متحول شدن میراث و گردشگری کشور توسط استارتاپها

متحول شدن میراث و گردشگری کشور توسط استارتاپها

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 آذر ، 1402

متحول شدن میراث و گردشگری کشور توسط استارتاپها

معاون فناوری و کاربرد سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: در طول یک سال از ایجاد معاونت گذشته، 34 استارتاپ که با میراث فرهنگی و گردشگری مرتبط هستند فعال شده‌اند که تحول زیادی را حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و گردشگری به وجود خواهند آورد. برای اطلاع از ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تهران- ایرنا- معاون فناوری و کاربرد سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: در  طول یک سال از ایجاد معاونت گذشته، 34 استارتاپ که با میراث فرهنگی و گردشگری مرتبط هستند فعال شده‌اند که تحول زیادی را حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و گردشگری به وجود خواهند آورد. برای اطلاع از ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

تلاش برای اخذ مجوز استارتاپ ها

علیرضا قلی نژاد پیربازاری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: فعالیت‌های حوزه معاونت ما به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم مربوط به حوزه کسب و کار است و ما در تلاش هستیم اولین مرکز استارتاپ که در «خانه سرهنگ ایرج» کمتر از یک سال است راه اندازی شده با مجموعه معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌های مرتبط وارد همکاری شود.

قلی نژاد افزود: در این بین، رویدادهایی برگزار شده و از میان متقاضیان، چهار استارتاپ برگزیده شدند که در هر سه حوزه صنایع دستی و هنرهای ملی، بوم‌گردی و میراث فرهنگی فعالیت می کنند.وی در ادامه گفت: در این مرکز این چهار استارتاپ استقرار دارند و بیش از 30 استارتاپ دیگر برگزیده را نیز حمایت می کنیم که آنجا مستقر نبوده و فقط از ما خدمات می‌گیرند. ( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید)

معاون فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: اخذ مجوز، بزرگترین مشکل اینگونه استارتاپ‌ها بوده که با پیگیری مداوم، در تلاش برای اخذ مجوز برای استارتاپ‌های حوزه گردشگری هستیم. وی گفت: به طور نمونه یکی از این استارتاپ‌ها آموزشی - ترویجی است به این معنی که با نشان دادن صنایع دستی به گردشگران به آنها نحو تولیدشان را می آموزند.

قلی نژاد ادامه داد: گروه دیگر، گردشگران را به مناطق بکر برده و آنها را با مردم روستایی‌ و محلی آن منطقه آشنا می‌کند.

وی افزود: یکی دیگر از این استارتاپ‌ها، کار تولید ابزارهای دقیق مستندسازی در میراث فرهنگی را به عهده دارد. به طور مثال، تور مجازی موزه فرش راه اندازی کرده، یا گروه دیگری از موتیف‌های ایرانی برای ساخت صنایع دستی کاربردی منزل و برای ترویج سبک زندگی ایرانی استفاده می‌کنند.

معاون فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: فعالیت گروه دیگری از استارتاپ‌ها تولید نوعی ایزولاسیون است که علاوه بر اینکه رطوبت و آب به آن نفوذ نمی کند،  به بنا اجازه تنفس می‌دهد که تولید این محصول برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی اهمیت زیادی دارد. ( برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما الفبای سفر را دنبال کنید)

قلی نژاد افزود: در معرض این دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، افراد خلاق قرار گرفته می شوند که این افراد، بهره‌های لازم و  کافی را خواهند برد و برای حمایت از آنها و تیم‌های با استعداد در این زمینه محدودیتی نداریم.

قلی نژاد روال کار را به این شکل توضیح دارد: ما در پی مصاحبه‌، ایده استارتاپ‌ها را به منظور امکان تحقق و میزان مفید بودنش می‌سنجیم و اگر آن ایده، مفید و اقتصادی بود، زمینه حمایت پژوهشی و حمایت قانونی انجام خواهد شد.

استارت آپ گردشگری-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt