یک تپه باستانی در همدان از نابودی نجات یافت

یک تپه باستانی در همدان از نابودی نجات یافت

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 آذر ، 1402

یک تپه باستانی در همدان از نابودی نجات یافت

تهران-ایرنا - سرپرست هیأت باستان شناسی تپه باستانی نگارخاتون فامنین همدان اعلام کرد: برای توقف ساخت و ساز های غیر قانونی بر روی تپه باستانی نگارخاتون فامنین، پروژه تعیین عرصه حریم انجام شد. در ادامه خبر الفبای سفر را همراهی کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تهران - ایرنا - سرپرست هیأت باستان شناسی تپه باستانی نگارخاتون فامنین همدان اعلام کرد: برای توقف ساخت و ساز های غیر قانونی بر روی تپه باستانی نگارخاتون فامنین و جلوگیری از تبدیل شدن آن به زمین کشاورزی، پروژه تعیین عرصه حریم انجام شد. در ادامه خبر الفبای سفر را همراهی کنید.

نیاز به برنامه ریزی دقیق برای انجام فعالیتهای باستان شناسی

بر اساس گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ایمان روناسی اظهار کرد: تپه باستانی نگارخاتون یا کند تپه سی در 5 کیلومتری فامنین همدان و در روستای نگارخاتون واقع شده است.وی در ادامه گفت: در روستای نگارخاتون 600 خانوار سکونت دارند، این روستا یکی از روستاهای پر جمعیت شهر فامنین محسوب شده که دارای 700 کارگاه صنعتی است که همین امر منجر شده تا این روستا، صنعتی ترین روستای استان همدان محسوب شود.

طبق گفته این باستان شناس، حدود 80 درصد زمین های کشاورزی روستای نگارخاتون به سیستم آبیاری بارانی مجهز است و تپه باستانی نگارخاتون در میان زمین های کشاورزی و در غرب و جنوب غرب روستا واقع شده است. ( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید.)

روناسی افزود: مساحت این تپه باستانی 55×60 متر می باشد. بعد از تعیین حریم تپه مشخص شد در ضلع جنوبی، کشیدگی تپه بیشتر دیده می شود، به صورتی که در راستای شمالی - جنوبی تا 110 متر طول دارد.سرپرست هیأت باستان شناسی با اشاره به اینکه در سال های گذشته کشاورزان محلی با تسطیح تپه و افزودن آن به زمین های خود، به این تپه آسیب های جدی و غیر قابل بازگشت وارد کرده اند افزود: از دیگر مواردی که به تپه باستانی نگارخاتون آسیب وارد کرده، ساخت و ساز های غیر قانونی و حتی بر روی عرصه آن می باشد.وی ادامه داد: در پروژه تعیین عرصه و حریم نگارخاتون، 13 گمانه 100 ×150 سانتیمتری در اطراف محوطه ایجاد شد و عرصه حقیقی آن مشخص گردید. 

روناسی با بیان اینکه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این پروژه انجام شد گفت: به منظور جلوگیری از تخریب و نابودی بیشتر این تپه باستانی و با رعایت ظوابط و مقررات حفاظتی، برای انجام فعالیت های آینده باستان شناسی این منطقه به برنامه ریزی دقیق و بهتر نیاز است. ( برای سفر به شهر و کشورهای مختلف با همراهی الفبای سفر از قیمت تورهای خارجی مطلع شوید.)

تپه باستانی نگارخاتون فامنین،همدان

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt