معرفی شهر قونیه در ترکیه

معرفی شهر قونیه در ترکیه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 30 آذر ، 1401

معرفی شهر قونیه در ترکیه

قونیه یکی از شهرهای توریستی مهم کشور ترکیه است که به معرفی آن می پردازیم. به دلیل وجود آرامگاه مولانا شاعر بزرگ ایرانی، ایرانیان زیادی به این شهر سفر می کنند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

قونیه یکی از شهرهای توریستی مهم کشور ترکیه است که به خاطر وجود آرامگاه مولانا شاعر بزرگ ایرانی در آن، ایرانیان زیادی سالانه به آن سفر می‌کنند. داستان‌های اساطیری زیادی در مورد این شهر وجود دارد. گفته می‌شود پرسیوس (یکی از خدایان یونان باستان و پسر ژوپیتر) اژدهایی را که این شهر را ویران کرده بود کشته است. مردم شهر هم به پاس قدردانی از او، یک مجسمه سنگی را با نشان پرسیوس درست کرده و در این شهر قرار داده‌اند و به همین خاطر نام آن را Icinion ،Ikonyon و Iconium به معنای نمادها یا شمایل گذاشتند.

این تاریخ پر رمز و راز از قونیه شهری با جاذبه‌های گردشگری فراوان برای دوست‌داران تاریخ و تمدن کهن ساخته است. اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید تور قونیه نوروز را رزرو کنید،‌ بد نیست پیش از آن با فرهنگ و تمدن، مردم و مناطق گردشگری شگفت‌انگیزی که این شهر ترکیه‌ای دارد آشنا شوید.

نمایی از شهر قونیه ترکیه

نمایی از شهر قونیه ترکیه

قونیه، شهری پر از رمز و راز

در میان مسلمانان این منطقه هم افسانه دیگری روایت شده است. دو درویش که به دوستان نزدیک الله (خدای مسلمانان) مشهورند، در حال پرواز از آسمان‌های دوردست بودند. وقتی آن‌ها بر فراز سرزمین‌های آناتولی مرکزی مشغول پرواز بودند یکی از آن‌ها از دیگری می‌پرسد فرود بیاییم؟ (به زبان ترکی «کُناییم می؟») دیگری در پاسخ می‌گوید که بله (به ترکی «کُن یا»). به همین خاطر نام این شهر کُنیا یا همان قونیه به زبان فارسی گذاشته شد. باستان‌شناسان می‌گویند که منطقه قونیه یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های آناتولی است. این منطقه از دوره نوسنگی که به ۷ هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد مسکونی بوده است. مسلمان‌ها، کالکولیتیک‌ها، هیتیها، فریگی‌ها، لیدی‌ها، ایرانی‌ها، رومی‌ها و بیزانسی‌ها در این منطقه سکونت داشته‌اند.

قونیه انتخاب جذابی برای علاقه‌مندان به تاریخ و دنیای باستان است. جایی که اقوام زیادی در آن زیسته‌اند و چشمه‌هایی از هر نژاد و تمدنی را می‌توان در آن یافت. شاید ساکنان این ناحیه به جز زبان ترکی یا انگلیسی، با زبان دیگر صحبت نکنند، وسعت مهمان‌نوازی آن‌ها به قدری زیاد است که هر شخصی با هر زبانی را شیفته این ناحیه از کره زمین می‌کند. جالب است بدانید که پس از قبول دین اسلام توسط قونیه‌ای‌ها، مردم این منطقه حجاب اسلامی را قبول کرده‌اند و به همین خاطر قونیه یکی از شهرهای مذهبی‌نشین ترکیه است. البته حجاب در کشور ترکیه آزاد است و محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت.

قونیه مرکز استانی با همین نام است که در ۲۰۰ کیلومتری آنکارا واقع شده است. این شهر در ارتفاعات قرار دارد و آب‌و‌هوایی آن سرد و نیمه خشک است. هوا و دمای این شهر برای مسافران ایرانی کاملاً آشنا است. بنابراین در فصل زمستان باید لباس گرم به همراه داشته باشید و در فصول گرم سال هم لباس‌های نازک خود را بپوشید.

خود قونیه شهری توسعه یافته و بزرگ است و وجود زیرساخت‌های مناسب حمل‌و‌نقل عمومی، رفت و آمد در آن را برای مسافران آسان کرده است. غذاهای این منطقه با ذائقه ایرانی‌ها سازگار است و فرهنگ آن‌ها شباهت بسیار زیادی با ما دارد. علاوه بر این وجود آرامگاه مولانا در این شهر و حال و هوای معنوی صوفیانه‌ای که دارد، از آن مکانی ایده‌آل برای یک سفر سیاحتی و زیارتی در کنار خانواده ساخته است.

جاذبه‌های گردشگری قونیه

قونیه یکی از کهن‌ترین اماکن انتخابی بشر برای سکونت است. همانطور که گفته شد تمدن‌های مختلفی در این منطقه سکونت داشته‌اند و هر یک آثار ارزشمندی را از خود بر جای گذاشته‌اند. جاذبه‌های گردشگری قونیه بسیار زیاد است، بنابراین اگر تور قونیه را برای سفر برگزیده‌اید، بد نیست که پیش از عزیمت با مهم‌ترین نقاط گردشگری آن آشنا شوید.

۱. آرامگاه مولانا

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، شاعر ارزشمند ایرانی، یکی از ارزشمندترین چهره‌های مسلمانان است که علاقه‌مندی به او حد و مرز تاریخی نمی‌شناسد. اشعار او به زبان‌های مختلف جهان ترجمه شده و اثرات ماندگاری در میراث معنوی رومی گذاشته است. آرامگاه مولانا در شهر قونیه و در کنار یک موزه دیدنی واقع شده است و به همین خاطر بسیاری از ایرانیان سالانه برای بازدید از این مکان تاریخی به قونیه سفر می‌کنند.

ساکنان این شهر احترام خاصی برای مولوی قائل هستند و به همین خاطر با مقبره زیبایی از او استقبال کرده‌اند. مقبره‌ای با گنبد شانزده وجهی سبز رنگ که به سبک مساجد اصفهان، روی کاشی‌های بنای آن نوشته‌های چشم‌نوازی نقاشی شده است. موزه مولوی هم در کنار آرامگاه او قرار گرفته که ارزش تاریخی فوق‌العاده‌ای دارد. مولانا در این مکان به تدریس مشغل بوده و به پاس گرامیداشت خدمات او موزه‌ای برای بشر موزه‌ای بنا شده است که اشیاء کهن متعلق به او مثل یک تسبیح، کلاه و دست‌نوشته‌هایش را می‌توانید در این موزه مشاهده کنید.

آرامگاه مولانا

آرامگاه مولانا

۲. مقبره و مسجد شمس تبریزی

اگر با یک آژانس هواپیمایی به قونیه سفر کرده باشید، مسجد شمس تبریزی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر مسلمان نشین است که قطعاً از آن بازدید خواهید کرد. شمس تبریزی، یکی از افراد نزدیک و دوستان مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است که روی منش و زندگی او اثرات بسیاری گذاشت. پیش از آشنایی این دو با یکدیگر، مولانا به گوشه‌گیری الهی مشغول بود و کاری به جز عبادت نمی‌کرد. اما پس از آشنایی با شمس تبریزی، عشق به خداوند را به شکل واقعی در او زنده کرد و باعث افزایش معنویت در او شد.

مسجد شمس تبریزی در قرن سیزده میلادی بنا نهاده شد. مقبره و مسجدی که اکنون از آن بازدید خواهید کرد، حاصل بازسازی‌های فراوانی است که به لطف دوست‌داران این عارف و بزرگ‌مرد انجام شده است. بخش‌های مختلف این مسجد از طریق سقف هرمی شکل مخروطی به یکدیگر متصل شده‌اند. مقبره این عارف نیز با شکل و شمایل یک ایوان زیبا که با قلم‌کاری بسیار زیبایی تزئین شده، به مسجد متصل است. یکی از جاذبه‌های این مسجد هم تربت آن است که علاقه‌مندان زیادی در بازدید از مسجد شمس تبریزی از آن هم ملاقات می‌کنند.

مقبره و مسجد شمس تبریزی

مقبره و مسجد شمس تبریزی

۳. تماشای مراسم معنوی رقص چرخان دراویش

قونیه به عنوان خانه دراویش چرخان، بهترین مکان در ترکیه برای تماشا و لذت بردن از این مراسم معنوی است. رقص چرخان درویشی که به آن سماع گفته می‌شود، اصلی‌ترین مراسم عبادی صوفیان مولوی (همراه برخی از دیگر طریقت‌های صوفیانه) است. این چرخش نوعی دعا و مراقبه است که به اعتقاد دراویش، باعث نزدیک‌تر شدن آن‌ها به خدا می‌شود.

شنبه‌های هر هفته رأس ساعت ۷ بعد از ظهر می‌توانید از نزدیک این مراسم را در مرکز فرهنگی مولانا در شهر قونیه ببینید. در ماه‌های گرم سال هم این مراسم رأس ساعت ۸:۴۵ دقیقه در باغ گل رز موزه مولانا برگزار می‌شود. تماشای این مراسم معنوی کاملاً رایگان بوده و نیازی به رزرو قبلی نیست.

مراسم معنوی رقص چرخان دراویش

مراسم معنوی رقص چرخان دراویش

۴. بازار تاریخی بدستن قونیه و مسجد عزیزیه

از ۲ هزار سال پیش، زمانی که قونیه پایتخت امپراتوری سلجوقیان روم بود، بازار تاریخی دستن وجود دارد و همچنان هم در آن داد و ست می‌شود. شهرداری قونیه در سال ۲۰۱۶ این بازار را مرمت و بازسازی کرد تا بتواند میزبان میلیون‌ها مسافر از سراسر جهان باشد. در این بازار نزدیک به ۳ هزار مغازه با کاربردهای مختلفی مثل فروش لوازم خانگی، جواهرات، پوشاک و صنایع دستی ترکیه وجود دارد. بازار بدستن یک مکان عالی برای قدم زدن از کنار غرفه‌هایی است که انواع ادوات عبادی دراویش و صوفیان را به رسم یادبود می‌فروشند.

علاوه بر این دو مسجد تاریخی کاپو و عزیزیه هم در این بازار بنا شده‌اند. اگر از طرفداران معماری هستید، به هیچ عنوان بازدید از مسجد عزیزیه را از دست ندهید. ساخت این مسجد به سال ۱۶۷۶ میلادی توسط مصطفی پاشا، مشاور دربار عثمانی بازمی‌گردد که در سال ۱۸۶۷ پس از آتش‌سوزی بازسازی شد.

اگر از علاقه‌مندان به بازارهای سنتی، صنایع دستی و عتیقه‌جات دوران‌های مختلف تاریخی هستید و می‌خواهید پس از گشت‌‌و‌گذار لبی به چای تر کنید و طعم غذاهای محلی ترکیه را بچشید، حتماً توصیه می‌کنیم بازدید از بازار تاریخی بدستن قونیه را در تور قونیه نوروز خود بگنجانید.

بازار تاریخی بدستن قونیه و مسجد عزیزیه

بازار تاریخی بدستن قونیه و مسجد عزیزیه

۵. شهرهای زیرزمینی و مخفی قونیه

شهرهای زیرزمینی و مخفی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قونیه ترکیه هستند. با توجه به جنگ‌های بی‌شماری که در زمان‌های گذشته رخ می‌داد، مردم آن زمان شهرهایی را در زیر زمین بنا نهادند که تا از دست دشمنان در امان بمانند. عمدتاً مسیحیان دوره پس از بیزانس از این شهرهای زیرزمینی استفاده می‌کردند.

حتی تمام امکانات مناسب زندگی مثل انواع خوراکی‌ها و مواد غذایی و آب هم در زیر زمین تعبیه شده بود و حتی گورستان‌هایی را هم برای دفن درگذشتگان خود حفر کرده بودند. مسئولان بخش گردشگری قونیه این شهرهای زیرزمینی را برق‌کشی و مرمت کرده‌اند تا گردشگران سراسر جهان را با تاریخ گذشته این شهر مرموز تاریخی به خوبی آشنا کنند.

شهرهای زیرزمینی و مخفی قونیه

شهرهای زیرزمینی و مخفی قونیه

۶. باغ پروانه‌های استوایی قونیه

یکی از جدیدترین جاذبه های گردشگری قونیه، خانه پروانه‌های بزرگ و گنبدی شکل است که در آن حدود ۲۰ هزار پروانه با ۱۵ گونه مختلف از سراسر جهان پرواز می‌کنند. این خانه در میان یک باغ استوایی با ۹۷ گونه گیاهی ساخته شده است. باغ پروانه‌های استوایی در کشور ترکیه بی‌نظیر است.

در کنار بازدید از مناظر تاریخی و باستانی قونیه، این باغ مکان بسیار مناسبی برای خانواده‌هایی است که نیازمند کمی استراحت با کودکان خود در دل طبیعت هستند. شما می‌توانید در این باغ قدم بزنید، از موزه‌های مختلف طبیعت لذت ببرید و در مورد پروانه‌ها و سایر حشرات اطلاعات جذابی را کسب کنید.

باغ پروانه‌های استوایی قونیه

باغ پروانه‌های استوایی قونیه

۷. روستای سیله

سیله به عنوان سکونتگاه سابق مردمان عثمانی-یونانی، روستای کوچکی در کنار شهر قونیه و در ۱۰ کیلومتری شمال غربی مرکز آن قرار دارد. مردمان قونیه تعطیلات آخر هفته خودشان را برای صرف صبحانه در کافه‌های زیبای این روستا به سیله می‌رسانند. این روستا همچنین از دو کلیسای بیزانسی میزبانی می‌کند که اخیراً بازسازی و مرمت شده‌اند. یکی از آن‌ها کلیسای سنت هلنا است که محیط‌های داخل آن از نقاشی‌های دیواری پوشیده شده‌اند. دیگری هم کلیسای کوچک است که طراحی رنگارنگی دارد و اکنون به موزه ساعت‌های تاریخی اختصاص داده شده است.

روستای سیله

روستای سیله

جمع‌بندی

قونیه هفتمین شهر پرجمعیت ترکیه و یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر در طول تاریخ است که سکونت در آن به هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. این شهر پر از رمز و رازهای کهن است و اتفاقات مهم تاریخی در دل آن نهفته است. وجود آرامگاه مولانا از قونیه مرکز مهمی برای صوفیان ساخته است که اجرای مراسم رقص چرخان دراویش در آن طرفداران بسیار زیادی دارد. اما در کنار آن، قونیه جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری دارد که باعث شده بسیاری از هموطنان تور قونیه را برای یک سفر خانوادگی پرماجرا و جذاب انتخاب کنند. شما می توانید انواع تورها به مقاصد مختلف را از طریق آژانس هواپیمایی الفبای سفر ررزو کنید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt