهان دارویی را می‌توانید پیدا کنید. قدمت تولید و مصرف بعضی از گیاهان دارویی در استانبول به قرن‌های پانزدهم و شانزدهم باز می‌گردد.

ادویه جات بازار

ادویه‌جات بازار استانبول

وسایل عتیقه

در راسته کلکسیون‌دارها شما می‌توانید انواع ظروف و سکه‌های قدیمی را پیدا کنید. این راسته که شما را اندکی با تاریخ ترکیه نیز آشنا می‌کند بسیار زیبا و دیدنی ست. فقط باید حواستان باشد تا سرتان کلاه نرود. خارج کردن بعضی اشیا خیلی قدیمی و قیمتی از کشور ترکیه ممنوع است پس حتماً قبل از خرید مطمئن شوید که می‌توانید کالای خود را از این کشور خارج کنید.

قالی و قالیچه

قدمت بافت قالی و قالیچه در کشور ترکیه به ۷ هزار سال پیش باز می گردد و در بازار بزرگ استانبول محل اصلی فروش قالی ها  و قالیچه های ترکی است؛ هرچند که کشور خودمان نیز مرجع قالیبافی جهان است اما بازدید از قالی‌ها و فرش‌های ترکی هم خالی از لطف نیست.

صنایع دستی سنتی

صنایع دستی مختلفی را می‌توانید در بازار ترکیه پیدا کنید. این محصولات عبارتند از گلیم، آثار تذهیب، آثار، مینیاتور، کاشی، آثار چوبی و خوشنویسی.

صنایع دستی استانبول

صنایع دستی استانبول

ظروف مسی

در راسته مسگرها سماور، گلدان، قابلمه، سینی و دیگر اشیا مسی را می‌توانید پیدا کنید که استادانه ساخته شده اند.

زیورآلات نقره‌ای

در راسته نقره‌کارها هم می‌توانید انواع لوازم تزیینی مانند انگشتر، دستبند، گردنبند و گوشواره را با جنس نقره پیدا کنید.

زیورآلات نقره‌ای در بازار بزرگ استانبول

زیورآلات نقره‌ای در بازار بزرگ استانبول

طلا

راسته طلافروش‌ها در بازار قبلاً صراف بودند و کم‌کم کارشان را به طلافروشی تغییر دادند. امروزه پنج گروه مشخص از اقلام وجود دارد که نشان استانبول هستند: زنجیرهای طلا، تکه‌هایی با الماس های گل رز، مرواریدها، جواهرات ساخته شده از سکه‌های طلا و سگک‌های کمربند.

رستوران‌های بازار بزرگ استانبول

رستوران‌های موجود در بازار بزرگ استانبول غذاهای بسیار باکیفیتی دارند و این قضیه یک دلیل ساده دارد: قدمت. از آنجا که این رستوران‌ها قدمت بسیار زیادی دارند و به مشتریان خود تکیه دارند درصورتی که کیفیت خوبی نداشته باشند از دور رقابت حذف می‌شوند. تعدادی از رستوران‌های معروف موجود در بازار استانبول عبارتند از رستوران حاووضلو، رستوران گل ابرو کانتین، رستوران اصلان، قهوه‌خانه شارک کاهوه‌سی (قهوه شرقی) و کباب غازی عینتاب رستوران بورچ.

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بازار بزرگ استانبول

مسجد بایزید (Beyazit Camii): این مسجد قدیمی‌ترین مسجد عثمانی ست.

کاروانسرای بیوک والده حان  (Buyuk Valide Han): کاروانسرای بیوک از مهم‌ترین کاروانسراهای دوران عثمانی می‌باشد.

مسجد فاتح  (Fatih Camii): این مسجد به دستور سلطان محمد ساخته شد و از دیدنی‌های تاریخی ترکیه محسوب می‌شود.

مسجد رستم پاشا: مسجد رستم پاشا یکی از شاهکارهای معمار سنان بوده و جزو باشکوه‌ترین مساجد ترکیه است.

مسجد رستم پاشا در بازار استانبول ترکیه

مسجد رستم پاشا در بازار استانبول ترکیه

مسجد سلیمانیه  (Suleymaniye Camii): این مسجد مرتفع‌ترین مسجد استانبول است به دست معمار سنان ساخته شده است. آرامگاه معمار سنان بیرون از مسجد و در گوشه شمالی آن قرار دارد.

ستون کنستانتین: این جاذبه دیدنی ستونی 35 متری است که باقی مانده از روم باستان می‌باشد.

مسجد شاهزاده: این مسجد به دستور سلطان سلیمان و به یاد فرزند مرحومش ساخته شده است.

مسجد جدید (Yeni Camii): این مسجد دارای مناره‌هایی بسیار زیباست که علت معروفیت مسجد هم از همین مناره‌هاست.

مسیر دسترسی به بازار بزرگ استانبول

به منظور دسترسی به بازار بزرگ استانبول می بایست به قلب منطقه ی تاریخی استانبول یعنی فاتح بروید. برای رسیدن به این منطقه راه‌های مختلفی وجود دارد. توجه داشته باشید که بازار بزرگ استانبول ورودی های بسیاری دارد اما پر رفت و آمدترین ورودی در خیابان بایزید و در کنار مسجد بایزید قرار دارد.

دسترسی به بازار بزرگ ترکیه با مترو

چون بازار در منطقه فاتح و در بخش مرکزی و قدیمی استانبول قرار دارد، مسیرهای مختلفی برای رسیدن به آن وجود دارد. درصورتی که در میدان تکسیم هستید، با مترو به ایستگاه فونیکولار F1 به کاباتاش بروید. سپس از ایستگاه کاباتاش خارج شده و سوار تراموای خط T1 شوید و در ایستگاه بایزید کاپالی چارشی (Beyazit KapaliCarsi) پیاده شوید.

  • آدرس:  Grand Bazaar, Beyazıt Mh, Fatih, İstanbul, Turkey

سفر به استانبول شهر دو قاره ای

اطلاعات پرواز مستقیم به استانبول

هزینه های سفر به استانبول

در این بازارهای استانبول اجناس ارزان قیمت تهیه کنید


سوالات متداول

چه چیزهایی می‌توان در بازار بزرگ استانبول خرید؟

10 مورد از بهترین کالاهایی که می‌توانید در بازار بزرگ استانبول بخرید در ادامه لیست شده است:

  • سرامیک
  • لامپهای ترکی
  • زیور آلات چشم‌زخم
  • چای ترکی
  • فرش گلیم
  • ادویه ها و رایحه های ترکی
  • جواهرات نقره و طلای ترکیه
  • راحت الحلقوم ترکی
  • صابون حمام
  • قلیان

بازار بزرگ ترکیه به چه چیزی معروف است؟

بازار بزرگ استانبول از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه و جهان است. این بازار بزرگترین بازار سرپوشیده دنیاست که در آن می‌توانید انواع لوازم مورد نیاز خود را پیدا کنید.

بازار بزرگ ترکیه کجاست؟

بازار بزرگ ترکیه در شهر استانبول، خیابان بایزید و در کنار مسجد بایزید قرار دارد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt