معرفی باغ شاهزاده کرمان به 35 زبان زنده دنیا توسط یونسکو

معرفی باغ شاهزاده کرمان به 35 زبان زنده دنیا توسط یونسکو

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 29 آبان ، 1397

معرفی باغ شاهزاده کرمان به 35 زبان زنده دنیا توسط یونسکو

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اعلام کرد: از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اطلاعات این بنای تاریخی به 35 زبان زنده دنیا ترجمه‌ و منتشر شده است. برای ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بر اهمیت معرفی باغ شاهزاده ماهان این استان در سطح جهانی تاکید کرد و اعلام کرد: از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اطلاعات این بنای تاریخی به 35 زبان زنده دنیا ترجمه‌ و منتشر شده است. برای ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

باغ شاهزاده کرمان،بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی

غلامرضا فرخی در گزارش با خبرنگار ایرنا گفت: در سال 1390 باغ شاهزاده ماهان کرمان، در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان سیزدهمین اثر ایرانی و در نقشه گردشگری این سازمان به ثبت رسیده است.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: نگهداری و حفظ باغ شاهزاده ماهان در استان کرمان به عنوان یک اثر جهانی و گردشگر پذیر بودن این اثر غیرمنقول، در اولویت کاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.

 وی همچنین اشاره به آغاز عملیات لایروبی باغ شاهزاده ماهان کرده و افزود: لایروبی حوض های این باغ با برنامه 2 بار در سال اجرا خواهد شد که انجام این پروژه 2 هفته طول خواهد کشید.به عنوان یک اثر ثبت جهانی، آب باغ شاهزاده ماهان از قنات تیگران با سرچشمه ارتفاعات جوپار کرمان تامین می گردد. ( همراه با مجله گردشگری الفبای سفر با جاذبه های دیدنی سایر کشور دنیا آشنا شوید.)

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان از باغ‌های تاریخی ایران محسوب می شود. این باغ ۲ کیلومتر با شهر ماهان فاصله داشته و در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران قرار داد و قدمت آن به پایان دوره قاجاریه می رسد.
در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۵۳، این باغ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران با شمارهٔ ثبت ۱۰۱۲ به ثبت رسیده ‌است و در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۱۱ همراه با هشت باغ ایرانی دیگر در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

مساحت این باغ حدود ۳/۵ هکتار است و دارای دو مجموعه شرقی و غربی می باشد. کوشک یا همان عمارت‌های آن بسیار زیبا بوده و به شکل دو اشکوب ساخته شده و سر در آن نیز دارای معماری خلاقانه ای است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی متفاوت می‌سازد. در باغ فواره‌ها یا آب فشان هایی وجود دارد که در درازنای باغ قرار دارند و جزو زیباترین فواره‌های باغ‌های ایرانی هستند.طول باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷ متر و عرض آن ۱۲۲ متر است و از این رو بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی به شمار می رود. این باغ در بیشتر فصول سال و به خصوص در فصل تابستان و بهار بازدیدکنندگان زیادی دارد.این باغ علاوه بر سردر، دارای عمارت شاه‌نشین و حمام نیز می‌باشد. اکنون قسمت شاه‌نشین، به یک رستوران تبدیل شده و بخش خصوصی آن را اداره می‌کند.

استان کرمان با دارا بودن هفت اثر جهانی، 700 اثر ثبت ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی از  مهمترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی کشور به شمار می رود.( برای اطلاع از قیمت تورهای مسافرتی الفبای سفر را دنبال کنید.)

باغ شازده کرمان-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt